Gå til innhold

Gi ut hobbybok

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Jeg spør her jeg, siden dette nesten er et hobbyspørsmål...

I det siste har jeg fundert litt på hvordan man gjør det hvis man har en ide til en hobbybok. Bøker som kun inneholder tekst, er det jo greit å skrive for seg selv for så å sende manus til et forlag. Men en hobbybok må jo nødvendigvis inneholde bilder...

Ville man bare sendt en utdypet ide til et forlag, eller ville man satt i gang med bildene selv?

... sånn av ren nysgjerrighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Har ikkje peiling, du kan jo ta kontakt med eit forlag før du gjer noko meir då kanskje?

Vart nysgjerrig eg her no. Kva slags hobby-greier er det du held på med då? Lukke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var egentlig ALLER mest av nysgjerrighet...

Men i det siste har jeg fått så innmari mange gode ideer til ulike typer borddekking, og så begynte jeg bare å gruble på hvordan man skulle gå fram hvisomatte, dersomatte..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hehe, det var egentlig ALLER mest av nysgjerrighet...  

Men i det siste har jeg fått så innmari mange gode ideer til ulike typer borddekking, og så begynte jeg bare å gruble på hvordan man skulle gå fram hvisomatte, dersomatte.....  :wink:

Kult! Eg syns du skal "go for it"! Eg kunne godt tenke meg ei sånn bok! :) Det går jo an å få tatt professjonelle bilete då, er ofte slikt i sånne bøker - der servise og pynteting er levert av ulike forhandlarar.

Lukke til enda ein gong!! Og hald oss oppdatert då, så skal eg heller kjøpe boka di! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, jeg tror mange hadde vært interessert i en sånn bok, jeg....

Men som sagt - det var bare en ide jeg fikk, og så begynte jeg å tenke på hvordan man måtte gjort det... Så får vi se hvor langt jeg kommer med det! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gi ut boka på "eget forlag". Da må du ta jobben med å få tatt bildene, skrive teksten, og fått feks et reklamebyrå/trykkeri til å produsere boka. Kostnadene blir også dine... og ikke minst ditribusjonen til bokhandlere og reklame for boka. Ganske mye jobb, men hvis boka selger bra blir jo inntektene dine også, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg var deg ville jeg utarbeidet tekst og forslag til oppbygging av boken. Så ville jeg ha laget noen eksempler og tatt bilder av disse. Så tar du kontakt med en redaktør (se hvilke forlag som gir ut andre bøker).

Tror ikke du kan regne med å bli rik. Har jobbet i bokhandel i flere år, og hobbybøkene var ofte de som gikk på salg når vi ryddet opp. Vi er veldig engasjerte i hobbyting, og tror hele verden er det. Men den gang ei!

Men lykke til uansett. Selv er jeg i prosess med å lage egne hjemmesider med hobbyideer. Har lenge tatt bilder av alt jeg lager, og vet selv at det er fint med forslag når man jobber med hobbyting. Og kanskje, hvis sidene blir bra og får godt besøk, så kan jeg få litt sponsing til siden min.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror man lager en slags prototype med alle idèene (gjerne flere enn man kanskje ender opp med i utgivelsen), og bilder av resultatet (for du har vel prøvd ut idèene på forhånd). Så vil jeg tro man lager en slags oversikt/ lay out på hvordan man ser for seg at idèene skal bli fremstilt i boka. En beskrivelse av målgruppe og tema er sikkert heller ikke dumt å få med.

Send en mail eller ring et forlag, så får du sikkert gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...