Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av uke 27 nå og har i to uker hatt ordentlig vonde kynnere. De kommer og går iløpet av dagen, og noen dager sjeldnere enn andre. Tok opp dette med legen og fikk beskjeden; Ikke ha sex, ikke gå i trapper, ikke anstreng deg fysisk, ikke tren, ikke gå turer etc.''
MEN.. Han sjekket ikke livmorhalsen eller noe. Ble heller ikke videresendt på sykehuset, men fikk bare beskjed om å holde meg hjemme og i ro i de neste 8 ukene rett og slett. Er dette riktig? Er det like farlig uansett? Føler at jeg fikk litt lite informasjon angående dette og han kunne heller ikke gi meg stort annen.. Er det egentlig så mye å si? Bare veldig redd for at dette kan være farlig, samtidig som jeg ikke vil holde meg hjemme om jeg ikke må.. Er det noe annet jeg bør være obs på?

Anonymous poster hash: a4037...6a0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg personlig ville bedt om en innvendig UL dersom du føler det kan være pga forkortet livmorhals, vanlig GU viser ikke det.

Nå er jo kynnere ikke så uvanlig - men om de er vonde og kommer ofte så hadde iallefall jeg ønsket ekstra bekreftelse på at rådene er basert på at det ikke er pga forkortet livmorhals.

Det er ikke sikkert man i så tilfelle vil få særlig andre råd uansett, men jeg ville ønsket å vite hvorvidt det var tilfelle eller ikke når man sliter med mye kynnere i 2/tidlig 3 trimester.

Anonymous poster hash: c3c4e...4f5
Skrevet

Er ikke dette normalt at legen sender henvisning til med en gang? Nå er jeg førstegangsgravid, og vet rett og slett ingenting om dette. Ikke så uvanlig? Har da aldri hørt om flere som har fått beskjed om at de skal holde seg i ro i to måneder (8uker) ....

ts

Skrevet

Kynnere kommer normalt rundt uke 12 (men ikke alle merker de) og har ingen annen funksjon enn at livmora øver seg på rier. Så kynnere er ikke et tegn på at noe er galt eller at en fødsel er på gang. Men ved stress og anstrengelser så kan de gå over til rier og det er ikke bra så tidlig, derfor ba legen deg om å ta det med ro. Kynnere skal ikke være vonde men kan være ubehagelige.

Jeg vet ikke noe annet enn med smertefulle kynnere at man skal ta det opp med legen og det har du gjort. Men om det å slappe av ikke roer smertene så ville jeg dratt til legen på nytt.

Anonymous poster hash: 4cf88...7f6

Skrevet

Jeg hadde vonde kynnere i gjennom begge mine svangerskap.. De strålte ned i lår og kjentes i ryggen og varte leeenge. Jeg stresset mye på jobb i det siste og jobbet mindre i det første. Fødte tidlig (uke 39) i det jeg stresset mest i og veldig sent (nesten uke 43) i det jeg jobbet minst i. Men om det faktisk påvirker limorhalsen kan jo variere mye antar jeg. Det var ikke særlig forskjell på hyppighet og intensitet i kynnerne i mellom svangerskapene. Så hvem vet..

Så jeg ville definitivt bedt om en sjekk dersom jeg fikk den beskjeden. Både fordi det er tullete å bli helt parkert om det ikke er noen fare, og i alle fall for å vite om man faktisk bør være veldig forsiktig.

Skrevet (endret)

Jeg hadde vonde kynnere fra uke 13 og hadde livmorhals som var dynamisk. Fikk beskjed om det samme etter at jeg havnet på sykehuset med rier i uke 28. Fikk heldigvis stoppet fødselen og tok det veldig med ro resten av svangerskapet. Jeg klarte å holde han inne til uke 38+6. Livmorhalsen var på det korteste 0.5 cm, skal være på rundt 4. Hadde også styrtfødsel på 1.5 time førstegangsfødene.

Endret av Underverker
Skrevet

Har du forresten prøvd magnesium?

Skrevet (endret)

Er ikke dette normalt at legen sender henvisning til med en gang? Nå er jeg førstegangsgravid, og vet rett og slett ingenting om dette. Ikke så uvanlig? Har da aldri hørt om flere som har fått beskjed om at de skal holde seg i ro i to måneder (8uker) ....

ts

Jeg hadde stående ordre om å ligge mer eller mindre flatt i 12 uker pga alt for kort livmorhals, så det skjer.

Legen din får ikke sjekket livmorhalsen din selv ettersom dette må gjøres ved innvendig UL. Ideelt sett så burde du vel ha vært en tur på sykehuset for å sjekke den, men på den andre siden så er det uansett ikke så veldig mye de får gjort med livmorhalsen uten om å be deg ta det med to. Dersom livmorhalsen skulle være veldig forkortet så er det varierende praksis på når sykehusene legger inn den gravide i forbindelse med dette.

Men, er du veldig usikker og du fortsatt får vonde kynnere selv om du tar livet med ro (og når legen har sagt ro, så menes det RO), så tar du heller kontakt med føden for å få komme inn på en sjekk. Og dersom du har på følelsen av at barnet prøver å bryte seg ut eller det stikker i livmorhalsen, så bør du ihvertfall ta kontakt med føden. Da får de tatt en UL av livmorhalsen og du får et klart svar på hvordan tilstanden er.

Jeg fikk ihvertfall erfare at en livmorhals på 1 cm i uke 24 var alt annet enn populært hos legene, men selv om den var nede på 3 mm i uke 32, så holdt barnet seg inne til uke 36 ved at jeg holdt horisontalen meste parten av dagen. Det tror jeg ikke den hadde gjort dersom jeg ikke hadde tatt livet med ro.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Det er normalt med kynnere, jeg trodde selv at livmorhalsen var forkortet, så mye sleit jeg, men den var lang og hard! =) Jeg måtte bare få det sjekket for jeg var bekymret for prematur fødsel konstant, så hadde jeg vært deg hadde jeg evt dratt på føden bare slik at de kunne fått sjekket at alt er ok! =)

Etter at jeg fikk vite at det var fint hos meg kunne jeg slappe av resten av svangerskapet. Anbefaler deg det på det sterkeste hvis du er så urolig at det hemmer deg i hverdagen.

Anonymous poster hash: 9ddf0...b82
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...