Gå til innhold

Syklister..GRR!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ingenting å gjøre med at vi som bilister er bitter, sjalu eller noe som helst. Det er bare at de aller fleste syklister er en stor hindring for resten av trafikken.

Bare sånn til litt informasjon: Syklister er en del av trafikken.

Men ellers; ja, syklister skal ta hensyn til andre, akkurat som bilister skal gjøre det, og fotgjengere også skal gjøre. (Ja, ikke kvinner med barnevogn da, for de skal gå to, tre i bredden og sperre hele fortauet. :( )

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI sier jeg.

Anonymous poster hash: 2774e...0c5

Hva du sier driter resten av Norge i. Trafikkreglene er rettsregler og det er de som er relevante, ikke dine svært lite gjennomtenkte meninger.

Anonymous poster hash: 6506b...f99

• Liker 6
Skrevet

Bare sånn til litt informasjon: Syklister er en del av trafikken.

Men ellers; ja, syklister skal ta hensyn til andre, akkurat som bilister skal gjøre det, og fotgjengere også skal gjøre. (Ja, ikke kvinner med barnevogn da, for de skal gå to, tre i bredden og sperre hele fortauet. :( )

Jeg sa ikke at syklistene ikke var en del av trafikken, derimot sa jeg at resten av trafikken ble hindret.

Skrevet

Hva du sier driter resten av Norge i. Trafikkreglene er rettsregler og det er de som er relevante, ikke dine svært lite gjennomtenkte meninger.

Vegtrafikkslovens § 3 gjelder også dere.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Og det er akkurat det dere gjør når dere velger å ikke stanse for å slippe folk forbi dere.

Skrevet

Tror du har misforstått ett og annet _Essx, å sykle i veibanen er ikke det samme som å hindre trafikken unødig (legg merke til bruken av ordet unødig). Hvis du sykler eller kjører traktor eller moped eller bare kjører på fartsgrensen så betyr ikke det at du hindrer trafikken og derfor må stanse for å slippe forbi hver eneste bil som tar deg igjen. Hvis det derimot opparbeider seg en lang hale av biler bak deg er det på tide å ta en pause, men selv da må du sørge for å gjøre det på en trygg måte slik at det ikke medfører fare for deg selv eller andre.

Anonymous poster hash: 2057a...075

• Liker 5
Skrevet

Klarer man ikke å forholde seg til syklister, egner man seg ikke til å kjøre bil.

• Liker 6
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet (endret)

Hvorfor sykler folk midt i veien egentlig? Hvorfor ikke bruke fortauet som vanlige folk? Så inni HELVETE irriterende for oss som kjører bil. Ikke rart det blir ulykker når de svinser og svanser rundt i veien. Makan.

Anonymous poster hash: d2b0b...0ba

Jeg er selv syklist og jeg kan si at jeg har fullforståelse at bilister lar seg irritere av syklister som sykler midt i veien. Selv sykler jeg aldri midt i veien.

Men bilister er ikke uskyldige de heller.

Endret av Rodion Raskolnikov
  • Liker 1
Skrevet

Tror du har misforstått ett og annet _Essx, å sykle i veibanen er ikke det samme som å hindre trafikken unødig (legg merke til bruken av ordet unødig). Hvis du sykler eller kjører traktor eller moped eller bare kjører på fartsgrensen så betyr ikke det at du hindrer trafikken og derfor må stanse for å slippe forbi hver eneste bil som tar deg igjen. Hvis det derimot opparbeider seg en lang hale av biler bak deg er det på tide å ta en pause, men selv da må du sørge for å gjøre det på en trygg måte slik at det ikke medfører fare for deg selv eller andre.

Anonymous poster hash: 2057a...075

Nei har ikke misforstått noe. Har ikke sagt at det å oppholde seg i veibanen er "ulovlig". Mopeder, traktorer og andre saktegående kjøretøy er til like mye irritasjon dersom de ikke kjører ut og slipper forbi kø dersom det ikke er mulig å kjøre forbi. Dersom man klarer å holde fartsgrensen (kommer selvfølgelig an på kjøreforhold.) er det ingen grunn til å stoppe.

Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Haha, enda en som er litt bitter på at folk er ute og koser seg litt mens de blir kvitt bilringene sine? Prøv det selv, det er ganske deilig. For øvrig foretrekker jeg terrengsykkel i skog og stier, føler det er for farlig langs veien :P

Syklisters skal ikke sykle på fortau pga fart, og de hører ifølge loven til på veien. Bare og ta hensyn :)

Det går ann og sykle på kanten av veien og ikke midt i veien. Og du kan sykle på fortauet men da kan du ikke sykle fort.

• Liker 1
Skrevet

Sykler man midt i veibanen må man ta ansvar for sikkerhet selv også. Flere ganger jeg har holdt på å kjøre ned en syklist for de kommer bare svinsende ut av intet. Og ja, jeg sjekker alltid blindsona. Viktig med refleks også, spesielt nå som det blir mørkere!

Anonymous poster hash: 2774e...0c5
Skrevet

Det går ann og sykle på kanten av veien og ikke midt i veien. Og du kan sykle på fortauet men da kan du ikke sykle fort.

Det er en grunn til at mange syklister ikke sykler i kanten av veien. Det fører ofte til at bilister tar sjanser, at syklisten blir presset ut av veien, ol.

Hvorfor er folk så irritable? Jeg har hatt lappen i snart 10 år, og har ofte havnet bak syklister/traktorer/ saktekjørende biler/whatever, men det er da bare å stresse ned og vente på en åpning. Det ordner seg!

Anonymous poster hash: 9e081...896

• Liker 6
Skrevet

Jeg bor midt i et område hvor det er utrolig høy sykkeltetthet. Av en eller annen merkelig grunn så er det en ganske anselig andel av syklistene som synes at de ikke skal ta hensyn til andre trafikanter - de sykler på fortauet når det passer best og tar ikke hensyn til hverken fotgjengere eller bilister.

Veitrafikklovens paragraf 3 er ikke noe Tour De Finance-syklistene her jeg ferdes synes gjelder dem i hvert fall.. Her jeg bor, er det rushtidsbom, slik at syklistene må opp på fortauet om morgenen. Tar de hensyn til barna som går på det samme fortauet på vei til skolen? Nope. De roper "løype" og raser forbi barna i full fart. noen synes til og med at det er på sin plass å kjefte på små barn som ikke flytter seg fort nok. How charming.

I forrige uke sto jeg i Oslo sentrum og ventet på bussen. Det var rødt lys for kjørende og grønn man for fotgjengere, og en haug fotgjengere i fotgjengerfeltet - som altså gikk på grønn mann. Da kom en syklist i full fart - mot rødt lys, og han la seg på ringeklokken sin og ropte løype til fotgjengerne. :overrasket: Uken før så jeg en dame på full fart gjennom flere røde lys i Bygdøy Alle. Uten hjelm og med småbarn (uten hjelm) i sykkelsetet.

Jeg ser sjelden bilister oppføre seg så totalt dustete i trafikken, men ser at noen syklister anser seg for å være i sin fulle rett til å bryte alle regler når de sykler. Det verste er jo at det er syklistene det går ut over hvis det skjer ulykker, de er ganske så myke trafikanter og burde oppføre seg deretter.

• Liker 3
Skrevet

Vegtrafikkslovens § 3 gjelder også dere.

Og det er akkurat det dere gjør når dere velger å ikke stanse for å slippe folk forbi dere.

Dere? Har jeg skrevet at jeg sykler? :klaske: Gratulerer med å ikke forstå to setninger.

:kari:

• Liker 1
Skrevet

Det er en grunn til at mange syklister ikke sykler i kanten av veien. Det fører ofte til at bilister tar sjanser, at syklisten blir presset ut av veien, ol.

Hvorfor er folk så irritable? Jeg har hatt lappen i snart 10 år, og har ofte havnet bak syklister/traktorer/ saktekjørende biler/whatever, men det er da bare å stresse ned og vente på en åpning. Det ordner seg!

Anonymous poster hash: 9e081...896

Mange lever av å kjøre. Varer som skal være hentet til et tidspunkt og levert til et annet til et fastsatt tidspunkt. Samtidig som man må overholde kjøre- og hviletider, ellers vanker det store bøter. Da snakker man fort 20-30.000 i bot for å gjøre jobben sin, og man har ikke mange minutter å miste. Ofte møter man mange sånne hindringer iløpet av en kjøretur. Mange biler som kjører sakte, traktorer, mopeder, syklister osv. Iløpet av en arbeidsdag har man brukt lang tid på sånne hindringer og da oppstår det lett irritasjoner. :)

Skrevet (endret)

Folk som kjører bil, lastebil, buss, moped, osv. har sertifikat. Hvem som helst kan sykle en sykkel. Det kan være en fare for trafikken, synes jeg. Folk med sertifikat har kompetanse nok til å være i trafikken. Ikke alle syklister er klar over alle trafikkregler.

For det første setter de en stopper for mange som kjører bil. Noen sykler til og med MIDT på veien, noe som synker farten og kan være farlig. Selvfølgelig er det et irritasjonsmoment.

Jeg kjører ikke bil, men jeg har vært på buss og vært i bil der jeg har kommet for sent til jobb/skole pga. at en syklist lå midt på veien i 20-30 km i timen.

Vær så snill og sykle helt inn med fortauet, og ikke midt på veien...

Edit: Skrivefeil

Endret av s@nd
  • Liker 1
Skrevet

Dere? Har jeg skrevet at jeg sykler? :klaske: Gratulerer med å ikke forstå to setninger.

:kari:

Neimen, ble du litt fornærmet for at jeg gikk ut ifra at du også var syklist? Det virker faktisk veldig sånn. :)

Skrevet

Neimen, ble du litt fornærmet for at jeg gikk ut ifra at du også var syklist? Det virker faktisk veldig sånn. :)

Nei, det virker faktisk veldig sånn at du ikke forstår helt grunnleggende ting i trafikken og ellers.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det virker faktisk veldig sånn at du ikke forstår helt grunnleggende ting i trafikken og ellers.

Jaha? da må du forklare meg hvorfor. Jeg har kjørt både bil, lastebil OG sykkel. Da får man litt flere synspunkt på samme sak. Det virker som om mange tror at bilister bare er sinte uten grunn, men sånn er det ikke. Og som nevnt av en bruker lengre oppe, man burde ikke kunne ferdes på veien dersom man ikke har forståelse for andre kjøretøy og grunnleggende trafikkregler.

Skrevet

Jaha? da må du forklare meg hvorfor. Jeg har kjørt både bil, lastebil OG sykkel. Da får man litt flere synspunkt på samme sak. Det virker som om mange tror at bilister bare er sinte uten grunn, men sånn er det ikke. Og som nevnt av en bruker lengre oppe, man burde ikke kunne ferdes på veien dersom man ikke har forståelse for andre kjøretøy og grunnleggende trafikkregler.

I rest my case.

• Liker 3
Skrevet (endret)

I rest my case.

Faktisk sier det mye mer om deg enn om meg. :) For som sagt, ved en eventuell kollisjon er det ikke bilistene som blir hardest rammet. Det er syklistene. Og dersom du gir faen i at du risikerer å bli lam eller død fordi du tenker " det ekke min feiiiil" så er det heeelt ok for meg :)

Edit: Du kan forresten lese hva andre brukere har skrevet. Jeg er tydeligvis laangt fra den eneste som har disse opplevelsene ;)

Endret av _Essx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...