Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ut av forholdet, men omstendigheter gjør det noe mer komplisert!

For to år siden giftet jeg meg med en fra Iran, flyttet til Sverige og brukte eøsløsningen. Flyttet så til Oslo og har bodd i leid leilighet siden. Mannen er arbeidsledig og lat. Han har også blitt utrolig kravstor og venter å få alt i nevene.

For å gjøre historien kort: Jeg vil nå ut av forholdet.

Kjefting fra dere hjelper ikke på mitt problem, så please hold slike ytringer vekk fra tastaturet.

I følge eøsreglene, har han kun rett til opphold så lenge han har samme adresse som meg. Noe som fører til at han nekter å flytte. Og jeg har overhode ingen planer om å late som om alt er bra inntil han får varig opphold.

Så, jeg hiver han ut på en eller annen måte, og melder fra til skatteetaten at han ikke lenger bor her, og tar ut separasjon. Det er bare mitt navn på leiekontrakten.

Noe mer jeg må gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Om du vil ut av forholdet må du søke Fylkesmannen om separasjon før du hiver ham ut!

Dersom han motsetter seg flyttingen, kan du gjerne få hjelp av politiet til å få ham fjernet.

Men du kan vel si opp leieforholdet å flytte ut??

Endret av Snuppi
Skrevet

Hei!

Om du vil ut av forholdet må du søke Fylkesmannen om separasjon før du hiver ham ut!

Dersom han motsetter seg flyttingen, kan du gjerne få hjelp av politiet til å få ham fjernet.

Men du kan vel si opp leieforholdet å flytte ut??

Ja jeg planlegger å flytte, men siden kontrakten står på meg må han være ute før jeg flytter. Hvorfor må jeg søke separasjon først?

Vurderer også å sende han på "ferie" til Iran for å deretter ordne alt og kaste ting. Han eier bare noen klær og papirer allikevel.

Skrevet

Er det ikke kommet noe lovgivning som strammer inn på hvor lett det er å dumpe en ektefelle en henter seg fra utlandet...?

Husker det har vært diskusjoner i hvert fall, i forbindelse med menn som stadig henter nye koner fra russland eller thailand, og dumper dem før de har får oppholdstillatelse. Ble dratt paralleller til menneskehandel.

Anonymous poster hash: 516cf...56f
Skrevet (endret)

Ja jeg planlegger å flytte, men siden kontrakten står på meg må han være ute før jeg flytter. Hvorfor må jeg søke separasjon først?

Vurderer også å sende han på "ferie" til Iran for å deretter ordne alt og kaste ting. Han eier bare noen klær og papirer allikevel.

Det er lettere å få ham ut av leiligheten når du har søkt om separasjon først, da du viser tydelig at du ikke ønsker å ha ham boende. Du stiller også sterkere i din sak!

Kan skjønne du kan si opp leieforholdet og flytte ut.

Han kan velge mellom å signere en leieavtale eller bli kastet ut huseier.

Endret av Snuppi
Gjest navnelapp
Skrevet

Hadde eg vore deg hadde eg sagt opp leigeforholdet, ansett depositumet som tapt, og flytta ut. Så fekk namsmannen "flytte ut" mannen. Når du melder flytting så har han jo ikkje lenger oppholdstillatelse, då bur han jo der åleine, og er separert.

• Liker 1
Skrevet

Hadde eg vore deg hadde eg sagt opp leigeforholdet, ansett depositumet som tapt, og flytta ut. Så fekk namsmannen "flytte ut" mannen. Når du melder flytting så har han jo ikkje lenger oppholdstillatelse, då bur han jo der åleine, og er separert.

Så lenge mitt navn står på kontrakten er det jeg som må betale.

Anonymous poster hash: 6577d...230

Skrevet

Men det er jo jeg som står med ansvaret for leiekontrakten? Det er jo jeg som vil bli kalt inn på teppet da.

Så lenge mitt navn står på kontrakten er det jeg som må betale.

Det jeg mener også.

Iallfall, jeg har snakket med han nå. Og jeg tror han begynner å innse realitetene. Han savner familien.

Skrevet

Tråden er ryddet for rasistiske ytringer.

Irrlys, mod.

Skrevet

Er det ikke kommet noe lovgivning som strammer inn på hvor lett det er å dumpe en ektefelle en henter seg fra utlandet...?

Husker det har vært diskusjoner i hvert fall, i forbindelse med menn som stadig henter nye koner fra russland eller thailand, og dumper dem før de har får oppholdstillatelse. Ble dratt paralleller til menneskehandel.

Anonymous poster hash: 516cf...56f

Jo, når det er vold eller mishandling inne i bildet. Da kan man få opphold på selvstendig grunnlag. Mange skrekkelige menn (og sikkert kvinner) som bruker oppholdstillatelsen for å skremme ektefellen fra å gå til politiet.

TS: hvorfor kan dere ikke bare bli enige om at forholdet er over? Selv om han kanskje er litt tafatt, og du ikke er forelsket, så synes jeg han fortjener at du behandler ham med respekt. Du valgte tross alt å gifte deg med ham.

Anonymous poster hash: 106c4...b5c

• Liker 2
Skrevet

Hei ja.

Jo nå har vi endelig blitt enige om at det er over. Og at det blir separasjon.

Respekt? Si meg, hva med den respekten jeg ikke får? Hva med alt jeg har måtte gjøre for å bruke eøsløsningen? (flytte til et annet land, jobbe, pendle, få jobb i et annet land, ordne alle papirer for å hente han til landet jeg var i, ordne alle papirer når han endelig kom dit. Og deretter når vi dro tilbake til Oslo osv.) Ja, jeg ordnet ALT. Og hva har jeg fått tilbake? UTAKKNEMLIGHET OG NULL RESPEKT.

Du kan komme til meg og snakke om respekt når du har vært igjennom det samme som meg og tusenvis av andre mennesker...

Ts

Skrevet

Hei ja.

Respekt? Si meg, hva med den respekten jeg ikke får? Hva med alt jeg har måtte gjøre for å bruke eøsløsningen? (flytte til et annet land, jobbe, pendle, få jobb i et annet land, ordne alle papirer for å hente han til landet jeg var i, ordne alle papirer når han endelig kom dit. Og deretter når vi dro tilbake til Oslo osv.) Ja, jeg ordnet ALT. Og hva har jeg fått tilbake? UTAKKNEMLIGHET OG NULL RESPEKT.

Du kan komme til meg og snakke om respekt når du har vært igjennom det samme som meg og tusenvis av andre mennesker...

Ts

Du må gje beskjed til UDI når han har flytta ut eller de har tatt ut skilsmisse. På den måten så vil opphaldstillatelsen hans bli avslutta.

Anonymous poster hash: 737b8...e7f

Skrevet

Hei ja.

Ts

Klem til deg og grattis med at det ordner seg for deg.

Håper du sender din historie til Grenseløs Kjærlighet. Det er mange av damen der (inkludert min venninne) som trenger en reality check.

Anonymous poster hash: 737b8...e7f

Skrevet

Hei ja.

Ts

Du gjorde jo alt det der fordi du var forelsket regner jeg med. Jeg vet godt hva du snakker om for jeg har vært gjennom det samme selv. Det blir noen år av livet på noe jeg sikkert kunne blitt bitter for i etterkant, men det hjelper jo ikke. Det var jo ikke mannen som tvang meg til å gifte meg og få ham til Norge. Jeg trodde det skulle bli bra, men det ble det ikke.

Det jeg mente med respekt var at du skulle ta bruddet på en real voksen måte. Det har du nå gjort.

Anonymous poster hash: 106c4...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...