AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Vi har funnet drømmehuset, og lurer på hvordan vi bør gå frem for å få det. Vi har 320 000 over takst og gå på. Og vi vil virkelig ha det! Det ligger ikke i et pressområde, men husene der blir solgt etter 1-2 visninger. Jeg har sett at flere hus går til takst, men dette huset er mye nyere enn de andre jeg har sett, så vet ikke om det samme er å forvente da. Har sett ett nytt hus bli solgt for rundt et år siden, og det gikk 150 000 over takst. Det var ca 600 000 dyrere enn det huset vi vil ha. Vi skal på privat visning om noen dager og vurderer å by direkte til selger. F.eks 150 000 over takst. Men er redd for at selger sier at noen andre også har bydd (vet at flere skal på privat visning, han kan jo ringe dem). Han kan jo sikkert si det uansett for å få oss til å øke, man får vel ikke noe budjournal når man gjør det sånn. Tenker også at han muligens takker nei, fordi han tenker at vi kommer til å by det samme etter visningene uansett. Har også vurdert om vi skal legge inn et bud over takst før visningene og la budet stå til kl 12 dagen etter visning. Da får de som kommer på visning beskjed om at det har kommet et bud allerede på visningen, og kanskje tenker at huset kommer til å bli dyrt. Eller kanskje vente til siste øyeblikk og legge inn et bud som er endel høyere enn det siste, i ekte eBay stil Har du erfaring med noen av disse triksene? Eventuelt andre måter å sikre seg huset på? Blir veldig takknemlig for innspill! Anonymous poster hash: 7eb59...3f6
Gjest Arbeider Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Eneste trikset jeg vet om er å ha flere drømmehus slik at man ikke byr hva som helst for boligen. 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Vi bydde smått i starten. Mest for å riste av oss de som ikke hadde budsjett i nærheten av vårt. Da det var oss to og én økte vi budene litt for å signalisere at vi virkelig var interesserte. Endte opp med at vi fikk leiligheten (4roms, Asker) til akkurat prisantydning, noe vi er fornøyde med. Men tror det som reddet oss var at det var flere leiligheter i området i samme strl som hadde visning like etter, sånn at en del budgivere hoppet nok av for å prøve lykken der. Vi hadde derimot veldig lyst på denne leiligheten, og anser oss som heldige som fikk den uten å gå over prisant. Jeg ville vært forsiktig om jeg var dere. Nå vet jeg ikke noe om ditt område, men har inntrykk av at avisenes oppslag om (små) fall i boligmarkedet har påvirket kjøperne psykisk. Tror det er mange som velger å ha is i magen og vente på neste sjans fremfor å by mange hundre tusen over prisant. Husk at megler ikke er deres venn, men selgerens. Vår megler var veldig nøye på å fortelle om hvor mange leiligheter som hadde blitt solgt veldig raskt osv. Han skjønte nok litt på oss at vi var veldig interessert og hintet om at vi burde by høyt for å skremme vekk andre. Så vi vurderte faktisk å starte runden høyt, men nå så sparte vi faktisk mye penger på det. Så da blir det nytt bad i drømmeleiligheten istedet, jippi Anonymous poster hash: 58760...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Takk for svar! Vi er så gira på dette huset at det nesten ikke spiller noen rolle om vi må betale mer enn nødvendig, det viktigste er at vi får det Alt ved det er helt perfekt for oss. Det kunne virkelig ikke blitt bedre og det er ikke sikkert det kommer noe tilsvarende igjen. Har fulgt med en stund, og vi er nødt til å flytte innen 2,5 år. Anonymous poster hash: 7eb59...3f6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #5 Skrevet 3. oktober 2013 Takk for svar! Vi er så gira på dette huset at det nesten ikke spiller noen rolle om vi må betale mer enn nødvendig, det viktigste er at vi får det Alt ved det er helt perfekt for oss. Det kunne virkelig ikke blitt bedre og det er ikke sikkert det kommer noe tilsvarende igjen. Har fulgt med en stund, og vi er nødt til å flytte innen 2,5 år.Anonymous poster hash: 7eb59...3f6 Jeg anbefaler at dere venter til visning, ser grundig etter feil og mangler (ta gjerne med fagfolk) signaliserer lunken interesse og venter til felelsvisning. Om ingen byr, by under takst. Det er garantert ikke drømmeboligen. Den finnes ikke. Og det kan være fukt på badet, lekkasje i taket og mus i kjelleren for alt du vet. Om JEG hadde fått et bud rett fra køper på 150.000 over takst ville jeg danset tulling i stua, gnidd meg i hendene og ledd rått. Så ville jeg avslått budet og ventet på budrunden. At kjøper er såpass ivrig er et kjempesignal. For selger. Ikke for kjøper. Noen er selvsagt dumme/desperate nok til å selge, men ikke så mange. Anonymous poster hash: 8bb1f...701 9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #6 Skrevet 3. oktober 2013 Enig med siste AB. Ikke legg inn bud over takst nå - da får de store forventninger til interessen og budene på visningen. Hvis boligen er så attraktiv som du mener, så vet de sikkert at de får solgt før eller senere likevel, og da har de tid og råd til å være avventende. Bruk visningen til å undersøke boligen grundig. Men jeg ville kanskje signalisert til megler at dere har vært på privatvisning og er interesserte i å vite det hvis det kommer inn noen bud. Slik at han kontakter dere hvis noen andre plutselig prøver å snappe boligen rett foran nesa deres, på privatvisning. Vi solgte forresten til noen som var på privat visning. De bøy 200 000 over takst. Det var en sum som var stor nok for oss til at vi turte å droppe fellesvisning. Da vi kjøpte sist, hadde jeg allerede fylt ut budskjema før vi kom på fellesvisningen. Vi la inn et bud på 100 000 over takst (dette var i den tiden da alle boliger gikk for langt over takst) og håpet å skremme bort de andre på visningen. Det var en person som ikke lot seg skremme, så det endte 250 000 over takst til slutt, men vi var kjempefornøyde, spesielt beliggenheten som var ideell for oss. Lykke til! Anonymous poster hash: 92970...364
helenaa Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg tror at siden det er litt snakk om nedgang i markedet nå, kan det funke med et direkte bud. Det kan godt hende at selger er litt nervøs for salget, og dessuten er det ganske deilig å slippe visninger.
Atrix Skrevet 5. oktober 2013 #8 Skrevet 5. oktober 2013 ja, akkurat det med å slippe visning er det faktisk en del som føler på. Vi mistet faktisk også et hus vi hadde lyst til å by på, fordi selger solgte det før visning, da hun kviet seg for å slippe en hel masse folk hun ikke kjente inn i et hjem som hadde vært livet hennes. Fol er forskjellige...
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #9 Skrevet 6. oktober 2013 Jeg spurte om nøyaktig det samme her for et års tid siden, og det eneste gode rådet jeg fikk var å ikke bruke tid på å tenke på taktikk, og å avvente. Spør deg selv; ville DU blitt skremt til å gi deg om den andre la på 100 000 i slengen, når du uansett har 200 000 å gå på? Hvis en kjøper tilbød deg 100 000 over takst før visning, ville du tolket det som laber interesse og potensielt dårlig budrunde? Jeg ville sagt til megler/selger at du vil vite om det hvis det kommer et privat bud før visning. Heller det enn at du tilbyr 100 000 over takst, selger sier nei, du vinner budrunden for 400 000 under takst og møter en skuffet selger som nekter å selge til noe annet enn takst fordi han vet at du er villig til å betale. Jeg ville dratt på visning, skrevet deg på interesselisten, formidle at du er interessert, men ikke vis at du er 100% overbevist. Så avventer du. Kommer det ikke bud, så slenger du inn et tett opp mot fristen. En nervøs selger vil da bli hoppende glad for å ha fått et bud. Kommer det bud før kl.12, så er det ingen grunn til å presse prisen i været så fort som mulig, avvent til nærmere kl.12. Om en budkrig starter mellom andre, er det ingen vits i å slenge seg inn før like før kl.12. Ergo, vent så lenge som mulig. Ellers; den med mest penger og vilje til å betale for huset vinner alltid. Jeg måtte betale 250 000 ekstra på en bolig i fjor fordi jeg var for ivrig og snill, for jeg skulle ha leiligheten. På forhånd hadde jeg forsøkt å gi et bud direkte til selger, uten at han godtok. Dette var på 200 000 over takst, markedet var villt så jeg måtte ta i. Forhåpningene steg, og når vi var eneste budgivere før kl.12, så ble ikke bud på takst godtatt. Jeg gikk med på å utsette fristen med en time, fordi de hadde en annen interessent som de ikke hadde fått tak i. Ergo var han ikke halvveis interessert en gang, for da gjør du deg selv tilgjengelig! Dotten rakk å slenge seg inn (10 min før timen var gått), og vi betale 250 000 mer enn takst. Hadde jeg ikke gitt signaler om at jeg hadde mer å gi enn takst, og ikke gått med på den ekstra timen, kunne vi sluppet unna. Anonymous poster hash: c4ccc...749 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #10 Skrevet 6. oktober 2013 Trådstarter her. Vi har lagt inn bud på godt over prisantydningen, og nå venter vi spent en ting som kan være positivt for oss er at et annet hus, og en tomannsbolig i samme område har siste visning på samme tidspunkt. Jeg håper at noen kanskje tenker at de heller blir med på en av de andre budrundene, fordi dette huset allerede har fått et høyt bud. Som sagt er det mye viktigere for oss å få dette huset, enn å få det til en god pris. Vi har sett etter noe tilsvarende lenge, men ikke funnet det. Krysser fingrene for at vi får det! Spurte megleren som var her hos oss for å sette prisantydning på boligen vår, om hva han mente om at jeg ville legge inn et høyt bud etter privat visning, og han fortalte at han hadde gjort det samme da han kjøpte sin bolig, og at det var en god taktikk. Han har alt å tjene på å gi meg gode råd, for hvis vi ikke får huset, selger vi ikke, og da får han ikke oppdraget Anonymous poster hash: 7eb59...3f6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #12 Skrevet 8. oktober 2013 Vi hadde et bud på 160 000 over prisantydning. Det fikk stå helt til halv tolv (fristen var 12.00), og da kom det et bud på 25 000 over oss. Vi høynet med 50 000. Deretter høynet de med 25 000 igjen, og vi med 50 000. Da hadde ikke vi mer igjen. Og de vant budet med 25 000 over vårt siste. Det føles helt greit faktisk. Bare glad det er avklart. Vi hadde ikke mer penger. TsAnonymous poster hash: 7eb59...3f6
helenaa Skrevet 8. oktober 2013 #13 Skrevet 8. oktober 2013 Boligmarkedet har ikke kjølnet helt, skjønner jeg. Takk for oppdatering. Godt at det føles greit.
Mulancholy Skrevet 8. oktober 2013 #14 Skrevet 8. oktober 2013 Me fekk råd fra rådgiveren i banken om å by lågt, å auke med 10 000 kvar gong. Min taktikk var å irritere dei andre i budrunden heilt til dei ikkje gadd meir. Eg venta til rett før fristen gjekk ut før eg bydde 10 000 over budet før. Den eg bydde imot hadde motsatt taktikk, han auka mykje om gongen og satte korte fristar. Eg vant! Megleren prøvde å råde meg til å by høgt for å skremme vekk dei andre, han ville også vite kor grensa mi gjekk. Heldigvis hadde rådgiveren min advart meg mot å sei det. Megleren spelte veldig på lag med oss og var det ikkje for rådgiveren i banken hadde eg nok fallt for det. 1
helenaa Skrevet 9. oktober 2013 #15 Skrevet 9. oktober 2013 Me fekk råd fra rådgiveren i banken om å by lågt, å auke med 10 000 kvar gong. Min taktikk var å irritere dei andre i budrunden heilt til dei ikkje gadd meir. Eg venta til rett før fristen gjekk ut før eg bydde 10 000 over budet før. Den eg bydde imot hadde motsatt taktikk, han auka mykje om gongen og satte korte fristar. Eg vant! Megleren prøvde å råde meg til å by høgt for å skremme vekk dei andre, han ville også vite kor grensa mi gjekk. Heldigvis hadde rådgiveren min advart meg mot å sei det. Megleren spelte veldig på lag med oss og var det ikkje for rådgiveren i banken hadde eg nok fallt for det. Jeg tror ikke akkurat at man kan irritere budgivere slik at de slutter å by... 1
Mulancholy Skrevet 9. oktober 2013 #16 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg tror ikke akkurat at man kan irritere budgivere slik at de slutter å by... Veit ikkje eg, uansett så gjorde me noko rett, sidan me fekk huset;)
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #17 Skrevet 10. oktober 2013 Veit ikkje eg, uansett så gjorde me noko rett, sidan me fekk huset;) Har liten tro på alle disse taktikkene. Det dere gjort rett var å være villig til å bruke mest penger. Folk byr til de når grensen sin uavhengig om budene øker med 10.000 eller 100.000 per gang. Anonymous poster hash: ed4e5...57a 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #18 Skrevet 10. oktober 2013 Har liten tro på alle disse taktikkene. Det dere gjort rett var å være villig til å bruke mest penger. Folk byr til de når grensen sin uavhengig om budene øker med 10.000 eller 100.000 per gang. Anonymous poster hash: ed4e5...57a Helt enig, hvis det var et hus jeg hadde lyst på hadde jeg bydd helt tl jeg nådde grensen uansett hvor lang tid det tok. Helt usannsynlig at jeg hadde gitt opp fordi budrunden ble for "strevsom"Anonymous poster hash: 51bc1...c5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå