AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Hei! Jeg er vant med å jobbe ekstremt mye og tjene veldig mye. Gikk på en smell tidligere i år, sa opp gamle jobben, søkte meg inn på skole og begynte i ny deltidsjobb. Synes det er litt tøft å gå fra å tjene såpass mye til mindre så jeg har satt opp budsjett! Har spart en del mens jeg jobbet mye og klart å få boliglån. Nå har jeg kjøpt meg leilighet og tenker å starte på nytt budsjett. Ser dette greit ut? Kom gjerne med input Inntekt: totalt 17.000,- med lånekassen + deltidsjobb Utgifter: Boliglån: 7000,- Elixia: 499,- Månedskort: 390,- Telefon: 500,- Forsikring: 129,- Mat: 1300,- Sparing: 5000,- Rest/lommepenger: 2171,- Så dette greit ut? 17000,- er som sagt fordelt på lånekassen (månedlig + de store utbetalingene hvert halvår) i tillegg til deltidsjobben. Anonymous poster hash: 10668...978
Gjest Wei Wei Skrevet 3. oktober 2013 #2 Skrevet 3. oktober 2013 Det ser greit ut. Selv ville jeg beregne mer til "lommepenger" for å inkludere andre personlige utgifter som lege, klær, gaver, underholdning, transport (utenom månedskort). Det går jo fint an å dekke alt dette med de 2000 tusen du har satt av. Andre ting du bør tenke på er fellesutgifter, strøm, internet osv. Er dette inkludert i boligutgifter du noterte? Ellers vil jeg si at som student så bør du klare deg meget godt med 17000 kr i inntekt.
Gjest tuppesjura Skrevet 3. oktober 2013 #3 Skrevet 3. oktober 2013 Synes det var litt lite på mat da. Sikkert fullt mulig å klare seg på det, men jeg tror jeg hadde syntes det var knagert. Nå vet jeg ikke hva slags bolig du har, om det er borettslag eller selveie, men har du tatt høyde for evt. kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring?
cocoon Skrevet 3. oktober 2013 #4 Skrevet 3. oktober 2013 1300 for mat virket veldig lite ja... da har du 43.kr om dagen? Hvis dette er noe du ønsker skal være en sparepost, og du klarer å bruke så lite på mat, så går det vel greit. Men synes selv det er urealistisk.
Ulla Ullsokk Skrevet 3. oktober 2013 #5 Skrevet 3. oktober 2013 Du er kjempeflink hvis du sparer 5000,- på den lille inntekten! Jeg ville nok ha spart halvparten og heller brukt mer på mat og livet generelt, ihvertfall hvis det er for en lenger periode.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #6 Skrevet 3. oktober 2013 Hei og takk for svar :D Vi er to som kjøper mat, glemte å skrive det, men samboeren spytter inn mer på matposten. Vi kjøper mat for 1000,- i uken og det går helt fint. Jeg skal prøve meg på dette budsjettet og se hvordan det går, hvis ikke det går må jeg jo bare spare mindre. Men det så ikke helt urealistisk ut da? Har en buffer på 50.000,- som jeg kan ta av (helst ikke) om det blir krise. Sparingen jeg gjør nå er til en verden rundt reise så jeg ønsker å prioritere sparing og klare 5000,- mnd. Men ser jo at det kanskje blir litt knapt i noen av postene så spørs på om jeg må redusere sparingen. Ønsker ikke å jobbe mer da jeg tidligere jobbet 180% over lang periode.. Anonymous poster hash: 10668...978
nettvenninnen Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Strøm? Internett? TV? Endret 3. oktober 2013 av nettvenninnen
Vorin Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 Om jeg skulle kutte ut på noe, basert på mitt eget budsjett som student, så hadde jeg funnet et rimeligere abonnement på telefonen. Har chess selv og betaler 199 i mnd for fri bruk av alt unntatt nettet, det er inkl. 1 gb som er mer enn nok. Også hadde jeg kanskje hatt et treningsabonnement gjennom studentskipnaden. Betaler nå 990 for 6 mnd der jeg studerer. Ila 6 mnd hadde spart nærmere 2 tusen . 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #9 Skrevet 3. oktober 2013 Om jeg skulle kutte ut på noe, basert på mitt eget budsjett som student, så hadde jeg funnet et rimeligere abonnement på telefonen. Har chess selv og betaler 199 i mnd for fri bruk av alt unntatt nettet, det er inkl. 1 gb som er mer enn nok. Også hadde jeg kanskje hatt et treningsabonnement gjennom studentskipnaden. Betaler nå 990 for 6 mnd der jeg studerer. Ila 6 mnd hadde spart nærmere 2 tusen . Tusen takk for svar! Skal sjekke ut Chess og eventuelt bytte. Har ulåst telefon så det burde jo gå greit:) kan jeg spørre om det er noe gruppetimer på treningen? For tiden trener jeg som sagt på elixia og er veldig fornøyd da jeg bruker gruppetimene ofte, men synes 500,- i måneden er dyrt.. Så kan være villig til å bytte over der også!Anonymous poster hash: 10668...978
Vorin Skrevet 4. oktober 2013 #10 Skrevet 4. oktober 2013 Tusen takk for svar! Skal sjekke ut Chess og eventuelt bytte. Har ulåst telefon så det burde jo gå greit:) kan jeg spørre om det er noe gruppetimer på treningen? For tiden trener jeg som sagt på elixia og er veldig fornøyd da jeg bruker gruppetimene ofte, men synes 500,- i måneden er dyrt.. Så kan være villig til å bytte over der også! Anonymous poster hash: 10668...978 Jeg vil tro at de fleste har det, de har det iallefall her i Bergen . Der har de alt, styrketimer, spinning, pilates, yoga, zumba, kettlebells osv. Tror du kan sjekke det ut på studentskipnaden sin sine sider Jeg er iallefall veldig fornøyd med Chess, er tilkoblet wi-fi når jeg er på skolen, jobb eller hjemme, så 1 gb holder til masse facebooking og nettaviser. Bruker som regel halvparten hver mnd, pluss at man får 4G nett OG 2 for 1 kino på tirsdager .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå