bella_ Skrevet 3. oktober 2013 #1 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg vil gjerne høre noen tanker fra kristne her inne. Noe av det som faktisk gjør at jeg ikke er kristen, er synet mange har på de som ikke er kristne. Kristne som vil at andre også skal bli kristne, gjør dette ofte for å "frelse" de, i den forstand at vi ikke skal være fortapt når vi dør/dommedag. Jeg opplevde en gang at en jente ville jeg skulle bli kristen. Hun sa rett ut at jeg ville komme til helvete hvis jeg ikke trodde på Jesus. Da spurte jeg henne om Anders Breivik vil komme til himmelen, på tross av det han har gjort, bare fordi han er kristen. "Ja", sa hun. Hun sa at uansett hvor trist det er, så vil jeg komme til helvete, men ikke Breivik. Uansett hvor snill person en er, kommer man ikke til himmelen med mindre man tror på Jesus. En annen kristen hadde et mye mer behagelig syn på det. Han sa at helvete ikke er et forferdelig sted som djevelen regjerer. Han tror at helvete er et ganske "greit" sted å være, men 'straffen' er at man aldri vil kjenne Guds kjærlighet. Uansett, jeg klarer faktisk ikke tro på, eller respektere, at Gud kan være så urettferdig som den første jenta beskrev han. Om Gud finnes, så tror jeg han er kulere enn at han sender snille folk til helvete, mens han tar i mot Breivik med åpne armer. Derfor spør jeg dere kristne hva slags tanker dere har om dette?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 Du kommer ikke til helvete, du er allerede i helvete om du ikke forstod det så er jorden helvete......... Anonymous poster hash: d807e...6f2 3
Ghost Hunter Skrevet 6. oktober 2013 #3 Skrevet 6. oktober 2013 Tror mange kristne folk prøver å skremme folk til å tro. Ok, sikkert noen som oppriktig tror at det er sånn også, men kan umulig være mange? Når jeg leser/hører om sånne folk du beskriver her (jenta) så blir jeg egentlig bare mer overbevist om at det ikke finnes et helvete eller en gud. Det blir for...dumt? Og "menneskeskapt" på en måte. Til ab over meg: Er det du som mener at jorda er helvete, eller kristne folk? Uansett så skjønner jeg ikke hvordan du/de kan se det sånn. Gå en tur ut i skogen, se rundt deg. Så vakkert. Tenk på nordlyset, alle fjellene, dyra og alle de gode menneskene som er her. Så klart finnes det mennesker (og dyr) som trekker det hele ned litt, men det er ingen andre sin feil enn dem selv. Dessverre kan det gå ut over andre, men livet på jorda er vel generelt bra? Jeg har langt i fra et typisk "lykkelig liv" men ser ikke på det som at jeg er i helvete. Jeg har vært uheldig med meg selv, men det er ikke jorden sin feil:P Ble kanskje litt rart det her...men uansett, jeg tror ikke på noe helvete, men kan så klart bli litt bekymret noen ganger. Man vet jo ikke. Men sånn ellers så tror jeg vi kan slappe av. Om det skjer noe etter døden tror jeg vi alle kommer til samme sted hvertfall:P 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Det er jo mange fantasier om hva helvete er, og hvordan det er der. Alle disse er vel egentlig menneskeskapt, fordi at det er ingen som vet noe om hvordan det eventuelt er der. Jeg har selv en tro og for meg handler det mer om at sjelen får fred, man blir frelst og får tilgivelse for alle sine synder. Man får ikke tilgivelse eller fred bare fordi man tilhører en religion eller trosretning. Det handler mer om at man er ydmyk og oppriktig angrer på evt. synder man har gjort og ber om tilgivelse for dette. Det nytter ikke bare å tilhøre noe, å tro at du er sikret pga det. Du må også leve etter reglene og forstå Bibelen eller andre skrifter. Det er slett ikke noe enkelt, det vanskeligste i livet er å forberede seg på døden og hva som kommer etter der. Noe av det verste man kan gjøre, tror jeg, er å antyde at noen kommer til paradis, mens noen kommer til helvete. For det er ikke i din makt. Det er veldig respektløst ovenfor både Gud og medmennesker å dømme andre. Man skal se seg selv først. Det hele handler også om å være et godt medmenneske. Noen trosretninger/religioner mener vel at man skal spre budskapet, og prakke troen sin på andre, men dette syns i hvert fall jeg er feil. Man skal ikke presse noen