AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #1 Skrevet 3. oktober 2013 Snart nærmer det seg tiden for å fortelle familie, venner og omverden om graviditeten. Tross at jeg er 18 år og singel, er ikke dette noe jeg gruer meg til å fortelle. Om man ser bort i fra sjefen min da. Hun hater alt som vil gjøre det vanskeligere for henne å drive firmaet, og tror ikke hun blir nokke lykkeligere for denne nyheten. Hun er generelt sur og hakkete, og veldig lite sympatisk av seg og full av fordommer. Dette medfører også at jeg kommer til å avslutte arbeidsforholdet mitt 2 mnd før fødsel, pga jeg må fokusere på å få fullført vgs til våren, og når den lille fyller 1 år kommer jeg til å flytte vekk for å studere. Så noe foreldrepenger har jeg ikke tjent meg opp til, men jeg er likevel redd. Noen som har noen idé om hvordan jeg kan gå frem, eller har vært i lignende situasjoner? Anonymous poster hash: e3b91...205
Gjest Offensive Pie Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 Hvis du uansett skal avslutte arbeidsforholdet, er det vel ikke noe å være bekymret for? Hun må uansett ha inn en permanent erstatning for deg, og vil ha et hav av tid til å forberede seg til dette.
frøkna Skrevet 3. oktober 2013 #3 Skrevet 3. oktober 2013 Hun må bare get over it. Uansett ikke et menneske du må forholde deg til over lang tid. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #4 Skrevet 3. oktober 2013 Vil bare ønske deg lykke til videre Selv har jeg en sjef fra helvete, men da jeg fortalte at jeg var gravid endret hun oppførselen sin totalt og har kun vært forståelig og støttende fremover. Må du avslutte arbeidsgorholdet ditt før permisjon? Det beste er jo om du holder ut til da, å heller gi oppsigelse før du egentlig skal starte igjen.. Da får du i det minste permisjonspenger og samme kan det være hvordan sjefen reagerer, iom at du kun trenger å holde ut til permisjon, evnt blir sykemeldt innimellom..Anonymous poster hash: 8ad3e...00b 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #5 Skrevet 3. oktober 2013 Vil bare ønske deg lykke til videre Selv har jeg en sjef fra helvete, men da jeg fortalte at jeg var gravid endret hun oppførselen sin totalt og har kun vært forståelig og støttende fremover. Må du avslutte arbeidsgorholdet ditt før permisjon? Det beste er jo om du holder ut til da, å heller gi oppsigelse før du egentlig skal starte igjen.. Da får du i det minste permisjonspenger og samme kan det være hvordan sjefen reagerer, iom at du kun trenger å holde ut til permisjon, evnt blir sykemeldt innimellom..Anonymous poster hash: 8ad3e...00b Har ikke såtte meg helt inn i systemet enda på det der med foreldrepenger osv. Men jeg har rett på overgangsstønad som enslig forsørger, og den er jo mye høyere enn de 6000 jeg tjener på deltidsjobben min i mnd, så tenker det er like greit å si opp egentlig. Vil slutte to mnd før fordi tror det er sann at man kan få overgangsstønaden inntil to mnd før fødsel+ at jeg vil fokusere på skolen, og regner med det blir mye styr med å finne leilighet osv. i disse siste mnd av svangerskapet. Også har jeg en forsåvidt fysisk krevende jobb:) Takk, ja håper på det beste:)Anonymous poster hash: e3b91...205
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #6 Skrevet 3. oktober 2013 Har ikke såtte meg helt inn i systemet enda på det der med foreldrepenger osv. Men jeg har rett på overgangsstønad som enslig forsørger, og den er jo mye høyere enn de 6000 jeg tjener på deltidsjobben min i mnd, så tenker det er like greit å si opp egentlig. Vil slutte to mnd før fordi tror det er sann at man kan få overgangsstønaden inntil to mnd før fødsel+ at jeg vil fokusere på skolen, og regner med det blir mye styr med å finne leilighet osv. i disse siste mnd av svangerskapet. Også har jeg en forsåvidt fysisk krevende jobb:) Takk, ja håper på det beste:)Anonymous poster hash: e3b91...205 Tror du må ta deg en tur på nav å få klarhet i om det virkelig lønner seg å få engangsstønad. 6000 kr/mnd utgjør ca 1380 kr/uke. Når du er alene om barnet er sannsynligheten for at du får alle ukene med permisjon ganske stor. Med 100 % utbetaling vil dette da utgjøre: 1380 kr/uke x 49 uker = 67 620 kr Med 80 utbet utgjør det: 1380 kr/uke x 0.8 x 59 uker = 65 136 kr Engangsstønda: 35 263 kr Ville bedt om et møte med nav før jeg tok avgjørelsen om å si opp jobben. Du vil sannsynligvis ikke tjene på det Når du kommer til fødsel, er det da slik at du vil ha jobbet 6 av de 10 siste mnd? Det er kriteriet for foreldrepenger. Anonymous poster hash: 8465e...3b9 Anonymous poster hash: 8465e...3b9
Sunshine Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 Husk at hvis du har en svært fysisk jobb er sannsynligheten stor for at du blir sykemeldt i allefall siste trimester, kanskje før hvis bedriften ikke kan/vil tilrettelegge. Da får du i såfall mulighet til å studere. 1
Kakaoen Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 Og du trenger ikke jobbe helt frem til permisjonstart for å få foreldrepenger. Du må ha jobbet i 6 av de siste 10 månedene. Så du får da foreldrepenger om du sier opp 2 mnd før termin. Men som de andre sier, hvorfor ikke heller bare holde ut til permisjonen. Du vet jo ikke hvordan formen blir, så kan jo hende du blir sykemeldt siste tiden
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 Tror du må ta deg en tur på nav å få klarhet i om det virkelig lønner seg å få engangsstønad. 6000 kr/mnd utgjør ca 1380 kr/uke. Når du er alene om barnet er sannsynligheten for at du får alle ukene med permisjon ganske stor. Med 100 % utbetaling vil dette da utgjøre: 1380 kr/uke x 49 uker = 67 620 kr Med 80 utbet utgjør det: 1380 kr/uke x 0.8 x 59 uker = 65 136 kr Engangsstønda: 35 263 kr Ville bedt om et møte med nav før jeg tok avgjørelsen om å si opp jobben. Du vil sannsynligvis ikke tjene på det Når du kommer til fødsel, er det da slik at du vil ha jobbet 6 av de 10 siste mnd? Det er kriteriet for foreldrepenger. Anonymous poster hash: 8465e...3b9 Anonymous poster hash: 8465e...3b9 Ja, forsåvidt har jeg vell kjent meg opp til foreldrepenger frem til fødsel ja. Men om jeg får jeg utbetalt foreldrepenger, mister jeg vell retten til overgangsstønad som er på 14 000/mnd?, gjør jeg ikke det da? Kan iallefall tenke meg at denne blir en god del redusert. Og det fine med engangsstønaden er jo at man får alle pengene utbetalt samtidig, sann at jeg kan kjøpe div. utstyr osv. Nei, tror jeg heller får ta turen til nav å høre hva som vil lønne seg Anonymous poster hash: e3b91...205
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå