AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #1 Skrevet 3. oktober 2013 Hei! Jeg har et kjempedilemma... Min søster ble kjent med en tyrker via facebook. Det er helt greit for meg at hun snakker med folk på nett.. Men... Hun har nå reist ned til Tyrkia for å møte fyren! Jeg er vel kjent med dette at mange skandinaviske jenter forelsker seg enten på sydentur eller på internett i menn derfra og at mange av dem ender opp med et knust hjerte og i verste fall skjer det enda værre ting som voldtekt osv... Jeg har aldri snakket med han selv, men har inntrykk av at han er for god til å være sann, for å si det sånn. Han er 26 år og bor hjemme med foreldrene(er det vanlig i det landet?), han snakker nesten ikke engelsk og foreldrene er muslimer. Noe som gjør han til det også i teorien... Jeg er så UTROLIG redd for søsteren min akkurat nå! Jeg har prøvd alt jeg kan for å overbevise henne om å ikke dra, men det har vel heller hatt motsatt effekt. Hun kom nettopp ut av et dårlig ekteskap og jeg tenker at det å få slik bekreftelse fra en kjekk, tyrkisk mann var vel en stor boost for selvtilliten hennes. Jeg, min bror og våre foreldre sitter nå hjemme i Norge og biter negler samtidig som vi rister oppgitt på hodet. Det er jo en helt vanvittig ting å gjøre, å reise helt alene ned dit for å besøke og BO hjemme hos folk hun aldri har møtt. Jeg er så fortvila, og jeg vet at ingen her kan få henne tilbake, men jeg trengte å få ut dette... Kanskje noen som har vært i lignende situasjon? Hun er 24 år btw. Anonymous poster hash: 862bb...761
Kontormus Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 Og hun kan ikke bruke telefon eller pc for å underrette de hjemme? 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #3 Skrevet 3. oktober 2013 Dette er da virkelig ikke ditt problem. Ikke bland deg med ting du ikke har noe med. Anonymous poster hash: eec23...751
Gjest Morgun Skrevet 3. oktober 2013 #4 Skrevet 3. oktober 2013 Tror det er farligere å surre rundt drita i en norsk storby en lørdagsnatt.
Kontormus Skrevet 3. oktober 2013 #5 Skrevet 3. oktober 2013 Dette er da virkelig ikke ditt problem. Ikke bland deg med ting du ikke har noe med. Anonymous poster hash: eec23...751 Det hadde vært rart å IKKE bry seg. Helt normalt blandt søsken, heldigvis. 18
Gjest jumprope Skrevet 3. oktober 2013 #6 Skrevet 3. oktober 2013 Dette er da virkelig ikke ditt problem. Ikke bland deg med ting du ikke har noe med. Anonymous poster hash: eec23...751 Herlighet, det er hennes SØSTER. Selvfølgelig er det hennes problem. TS, det er veldig lite du får gjort nå. Hun har reist. Det eneste dere kan gjøre er å stå klare til å ordne opp hvis det skulle skje noe. Og ja, det er vanlig at man bor hos foreldrene frem til man gifter seg i andre kulturer. Så det er nok helt normalt at han bor hos foreldrene sine. Søsteren din virker impulsiv og naiv. Dessverre er hun nok typen som lærer "the hard way".
super-s Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 En bekjent av meg som jeg har på facebook har akkurat funnet ut at kjæresten sin fra Tyrkia bare var ute etter pengene hennes. Ikke overraskende for oss rundt henne, men det kom visst som et sjokk på henne. Jeg vurderte å blande meg inn, for etter litt snoking, så jeg at han hadde 4-5 facebookprofiler, og det ante meg at det var ugler i mosen. Men jeg valgte å ikke si noe. Ser at det var noen som prøvde å advare henne, men hun ble bare sint på dem, så det var jo like så greit at jeg ikke sa noe. Hadde det vært en av mine nærmeste derimot, da hadde jeg blandet meg inn. Men det er vel lite å gjøre når hun er voksen og bestemmer selv, selv om jeg forstår at du er bekymret. Det eneste du kan gjøre er vel å støtte henne. Ikke fortell henne hvor dumt gjort det er, for da blir hun vel bare sint på deg, og gidder ikke å snakke ked deg. Er du støttende, er det lettere å fortsette å holde kontakten med henne, så du får vite hvordan det går. Men la henne likevel vite at du er bekymret fordi du bryr deg om henne. Og viser det seg at han er en drittsekk, ikke si "I told you so". 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 Ja... Jeg vet jo at jeg ikke kan gjøre noe. Hun er voksen og bestemmer selv. Men som søster mener jeg likevel jeg må få gjøre det jeg kan... Uansett alder. Hun er jo helt blind. Jeg ser jo for meg det verste, tenk hvis de kidnapper henne og selger henne.....! Jada, jeg vet det er dumt å tenke sånn. Men slike ting skjer faktisk og det er litt naivt å tenke at "det skjer ikke meg!".. TS Anonymous poster hash: 862bb...761
