Gå til innhold

Dog = Utgått ord?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Har lagt merke til at mange her inne bruker "Dog" som ord.

Trodde dette var et utgått ord? Eller tar dere det fra svenskene sin sammenheng?

Anonymous poster hash: cf593...778

Like greit. Det er et snobbete ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er gjerne litt trauste mennesker som bruker "dog".

Anonymous poster hash: f8ac8...5c1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rodion Raskolnikov

Jeg kan garantere deg at dog er et helt vanlig ord og blir brukt ofte i land hvor man snakker engelsk som morsmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det en del. Stort sett skriftlig, men kan også bruke det muntlig fra tid til annen.

Er i begynnelsen av 20-årene, og det er ikke noe fordøk på å "flotte seg". Synes det er et nyttig ord.

Anonymous poster hash: 71779...c0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Bruker det en del. Stort sett skriftlig, men kan også bruke det muntlig fra tid til annen.

Er i begynnelsen av 20-årene, og det er ikke noe fordøk på å "flotte seg". Synes det er et nyttig ord.

hva er nyttig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg kan garantere deg at dog er et helt vanlig ord og blir brukt ofte i land hvor man snakker engelsk som morsmål.

hehe. Jeg skjønte den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dog er like teit som å si "ergo".

Har sett mange bruker det her inne, sikkert i håp om å virke smartere ;)

Anonymous poster hash: 45d4c...751
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg bruker ergo av og til men det er fordi jeg hører det så mye men egentlig kan man igrunn bare skrive derfor. Og istedet for dog kan man vel skrive derimot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er nyttig med det?

Det passer ofte bedre enn alternativene, da hender det man heller må skrive om hele setningen. Verden hadde klart seg uten ordet "dog", slik vi også kunne klart oss uten "likevel" eller "imidlertid", men det er da ingen grunn til å kutte det ut. Bruker det ikke bare for å bruke det, men bruker det der det er naturlig. Som alle andre ord.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det passer ofte bedre enn alternativene, da hender det man heller må skrive om hele setningen. Verden hadde klart seg uten ordet "dog", slik vi også kunne klart oss uten "likevel" eller "imidlertid", men det er da ingen grunn til å kutte det ut. Bruker det ikke bare for å bruke det, men bruker det der det er naturlig. Som alle andre ord.

kom med et eksempel der ordet derimot ikke er like nyttig som dog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se selv på eksemplene fra ordboken, den det ble linket til tidligere i denne tråden. Man kunne selvsagt valgt å bruke f.eks. "ikke desto mindre" i stedet, men det er da ikke noe enklere. "Derimot" passer ikke særlig godt i noen av dem. "[...] like all slags mat, derimot ikke lutefisk" er ikke særlig bra.

Igjen, det er ikke viktig for meg å bruke ordet dog, men jeg ser ingen grunn til å slutte å bruke et så vanlig ord. Vi kan godt kutte ut alle mulige ord, men jeg skjønner ikke hvorfor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Se selv på eksemplene fra ordboken, den det ble linket til tidligere i denne tråden. Man kunne selvsagt valgt å bruke f.eks. "ikke desto mindre" i stedet, men det er da ikke noe enklere. "Derimot" passer ikke særlig godt i noen av dem. "[...] like all slags mat, derimot ikke lutefisk" er ikke særlig bra.

Igjen, det er ikke viktig for meg å bruke ordet dog, men jeg ser ingen grunn til å slutte å bruke et så vanlig ord. Vi kan godt kutte ut alle mulige ord, men jeg skjønner ikke hvorfor.

men man kan og skrive bortsett fra. Jeg liker fisk bortsett fra lutefisk. Er like lett å si det som jeg liker all slags fisk, dog ikke lutefisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men man kan og skrive bortsett fra. Jeg liker fisk bortsett fra lutefisk. Er like lett å si det som jeg liker all slags fisk, dog ikke lutefisk

Ja, det er like lett, så da kan man vel velge?

Jeg er ikke på noe korstog for å få folk til å bruke ordet dog, men ser heller ingen grunn til at jeg skal la være. Helt vanlig ord. Jeg kan jo i en del sammenhenger bruke ordet boks i stedet for eske også, men det hender jeg skriver eske likevel. Skjønner ikke at det er en sak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Ja, det er like lett, så da kan man vel velge?

Jeg er ikke på noe korstog for å få folk til å bruke ordet dog, men ser heller ingen grunn til at jeg skal la være. Helt vanlig ord. Jeg kan jo i en del sammenhenger bruke ordet boks i stedet for eske også, men det hender jeg skriver eske likevel. Skjønner ikke at det er en sak.

klart man kan velge men jeg syns personlig ordet dog er unødvendig når man kan bruke mange andre ord som er like bra og ikke høres snobbete ut

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det en del skriftlig. Visste hverken at det ble sjeldent brukt, brukt for å virke smartere, var snobbete eller andre ting som har blitt nevnt i denne tråden. Man lærer mye nytt på kvinneguiden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Houdini

Jeg bruker det ikke muntlig, og har ikke hørt noen si det heller.

Skriver det ikke, er ikke trygg på ordet. Litt sært ord, tenker det blir brukt det for å virke smartere eller noe i den gaten. Var det ikke noen som bruker dog der man bruker though på engelsk, og det skal jo visstnok være feil. Whatever, har ikke peiling på ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Eller fordi begge ordene er korte, konsise og presise, og å bruke dem iblant i tillegg til alle de andre mulige ordene, gir et rikere språk. Eller mener du at alle som har større ordforråd enn deg selv bare "prøver å virke smartere"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden tror dere at alle som har større eller annerledes ordforråd enn dere selv kun prøver å virke smartere? Kan det ikke heller tenkes at de rett og slett HAR større ordforråd og bruker det der det passer? Dette føles litt som i timene på ungdomsskolen, der man ikke turte å rekke opp hånda for å svare på de vanskeligste spørsmålene, fordi resten av klassen ble fornærmet når man kunne noe de ikke kunne...

Anonymous poster hash: 58f28...80a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Hvorfor i all verden tror dere at alle som har større eller annerledes ordforråd enn dere selv kun prøver å virke smartere? Kan det ikke heller tenkes at de rett og slett HAR større ordforråd og bruker det der det passer? Dette føles litt som i timene på ungdomsskolen, der man ikke turte å rekke opp hånda for å svare på de vanskeligste spørsmålene, fordi resten av klassen ble fornærmet når man kunne noe de ikke kunne...

Anonymous poster hash: 58f28...80a

hæ? dette har jeg aldri følt på :-D hvordna kan man bli fornærmet av noe sånt? jeg blir heller imponert. hvis jeg ever ble imponert o.O

jeg unnlot heller å svare på de enkleste, bare for å slippe til andre som kanskje ikke kunne så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...