Gå til innhold

Hvordan flytte fra hverandre når den ene ikke innser det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og meg har bodd sammen i ca et år, og alt har gått til helvete..Eller dvs, vi burde ikke flyttet sammen alt i alt, men vi var dumme og forelsket, på den måten som gjør en blind.

Dere må gjerne gi meg pes for at vi flyttet inn for tidlig, ca etter 2mnd, men det hjelper meg ingenting nå, men tro dere meg, jeg har lært leksen på den kjipe måten...

Etter omtrent 1,5 mnd begynte hverdagen. og vi begynte å bli kjent med hverandre, og det har bare blitt mer og mer ulikheter etter hvert som tiden har gått.

For å holde innlegget og problemet så konkret som mulig, så er poenget at vi ikke får flyttet fra hverandre. Eller retteresagt, at HAN flytter siden leiligheten er leid i mitt navn. Jeg stortrives her, og vil ABSOLUTT IKKE flytte. For ordens skyld, så er han 35, og jeg er 31.

Vi krangler hele tiden, hver dag, sånn småegling osv, som vi bytter ut med store krangler innimellom. Mitt stressnivå er såpass at jeg ikke har vært på jobb siden februar, da jeg fikk et nervøst sammenbrudd, og ble bedt om å slappe fullstendig av, og ta helsen i fokus. (Jeg har slitt med stress hele livet, og kroppen gir etter nå.. Lang historie kort) Jeg har sagt til ham utallige ganger at "oss to" ikke går, og at vi ikke kan fortsette slik, og at vi må flytte fra hverandre. Det ender med at han skriker til meg for en ekkel patetisk hore jeg er, minst 10 ganger, derav jeg ikke takler mer, begynner å grine, og går i koma-form de neste 3 dagene. I løpet av disse dagene der det er rolig, fordi jeg rett og slett gir opp alt og later som ingenting, ja da er ALT vi snakket om glemt fra hans side. Så er det på igjen på samme greiene. Om igjen og om igjen på akkurat samme hendelses-forløp.

Det virker rett og slett som han ikke vil forstå hva det egentlig er vi MÅ gjøre. Altså, gå fra hverandre.

Selvom kranglingen har pågått siden januar ca, så er det bare min side, "mine" folk som vet hva som foregår. Siden han er bestevenn med moren sin, så burde hun visst noe, men hun ringte senest på søndag og ga oss tips på hus vi kan kjøpe (!!).... wtf?! Så han rett og slett nekter å være i virkeligheten.

Nå, etter mye om og men, og samtaler med både lege og psykolog, så foreslår legen at jeg bare burde ringt moren hans og sagt at hun må få ham til fornuft. Men det er absolutt det siste jeg vil gjøre, men skjønner at eg håper han gjør handling av det vi snakker om selv, uten å måtte blande inn alle og en hver.

Og det er grunnen til at jeg skriver på KG, jeg trenger sårt et råd fra dere. Jeg klarer rett og slett ikke å tenke på egenhånd lenger, og siden jeg merker på kroppen at jeg blir verre og verre for hver dag som går, så må noe gjøres. Kan ikke huke sist jeg sov en hel natt, og i tillegg våknet opp og faktisk gledet meg til resten av dagen. Nå er alt bare helt meningsløst..

Jeg har hele tiden vært bevisst på å beholde eiendeer som seng, sofa, kjøleskap, fryseboks osv, sånn i tilfelle. Skulle hørt på magefølelsen allerede da..... JA, lekse lært...

Jeg har vurdert å pakke tingene hans en dag han er på jobb, for så å bytte lås, men leier, og i tillegg så vil jeg ikke være så hjerteløs.....

:sukk:

Anonymous poster hash: 96fbe...2b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at vi ikke har hatt sex på minst 4 mnd, og at han fortsatt sier elsker deg, vil tilbringe livet med deg osvosv. Mens jeg har mest lyst å krepere. Er selvsagt glad i ham, men livet er for kort til å slå meg til ro med dette, i tillegg til at det går på helsa løs......

