AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Er nå på 2. året på en integrert mastergrad, og har litt spørsmål angående økonomi. 1. året bodde jeg gratis, og hadde bare mat, internett, strøm og reiseutgifter. Tok studielån 2 semester, og har også tatt lån nå, så totalt blir vel det ca 54 000 i lån til jul. Har spart opp ca 50 000,- til nå. Men flyttet til leilighet i september, hvor jeg leier for 5000,- per måned, alt inkludert. Har en nettoinntekt hver måned på ca 12000,- som da kommer fra lånekassen og en 20% fast jobb. (4 vakter i måneden) Nå som jeg betaler månedsleie, blir det betraktelig mindre i sparing.. Har ikke et spesielt stort forbruk ellers, men bruker litt over 2000,- på mat i måneden bla. Hvor mye bruker dere andre på mat? Lurer litt på hva jeg skal gjøre videre i forhold til sparing og forbruk. Vil det å opprette BSU lønne seg nå, når jeg egentlig ikke har noe særlig i inntekt? Eller skal jeg satse på bilkjøp, (foreldrene mine har tilbudt å låne meg penger til dette med ubegrenest nedbetalingstid) som jo er så praktisk, men som vil øke månedsforbruket en del? Eller skal jeg bare la pengene stå, og fortsette å spare iherdig for å kjøpe bolig når jeg er ferdig med utdannelsen? Har som dere ser 3,5 år igjen med studier, men får lisens etter 3. året, så regner med det blir noe mer inntekt da (og er ikke sikkert det blir noe studielån da), i kombinasjon med å skrive masteroppgaven. Er interessert i å få et realistisk og godt budsjett, og også spare noe, men vet ikke hvor mye som er realistisk fremover. Noen som har noen forslag til mål? Hvor mye sparer dere andre studenter i måneden? Vet det blir mye spørsmål her nå, ingen trenger å svare på alle, men svar på noen. Anonymous poster hash: 6430e...679
Gjest Arbeider Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 BSU bruker du bare om du kan få skattefordelen, det er maksinnskuddsgrense på bsu-kontoen så om du fyller den opp uten å hente skattefordelen så mister du muligheten til å få skattefordelen senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå