Gå til innhold

Lek i stua?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt innspill her for å avgjøre om det er jeg som er noe i nærheten av verdens kjipeste mamma, eller om jeg ikke er så urimelig.

Vi bor i et stort hus og har i anledning høstferien besøk av en venninne av eldstejenta. De er i småskolealder.

Lydnivået er til tider ekstremt høyt med skriking, roping og løping rundt, og jeg innførte derfor en regel om at lek skal foregå ute eller i underetasjen (der barnas rom med god plass og massevis av leker ligger). Jeg har med andre ord kastet dem ut av stua (for å formulere det brutalt).

De er selvfølgelig velkomne hit for rolig lek som tegning/spill osv.

Så, er jeg rimelig eller bør stua være for alle? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme regelen her..

Løping og herijing rundt i huset er ikke lov. Vil de løpe tullinger rundt så får de gå ut og herje fra seg. De kan gjerne spille spill eller leke rolig med dukker, men alt skal ryddes tilbake etter de, og de skal bruke "innestemme".

Som jeg sier: Stua er ikke lekeplass eller lekerom, du har rom, og kan leke der.

Skrevet

Synes ikke du er urimelig. De får jo være i stua hvis de er rolige, og de har nok av plass å boltre seg på ellers. Barn må også lære å vise hensyn.

Skrevet

Synes ikke du er urimelig i det hele tatt jeg. Husker når jeg var barn at vi også måtte leke oss på rommene våre,eller ute. Tok ingen skade av det gitt :fnise:

Skrevet

Jeg har samme regel, og trodde også jeg var alene! Høres slik ut på kameratene som kommer hit i alle fall! :fnise: "Får dere ikke lov til å leke i stua??!!" De har sine egne rom med masse plass, så det er ingen grunn til at de ikke skal være der.

Skrevet

jeg ville gjort akkurat det samme! :Nikke:

Skrevet

Dette er vel helt vanlig om man har hus som er stort nok? Når jeg var liten hadde vi våre egne rom, et stort kjøkken til aktiviteter som tegning, trolldeig osv. Stua var til besøk og avslapning. TV-en stod på mine foreldres soverom (som var veldig stort og hadde en egen sofa-del, og vi så ikke veldig mye TV ettersom vi bare hadde NRK uansett) frem til vi barna ble litt eldre og min far fikset kjellerstue.

Skrevet

Jeg er vokst opp i leilighet, og vi måtte være på rommet når vi hadde besøk. Eller ute. Er vel helt vanlig det? Vi tegnet på rommet og vi;)

Anonymous poster hash: 34798...e95

Skrevet

Det kommer litt an på romløsningen og hvor god plass du har, men alt i alt synes jeg det høres ut som en ypperlig regel. :)

Da jeg var liten lekte vi alltid i stua når det regnet, fordi soverommene våre var knøttsmå og vi var i søknadsprosess med å få bygge på huset med tv-stue og oppholdsrom. Så da var det enten å være ute eller i stua, eller hos noen andre. Hos bestevenninnen min var en hel etasje forbudt, da moren jobbet nattevakter. Så da lekte vi i underetasjen, mens overetasjen der rommet hennes var i var fy-fy.

Anonymous poster hash: a993c...11a
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg synes det høres litt kjipt ut å nekte ungene å leke i stua, jeg da. Selvsagt skal de ikke få herje vilt og bråke og skrike, men unger vil gjerne leke der foreldrene er (motsatt når de blir litt eldre ;) ).

Skrevet

Jeg syns dette er helt greit siden de er to barn (eller flere).

Er det derimot snakk om at barnet er alene syns jeg stua må være tillatt.

Skrevet

Vi hadde en liten lekekasse i stua da barnet var mindre, så hun lekte på stua selv om hun hadde rom. Nå er hun 10, og kan fortsatt ta med barbiene på stua og sitte å leke seg (jada, hun leker med dukker enda..), og det er helt greit, selv om hun har ei venninne på besøk også. Men blir det vilmannsleking, herjing og hvining så kan de ta leken på rommet, eller de kan stikke ut og løpe/klatre i trær/mekke videre på trehytta/hoppe på trampolina.

Så; rolig lek i stua er helt ok:)

Skrevet

Jeg må si at jeg egentlig er ganske overrasket over at så mange er enige med meg. Trodde som skrevet, at jeg lå an til "årets kjipeste mamma"-prisen.

Vi har frem til nå akseptert det meste av lek i stua, men har lenge følt at det på generell basis har blitt en kilde til mye mas. Leken blir fort veldig høylytt, noe som er slitsomt for oss voksne i tillegg til at det skremmer vannet av lillebror. Det er greit å hysje en gang eller to, men jeg synes det er lite hyggelig når jeg hele tiden må be dem dempe seg. Det rotes dessuten uhemmet og jeg må derfor mase om at det blir ryddet igjen.

Alt i alt tenker jeg at det må være ok at en liten del av huset er forbeholdt rolige aktiviteter, i hvertfall når barna er så store og alternativene flere. Og som sagt, så må de gjerne sitte i stua ved rolig lek.

Skrevet

Vi har stort hus. Når barna mine var barneskole-alder lekte de altid i stuen(vi har flere stuer da men) nå er de 13-19 år og jeg savner bråket:( nå sitter de med hvær sin i-pad/pod/phone/mac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...