-ts

Skrevet

Så flytt da, at du orker. Og du bør komme deg i jobb snart og. Er ingen helsegevinst holde seg hjeme, tvert i mot. Kast ham ut og begynn på jobb. Sett alle tingene hans ut på trappa og skift lås.

Anonymous poster hash: 133e7...bad
  • Liker 1
Skrevet

Vet du, du har ikke noe annet valg enn å pakke tingene hans og bytte lås. Tingene hans kan du få noen til å kjøre til moren hans. Når fyren er på jobb. Hvis ikke, må du si opp leiligheten og flytte ut.

Jeg er i nesten samme situasjon. Min kommende eks nekter å innse at det er best at han flytter tilbake til byen han kommer fra.

Lykke til! :hug:

Skrevet

Så flytt da, at du orker. Og du bør komme deg i jobb snart og. Er ingen helsegevinst holde seg hjeme, tvert i mot. Kast ham ut og begynn på jobb. Sett alle tingene hans ut på trappa og skift lås.

Anonymous poster hash: 133e7...bad

Helsegevinst nei, jeg har jo såvidt krefter til å gå i dusjen.

Vet du, du har ikke noe annet valg enn å pakke tingene hans og bytte lås. Tingene hans kan du få noen til å kjøre til moren hans. Når fyren er på jobb. Hvis ikke, må du si opp leiligheten og flytte ut.

Jeg er i nesten samme situasjon. Min kommende eks nekter å innse at det er best at han flytter tilbake til byen han kommer fra.

Lykke til! :hug:

Uff. Takk det samme :klemmer:

Men siden jeg leier leilighet, kan jeg bare bytte lås da? Får jeg gjort alt dette på usle 7,5 timer, mens han er på jobb? Altså pakke tingene, bytte lås, flytte ut ting osv?

-ts

Skrevet

Helsegevinst nei, jeg har jo såvidt krefter til å gå i dusjen.

Uff. Takk det samme :klemmer:

Men siden jeg leier leilighet, kan jeg bare bytte lås da? Får jeg gjort alt dette på usle 7,5 timer, mens han er på jobb? Altså pakke tingene, bytte lås, flytte ut ting osv?

-ts

Bytting av lås kan avtales med huseier evt. Evt at huseier bistår med å kreve at han flytter ut? Det kan jo bli en liten oppvekker det? Hva med at huseier er der, og krever nøklene fra han? Nøklene skal du ha så lenge du bor der. Eller har du venner som kan bidra med å være der og kaste han ut?

Hva med å si at du trenger begge nøklene fordi huseier skal bytte lås på bygget grunnet tidligere leietagere? Og når han drar på jobb tropper venner/familie opp med å fjerne alt som er hans og kjøre det hjem til moren? Senere på dagen er du selvfølgelig på overnattingsbesøk med avslått telefon og greier.

Noen forslag :hug:

Anonymous poster hash: 168c0...606

Skrevet

Høres ikke ut som et godt samboerforhold det der. Han høres ikke helt stabil ut, skrike og kjefte når man skal ta opp ting seriøst kommer man ingen vei med i lengden, slik skal man faktisk ikke snakke til hverandre.

Selv om det høres ut som det er han som har mest skyld her, så husk at det kreves "two for tango", og det er ikke sikkert at han syntes det er så enkelt å leve med noen som har hatt nervøst sammenbrudd. Om dere ikke får startet en samtale er det uansett dødfødt.

Om du kan kaste han ut/bytte lås kommer an på hvor lenge dere har vært samboere, om dere har kontrakt osv. Vil råde deg til å ta kontakt med jurist.

Anonymous poster hash: 17a58...f9f
Gjest Malanthor
Skrevet

Ja dette lar seg fint gjøre på 7,5 timer. Langt mindre faktisk. Ingen personelig erfaring med og gjøre det konkret, men har pakket endel sekker og ryddet endel så føler meg kvalifisert til og svare på spørsmålet. :P

Kan være lurt og ha noen der sammen med deg når han kommer hjem. En venninne eller lignende. En mann er kanskje bedre hvis han klikker, men det vil også kunne provosere han. Så jeg holder en knapp på en kvinne.

Menn jeg ville nok EGENTLIG ikke gjort det på en slik måte, men heller hatt en samtale med han, og hvis du ikke klarer og ha en slik samtale med han alene inviterer du noen til og være med på samtalen. Dette vil kunne føre til en mye roligere tone fra hans side.

• Liker 1
Skrevet

Bytting av lås kan avtales med huseier evt. Evt at huseier bistår med å kreve at han flytter ut? Det kan jo bli en liten oppvekker det? Hva med at huseier er der, og krever nøklene fra han? Nøklene skal du ha så lenge du bor der. Eller har du venner som kan bidra med å være der og kaste han ut?

Hva med å si at du trenger begge nøklene fordi huseier skal bytte lås på bygget grunnet tidligere leietagere? Og når han drar på jobb tropper venner/familie opp med å fjerne alt som er hans og kjøre det hjem til moren? Senere på dagen er du selvfølgelig på overnattingsbesøk med avslått telefon og greier.

Noen forslag :hug:

Anonymous poster hash: 168c0...606

Dette ville jeg strengt tatt med en jurist før man foretar seg noe som helst. Rent formelt kan ikke huseier uten videre kaste ut noen som helst fra en husstand uten videre, med mindre vedkommende har gjort noe som tilsier mislighold ovenfor huseier. At han ikke er noen god samboer er jo ikke noe som angår huseier rent juridisk.

Anonymous poster hash: 17a58...f9f

Skrevet

Dra bort over helgen, og krev (svart på hvitt) at han skal være borte innen 20:00 på søndag.

Skrevet

Hvis leiligheten er leid i bare ditt navn, er det vel bare du som har rett til å bo der? Og han kan dermed kastes ut?

Skrevet

Tusen takk for innspill.

Ja, leilighets-kontrakten står i bare mitt navn, så det burde jo være meg som leier. Jeg har hatt denne leiligheten de siste 6 årene, han har bodd her i ett. Vi har ingen skriftlige avtaler.

Hvor får jeg tak i jurist? Jeg kan vel ikke bare ringe og spørre, eller?

Jeg er enig med at det skal to til for å danse tango, men det er lite relevant, nå når han ikke skjønner at det ikke er håp her. Var ikke dumt å ta noen med på samtalen om at han må flytte, men da kan han rett og slett finne på å bare kjøre seg en tur midt inni, fordi han ikke vil snakke om det. Det er til og med vanskelig å få igang en samtale om hva vi skal ha til middag......

-ts

Skrevet

Kanskje jurk.no (juridisk rådgivning for kvinner) kan svare på det juridiske?

Lykke til!

Skrevet

Hvis han har et sted å dra på kort varsel, som f.eks. til moren, så synes jeg du kan gi ham en deadline og gi beskjed om at da skal han være ute. Be ham flytte ut av soverommet så lenge og si at dere nå har slått opp. Ha venner som kan komme og hjelpe ham pakke/pakke for ham og som står på din side. Ha også en avtale om at låsesmeden kommer kjapt.

I mellomtiden bør du passe på deg selv. Les boken "Stress" av Andries Kroese for å lære stressmestringsteknikker, tving deg selv til å spise sunt og sove. Hver gang hodet begynner å kverne etter leggetid kan du skrive tankene ned på et ark og si til deg selv at dette kan du ikke gjøre noe med akkurat nå. Eventuelt skriv ned følelsene dine, ranger hvor sterke de er, skriv ned de rasjonelle tankene du "burde" ha tenkt i stedet.

Anonymous poster hash: 84e95...21d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...