Gå til innhold

Er barnet mitt for stor for alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger ikke ut bilde, men jeg spør fordi jeg ser i barnehagen at mange av barna på samme alder er ca samme størrelse i kropp, men de færreste har en like stor mage som min datter. Alderen ligger på 2-4 år. Datteren min spiser ikke usunt eller veldig mye mat, men det kan virke som om magen er litt oppblåst? For det hender plutselig en dag er magen litt mer flat. Normalen er altså en kulemage, som jeg ikke ser hos mange av de andre barna.

Blir litt bekymret, helt ærlig. Jeg er ikke kroppsfokusert, men ønsker å gi barna en sunn oppvekst slik som jeg selv hadde, så nettopp derfor får jeg dårlig samvittighet for i det hele tatt å legge merke til den forskjellen.

Hva bør jeg gjøre? Nå tenker jeg spesielt for fremtiden- er det noen tegn som jeg bør plukke opp nå?

Jeg ønsker ikke å fjerne lørdagsgodtet (den består oftest av frukt, tørket eller fersk, samt yoghurt som dip, gjennomsnittlig en helg i mnd på direkte usunn godterier), jeg er en tilhenger av at sunn, normal mat i hverdagen gir rom for ekstra kos i helgen. Vil ikke lære vekk kroppsfokus før barnet evt selv ser at samfunnet er så kroppsfiksert.

Uansett hvordan jeg formulerer meg så ser jeg at jeg kanskje er blitt påvirket av samfunnet selv, og roper "ulv" uten at barnet mitt egentlig er "unormal stor"? Føler meg som en dårlig mamma nå :( Noe av det tristeste jeg ser er barn som er unødvendige store som følge av kosthold/lite aktivitet, og vil derfor ikke ha det for våre barn. Jeg vet ikke hva som er innenfor det normale, men når mange ser litt ekstra på magen hennes kan jeg ikke unngå å legge merke til det. Sårt tema for meg som mor, spesielt siden jeg vet hun ikke er tykk.

:lete:

Anonymous poster hash: 63bf9...383
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Men hun er jo normalt slank ellers? Og har normal vekt? Det er veldig vanlig at barn har stor mage i forhold til kroppen, de fleste har dette i større eller mindre grad. Det går over etterhvert som de blir eldre.

Ville vært mer bekymret for matintoleranse/allergi enn overvekt!

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun har tynne armer, tynne bein, men kulemage synes jeg det er merkelig at du ikke tenker på allergi istedenfor vekta.

Anonymous poster hash: dab49...05c
  • Liker 6
Skrevet

Hysterisk slanke mor, fjerne youghurt på lørdag tilogmed, ha ha ha.

Anonymous poster hash: 69b61...d31
  • Liker 1
Skrevet

Men hun er jo normalt slank ellers? Og har normal vekt? Det er veldig vanlig at barn har stor mage i forhold til kroppen, de fleste har dette i større eller mindre grad. Det går over etterhvert som de blir eldre.

Ville vært mer bekymret for matintoleranse/allergi enn overvekt!

Ja hun er normalt slank ellers, ingen tegn til håndtak. Normale valker når hun sitter, helt normal vekt.

Så det er vanlig? Det betyr mye for meg å lese dette svaret, ettersom jeg hater å i det hele tatt ta opp mitt barns kropp i det offentlige.. Og så i den alderen. Men med økende overvekt blant barn så er jeg veldig obs, uten å vise henne det. Jeg kontrollerer for all del ikke alt som spises, forsøker å lage mat som gir henne næring og lar henne være et barn- først og fremst. Osv..

Så tok dette opp fordi jeg ble bekymret spesielt idag når jeg så hvor stor magen var da hun sto sammen med jevnaldrende med helt flat mage.

Matintoleranse på så små barn, altså? Jeg plages veldig med oppblåst mage selv når jeg spiser for mye brød, müsli o.l, men dette er plager jeg har fått i voksen alder. Tror jeg skal legge merke til et evt mønster fremover da.

Takk for svar! -TS

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja hun er normalt slank ellers, ingen tegn til håndtak. Normale valker når hun sitter, helt normal vekt.