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #9 Skrevet 3. oktober 2013 Ja... Jeg vet jo at jeg ikke kan gjøre noe. Hun er voksen og bestemmer selv. Men som søster mener jeg likevel jeg må få gjøre det jeg kan... Uansett alder. Hun er jo helt blind. Jeg ser jo for meg det verste, tenk hvis de kidnapper henne og selger henne.....! Jada, jeg vet det er dumt å tenke sånn. Men slike ting skjer faktisk og det er litt naivt å tenke at "det skjer ikke meg!".. TS Anonymous poster hash: 862bb...761 Det er farlig å kjøre bil også. Og å gå på gata. Anonymous poster hash: 5d7a8...bd1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #10 Skrevet 3. oktober 2013 Det er farlig å kjøre bil også. Og å gå på gata. Anonymous poster hash: 5d7a8...bd1 Det er jo helt forskjellige kontekster da! Å kjøre bil eller gå på gata er ting man må gjøre. Hun MÅ ikke reise alene til Tyrkia. Hun er sint på meg nå fordi jeg desverre har fortalt henne at jeg synes det er en utrolig dum og naiv ting å gjøre. Men hun vet også at jeg sier det fordi jeg er redd for henne. Er bare så livredd for at noe skal skje. Men jeg er i mot forholdet uansett, fordi jeg synes ikke det er noe fornuftig med å finne seg en mann fra en helt annen kultur og et helt annet land. Ja, det er mange slike forhold som fungerer godt også, men hun har hatt så mye dritt med menn at jeg orker ikke se henne gå gjennom flere slike forhold. Selvfølgelig håper jeg for hennes del at dette er drømmemannen og at alt går fint! Men jeg har en dårlig magefølelsen.. TS Anonymous poster hash: 862bb...761 5
Gjest Elseby13 Skrevet 3. oktober 2013 #11 Skrevet 3. oktober 2013 Det er liten sannsynlig at de vil kidnappe henne og selge henne! Dette er mer sannsynlig: han sjarmerer henne i senk med masse komplimenter, de gifter seg. Når han får oppholdstillatelse dumper han henne og henter seg kone fra egen kultur. Det er ingenting du kan gjøre, hun er voksen. Vær heller der og støtt henne når dette går galt. For det vil det.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #12 Skrevet 3. oktober 2013 Er det bare det at han er tyrkisk som gjør deg bekymret? Jeg har flere tyrkiske venner, både i Tyrkia og her. Det er litt av hvert der også selvfølgelig, men jeg ville ikke bekymret meg for reisen i hvert fall. Se hva hun sier når hun kommer tilbake. Hvis de begynner å snakke om ekteskap med en gang, så ville jeg blandet meg litt mer.Anonymous poster hash: 3af15...766
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #13 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg tror ikke jeg hadde vært sånn altfor bekjymret... Dvs, kommer hun hjem med sterner i blikket med ring på fingeren da hadde jeg nok blitt veldig skeptisk. Det er mange tyrkere som har som mål og komme til Norge ja og han kan godt være av "den typen", men på den annen side... La henne styre på, avogtil er det så lett å ha for mange meninger om hva andre skal og bør gjøre. Det er ikke sikkert det er så mye bedre å date noen fra Norge heller. Men som sagt... ekteskap bør en jo vente litt med da... Når det er sagt så kjenner jeg ei her som er gift med en tyrker, de bor i Norge har vært gift i 10 år, har flere barn sammen. Tror de har det bra. Men så har jeg også ei venninne som var sammen med en tyrker ( dette var i Norge da ) hun fikk barn med han og det var bare styr. Menn, som damer er forskjellige... Jeg forstår du bryr deg om søsteren din altså og jeg mener ikke at du ikke skal gjøre det, men la henne også ta de valgene hun vil ta. Men klart konsekvenser, er jo også noe hun må ta. Anonymous poster hash: a7147...91e
Loreal Skrevet 4. oktober 2013 #14 Skrevet 4. oktober 2013 Hei! Jeg har et kjempedilemma... Min søster ble kjent med en tyrker via facebook. Det er helt greit for meg at hun snakker med folk på nett.. Men... Hun har nå reist ned til Tyrkia for å møte fyren! Jeg er vel kjent med dette at mange skandinaviske jenter forelsker seg enten på sydentur eller på internett i menn derfra og at mange av dem ender opp med et knust hjerte og i verste fall skjer det enda værre ting som voldtekt osv... Jeg har aldri snakket med han selv, men har inntrykk av at han er for god til å være sann, for å si det sånn. Han er 26 år og bor hjemme med foreldrene(er det vanlig i det landet?), han snakker nesten ikke engelsk og foreldrene er muslimer. Noe som gjør han til det også i teorien... Jeg er så UTROLIG redd for søsteren min akkurat nå! Jeg har prøvd alt jeg kan for å overbevise henne om å ikke dra, men det har vel heller hatt motsatt effekt. Hun kom nettopp ut av et dårlig ekteskap og jeg tenker at det å få slik bekreftelse fra en kjekk, tyrkisk mann var vel en stor boost for selvtilliten hennes. Jeg, min bror og våre foreldre sitter nå hjemme i Norge og biter negler samtidig som vi rister oppgitt på hodet. Det er jo en helt vanvittig ting å gjøre, å reise helt alene ned dit for å besøke og BO hjemme hos folk hun aldri har møtt. Jeg er så fortvila, og jeg vet at ingen her kan få henne tilbake, men jeg trengte å få ut dette... Kanskje noen som har vært i lignende situasjon? Hun er 24 år btw. Anonymous poster hash: 862bb...761 Hvordan skal vi vite hvordan han er ? hun kan ha flaks og funnet seg en moderne tyrker, ja det er en del av dem som bor hjemme med foreldrene,kulturen der er motsatt av vår,de verdsetter ære høyt, kvinnen er forventet å gjøre mer i hjemmet enn mannen sånn stort sett, mange av dem er også kvinnemishandlere, dessverre, jeg sier ikke at alle er det, men mange.Det spørs hvor han bor i landet også.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #15 Skrevet 4. oktober 2013 Det siste som ble sagt, at mange er kvinnemishandlere, men at det spørs hvor han bor i landet var litt intressant. Noen steder som peker seg ut som verstinger? ( ikke trådstarter ) Anonymous poster hash: a7147...91e
kalinka85 Skrevet 4. oktober 2013 #16 Skrevet 4. oktober 2013 Er hun så naiv at hun tror på ham så må hun bare dra da. Men gjør det klart for henne at hun ikke trenger å syte i ettertid heller.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #17 Skrevet 4. oktober 2013 Hei! Jeg har et kjempedilemma... Min søster ble kjent med en tyrker via facebook. Det er helt greit for meg at hun snakker med folk på nett.. Men... Hun har nå reist ned til Tyrkia for å møte fyren! Jeg er vel kjent med dette at mange skandinaviske jenter forelsker seg enten på sydentur eller på internett i menn derfra og at mange av dem ender opp med et knust hjerte og i verste fall skjer det enda værre ting som voldtekt osv... Jeg har aldri snakket med han selv, men har inntrykk av at han er for god til å være sann, for å si det sånn. Han er 26 år og bor hjemme med foreldrene(er det vanlig i det landet?), han snakker nesten ikke engelsk og foreldrene er muslimer. Noe som gjør han til det også i teorien... Jeg er så UTROLIG redd for søsteren min akkurat nå! Jeg har prøvd alt jeg kan for å overbevise henne om å ikke dra, men det har vel heller hatt motsatt effekt. Hun kom nettopp ut av et dårlig ekteskap og jeg tenker at det å få slik bekreftelse fra en kjekk, tyrkisk mann var vel en stor boost for selvtilliten hennes. Jeg, min bror og våre foreldre sitter nå hjemme i Norge og biter negler samtidig som vi rister oppgitt på hodet. Det er jo en helt vanvittig ting å gjøre, å reise helt alene ned dit for å besøke og BO hjemme hos folk hun aldri har møtt. Jeg er så fortvila, og jeg vet at ingen her kan få henne tilbake, men jeg trengte å få ut dette... Kanskje noen som har vært i lignende situasjon? Hun er 24 år btw.Anonymous poster hash: 862bb...761 24 år og allerede skilt? Anonymous poster hash: 13446...765 3
Loreal Skrevet 4. oktober 2013 #18 Skrevet 4. oktober 2013 Det siste som ble sagt, at mange er kvinnemishandlere, men at det spørs hvor han bor i landet var litt intressant. Noen steder som peker seg ut som verstinger? ( ikke trådstarter ) Anonymous poster hash: a7147...91e Ja, mange tyrkiske kvinner som er generelt i en dårlig situasjon, mennene deres banker dem opp.Ja sør østlige delen av tyrkia er veldig konservative, i vest tyrkia kan de være litt mer moderne, sjeldne du ser noen som dekker håret sitt der, de går kledd som meg og deg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #19 Skrevet 4. oktober 2013 hvordan 'snakket' de sammen på face hvis han ikke skjønner engelsk? falt hun bare for utseendet hans da? Anonymous poster hash: 7da5f...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #20 Skrevet 4. oktober 2013 Det er liten sannsynlig at de vil kidnappe henne og selge henne! Dette er mer sannsynlig: han sjarmerer henne i senk med masse komplimenter, de gifter seg. Når han får oppholdstillatelse dumper han henne og henter seg kone fra egen kultur. Det er ingenting du kan gjøre, hun er voksen. Vær heller der og støtt henne når dette går galt. For det vil det. Eller at de gifter seg å hun blir holdt som slave i hans hjemland, blir fratatt pass osv... Anonymous poster hash: eda7d...66a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå