Gå til innhold

Hvorfor kan laktosefri produkter stå i flere uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja.. ?

Er det liksom laktosen som gjør at melka blir gammel etter en uke?

Kjøpte meg nylig nok en usmakelig laktosefri yoghurt.

Det må ha mye å si denne .. laktosen.

Enkelt for de som ikke er intolerant :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, det er det at melkesukkeret og de baktierene er borte :)

Anonymous poster hash: a6d01...2fe
Skrevet

Hæ? Mener du før den er åpnet eller?

Uåpnet går "vanlig" melk ut på dato etter tja, noen uker etter den er handlet. Mens laktosefri har holdbarhetsdato til langt utpå nyåret.

Men når begge er åpne, holder vel ingen av dem i mer enn ca 5 dager i kjøleskapet eller?

Om det er forskjell skal jeg begynne å kjøpe laktosefri fløte, melk, rømme og yoghurt. Rømme og yoghurt står lenger enn 5 dager hos meg, allikevel havner den i søpla før jeg rekker å spise opp alt.

Hvor lenge kan åpnede laktosefri varer stå?

Anonymous poster hash: 0f168...ba7
Skrevet

Hæ? Mener du før den er åpnet eller?

Uåpnet går "vanlig" melk ut på dato etter tja, noen uker etter den er handlet. Mens laktosefri har holdbarhetsdato til langt utpå nyåret.

Men når begge er åpne, holder vel ingen av dem i mer enn ca 5 dager i kjøleskapet eller?

Om det er forskjell skal jeg begynne å kjøpe laktosefri fløte, melk, rømme og yoghurt. Rømme og yoghurt står lenger enn 5 dager hos meg, allikevel havner den i søpla før jeg rekker å spise opp alt.

Hvor lenge kan åpnede laktosefri varer stå?

Anonymous poster hash: 0f168...ba7

Jeg er laktoseintolerant, og det kan virkelig stå en evighet i forhold til vanlige produkter. Kan ha en boks rømme i 14 dager jeg, minst. Min laktosefrie melk som jeg åpna for 3 uker siden smaker helt fint fortsatt. :)

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

(Mal)Apropos - I en ikke altfor fjern framtid vil det nok bare være laktosefrie meierivarer å få kjøpt, nettopp på grunn av den lange holdbarhetstiden - dagens vannvittige sløserier med råvarer og mat må ta slutt skal verdens økende befolkning ha mat! I 2050 er vi 2 milliarder flere her..

Skrevet

Wow. Laktosefritt ftw! Har ikke tenkt over det før jeg..

Anonymous poster hash: 844b2...b4b
Skrevet

Fordi det er superdupermegapasteurisert tenker jeg.

Skrevet

Fordi det er superdupermegapasteurisert tenker jeg.

Nettopp.

Melka har gjennomgått pasteurisering ved høyere temperatur for at den skal holde seg lenger. Det brukes også på andre ikke-laktosereduserte produkt som f.eks. YT, iskaffe, etc.

Skrevet

Nettopp.

Melka har gjennomgått pasteurisering ved høyere temperatur for at den skal holde seg lenger. Det brukes også på andre ikke-laktosereduserte produkt som f.eks. YT, iskaffe, etc.

Kjenner du til flere produkter det brukes i? Jeg er laktoseintolerant, hadde vært kjekt å vite hvilke.

Skrevet (endret)

Kjenner du til flere produkter det brukes i? Jeg er laktoseintolerant, hadde vært kjekt å vite hvilke.

Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg skrev "ikke-laktosereduserte produkt", dvs. produkter som fortsatt har laktose i seg. Ultrapasteurisering har ingenting med laktosen å gjøre. Det vil bare si at melka steriliseres ved en høyere temperatur før pakking.

Men, du kan jo kjøpe laktase, som jo er enzymet du mangler i magen og tilsette det i produkt du vil drikke. Det spalter da laktosen (melkesukkeret) i mindre glukosekjeder, og gjøre drikken litt søtere, men også lettere for magen din å tåle. Jeg kjenner ikke til noen som gjør dette, men det skal være mulig. Google litt rundt og sjekk på din lokale helsekost :) Hvis ikke jeg har misforstått, er det dette som er gjort i laktoseredusert melk, så det er ikke noe skumle greier.

edit: googla litt nå, og så at det er vanlig å ta en kapsel med laktase ved siden av maten/drikka.

Endret av Rossin
Skrevet

På sørligere breddegrader er det veldig vanlig å ultrapasteurisere melka for å forlenge holdbarheten, det er derfor du ofte finner melk på en palle i stedet for i en kjøledisk der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...