Så det er vanlig? Det betyr mye for meg å lese dette svaret, ettersom jeg hater å i det hele tatt ta opp mitt barns kropp i det offentlige.. Og så i den alderen. Men med økende overvekt blant barn så er jeg veldig obs, uten å vise henne det. Jeg kontrollerer for all del ikke alt som spises, forsøker å lage mat som gir henne næring og lar henne være et barn- først og fremst. Osv..

Så tok dette opp fordi jeg ble bekymret spesielt idag når jeg så hvor stor magen var da hun sto sammen med jevnaldrende med helt flat mage.

Matintoleranse på så små barn, altså? Jeg plages veldig med oppblåst mage selv når jeg spiser for mye brød, müsli o.l, men dette er plager jeg har fått i voksen alder. Tror jeg skal legge merke til et evt mønster fremover da.

Takk for svar! -TS

Selvsagt kan små barn ha matintoleranser. Men ta det opp med lege, ikke eksprimenter med diett hjemme!

• Liker 6
Skrevet

Hvis hun har tynne armer, tynne bein, men kulemage synes jeg det er merkelig at du ikke tenker på allergi istedenfor vekta.

Anonymous poster hash: dab49...05c

Det er kanskje merkelig, men slik er det nå. Jeg har ikke tenkt på det før nei, fordi jeg ikke har plukket opp allergi eller matintoleranser på så små barn før innad i familien. Da Riskjeks påpekte dette i første svar skjønte jeg at det kan være en grunn, om det absolutt er en årsak til en så stor mage. Mye luft som kommer ut av henne iløpet av en gjennomsnittlig dag, også.

Men nettopp derfor er det så fint med et forum, hvor andre ser det TS ikke selv har tenkt selv :)

Hysterisk slanke mor, fjerne youghurt på lørdag tilogmed, ha ha ha.

Anonymous poster hash: 69b61...d31

Hehe (tror jeg?), var ikke ment som at yoghurten var noe å være hysterisk over i seg selv, bare for å gi en pekepinn på at ungen ikke fikk i seg kritikkverdige mengder med sukker i løpet av en normal helg.. :) Skulle noe vært fjernet isåfall, er det nå det vanlige godteriet som hun kan bli servert. Men det er som jeg nevnte, normalt kosthold i ukedagene bør bety at det må være lov med sukker i helgen. Et avslappet forhold til godterier, med andre ord :P

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt kan små barn ha matintoleranser. Men ta det opp med lege, ikke eksprimenter med diett hjemme!

Etter jeg postet svaret til deg og skrev svar til de to AB-ene, kom jeg på at det kan absolutt ligge noe bak tanken din om allergi, evt intoleranse, for det kommer mye luft ut av henne samt at avføringen er ikke 100% stabil.

Det blir legetime, bare for å høre om evt tips og for å undersøke om det kan ha noe for seg.

Jeg kan ikke legge til noe nytt eller kutte noe ut i kostholdet før en legetime, ettersom legen må jo se barnet i "normaltilstand" for å kunne hjelpe.

• Liker 1
Skrevet

Min toåring er slank, og nettopp derfor står magen hennes ganske mye ut, som en småbarnsmage skal gjøre. Men hun kan gå to-tre dager uten å bæsje, på slutten da er den stor, og etterpå, eller hvis hun spiser lite, om morgenen før frokost osv, er den mer flat. Jeg innbiller meg at jeg legger merke til dette fordi hun er TYNN, på mer lubne unger synes ikke den naturlige struttemagen så godt. Kan du ikke spørre noen, en helsesøster eller lege ( ved anledning, høres ikke akutt ut), om hva de syns? Syns ikke relativt stor mage på et så lite barn er noen grunn til å mistenke at noe som helst er galt, verken med kostholdet eller i retning allergi.

Hvis hun er slank ellers, høres hun helt normal ut. I barnehagen vår går, har barna alle slags fasonger. Det betyr ikke at det er noe galt med hver eneste én av dem. Skal man sammenligne og bli bekymret for alle forskjellene man ser, vil man bli gal, for de er jo forskjellige.

• Liker 5
Skrevet

Små barn har runde mager, men det synes bare bedre på tynne unger :)

Men siden hun har løs avføring og mye luft er det nok ikke dumt å ta det opp med lege.

Anonymous poster hash: 94207...f57
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en tynn gutt, men han har ganske stor mage (type oppblåst). Årsaken til at hans mage er sånn er svak ryggmuskulatur. Vi ser dette også på måten han sitter, han sitter ikke med rett rygg som andre barn og har aldri gjort det. Også er han forferdelig tung å bære fordi han ikke hjelper til med å støtte seg opp som andre barn.

Hvordan er formen hennes? Hvordan er avføring? Det er noe du kan tenke på hvis du mistenker allergier for det kan jo være en årsak.

Skrevet

Min toåring er slank, og nettopp derfor står magen hennes ganske mye ut, som en småbarnsmage skal gjøre. Men hun kan gå to-tre dager uten å bæsje, på slutten da er den stor, og etterpå, eller hvis hun spiser lite, om morgenen før frokost osv, er den mer flat. Jeg innbiller meg at jeg legger merke til dette fordi hun er TYNN, på mer lubne unger synes ikke den naturlige struttemagen så godt. Kan du ikke spørre noen, en helsesøster eller lege ( ved anledning, høres ikke akutt ut), om hva de syns? Syns ikke relativt stor mage på et så lite barn er noen grunn til å mistenke at noe som helst er galt, verken med kostholdet eller i retning allergi.

Hvis hun er slank ellers, høres hun helt normal ut. I barnehagen vår går, har barna alle slags fasonger. Det betyr ikke at det er noe galt med hver eneste én av dem. Skal man sammenligne og bli bekymret for alle forskjellene man ser, vil man bli gal, for de er jo forskjellige.

Takk for et fint svar. Jeg hadde nok blitt smågal av bekymring om jeg ikke hadde innrømt mine innerste bekymringer anonymt et sted, må innrømmes :) Ut i fra svar så har jeg bestemt meg for å likevel dobbeltsjekke ettersom det likevel kan være noen problemer med magen i tillegg til en litt større mage, greit for mammahjertet å ha det sjekket ettersom det blir mer og mer tydelig for meg at dette er noe hun plages av noen dager. At magen er vond. Bare så dumt at jeg måtte til KG for å innse det..

Skulle det vise seg at det ikke er noe unormalt, så legger jeg dette selvsagt fra meg og fortsetter som før :)

Små barn har runde mager, men det synes bare bedre på tynne unger :)

Men siden hun har løs avføring og mye luft er det nok ikke dumt å ta det opp med lege.

Anonymous poster hash: 94207...f57

Får bare håpe at det går over, og at legen konkluderer med "frisk og kvikk unge, er nok bare .... " :) Har vært slik siden denne sommeren, men er åpen for at det kan være helt tilfeldig det også :)

Jeg har en tynn gutt, men han har ganske stor mage (type oppblåst). Årsaken til at hans mage er sånn er svak ryggmuskulatur. Vi ser dette også på måten han sitter, han sitter ikke med rett rygg som andre barn og har aldri gjort det. Også er han forferdelig tung å bære fordi han ikke hjelper til med å støtte seg opp som andre barn.

Hvordan er formen hennes? Hvordan er avføring? Det er noe du kan tenke på hvis du mistenker allergier for det kan jo være en årsak.

Hun sitter rett, og støtter opp under bæring. Etter det jeg tror, ikke lagt merke til noe der ihvertfall. Hva mener du med formen? Om vi går opp en bratt bakke kan hun ta iniativ på å stoppe noen sekunder, før hun løper videre. Ikke spesielt mye syk, mer normalt syk vil jeg tro. Avføringen er daglig, noen ganger sterk lukt, noen ganger løs, noen ganger hard, noen ganger mørk, noen ganger lys, noen ganger helt normal. Hehe, detaljer detaljer..

-TS

Skrevet

Her er også avføringen veldig varierende, men gutten min går på en del medisiner som muligens har magetrøbbel som bivirkning så jeg aner ikke hva som er normalt. Vi har sjekket for allergier med blodprøver og de var fine.

Med formen mener jeg at hvis hu har f.eks cøliaki så tar ikke kroppen opp næringen den trenger og da blir ho allmenntilstanden påvirket. Slik jeg har forstått vil man merke dette godt, men kan ikke uttale meg noe særlig siden jeg ikke har så mye erfaring på det området. Sykdommer utarter seg ofte forskjellig hos forskjellige mennesker og.

Du kan jo snakke med helsesøster/lege og høre om dette er noe å sjekke nærmere, men om hun ikke virker plaget så er det sikkert helt normal barnemage :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...