AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #1 Skrevet 3. oktober 2013 For mange år siden fikk jeg bot for nasking, da jeg spiste et jordbær i en butikk. Jeg er helt klar over at dette er noe man ikke skal gjøre, men i ettertid slår det meg at konsekvensene for min "kriminalitet" er noe høye. Jeg får problemer med å søke politihøgskolen, innreise til USA og Australia, og det har lukket muligheten for en del stillinger rett og slett. Jeg kunne sikkert ha bedd mer på mine knær den gangen det skjedde, men jeg ble så perpleks og skamfull at jeg bare vedtok boten på stedet. Og jeg hadde jo gjort det jeg ble anmeldt for. Jeg trodde da at saken ville være ute av verden for godt to år senere, da prikken på vandelsattesten forsvant. Jeg ante ikke at noe lite som det kunne få konsekvenser for resten av livet. Jeg har hvert fall aldri spist eller smakt på noe i en butikk igjen! Ser mange gjør det når jeg handler, tror ikke de heller tenker over hva som kan skje...Anonymous poster hash: 14d8d...99e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 For mange år siden fikk jeg bot for nasking, da jeg spiste et jordbær i en butikk. Jeg er helt klar over at dette er noe man ikke skal gjøre, men i ettertid slår det meg at konsekvensene for min "kriminalitet" er noe høye. Jeg får problemer med å søke politihøgskolen, innreise til USA og Australia, og det har lukket muligheten for en del stillinger rett og slett. Jeg kunne sikkert ha bedd mer på mine knær den gangen det skjedde, men jeg ble så perpleks og skamfull at jeg bare vedtok boten på stedet. Og jeg hadde jo gjort det jeg ble anmeldt for. Jeg trodde da at saken ville være ute av verden for godt to år senere, da prikken på vandelsattesten forsvant. Jeg ante ikke at noe lite som det kunne få konsekvenser for resten av livet. Jeg har hvert fall aldri spist eller smakt på noe i en butikk igjen! Ser mange gjør det når jeg handler, tror ikke de heller tenker over hva som kan skje...Anonymous poster hash: 14d8d...99e Anonymous poster hash: 949d1...c92
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #3 Skrevet 3. oktober 2013 For mange år siden fikk jeg bot for nasking, da jeg spiste et jordbær i en butikk. Jeg er helt klar over at dette er noe man ikke skal gjøre, men i ettertid slår det meg at konsekvensene for min "kriminalitet" er noe høye. Jeg får problemer med å søke politihøgskolen, innreise til USA og Australia, og det har lukket muligheten for en del stillinger rett og slett. Jeg kunne sikkert ha bedd mer på mine knær den gangen det skjedde, men jeg ble så perpleks og skamfull at jeg bare vedtok boten på stedet. Og jeg hadde jo gjort det jeg ble anmeldt for. Jeg trodde da at saken ville være ute av verden for godt to år senere, da prikken på vandelsattesten forsvant. Jeg ante ikke at noe lite som det kunne få konsekvenser for resten av livet. Jeg har hvert fall aldri spist eller smakt på noe i en butikk igjen! Ser mange gjør det når jeg handler, tror ikke de heller tenker over hva som kan skje...Anonymous poster hash: 14d8d...99e Skjønner ikke helt hva du mener, for dersom det er borte fra vandelsattesten/rullebladet så vil det heller ikke få konsekvenser i de situasjonene du beskriver. Anonymous poster hash: 949d1...c92 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #4 Skrevet 3. oktober 2013 Det forsvinner aldri fra den uttømmende politiattesten, selv om vanlig vandel er ren. Anonymous poster hash: 14d8d...99e 3
TrickyCicci Skrevet 3. oktober 2013 #5 Skrevet 3. oktober 2013 Men innreise til USA skal da ikke være noe problem. (Australia vet jeg ikke hvordan er). Har en kamerat som fyllekjørte for ca 10 år siden, har sittet i fengsel, og var på lang USA-ferie i fjor, så vil tro at en bot ikke akkurat er noe problem mange år etter? 1
Arlea Skrevet 3. oktober 2013 #6 Skrevet 3. oktober 2013 At noe står på den uttømmede attesten betyr jo ikke at du nødvendigvis at du er utelukket fra å få en jobb som krever dette/gå på politihøyskolen. Dersom det virkelig bare er et smugspist jordbær det er snakk om, så kan jeg ikke forstå at det skal ha noe å si flere år etterpå. Det eneste politihøyskolen har nulltoleranse på er narkotikaforbrytelser, alt annet går på skjønn. Og ang. USA så er det i utgangspunktet ingen absolutt hindring på innreise. Nordmenn kan reise uten å søke "vanlig" visa med å fylle ut en selverklæring på nett. Dersom det du svarer gir grunn til å nekte deg visafri innreise kan du fortsatt søke vanlig visum ved å avtale på ambassaden. Litt dyrere (for de som bor langt unna ambassaden) og komplisert, men det er absolutt mulig å løse dette. Kjenner også noen som har ærklært seg som plettfri uten å være det, og det har gått greit. Jeg vil ikke anbefalle noen å gjøre det, men jeg skjønner ikke helt hvordan grensekontrollørene i USA skal kunne vite at du har stjålet et jordbær. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå