Gjest slettetbruker Skrevet 21. oktober 2013 #21 Skrevet 21. oktober 2013 Jeg er ikke kristen og lurer veldig på dette selv. I konfirmasjonstiden min var jeg veldig åpen for kristendommen og Gud og alt det der. Så jeg spurte en prest om hvorfor jeg skulle bli kristen, da sa han at hvis jeg ble kristen kom jeg ikke til helvete. Det var hans eneste argument. Men vi lærte jo også at Gud elsker oss betingelsesløst, så hvorfor skulle han da sende meg til helvete bare fordi jeg ikke tror på Jesus, hvis han elsker meg så jævla høyt? Synes også det er drøyt at "Gud er din far, han er bedre enn din biologiske far, han er perfekt", det var noe sånt. Unnskyld meg, men hva faen? Og jeg klarer heller ikke å tro på at Jesus kunne gå på vannet og at Messias eller en eller annen fyr kunne splitte havet i to deler.. Jeg har ikke fulgt så veldig godt med men dere skjønner hva jeg mener. Da kan man like så godt tro på magi og hekser og parallelle dimensjoner og enhjørninger og nisser og skyer laget av sukkerspinn.
Skvaldersjura Skrevet 23. oktober 2013 #22 Skrevet 23. oktober 2013 Vet du hva Bella, - Den eneste som kan avgjøre hvem som kommer hvor, er Gud selv. Derfor er mitt håp, fordi jeg tror på Ham, at Han dømmer rett og rettferdig. Derfor ber jeg også om nåde for oss alle, uansett hva vi har gjort, for ellers vil alt det vi lærte og erfarte gå tapt. Det er det jo liten vits i, for endel av poenget med og arve evig liv, er at du en gang erfarte smerte, lidelse, anger, tvil, sykdom, raseri, glede, sorg og alle de tingene man opplever i løpet av den tiden man har opphold på denne bollen. Så ansvaret for og plassere noen på et så fryktelig og sinnsykt sted, kan ingen andre ta på seg, enn Gud selv! Og han er full av nåde, står det i min bok, så overraskelsene blir mange når vi møtes igjen der hjemme i Hans himmel. 2
Gjest lurven Skrevet 26. oktober 2013 #23 Skrevet 26. oktober 2013 Det er en fin tanke da. Selv om man ikke får rettferdighet her på jorden får man det senere. Er bare teit med den kristne varianten hvor Hitler, Breivik og andre stusslinger sitter i himmelen mens den stakkars indianeren som aldri har hørt om jesus åker rett ned til helvete. Tanken er at de som har hørt om jesus men ikke tror kommer til helvete.
Gjest lurven Skrevet 26. oktober 2013 #24 Skrevet 26. oktober 2013 Tanken er at det bare er troen på jesus som kan frelse deg, ingen kommer til himmelen bare ved å gjøre gode gjerninger, fordi ingen kan være god hele tiden. I bibelen er det mange regler som forteller deg hvordan du bør og skal leve. Men ingen i hele verden klarerå etterleve allee disse reglene, og bryter du bare en regel er du en synder som fortjener å komme til helvete. Derfor er det kun guds nåde som gjør at du kommer til himmelen, det eneste du må gjøre er altså å tro.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2013 #25 Skrevet 26. oktober 2013 Med tanke på at de fordomsfulle folkene som dømmer en til å brenne i ilden til evig tid, drar til himmelen, tror jeg at jeg foretrekker helvete . Spørs om ikke det er himmelen som er det egentlige helvete, mens helvete er et morsomt sted uten strenge lover og regler. Anonymous poster hash: e5ccc...5b2
Gjest Malanthor Skrevet 26. oktober 2013 #26 Skrevet 26. oktober 2013 Tanken er at det bare er troen på jesus som kan frelse deg, ingen kommer til himmelen bare ved å gjøre gode gjerninger, fordi ingen kan være god hele tiden. I bibelen er det mange regler som forteller deg hvordan du bør og skal leve. Men ingen i hele verden klarerå etterleve allee disse reglene, og bryter du bare en regel er du en synder som fortjener å komme til helvete. Derfor er det kun guds nåde som gjør at du kommer til himmelen, det eneste du må gjøre er altså å tro. Det er det mest idiotiske konseptet jeg noensinne har vært borte i. Ingen kan være perfekte nei, men noen mennesker er generelt sett bra folk mens andre er møkkamenn. At en møkkamann skal komme til himmelen fordi han tror mens en bra fyr som simpelthen ikke tror skal ende opp i helvete er noe av det mest diskriminerende og ekskluderende som går an. Sier ikke at du tror det foresten Lurven, måtte bare hate litt for dummskapen i konseptet du skisserte.
