Gå til innhold

Erfaringer med Efexor(venlafaxin)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nylig fått utskrevet Efexor av legen mot depresjon og panikkangst, men vet ikke helt om jeg skal begynne å ta de med tanke på alle bivirkningene som jeg leste i pakningsvedlegget, derfor tenkte jeg å forhøre meg her inne om noen har erfaring med denne medisinen? :)

1.Fikk du noen bivirkninger, isåfall hvilke?

2.Gikk du opp i vekt, evt hvor mye?

3.Virket medisinen som den skulle?

Tusen takk hvis dere vil dele deres erfaring :)

Skrevet

1.Fikk du noen bivirkninger, isåfall hvilke?

Ja, jeg fikk alvorlige bivirkninger, som bl.a ekstrem angst og uro, spasmer og selvmordstanker.

2.Gikk du opp i vekt, evt hvor mye?

Nei, jeg gikk ned i vekt.

3.Virket medisinen som den skulle?

Overhodet ikke.

Anonymous poster hash: 73a57...0f5

Skrevet

Huff.. har hørt mange har hatt dårlig erfaring med de :/

Skrevet

Noen flere som har hatt erfaring?

Skrevet

Ja, prøvde det en kort uke.. Fikk ubeskrivelig uro og dyp angst, forverret psykisk tilstand, svekket kognitive evner. Har ikke hatt slike plager før, fikk tablettene da jeg er deprimert på grunn av en vanskelig situasjon. ANBEFALES IKKE.

Gikk ikke opp i vekt, mistet matlyst ( kan være uavhengig av medisin, sliter med det fra før).

Anonymous poster hash: 24d0c...094

Skrevet

Ja, prøvde det en kort uke.. Fikk ubeskrivelig uro og dyp angst, forverret psykisk tilstand, svekket kognitive evner. Har ikke hatt slike plager før, fikk tablettene da jeg er deprimert på grunn av en vanskelig situasjon. ANBEFALES IKKE.

Gikk ikke opp i vekt, mistet matlyst ( kan være uavhengig av medisin, sliter med det fra før).

Anonymous poster hash: 24d0c...094

Høres ikke bra ut..

Skrevet

Virket ikke. Gikk opp ti kilo på under to mnd.

Anonymous poster hash: f4706...577

Skrevet

Virket kjempebra på meg. Gikk ikke opp i vekt.

Anonymous poster hash: 83904...000
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt veldig god effekt av Efexor. Fikk de mot depresjon og angst. De første 3-4 ukene var ganske ille, med økt angst, svette og spenninger i hele kroppen. Holdt ut denne perioden (med tilførsel av Sobril mot angst/spenninger) og har nå fått et nytt liv. Angsten er så og si helt borte, og for første gang på 2-3 år føler jeg glede og gleder meg til ting! Har gått ned i vekt, og hører det er mer vanlig enn å gå opp.

Anonymous poster hash: 514bd...354
Skrevet

Jeg har hatt veldig god effekt av Efexor. Fikk de mot depresjon og angst. De første 3-4 ukene var ganske ille, med økt angst, svette og spenninger i hele kroppen. Holdt ut denne perioden (med tilførsel av Sobril mot angst/spenninger) og har nå fått et nytt liv. Angsten er så og si helt borte, og for første gang på 2-3 år føler jeg glede og gleder meg til ting! Har gått ned i vekt, og hører det er mer vanlig enn å gå opp.

Anonymous poster hash: 514bd...354

Så godt å høre at du har opplevd bedring! :)

Anonymous poster hash: e46bc...0df

Skrevet

Jeg har gått ned i vekt av Effexor og hatt en god erfaring med å gå på den over lengre tid (3-4) måneder, uten noen spesielle bivirkninger, bortsett fra i begynnelsen da jeg var mye kvalm, men jeg hører det er vanlig.

Nå holder jeg på å seponere meg av denne medisinen, jeg sover omlag 2 timer om dagen, har mye angst og har glidd inn i gamle destruktive mønstre. Jeg føler meg utmattet og fysisk sliten, så seponeringen etter langtidsbruk kan være vanskelig.

Skrevet

Jeg har gått ned i vekt av Effexor og hatt en god erfaring med å gå på den over lengre tid (3-4) måneder, uten noen spesielle bivirkninger, bortsett fra i begynnelsen da jeg var mye kvalm, men jeg hører det er vanlig.

