Gå til innhold

God men enkel høstkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har påtatt meg oppgaven med å bake en kake til et treff på fredag. Har veldig lite erfaring på bakefronten annet enn cupcakes, sjokoladekaker og bakst, så er usikker på hva jeg kan lage. Den må være lite tidskrevende og enkel å lage da jeg har en liten sønn som er veldig utålmodig.

Har du tips og eventuelt en god oppskrift? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eplekake? Denne kan røres sammen på 10 min og genererer veldig lite oppvask:

Ovn:200 c i ca 25-30 min. Kaken passer til en 20 cm form.

125 g smør

2 egg

1 ts vaniljesukker

1.5 dl sukker

150 g mel

0.5 ts bakepulver

2ss fløte, yoghurt eller creme fraishe

2 epler, skrelt og i tynne skiver

Sukker og kanel

Smelt smøret i en stor bolle over vannbad. Visp inn sukker og vaniljesukker. Visp inn ett og ett egg. bland mel og bakepulver og sikt dette inn i røren. Vend forsiktig inn med en slikkepott. Vend tilslutt inn fløte. Ikke visp, da blir røra seig. Ha i smurt form og stikk epleskivene tett inn i deigen. Ha på sukker og kanel og stek. Kan fint fryses og blir som nystekt om du varmer den litt i alufolie i ovnen før servering.

Skrevet

Skulle kanskje sagt at det bør være en litt stor formkake, da det skal være til ganske mange. Så tror ikke eplekake passer så bra.

Vanlig gulrotkake blir litt kjedelig siden den er så vanlig.

Noen andre forslag?

Skrevet

Er ikke noe problem å lage eplekake som formkake. Må vel bare tredoble røra eller noe :)

Skrevet

Krydderkake med sjokoladeglasur da? :) Krydderkake uten glasur er litt kjedlig etter min smak.. :P

Skrevet

Hva er forskjell på vårkake, sommerkake, høstkake og vinterkake egentlig? :klo:

Anonymous poster hash: 808b9...7b0
Skrevet

Jeg tenker på eplekake som en typisk høstkake fordi jeg foretrekker å bake den med norske epler, og det er høsten som er seson for norske epler.

Vinterkaker er gjerne litt tunge og krydrede, mens sommerkake er som smaker best med ferske bringebær, jordbær eller blåbær.

Vårkake? Skikkelig 17. mai bløtkake kanskje? :klo:

:heks:

Skrevet

Nå har jeg bare smakt eplepai før, men denne kaken så faktisk god ut. Er det en type kake de aller fleste liker?

Jeg må ha ting inn med teskje, er det slik det menes når det står at eplene først skal skjæres i båter, så i tynne skiver?: http://4.bp.blogspot.com/-QFeTT9PNwgs/TyVmixmGm8I/AAAAAAAAC_o/hn7ogQl2Eck/s1600/DSC_1060.JPG

Den høstkaken som er linket til ser også god ut, men den ser også tidskrevende ut.

Skrevet

Jeg kjenner bare et menneske som ikke liker eplekake.

Jeg pleier å skrelle eplene, ta ut kjernehuset og dele eplene med en sånn som dette. Jeg liker at eplene ikke er altfor tynne. Jeg syns også det var en merkelig forklaring. Egentlig kan du kutte eplene som du vil, men det er lettest å legge dem pent i deigen hvis de er noenlunde like i størrelse og fasong.

Eplekake er forresten ekstra godt med litt pisket krem eller litt vaniljeis ved siden av.

Lykke til med bakingen.

Skrevet

Sikkert noe som henger igjen fra da man ikke hadde tilgang på ferske bær og frukter året rundt.

Høsten er jo kjent for å være den tiden på året hvor man høster (!) inn mye/mesteparten av det man har dyrket i løpet av året, bl.a epler.

Anonymous poster hash: e8fd8...eb1

Skrevet

Krydderkake, eplekake, blåbærpai (om du vil bruke pai isteden for kake).

Skrevet

Jeg kjenner bare et menneske som ikke liker eplekake.

Jeg pleier å skrelle eplene, ta ut kjernehuset og dele eplene med en sånn som dette. Jeg liker at eplene ikke er altfor tynne. Jeg syns også det var en merkelig forklaring. Egentlig kan du kutte eplene som du vil, men det er lettest å legge dem pent i deigen hvis de er noenlunde like i størrelse og fasong.

Eplekake er forresten ekstra godt med litt pisket krem eller litt vaniljeis ved siden av.

Lykke til med bakingen.

Takk for svar. Har ikke en slik kutter, men funker det i slike skiver som på bildet?

Skrevet

Takk for svar. Har ikke en slik kutter, men funker det i slike skiver som på bildet?

Jepp. Jeg pleier alltid å skjære eple-skivene mine sånn, og kaka blir knallgod som alltid. :)

Anonymous poster hash: af4b0...0ca

Skrevet

Jepp. Jeg pleier alltid å skjære eple-skivene mine sånn, og kaka blir knallgod som alltid. :)

Anonymous poster hash: af4b0...0ca

Så flott, da satser jeg på eplekaken da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...