AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Kom til å tenke på dette da jeg leste om Victoria falls, verdens største fossefall. La oss si at man er ute og padler i en kano eller noe og plutselig er man på vei mot et fossefall. Hva gjør man da? Er det noen måte å komme seg unna? Veldig teoretisk det her men man vet jo aldri hva som kan skje Anonymous poster hash: e9542...e74 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Hvis man snur og padler den andre veien fortere enn strømmen kommer man unna. Hvis ikke gjør man ikke, med mindre man er nærme land. Anonymous poster hash: 5780b...46b
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Krøller seg til en ball! Viss man først har falt. Med mindre man dør. Anonymous poster hash: fb834...e10
Lutetium 71 Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Man er fokka, ihvertfall i store fossefall. Niagara f.eks har en hastighet på 40km/t på vannstrømmen sin rett før fallet. Man skal ha ganske heftige armer for å overvinne det.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Kommer jo veldig an på fossen da - og hva en padler i Er jo sånne ekstremsporttyper som padler utfor relativt høye stryk og fosser i kajakk. Men da har de studert elva først, og vet at det er dypt nok i gropa under fossen. Anonymous poster hash: 4bad7...833
happiest Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Har lurt på dette selv Har ikke kommet frem til noe svar - så det er vel grunnen til at jeg ikke tør å prøve.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Hva gjør man? Hvis man ikke er religiøs er det ikke det verste tidspunktet å gi det et forsøk. Folk dør stadig vekk når de kommer for nære fossefall.Anonymous poster hash: 86c21...b0d
Lutetium 71 Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Hva gjør man? Hvis man ikke er religiøs er det ikke det verste tidspunktet å gi det et forsøk. Folk dør stadig vekk når de kommer for nære fossefall.Anonymous poster hash: 86c21...b0d Tror ikke englene redder de religiøse heller. Man blir knust til pinneved i et høyt fossefall uansett.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Nå fikk jeg veldig liten lyst til å padle kano i en elv, kjenner jeg... Anonymous poster hash: e8e16...d67 1
Alvina Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Man padler rett mot fossen men samtidig mot land og prøver ser på strømmen hvor det kan være enklest å komme seg nærmere land, kommer jo an på hvor mange meter unna, men å padle mot strømmen går aldri.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Tar fram mobilen og skriver en status på facebook "På vei ned et fossefall, wee" Endret 2. oktober 2013 av Evilposelos 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #13 Skrevet 3. oktober 2013 Håper på det beste og nyter adrennalinkicket på vei ned? Nei, men det beste er vel å hoppe ut av kanoen også prøve og lande med beina først. Når man ikke sitter i kanoen så blir det en mindre brå stopp i bunnen og hvis man er heldig så er vannet i bunn dypt nok til at man ikke blir knust mot bunnen. Også er det en fordel å treffe vannet akkurat der hvor fossen også treffer vannflata for da blir det et mindre smell, så hold deg midt i fossen på vei ned.Anonymous poster hash: 53ff6...ada
Larsern Skrevet 3. oktober 2013 #14 Skrevet 3. oktober 2013 Tar spiker'n og håper at det ikke er for grunt. Eventuelt bomba eller magaplask, hvis man likevel gir faen.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #15 Skrevet 3. oktober 2013 Tar spiker'n og håper at det ikke er for grunt. Eventuelt bomba eller magaplask, hvis man likevel gir faen. Apropos det, har det skjedd i Norge at noen har blitt skada? Jeg tør ikke padle i elver jeg, livredd! Anonymous poster hash: e9542...e74
Lutetium 71 Skrevet 3. oktober 2013 #16 Skrevet 3. oktober 2013 Apropos det, har det skjedd i Norge at noen har blitt skada? Jeg tør ikke padle i elver jeg, livredd! Anonymous poster hash: e9542...e74 Her er en griseheldig en. Googler du, finner du flust av historier om folk som ikke har vært fullt så heldige. Som oftest noen som bare vil ta en nærmere titt på fossen/elva, og jumper over sperringene.
Gjest Arbeider Skrevet 4. oktober 2013 #17 Skrevet 4. oktober 2013 (endret) Elvepadlere padler jo ned fosser og selv om det sikkert er mye teknikk så ser det ut som om de bare padler med strømmen og faller ned i vannet. http://bigkimshew.hubpages.com/hub/How-To-Run-A-Big-Waterfall-In-A-Kayak Endret 4. oktober 2013 av Arbeider
Fanderay Skrevet 4. oktober 2013 #18 Skrevet 4. oktober 2013 Er man ute og padler, og det plutselig dukker opp et digert fossefall man ikke visste om så burde en reflektere litt over fordelene ved å studere kartet før man legger ut på tur. Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å forberede seg på å hyle som en liten jentunge. 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #19 Skrevet 4. oktober 2013 Elvepadlere padler jo ned fosser og selv om det sikkert er mye teknikk så ser det ut som om de bare padler med strømmen og faller ned i vannet. http://bigkimshew.hubpages.com/hub/How-To-Run-A-Big-Waterfall-In-A-Kayak Nei men assa padler du feil og er på vei ned Victoria fallas så tviler jeg på at du overlever. Anonymous poster hash: e9542...e74
Gjest Evans Skrevet 4. oktober 2013 #20 Skrevet 4. oktober 2013 Man må alltid padle med fallskjerm! Da er det bare å slå ut skjermen når du er på vei ned fossefallet. Bare sørg for å ta sats så du kommer litt unna selve fossen. Aller helst bør man også padle med selvutløsende flytebrygger, sånne som ligner på redningsvester, under føttene. Like før man treffer vannet med bena blåser de seg opp og du er redda. Veldig smart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå