Gå til innhold

Overfallsoffer i Slottsparken

Anbefalte innlegg

Gjest Malanthor
Skrevet

Vanskelig og stenge av en hel park. Folk kommer uansett til og smette forbi tauene for og ta en snarvei hjem og lignende. Kunne jo alltid hatt en haug med vektere patruljerende på kvelden, men det blir dyrt.

Var det ikke snakk om at at garden skulle øke patruljeringen sin. De sitter jo stort sett bare og loker inne på bua si så at de tar seg en runde rundt en gang i halvtimen hadde ikke vært og forakte.

Er uansett trist at det skal være sånn. :(

Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så utrolig problematisk å øke vaktholdet og øke belysningen på disse utsatte områdene, om ikke man setter politifolk til å patruljere, så kan man vel sette garden til å gjøre det slik at de kan få gjort noe noenlunde fornuftig for en gangs skyld. Håper de borgerlige klarer å vise handlekraft her, det vil de også i så fall tjene stort på.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så utrolig problematisk å øke vaktholdet og øke belysningen på disse utsatte områdene, om ikke man setter politifolk til å patruljere, så kan man vel sette garden til å gjøre det slik at de kan få gjort noe noenlunde fornuftig for en gangs skyld. Håper de borgerlige klarer å vise handlekraft her, det vil de også i så fall tjene stort på.

Enig.

Anonymous poster hash: 78f42...a5d

Skrevet

Glem ikke at garden er en del av Hæren - altså militære - og ikke har lov til å gripe inn mot sivilpersoner i fredstid. De kan selvsagt være tilstede, men kan kun fysisk gripe inn dersom Kongehuset er truet.

Manglende belysning bør kunne fikses i en fei. I tillegg bør jenter/damer vurdere å gå en annen rute hjem,, eller sørge for å ikke gå alene.

Skrevet (endret)

Glem ikke at garden er en del av Hæren - altså militære - og ikke har lov til å gripe inn mot sivilpersoner i fredstid. De kan selvsagt være tilstede, men kan kun fysisk gripe inn dersom Kongehuset er truet.

Hvorfor har da FSK ansvaret for norske oljeplattformer og skal bistå Delta ved terror? Hvorfor trener da GSV sammen med UEH i Finnmark og har ansvar for å vokte grensa til Russland med begrenset politimyndighet, også med tanke på sivil trafikk? Hvorfor kontrollerer kystvakten og SHV sivile skip? Det burde i henhold til dagens lovverk være null problem å få garden til å i større grad vokte utsatte deler av slottsparken, de trenger selvsagt ikke å fungere som politi, men heller gripe inn ved krise - akkurat som også HV gjør.

Endret av meh
Gjest Kaptein Kuk
Skrevet

Og som vanlig er masseinnvandringen elefanten i rommet.

• Liker 3
Skrevet

Skal Garden patruljere i slottsparken så må de øke vaktstyrken betydelig. Vaktstyrken ved slottet nå har bemanning kun til de forskjellige postene (skilderhusene) rundt slottet. Hvor de har vakter nok på hver post til 2 t på og 4 timer av. Disse kan ikke patruljere i tillegg. Da de trenger hvile/søvn mellom vaktene sine.

De har riktignok nå kun en nattpatrulje som går gjennom slottparken, etter de er tredd av nattvakten sin.

Hadde de derimot økt vaktstyrken der et x antall gardister kun hadde som oppgave å patruljere om natten i slottsparken hver halve time, la oss si fra kl 20-08 og der de det resterende vaktdøgn kunne hvile/sove så ville det funket. De hadde trengt minst 3-4 mann til en slik patrulje. Siden de skal bære sitt våpen ville risikoen være for stor til å bli overmannet om en hadde kun 2 mann på patrulje.

Apropos myndighet. Garden kan vise vekk folk på den ene nattpatruljen de har i slottsparken om de bryter med ro og orden i kongens hage (camping/sovende, drikking etc). Retter ikke folk seg etter dette, kontaktes politi og de er der innen 5 min.

Vet ikke om dette er mye forandret siden 90-tallet, men det var ihvertfall slik vaktdøgnet på slottet var når jeg var gardist.

Synes det er flaut at jenter blir voldtatt bare noen steinkast unna vaktbua hvor norges mest kompetente vaktsoldater holder til. Her synes jeg garden burde greid å fått til noe mer.

Anonymous poster hash: ca885...9bf
  • Liker 2
Skrevet

Og som vanlig er masseinnvandringen elefanten i rommet.

Ja, enig. Har etter hvert blitt tilhenger av lukkede asylmottak. I alle fall for unge menn som kommer fra midtøsten / afrika uten egen familie.

Anonymous poster hash: 2b56d...d74

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig, eller ta så lang tid, å sette opp mer lys i parken.

Lenge var det flere lys som hadde gått på St. Haugen. Så blei ei jente voldtatt der. Da ble det lys, men det måtte en voldtekt til. Hvor mange voldtekter har ikke skjedd i Slottsparken uten at det blir lys? Forstår virkelig ikke hvorfor den parken må være så mørklagt.

Hvis det ikke gjøre noe med vakthold og lys, syns jeg de kan stenge av hele parken etter klokken 21.00.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Manglende belysning bør kunne fikses i en fei. I tillegg bør jenter/damer vurdere å gå en annen rute hjem,, eller sørge for å ikke gå alene.

Så hvis jeg vet har ikke norge en slik regel(som usa har)

Forsvaret blir ofte brukt til sivile saker, i samarbeid med politet.

Gjest Kaptein Kuk
Skrevet

Så hvis jeg vet har ikke norge en slik regel(som usa har)

Forsvaret blir ofte brukt til sivile saker, i samarbeid med politet.

Det forundrer meg ikke det minste at du som myk mann ikke vet at Norge har lover som begrenser det norske militærets anvendelighet mot den norske sivilbefolkningen.

Dette lovverket er et sosialistisk produkt som kom i stand etter at det norske militæret ble satt inn mot streikende norske arbeidere på 30-tallet, og som følge av den politiske fremveksten av det Det Kongelige Norske Arbeiderparti i samme periode.

Det har nemlig ikke alltid vært slik at norske menn er balleløse.

• Liker 1
Skrevet

vis det blir bedre der. finnes det flere andre steder å bli overfalt på.

Anonymous poster hash: 5e59c...57f
Skrevet

Håper virkelig det blir gjort noe med det. Det er synd at det skal være nødvendig å ta så mange forhåndsregler for å kunne gå på gata som jente om kvelden, men i slike situasjoner må man rett og slett bare tilpasse seg. Vi liker å tro at noen er der for å passe på oss, det så være staten, Gud eller julenissen - men sannheten er at når alt kommer til alt, er vi alene. Det er hver person for seg selv.

Så om staten mener jeg ikke skal bære en kniv, en pepperspray eller noe annet som kan forhindre at friheten min blir fratatt meg, kan de for pokker prestere å slutte å legge til rette for vold og faenskap. Vi lever ikke i pottit-Norge lenger.

Gjest Kaptein Kuk
Skrevet

Håper virkelig det blir gjort noe med det. Det er synd at det skal være nødvendig å ta så mange forhåndsregler for å kunne gå på gata som jente om kvelden, men i slike situasjoner må man rett og slett bare tilpasse seg. Vi liker å tro at noen er der for å passe på oss, det så være staten, Gud eller julenissen - men sannheten er at når alt kommer til alt, er vi alene. Det er hver person for seg selv.

Så om staten mener jeg ikke skal bære en kniv, en pepperspray eller noe annet som kan forhindre at friheten min blir fratatt meg, kan de for pokker prestere å slutte å legge til rette for vold og faenskap. Vi lever ikke i pottit-Norge lenger.

Men du glemmer elefanten i rommet, nemlig masseinnvandringen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...