Gå til innhold

Fjerne maskeringstape?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å male vegg, og har tapa langs listene. Dvs eg har så langt bare grunna veggen. Av ulike grunner får eg ikkje gjort meir med malinga på ei veke, kanskje to. Burde eg fjerne maskeringstapen, og heller tape på ny når eg skal male igjen? Eller kan den bare henge på 2-3 veker uten at det blir problem når den skal av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags maskeringstape har du brukt? Det kommer helt an på tapen. En billigtape fra f.eks Biltema bør nok fjernes, mens noen av Tesa sine kan sitte på i opptil flere uker/måneder uten å etterlate limrester.

Skrevet

Er det av den lysegule typen, bør den egentlig fjernes med en gang - den er ikke ment å stå mer enn ca ett døgn. Det finnes imidlertid typer som er noe dyrere, som kan brukes over litt lengre tid - ofte har de en annen farge, f.eks. blå eller rosa.

Men uansett kan det være lurt å bytte tapen mellom strøkene - hvis du beholder tapen og maler flere strøk, kan du få stygge kanter, evt risikere å rive av malingen i kantene. Har malingen stått en stund, kan det være lurt å dra en tapetkniv langs kanten for å "kutte" i malingen, slik at du ikke drar den av sammen med tapen.

Skrevet

Takk for svar! :)

Har brukt litt diverse tape, pga litt feilberekning av mengder. Men har kjøpt rosa til vidare arbeid. Var tanken at dette bare skulle ta ein dag eller to. Men får fjerne tap og ha på ny når det blir tid for å male igjen då :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...