Gå til innhold

Er nordlendinger lavere og mørkere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke mange oppi nord samisk opphav?

Nei .

Skrevet

Nei .

Å joda. Det har de. "– Nordlendinger som har sine aner fra nord, har samisk blod i årene i større eller mindre grad. Fra generasjoner tilbake. Men vi fornektet det. Jeg tror det er fornektelsen som trer frem, er Hanssens analyse."

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7498612

(skjønner ikke helt hvorfor det er noe å fornekte!)

• Liker 5
Skrevet

Eller er det slik at samer kun har reprodusert med hverandre gjennom alle tider?

Hvis ikke så stemmer det nok rimelig godt at det er mere samegener i omløp i nord.

Skrevet

Nei, vi er ikke en gjeng lave, mørke samer "oppi her"... herregud! :P
Jeg kjenner ikke en eneste same, og bare noen få som har samisk slekt(bor i troms). Selv vet jeg - etter slektsgransking - at jeg ikke har samisk slekt.

Anonymous poster hash: acd45...daf
  • Liker 1
Skrevet

I gamle-dager kom det en del skip til kysten av Norge - det tror jeg kan forklare en hel del mørke nordmenn. :)

Ingen kommentar til deg spesielt altså, men jeg har bare de siste dagene sett noe liknende nevnt i flere forskjellige tråder. Dette er bare en myte som holdes liv i fordi folk liker å gjøre seg litt eksotiske. Viss det virkelig var tilfelle skorter det på konkrete bevis og kilder. På samme måte er det ikke måte på hvor mange i Nord-Norge som i dag hevder det "nok er sameblod i slekta".

Skrevet

Haha, er nok ikke noe fornekting her i gården:p For min del kunne jeg godt vært same, synes kofter er så fint!

Må nok skuffe det, men er nok et mindretall samer opp i nord. Vi er norske folk, som de flest andre i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Ja, de fleste er nordmenn, men en god del har samisk blod i seg også. Dette gjør dem ikke samiske. Mange samer ble assimilert i den norske befolkningen, og gav opp sin egen kultur og sitt eget språk.

Anonymous poster hash: bb8e6...a29
  • Liker 2
Skrevet

Ingen kommentar til deg spesielt altså, men jeg har bare de siste dagene sett noe liknende nevnt i flere forskjellige tråder. Dette er bare en myte som holdes liv i fordi folk liker å gjøre seg litt eksotiske. Viss det virkelig var tilfelle skorter det på konkrete bevis og kilder. På samme måte er det ikke måte på hvor mange i Nord-Norge som i dag hevder det "nok er sameblod i slekta".

Hei.

Jeg vet om en konkret hendelse, hvor er italiensk skip la seg til kai på det stedet min mor kommer fra. Mye er nok litt påsmurt, ja, men ikke alt. ;)

Skrevet

Hei.

Jeg vet om en konkret hendelse, hvor er italiensk skip la seg til kai på det stedet min mor kommer fra. Mye er nok litt påsmurt, ja, men ikke alt. ;)

ot, men veldig søtt profilbilde. :)

Anonymous poster hash: bb8e6...a29

• Liker 1
Skrevet

Huff, nå kom jeg til å tenke på en irriterende fyr fra Nord-Norge (husker ikke hvor). En sånn lav, mørk en med litt short man syndrome. Han prøvde å være sjarmerende, men det feilet jo helt. Synes nesten litt synd på ham akkurat nå, sånn nå når jeg får tenkt meg om.

Så jo, mitt inntrykk har alltid vært av nordlendinger er lavere og mørkere enn resten av befolkningen. Har selv familie fra Troms, dog verken spesielt lav eller mørk.

Anonymous poster hash: 74224...784
Skrevet

Skipsfarten har nok mye å si for at noen ser eksotiske ut. Men sikkert mest på kysten. Tror ikke det kom så mange spanjoler til indre finnmark. Men tror det er vanskelig å generalisere en hel landsdel på utseende. En slekt derimot...

Jeg er ikke helt sikker, for bygdebøkene nevner null om dette, og ryktene som går er nok litt påsmurte, men jeg er nesten sikker på at jeg har spansk eller portugisisk blod i årene. Mange i min familie på farssiden er veldig mørke, og min far blir tatt for å være utlending hele tiden (ser litt ut som en greker egentlig :P ). Jeg skulle gjerne ha gentestet meg for det.

Skrevet

Skipsfarten har nok mye å si for at noen ser eksotiske ut. Men sikkert mest på kysten. Tror ikke det kom så mange spanjoler til indre finnmark. Men tror det er vanskelig å generalisere en hel landsdel på utseende. En slekt derimot...

Jeg er ikke helt sikker, for bygdebøkene nevner null om dette, og ryktene som går er nok litt påsmurte, men jeg er nesten sikker på at jeg har spansk eller portugisisk blod i årene. Mange i min familie på farssiden er veldig mørke, og min far blir tatt for å være utlending hele tiden (ser litt ut som en greker egentlig :P ). Jeg skulle gjerne ha gentestet meg for det.

Legg ut et bilde da vel? :)

Skrevet

To spørsmål. :)

1. Er nordlendinger lavere enn søringer? Hvorfor det?

Hvorfor er det noen som er mørke i tillegg?

2. Noen vestlendinger er også mørke, Sunnmøre distriktet. Hvorfor dette?

Er de generelt lavere?

Anonymous poster hash: 2a20b...161

Så det du sier er at høy og mørk ikke går an? Anonymous poster hash: 35081...aca
Skrevet

Nei .

Min halvbror er født og oppvokst i nord og har samiske aner fra sin fars side. Min svigerinne er fra nord sverige og har også samiske aner. Har hørt mange har det der oppe.

Skrevet

Det er faktisk gjort studier på dette av befolkningen og funnet at flere norske på vestlandskysten feks har spanske aner og aner fra tyskland, nederland osv grunnet handel. Befolkningsvandring tror jeg det heter. Nordmenn har ikke alltid bodd i Norge heller, forfedrene våre vandret opp fra sørlige steder. Vi er jo alle i slekt i mer eller mindre grad :)

Annonse
Skrevet

Min halvbror er født og oppvokst i nord og har samiske aner fra sin fars side. Min svigerinne er fra nord sverige og har også samiske aner. Har hørt mange har det der oppe.

Har også hørt kjerringa i nabo huset liker det røft i senga. Tror du alt du hører er sant?

Og at du kjenner type to stk som bor i nord med aner, betyr ikke at alle har det.

Skrevet

Det må være det merkeligste spørsmålet jeg har sett før. Alle nordlendinger jeg kjenner er lysere i huden enn jeg er, og ikke spesielt lave..... så nei?

Gjest Snoken-
Skrevet

Haha, er nok ikke noe fornekting her i gården:p For min del kunne jeg godt vært same, synes kofter er så fint!

Må nok skuffe det, men er nok et mindretall samer opp i nord. Vi er norske folk, som de flest andre i Norge.

Det sies at det bor flest samer i Oslo.

Skrevet

Har også hørt kjerringa i nabo huset liker det røft i senga. Tror du alt du hører er sant?

Og at du kjenner type to stk som bor i nord med aner, betyr ikke at alle har det.

Hvem har sagt at alle har det? Blir du fornærmet, eller? Ganske smålig av deg, i så fall. Samer er nordmenn og nordområdene har vært befolket av samiske nordmenn, men fornorskningsprosessen førte til at flere "mistet" sin samiske identitet. Det er veldig mange samer som i dag ikke snakker morsmålet sitt på bakgrunn av fornorskningspolitikken.

Anonymous poster hash: d21e5...b86

Skrevet

To spørsmål. :)

1. Er nordlendinger lavere enn søringer? Hvorfor det?

Hvorfor er det noen som er mørke i tillegg?

2. Noen vestlendinger er også mørke, Sunnmøre distriktet. Hvorfor dette?

Er de generelt lavere?

Anonymous poster hash: 2a20b...161

For flere generasjoner siden var det bla mange spanjoler på båter langs norskekysten. Så at mange mørke stammer derifra er helt sikkert. Så det er nok grunnen, tror jeg

Anonymous poster hash: cd663...82e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...