Gå til innhold

Kortisonsprøyte og allergi..

Gjest Niniel

Anbefalte innlegg

Gjest Niniel

Jeg har kraftig pollenallergi, og har derfor nettopp fått kortisonsprøyte. Den funker som bare det, og alle symptomene mine har blitt borte :)

Men så lurer jeg på: Nå som jeg er "frisk", kan jeg spise f.eks. epler, som jeg reagerer på til vanlig? Har ikke så lyst å prøve meg frem, for jeg hovner opp så fælt.. :-?

Noen som har erfaringer med dette? Jeg har ikke spist epler på ti år, og har sååååå lyst på :P

(jada, jeg skal spørre legen før jeg setter i gang med å eksperimentere.. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Jeg er allergiker selv. Jeg ville ikke prøvd meg på eplene. Selv holder jeg meg unna det jeg er allergisk mot, selv om medisinene funker. Ingen vits i å utfordre skjebnen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye at kortison ikke er ufarlig - du risikerer benskjørhet i ung alder.

Hva med å gå til homeopat? (i tillegg)

Du får allergimedisin, et homeopatisk middel, som vil gjøre deg bedre i alle fall, om ikke helt bra - over tid.

Et tips i pollensesongen: ta masse c-vitaminer (1200-2000 mg per dag), solhatt som om du var forkjølt, samt hvitløk. Det hjelper immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei!

Du må ikke spise epler hvis du er allergisk mot dem.

I verste fall kan du få et enda kraftigere allergianfall enn det du hadde tidligere, og da kan det bli så ille at du hovner opp i halsen slik at du ikke får puste og må innlegges på sykehus samt at du i all fremtid må gå med adrealinsprøyter på deg, i tilefelle du skulle få i deg noe med (f.eks.)eple i... Og det vil du vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niniel

Takk for svar alle sammen!

Jeg vet at kortison ikke er ufarlig, men legen mener at jeg med mine to sprøyter i året ikke løper noen nevneverdig risiko - og når alternativet er å være i elendig forfatning de to neste månedene, så er det enkelt å velge ;)

Jeg står i kø for allergivaksinasjon, men det er ca. et år ventetid. Hos homeopat er det vel noe av det samme som foregår, man får tilført allergener i økende mengder for å venne kroppen til det. Jeg innbiller meg at det er litt mer kontrollerte former på Haukeland, så jeg prøver der først :)

Skal ringe legen i dag og høre hva han sier, om kortisonen klarer å dempe reaksjonen jeg vanligvis har på epler bl.a.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niniel

Snakket med legen nå, og han sa at det er best å la være å spise noe jeg er allergisk mot, fordi de ikke vet hvordan kortisonen virker på annet enn pollen.

Det var dumt, for jeg har så sinnsykt lyst på epler.. Får ta en banan i stedet, da :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være greit å ikke utfordre sjebnen, ja. :wink:

eh.. kos deg med bananen :ler: .. (jordbær har akkurat lest banansex-tråden på seksualitet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye at kortison ikke er ufarlig - du risikerer benskjørhet i ung alder..

Jeg viste det ikek var bra men benskjørhet? Har tatt kortiosnsprøyter tre ganger i året i 13 år. Skummelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...