Gå til innhold

Kalorier og sparebluss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg blir bare så forvirra og nysgjerrig! Leser stadig på forum og aviser at man ikke må spise for lite når man vil ned i vekt, for da går kroppen i sparebluss ved å senke forbrenningen. Men har også lest like mye om at dette bare er tull, at det ikke finnes noe vitenskapelig grunnlag for å hevde det.

Da blir jeg liksom litt forundret når jeg sitter å ser på superskinny vs supersize, der den slanke ofte spiser en 1500 kalorier hver dag og er kjempetynn. Hvorfor senkes ikke deres forbrennin seg i såfall? Slik at vekttapet stanser?

Anonymous poster hash: 8bca0...3bd
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med sparebluss så menes det at kroppen mangler energi, og en er ofte ubevisst mindre aktiv enn ellers, slik at en forbrenner mindre kcal enn ved når feks har normalt med energi.

Anonymous poster hash: 56058...602

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Mange som misforstår at en får lavere forbrenning når en spiser for lite.

Forbrenningen går ned fordi en mister muskelmasse. Muskler brenner fett hele døgnet. Dess mindre en har av dem dess lavere blir forbrenningen. Mer muskler=høyere forbrenning.

Disse superskinny menneskene spiser mellom 800-1500 kcal om dagen, men du må huske at utgangspunktene deres er forskjellig. De fleste av dem var ekstremt aktive enten i form av trening, mye hverdags aktivitet etc. Hun ene var en maratonløpere som løp 10-15 mil i uka. Da er 1500 kcal, som du skjønner, alt for lite. Den andre fikk i seg kanskje 1000-1200 kcal, men satt aldri i ro og var alltid på farten.

Så selv om det kanskje ikke virket som om de var underernærte i den forstand at 1500 kcal er det de fleste legger seg på når de skal ned i vekt(ikke inkludert trening) så ble det for lite næring for deres aktive hverdag.

Skrevet

Et eksempel (ikke meg). Sterkt overvektig dame. Ganske aktiv med å gå mye. Ant ikke fort, men går mye hver dag (hundeeier). Levde på ca 6-800 kalorier på hverdagene, og fråtset vilt i helgene med 3000 to-tre dager med mye mat, snop og vin. Endret til å spise et jevnt kaloriintak hver dag på ca 1600-1800 og raser ned i vekt.

Jeg har mer tro på et jevnt inntak og rutiner, for å holde vekta. Da tror jeg kroppen er mer i balanse og man har lettere for å forbrenne kalorier.

Anonymous poster hash: cebda...dd0
Skrevet

Det er ikke bare pga mindre muskelmasse at en bruker mindre når en spiser mindre.

Det er kroppens forsvar mot perioder med mindre energi.

Når en spiser lite reguleres ned både hvileforbrenning og termisk effekt. Når en spiser mer øker disse.

Sparebluss er ganske misforstått. Kombinert med det jeg skrev over er det også vanlig for overvektige å nå platåer i vektnedgangen. Det kan bidra til å tro at det finnes et slikt fenomen.

Hva som skal til for å komme ut av slike platåer er individuelt. For noen er det større karbohydratrestriksjon, for noen er det en økning i karbohydrater, for noen er det en generell økning i energi, andre er det reduksjon osv. En må bare prøve seg frem.

• Liker 3
Skrevet

Okey, så om jeg forstår dette riktig, så vil ikke forbrenningen i seg selv gå ned ved lavt kalori-inntak så lenge aktivitetsnivået er konstant...? Herre dette er kompliserte greier :fnise:

Anonymous poster hash: 8bca0...3bd
Skrevet

Mange jenter opplever også at det i kortere eller lengre perioder "ikke skjer noe som helst". Hormonsyklusen din er med på å tulle med kroppen og hodet ditt, og for meg har dette vært et mer eller mindre konstant problem. 2 uker i måneden holder jeg mye mer på vann enn ellers, er slapp, godtesyk og føler at jeg på tross av lavt kaloriinntak ikke kommer noen vei, vekten går ikke ned.

Det som derimot alltid skjer er at jeg etter noen dager slipper på alt vannet og går ned alt fra 0,5 til 1,5 kg fra en dag til en annen. I begynnelsen før jeg begynte å lese meg opp og forstå hva som skjer når man går ned i vekt, trodde jeg det var dette som var "sparebluss".

Platåene derimot er ofte litt mer langvarige og kan være veldig leie/demotiverende. Det viktigste du gjør er å finne ut hva som fungerer for deg, spis sunt og variert og hold deg til det kalorinivået der du fungerer normalt men likevel går ned i vekt. For drastisk kalorinivå, både lavt og høyt, er ikke bra for noen! Lytt til kroppen din :)

• Liker 3
  • 5 uker senere...
Skrevet

Jeg har lest hele tråden, men jeg er stadig like forvirret! Er det sånn at man helst ikke bør gå under sin BMR? Isåfall, hvordan kan det da være greit å faste, og hva med denne 5:2-dietten? :vetikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...