til å tro på noe/hjernevasking. Det må være et frivillig valg, ellers vil vedkommende aldri virkelig vite hvorfor de tror på det. Uansett så er dette bare noen av mine tanker, og jeg er ung og ikke noe belest så egentlig vet jeg ingenting - i likhet med alle andre. Det handler dog ikke om å vite, men å tro. Sikkert mange som syns dette er helt fullstendig hjernedødt, men det får så være. Jeg er ikke interessert i å blande meg inn i andres tro/ikke tro. I likhet med at jeg ikke prakker på andre min tro, ønsker jeg jo heller ikke å bli prakket på andre sin tro eller vitenskap som liksom skal motbevise det. Jeg tror på vitenskap også, men jeg tror også at mennesker har en sjel. Nok sagt, hehe.Anonymous poster hash: 54771...6c7 2
AmandaVI Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Forestillingen om en himmel for gode mennesker og et helvete for de onde har i århundrer vært litt for beleilige skremselstaktikker av og for utøvere av religioner med et svart/hvitt-syn på rett og galt. Folk som ikke lever i en ensformig, ensporet og utdatert fantasiverden har lært at de snille svært sjelden får det de fortjener, og de som er slemme omtrent aldri får som fortjent. 2
Gjest Malanthor Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Det er en fin tanke da. Selv om man ikke får rettferdighet her på jorden får man det senere. Er bare teit med den kristne varianten hvor Hitler, Breivik og andre stusslinger sitter i himmelen mens den stakkars indianeren som aldri har hørt om jesus åker rett ned til helvete. 6
Bollocks Skrevet 8. oktober 2013 #7 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg vil gjerne høre noen tanker fra kristne her inne. Noe av det som faktisk gjør at jeg ikke er kristen, er synet mange har på de som ikke er kristne. Kristne som vil at andre også skal bli kristne, gjør dette ofte for å "frelse" de, i den forstand at vi ikke skal være fortapt når vi dør/dommedag. Jeg opplevde en gang at en jente ville jeg skulle bli kristen. Hun sa rett ut at jeg ville komme til helvete hvis jeg ikke trodde på Jesus. Da spurte jeg henne om Anders Breivik vil komme til himmelen, på tross av det han har gjort, bare fordi han er kristen. "Ja", sa hun. Hun sa at uansett hvor trist det er, så vil jeg komme til helvete, men ikke Breivik. Uansett hvor snill person en er, kommer man ikke til himmelen med mindre man tror på Jesus. En annen kristen hadde et mye mer behagelig syn på det. Han sa at helvete ikke er et forferdelig sted som djevelen regjerer. Han tror at helvete er et ganske "greit" sted å være, men 'straffen' er at man aldri vil kjenne Guds kjærlighet. Uansett, jeg klarer faktisk ikke tro på, eller respektere, at Gud kan være så urettferdig som den første jenta beskrev han. Om Gud finnes, så tror jeg han er kulere enn at han sender snille folk til helvete, mens han tar i mot Breivik med åpne armer. Derfor spør jeg dere kristne hva slags tanker dere har om dette? Selv er jeg ikke kristen, men jeg kan vel forklare ut i fra den læren mine foreldre har oppdratt meg under. Han påstår selv at han er kristen - men jeg opplever det mer som at han har funnet sin egen lille tro, som minner meg mer om buddhismen eller hinduismen. Jeg tror han egentlig ikke er kristen, men pga. oppdragelsen på 50-tallet føler han seg litt "presset" til å kalle seg kristen. Men skitt au, du får høre likevel, selv om han ikke føler bibelen til punkt og prikke (han tror riktignok på Jesus, om det hjelper). Han tror ikke på helvete. Han tror ikke at ikke-troende ikke får komme til himmelen. Han tror at dersom man ikke er snille og gode mennesker, blir man gjenfødt om og om igjen, helt til man har "lært leksa si". Når man har lært leksa si, kommer man til slutt til himmelen - og den er åpen for alle, uavhengig av tro, legning, etnisitet, osv. Han man vært slem, f.eks. barnemishandler (kristen eller ei!), blir du født på nytt - og da vil man oppleve mye motgang i livet. Det betyr ikke at man ikke skal ha sympati for de som strever, medmennesker skal prøve å hjelpe de rundt seg som møter mye motgang for å hjelpe dem på veien til å bli bedre mennesker (nestekjærlighet og greier). Egentlig er han kanskje mer bahai i troen sin, for han tror at alle religioner egentlig er ett - og dermed er det irrelevant hva man tror på, eller ikke tror på, når det gjelder det å komme til helvete. Helvete er kanskje kun det jordiske livet, og det handler om hvordan man takler den situasjonen når man skal videre til neste nivå. Han mener også at ingen kan vite hvem Gud er, eller om han virkelig eksisterer - men han sier at om det er en Gud, er det mest sannsynlig likegyldig om man kaller han Allah, Ra, Odin, eller Zevs, for det er bare menneskelige tolkninger av noe vi aldri kommer til å forstå. Pappa mener at Jesus var en kul fyr - men at store deler av bibelen er skrevet av maktsyke mennesker som bruker skremselspropaganda for å få følgere og tilhengere. Istedet for å fokusere på himmel/helvete og synd, bør man heller bare prøve å være så ålreit som mulig og ikke dømme andre. 3
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Det er en fin tanke da. Selv om man ikke får rettferdighet her på jorden får man det senere. Er bare teit med den kristne varianten hvor Hitler, Breivik og andre stusslinger sitter i himmelen mens den stakkars indianeren som aldri har hørt om jesus åker rett ned til helvete. Jeg liker Neil Gaimans versjon av helvete. Det er det stedet der folk som syns de fortjener å havne i helvete, havner, og der får de den straffen de syns de fortjener. Den eneste som befinner seg i Helvete fordi Gud vil straffe ham, er Lucifer selv. Og i tegneserieromanen "Nøkkelen til Helvete" blir djevelen dritt lei av hele greia, og sier opp. "Javel, så jeg gjorde opprør. Hvor lenge var jeg ment å skulle betale for det?" Så han kaster ut alle demonene og de døde, låser Helvete og går. For å chille på stranda i Australia. 4
Gjest Malanthor Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg liker Neil Gaimans versjon av helvete. Det er det stedet der folk som syns de fortjener å havne i helvete, havner, og der får de den straffen de syns de fortjener. Den eneste som befinner seg i Helvete fordi Gud vil straffe ham, er Lucifer selv. Og i tegneserieromanen "Nøkkelen til Helvete" blir djevelen dritt lei av hele greia, og sier opp. "Javel, så jeg gjorde opprør. Hvor lenge var jeg ment å skulle betale for det?" Så han kaster ut alle demonene og de døde, låser Helvete og går. For å chille på stranda i Australia. Antar du sikter til Sandman serien. Lenge siden jeg leste den, men ypperlig og interesang underholdning mener jeg og huske.
Gjest Arbeider Skrevet 10. oktober 2013 #10 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Derfor spør jeg dere kristne hva slags tanker dere har om dette? Er egentlig ikke kvalifisert til å svare(har aldri lest bibelen eller studert kristendom), men dette med Breivik og deg her tror jeg du ikke ser at de fleste(alle?) kristne tror at gud tilgir alt. If we confess our sins, he is faithful and just to forgive us our sins and to cleanse us from all unrighteousness. http://www.openbible.info/topics/god_forgiving Så OM Breivik ble kristen og gjorde alt riktig fra og med i dag så burde han komme til himmelen. Alle skal kunne komme til himmelen uavhengig av hva de har gjort så lenge de endrer livet sitt etter Bibelen. Du kommer vel ikke til himmelen nettopp fordi du ikke lever som en kristen. Man kan jo også spørre om venninnen din kommer til himmelen. Om hun bare er "personlig kristen" er det ikke sikkert det er nok. http://www.jesus-is-savior.com/Basics/few_that_be_saved.htm Så det også når han snakket til folk, han krevde alt av de som skulle følge han. Disiplene la ned alt de hadde i hendene, en som sa noe om at han måtte begrave faren først ble droppet, var også en som måtte selge alt han eide(husker ikke om han gjorde det) og gi til veldedighet om han ville følge jesus. Edit: er jo sykt mange versjoner av kristendommen da så sikkert ingen fasit, men i utgangspunktet bør man vel gå til Bibelen for å få svarene. Endret 10. oktober 2013 av Arbeider
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Antar du sikter til Sandman serien. Lenge siden jeg leste den, men ypperlig og interesang underholdning mener jeg og huske. Gjør seg best mellom stive permer.
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Det er jo allmenn kjent at dei kristne driv med skremselspropaganda. (ja, det er ikkje eit nynorskt ord, men er for trøtt til å slå opp noko anna)
Okapi Skrevet 10. oktober 2013 #13 Skrevet 10. oktober 2013 "Jeg tror ikke på Gud, men jeg frykter ham." Husker ikke hvem som kom med den der, men tror mange "kulturelle kristne" kjenner seg igjen i den. Selv har jeg aldri trodd, men fikk høre hvor mye bedre kristne var enn alle andre både på førskole og barneskole, og sliter fortsatt med å riste av meg forestillinger om helvete. Har aldri helt klart å tilgi lærere og foreldre for den der.
Gjest .-L-. Skrevet 19. oktober 2013 #14 Skrevet 19. oktober 2013 Tenker at i helvete kan man grille pølser og marshmallows hele dagen. 1
Gjest Elyssa Skrevet 19. oktober 2013 #15 Skrevet 19. oktober 2013 Bibelen sier at troen hører sammen med våre gjerninger. Altså holder det ikke å tro, man må oppføre seg deretter også. Et viktig punkt i Bibelen er dette med anger. Altså har Breivik en sjangse, men han må angre oppriktig. Og Gud kan lese hjerter, så her kan man ikke fake Helvete er for øvrig også ubibelsk lære. En kjærlig Gud ville aldri straffet noen i all evighet.
Testosteron Skrevet 20. oktober 2013 #16 Skrevet 20. oktober 2013 Helvete er for øvrig også ubibelsk lære. En kjærlig Gud ville aldri straffet noen i all evighet. Matteus 5.22: den som sier: ‘Din ugudelige narr!’ skal være skyldig til helvetes ild. 27 Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. Matteus 25.41 Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=SyXGjvFYqNIZbs4N/mRmrasD7MP/nyu1fxmtrv724bfryNpIouwdK+nD73d/gcN1 9 Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans. 22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 ‘Far Abraham’, ropte han, ‘ha barmhjertighet med meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.’ 25 Men Abraham svarte: ‘Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine.26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.’ 27 Da sa den rike: ‘Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.’ 29 Men Abraham sa: ‘De har Moses og profetene, de får høre på dem.’ 30 Han svarte: ‘Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.’ 31 Abraham sa: ‘Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.’» http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=c6r4KKs2UzZMeekVrjfl0P0cVyPbTbfiyuc7tQ0XNZ+ffgVi1GxT0DvsEHz7SAqqeorAUevsUZ4= 1
Mann 42 Skrevet 20. oktober 2013 #17 Skrevet 20. oktober 2013 Typisk Matteus å skrive om helvete. Han var nå alltid så fargerik. Han skrev at de døde forlot sine graver på langfredag, også. ingen andre la merke til det.
midas259 Skrevet 20. oktober 2013 #18 Skrevet 20. oktober 2013 Med tanke på at de fordomsfulle folkene som dømmer en til å brenne i ilden til evig tid, drar til himmelen, tror jeg at jeg foretrekker helvete . 1
Okapi Skrevet 21. oktober 2013 #19 Skrevet 21. oktober 2013 Bibelen sier at troen hører sammen med våre gjerninger. Altså holder det ikke å tro, man må oppføre seg deretter også. Et viktig punkt i Bibelen er dette med anger. Altså har Breivik en sjangse, men han må angre oppriktig. Og Gud kan lese hjerter, så her kan man ikke fake Helvete er for øvrig også ubibelsk lære. En kjærlig Gud ville aldri straffet noen i all evighet. Er det ikke litt urimelig at Breivik slipper unna så lenge han tror og angrer, mens en trivelig ikke-troende eller annerledes-troende som aldri har gjort en flue fortred ikke er bra nok? 2
Gjest Elyssa Skrevet 21. oktober 2013 #20 Skrevet 21. oktober 2013 Er det ikke litt urimelig at Breivik slipper unna så lenge han tror og angrer, mens en trivelig ikke-troende eller annerledes-troende som aldri har gjort en flue fortred ikke er bra nok? Jo. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå