Gå til innhold

Syklister..GRR!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor sykler folk midt i veien egentlig? Hvorfor ikke bruke fortauet som vanlige folk? Så inni HELVETE irriterende for oss som kjører bil. Ikke rart det blir ulykker når de svinser og svanser rundt i veien. Makan.

Anonymous poster hash: d2b0b...0ba
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Propelly
Skrevet

Om du hadde prøvd å sykle landeveissykkel (høy fart, smale dekk som ikke tåler allverden etc) på gangveien, hadde du forstått det du også.

• Liker 8
Skrevet

Om du hadde prøvd å sykle landeveissykkel (høy fart, smale dekk som ikke tåler allverden etc) på gangveien, hadde du forstått det du også.

Næh, bruk fortau sier jeg. Bilan ska på veien og syklan på fortau.

Anonymous poster hash: 2774e...0c5

• Liker 2
Gjest skravle
Skrevet

Du kan ikke sykle i 30 km/t på fortau. Gående skal passeres i gangfart. Ergo blir kjørebanen eneste alternativ for syklister som skal sykle fort. Noen få områder med bratte stigninger kan derimot syklister ta fortau i bruk.

• Liker 11
Skrevet

Du kan ikke sykle i 30 km/t på fortau. Gående skal passeres i gangfart. Ergo blir kjørebanen eneste alternativ for syklister som skal sykle fort. Noen få områder med bratte stigninger kan derimot syklister ta fortau i bruk.

NEI sier jeg.

Anonymous poster hash: 2774e...0c5

Skrevet

Haha, enda en som er litt bitter på at folk er ute og koser seg litt mens de blir kvitt bilringene sine? Prøv det selv, det er ganske deilig. For øvrig foretrekker jeg terrengsykkel i skog og stier, føler det er for farlig langs veien :P

Syklisters skal ikke sykle på fortau pga fart, og de hører ifølge loven til på veien. Bare og ta hensyn :)

• Liker 10
Skrevet

Har ingenting å gjøre med at vi som bilister er bitter, sjalu eller noe som helst. Det er bare at de aller fleste syklister er en stor hindring for resten av trafikken. Det er en grunn til at det er noe som heter gang- og sykkelvei. Fordi dere bruker de ikke selv om det er helt folketomt der. Syklister har en lei tendens til å tro de eier veien. De skal ligge midt i kjørefeltet, slenger ut hender i hytt og pine etter hvor dere skal og forventer at bilistene skal hoggstå på bremsene fordi dere plutselig krysser veien. Fordi dere er kjørende akkurat som oss andre. Samtidig så har vi full vikeplikt for dere når dere kjører over et gangfelt. Dere trenger ikke å tenke på fartsgrenser, fordi dere er jo som gående å regne. Dessuten har jeg aldri, iløpet av mine 1,5 år på veien, opplevd en syklist som har stoppet på et busstopp eller lignende for å slippe forbi de lange køene bak dere. Og det er også mange av dere som ikke aner hva som er blindsoner på en bil. Og mange som kjører lastebil har også sett at mange av dere har holdt dere fast langs lastebilen, for å "slippe å tråkke." Og dersom det skjer noe er dere som syklister helt uskyldige, mens vi som bilister, som i de fleste tilfellene faktisk er offer, blir sittende igjen uten sertifikat, med erstatningsansvar og kanskje uten jobb dersom jobber går ut på å kjøre.

Syklister burde i mye større grad ta ansvar for egen sikkerhet. Stopp og slipp biler forbi dere, velg sykkelveier, og dersom dere skal sykle for "kosens skyld" er det mye bedre å sykle et sted det ikke er biler. Det er dere som risikerer å ende opp lam eller i verste fall død.

• Liker 5
Skrevet

Jeg mener også at sykler ikke har noe på hovedveien å gjøre. Det heter ikke gang og sykkelvei for ingenting.

Forresten så kan det ligge like mye på hovedveien som kan skade dekkene. Syns ikke det er den beste unnskyldningen.

Anonymous poster hash: 3233c...1e6
  • Liker 3
Skrevet

Syklister ødelegger terrenget også, dere kan i det minste holde dere unna turstiene! Det er sånne spor og gjørmete etter sykklister på de fine turstiene våre at det går nesten ikke an å gå der lenger. Det er sykkelstier beregnet på dere, å hvis dere absolutt skal herje i skogen så hold dere unna der folk ferdes! Det er da nok skog og terreng å boltre seg i!

Anonymous poster hash: d221c...9fc
Skrevet

Har ingenting i mot de syklistene som holder seg langt på siden, og tar hensyn til trafikken, men her jeg bor er disse dessverre underrepresentert.

• Liker 1
Skrevet

Syklistene har lov l å sykle i veibanen. Hvis du ikke vet det bør du snarest levere tilbake sertifikatet (nei, jeg tuller ikke - det virker som mange ikke ve hva slags rettigheter syklister har og ikke har. Det er veldig farlig!)

Anonymous poster hash: 2057a...075

• Liker 7
Skrevet

. Samtidig så har vi full vikeplikt for dere når dere kjører over et gangfelt.

Det stemmer ikke. Kjørende har kun vikeplikt, eller "stoppeplikt" om den syklende går av sykkelen og triller den over gangfeltet!
  • Liker 7
Skrevet

. Og det er også mange av dere som ikke aner hva som er blindsoner på en bil.

Blindsonen av en bil er den delen av veien (og bilen) som ikke synes i speilet. Det er bilistens jobb å snu på hodet og sjekke blindsonen før man f.eks. svinger.

Anonymous poster hash: b0089...b90

• Liker 3
Skrevet

[quote name="_Essx" post="13343241" timestamp="1381006244"Og det er også mange av dere som ikke aner hva som er blindsoner på en bil.

• Liker 2
Skrevet

det beste hadde vært å få veimerker i siden av kjørebanen, slik de gjør i Danmark. Det fungerer så mye bedre enn det gjør i Norge, for her er på en måte syklister en hybrid av ulike trafikkregler.

Føler mange sykler tulling i veien og ikke klarer å følge vanlige trafikkregler, og sykler på gangstien når det passer dem - der de kan være farlig nær de som går.

De blir liksom litt malplassert, og en markering i veien til sykler tror jeg hadde vært en bedre løsning enn den som blir gjennomført i dag. Det finnes jo "ingen regler" for sykler, fordi det er 50/50 som er inneforståtte med at en sykkel hører til i trafikken og dermed følger trafikkreglene, mens den andre halvparten bare vil ha dem ut av veibanen og la dem sykle fritt så lenge de ikke kjører noen ned.

• Liker 4
Skrevet

Tok nesten livet av et par syklister med naboen her om dagen. Det var mørkt, vi kom rundt sving uten sikt og de kom mot oss rundt svingen, i vår veibane, uten reflekser eller lys på sykkelen, kledd i mørke klær. Tror det må ha vært snakk om et halvt sekunds klarering. Typisk sånne derre vi er tøffe i trynet og trener til ritt.

Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det stemmer ikke. Kjørende har kun vikeplikt, eller "stoppeplikt" om den syklende går av sykkelen og triller den over gangfeltet!

Akkurat, det var derfor jeg uthevet akkurat det med å kjøre over, ikke å gå over :)

Edit: Altså, det virker sånn at alle syklister tror vi stoppeplikt når de kommer over et gangfelt. Nei, jeg har ikke det. Men det holder det ikke å si i retten dersom noe skulle skje i det en sykler over gangfeltet. :)

Endret av _Essx
Skrevet

Akkurat, det var derfor jeg uthevet akkurat det med å kjøre over, ikke å gå over :)

Ah, da misforstod jeg! Jeg trodde du mente at bilister har vikeplikt for syklister som "kjører" over gangfeltet, og at du ikke likte regelen.
Skrevet (endret)

Blindsonen av en bil er den delen av veien (og bilen) som ikke synes i speilet. Det er bilistens jobb å snu på hodet og sjekke blindsonen før man f.eks. svinger.

Anonymous poster hash: b0089...b90

Ja, og det er greit på en vanlig personbil. Men hva med en lastebil? Der hjelper det ikke å snu seg, da ser man absolutt ingenting. Synes dette er en veldig informativ video; http://www.youtube.com/watch?v=drScRI37ZrU

Anbefaler alle å se denne, ikke bare syklister. :)

Edit: det er også svært vanskelig å ha oversikt over samtlige blindsoner og soner samtidig selv ved vanlig personbil. ;)

Endret av _Essx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...