Nå holder jeg på å seponere meg av denne medisinen, jeg sover omlag 2 timer om dagen, har mye angst og har glidd inn i gamle destruktive mønstre. Jeg føler meg utmattet og fysisk sliten, så seponeringen etter langtidsbruk kan være vanskelig.

Takk for tilbakemelding!

Godt å høre at den har hjulpet :) Legen min forklarte meg at jeg mest sannsynlig blir nødt å gå på den i 6-18 mndr, så da ser jeg ihvertfall ikke fra til å avslutte behandlingen..

Skrevet

Jeg har også gode erfaringer med efexor. Løftet meg litt ut av depresjonen så jeg fikk mer ut av samtalene med psykolog og arbeidet med meg selv. De første dagene merket jeg noe til bivirkninger (tørr i munnen, og generelt ubehag..), men jeg vil anta at det meste av det faktisk var placebo (eller nocebo som det vel kanskje heter??). Jeg hadde heller ikke store problemer med seponeringen. Det viktige når man skal slutte på medisinen er bare å bruke lang tid på nedtrappinga, så går det bra for de fleste.

Bivirkninger er noe man vel må regne med, men de kommer i større eller mindre grad. Å lese listen med bivirkninger øker gjerne de negative effektene...(: Som du sikkert vet har alle medisiner (også de som "alle" knasker i seg til hverdags..) like lang liste med bivirkninger.

For de aller fleste, rent statisktisk sett, så veier virkningene opp for bivirkningene. De fleste bivirkningene gir seg også i løpet av de første ukene, så folk som slutter etter en uke, kunne mest sannsynlig fått det bedre om de holdt ut litt lenger (ikke at jeg legger meg opp i hva folk skal holde ut og ikke...). De faktiske virkningene vil heller ikke egentlig inntreffe før etter noen uker, så ikke gi opp håpet etter bare noen få dager uten effekt!! For å unngå tilbakefall, anbefales det å gå på medisinene minimum seks mnd, men det skal du selvsagt snakke med legen din om!

Lykke til uansett hva du velger å gjøre! Husk at det er ikke verre enn å prøve, og deretter slutte om det ikke er noe for deg.. (:

Skrevet

Vekten min forble den samme, så vet du det også (:

Skrevet

1. I starten fikk jeg veldig redusert matlyst eller evne til å spise. Jeg var litt småkvalm og hadde sultsug i magen hele tiden, men hadde problemer med å få i meg noe særlig. Det gikk seg til etter hvert. Jeg fikk også vanskeligheter med å oppnå orgasme, og ble temmelig tørr i munnen.

2. Nei.

3. Tja. Det er ikke så godt å si. Jeg sluttet med pillene etter noen få måneder på grunn av en diffus følelse av at jeg ikke likte å gå på dem.

Jeg synes ikke du skal la deg påvirke for mye av skremmehistorier. Prøv dem og se om de hjelper deg. Lykke til!

Anonymous poster hash: 7e84f...d55
Skrevet

Desverre har jeg ikke god erfaring med denne medisinen.

Ca. 15-20 minutter etter at jeg tok første tablett, ble jeg skikkelig kvalm.

Var konstant kvalm, brakk meg hele tiden. Synet, lukten og tanken på mat gjorde at jeg brakk meg.

Og jeg svettet noe enormt. Det var kanskje 400meter til butikken, flat vei, og svetten rant av meg. Ble også veldig andpusten.

Om natten svettet jeg også, sengetøy og evt. klær jeg sov i var gjennomvåte av svette.

Dag 4 med heftig svetting og konstant kvalme ringte jeg legen og sa jeg ikke orket å bruke dem lenger.

Rett og slett den verste medisinen jeg har brukt.

Skrevet

Anti-depressiva er djevelens verk! :twisted:

Styr unna, det er stor sannsynlighet for at det vil ødelegge deg på et eller annet vis.

• Liker 2
Skrevet

Anti-depressiva er djevelens verk! :twisted:

Styr unna, det er stor sannsynlighet for at det vil ødelegge deg på et eller annet vis.

Finner du rett medisin, vil det med stor sannsynlighet hjelpe også.

• Liker 3
Skrevet

Interessant å lese at dere har hatt så forskjellige erfaringer med de.. tok min første pille igår kveld, lå våken sikkert 75% av natta, svettet en del, kvalm og vondt i hodet :/ ikke så bra natt.. men føler meg litt bedre nå.. tror jeg skal prøve å holde ut litt til og se om det blir noe bedre.

Bare kom med flere erfaringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...