Lutetium 71 Skrevet 28. oktober 2013 #27 Skrevet 28. oktober 2013 Tanken er at det bare er troen på jesus som kan frelse deg, ingen kommer til himmelen bare ved å gjøre gode gjerninger, fordi ingen kan være god hele tiden. I bibelen er det mange regler som forteller deg hvordan du bør og skal leve. Men ingen i hele verden klarerå etterleve allee disse reglene, og bryter du bare en regel er du en synder som fortjener å komme til helvete. Derfor er det kun guds nåde som gjør at du kommer til himmelen, det eneste du må gjøre er altså å tro. + å faktisk ha hørt om denne Jesusen. Mange millioner barn sulter i hjel i Afrika i uvitenhet, og kommer lukt til helvete på det viset. Personlig tror jeg det bare er et eksempel på kristnes morbide humor.
Alvina Skrevet 31. oktober 2013 #28 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg liker Neil Gaimans versjon av helvete. Det er det stedet der folk som syns de fortjener å havne i helvete, havner, og der får de den straffen de syns de fortjener. Den eneste som befinner seg i Helvete fordi Gud vil straffe ham, er Lucifer selv. Og i tegneserieromanen "Nøkkelen til Helvete" blir djevelen dritt lei av hele greia, og sier opp. "Javel, så jeg gjorde opprør. Hvor lenge var jeg ment å skulle betale for det?" Så han kaster ut alle demonene og de døde, låser Helvete og går. For å chille på stranda i Australia. Hehe, måtte le litt nå. Jeg tror ikke på noe helvete, tror det er noe vi selv skaper i hodet eller i livene våre, men trist at mange er redd og frykter å dø. Når jeg tenker på at også dyr har dødsangst, er det i grunnen naturlig, vi har et overlevelsesinstinkt som maktmennesker gjennom religion har visst å dra nytte av.
Mann 42 Skrevet 31. oktober 2013 #29 Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Hehe, måtte le litt nå. Jeg tror ikke på noe helvete, tror det er noe vi selv skaper i hodet eller i livene våre, men trist at mange er redd og frykter å dø. Når jeg tenker på at også dyr har dødsangst, er det i grunnen naturlig, vi har et overlevelsesinstinkt som maktmennesker gjennom religion har visst å dra nytte av. Du burde sjekke ut "Nøkkelen til Helvete". Det er en scene der en av de store synderne, som henger fra kroker og lenker som er boltet fast i en diger stein, mens demoner pisker ham og bruker sårende ord, nekter når Lucifer kommer for å kaste ham ut. Han vil ikke dra, for han var sånt et forferdelig menneske mens han levde at han fortjener å pines i all evighet. Og så begynner han å legge ut om syndene sine. Som virkelig var eksepsjonelt ille. Han hadde vært en småkonge i et sentraleuropeisk rike i tidlig middelalder, og hadde både drept og torturert og voldtatt. Så Lucifer sier "Jada, jada, du drepte et antall mennesker i et lite kongedømme som ingen husker navnet på, og hvem faen tror du bryr seg om det nå? Du fins ikke i historiebøkene engang! Forsvinn!" I Gaimans versjon av Helvete er som sagt Lucifer den eneste straffangen, så lenge han er villig til å akseptere straffen, demonene er en skokk freeloaders som har gravitert inn fra diverse dimensjoner og alternative virkeligheter, og de fordømte er der fordi de har råtten samvittighet for å ha syndet mot mer eller mindre innbilte normer for atferd. Djevelen syns det suger, og er fornærmet over alle historiene som fortelles om ham. "De sier JEG fikk dem til å gjøre det! Jeg har aldri fått noen til å gjøre noe som helst. De gjør det mot seg selv, de nekter bare å se det. Og de sier at jeg kjøpslår om sjelene deres, som en bondekone på torgdagen. For en pervers idè! Hvem kan EIE en sjel?" Endret 31. oktober 2013 av Mann 42 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2013 #30 Skrevet 15. november 2013 I utgangspunktet er vi alle dømt til fortapelse (helvete) pga våre synder mot Gud. Gud er ren og rettferdig, og tåler ikke synd. Og her er liten som stor synd like ille. Synd er synd. Den eneste som klarte å leve dette livet syndfritt var Jesus Kristus, Guds egen sønn som han sendte for å sone våre synder. Da han døde på korset som et offer for oss, sonet han for alle våre synder. Han ble pint og døde i vårt sted. Gjennom å ta imot Han som vår frelser, får vi evig liv og blir frelst (reddet) fra Helvete. Vi må også angre våre synder av et oppriktig hjerte (dette kan vi be Gud om hjelp til) og be Gud om tilgivelse. Da står det at "Han er trofast og rettferdig og tilgir oss syndene og renser oss fra all skyld. Deretter må vi omvende oss fra det gale vi har pleid å gjøre og leve slik Gud ber oss om. Han vil hjelpe oss med alt dette! Helvete er dessverre en realitet. Jesus snakker selv om helvete som et sted med evig pine. Det står mange steder i Bibelen om det. Jesus sier at "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen (Gud) uten gjennom meg." Altså: Det er kun gjennom troen på Jesus Kristus som din personlige frelser som redder deg fra Helvete. Han har gitt oss fri vilje, så om vi velger å ta imot dette budskapet eller ikke, er helt opp til oss. Selv har jeg etter mange år som ateist gjort det. Gud har åpnet øynene mine så jeg har fått sett at det faktisk er sant! Jeg er veldig takknemlig for å få lov til å leve i en relasjon til min skaper. Anonymous poster hash: 8fbbe...85b 2
Gjest lurven Skrevet 23. november 2013 #31 Skrevet 23. november 2013 Det er det mest idiotiske konseptet jeg noensinne har vært borte i. Ingen kan være perfekte nei, men noen mennesker er generelt sett bra folk mens andre er møkkamenn. At en møkkamann skal komme til himmelen fordi han tror mens en bra fyr som simpelthen ikke tror skal ende opp i helvete er noe av det mest diskriminerende og ekskluderende som går an. Sier ikke at du tror det foresten Lurven, måtte bare hate litt for dummskapen i konseptet du skisserte. Hvis du tror på ordentlig vil du bli forandret fra innsiden, og du kan ikke være en møkkamann, kanskje du tidligere har vært en møkkamann, men alle fortjener vel en ny sjanse?
Gjest Malanthor Skrevet 25. november 2013 #32 Skrevet 25. november 2013 Hvis du tror på ordentlig vil du bli forandret fra innsiden, og du kan ikke være en møkkamann, kanskje du tidligere har vært en møkkamann, men alle fortjener vel en ny sjanse? Kort svar. Nei. Lengre svar: Det finns de som har brukt opp alt goodwill i dette livet og de 100 neste, disse få individene (for majoriteten er det håp for) fortjener ingenting.
Gjest Ozelot Skrevet 25. november 2013 #33 Skrevet 25. november 2013 Husk at dette går begge veier da, mange ateister har ganske aggressive fremgangsmåter de også. Så ikke kom her med pekefingeren å si at det er så forferdelig at kristne prøver å omvende folk, når ateister bedriver det samme. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå