Gjest Gaea Skrevet 17. oktober 2013 #61 Skrevet 17. oktober 2013 (endret) Jeg blir faktisk litt sjokkert over hvor sterke meninger folk har angående dette. Jeg lurer også litt på hvem disse menneskene er, de som må ha så enormt mye alkohol? Velkomstdrink, flere glass vin til maten, avec, og kanskje i tillegg delvis fri bar eller bonger som kan fylles flere ganger... Hvem drikker mer enn det i et bryllup? Jeg synes faktisk det er skremmende at man ikke kan kose seg uten å drikke alkohol hvert femte minutt dagen lang. For å ikke snakke om dem som sier at man får vente med å gifte seg om man ikke har råd til åpen bar for haugevis av gjester. Det er sinnsykt!!! Måtte bare si det. Hvor kaldt går det an å tenke på ekteskap egentlig? Selvsagt må brudeparet få lov til å gifte seg når de ønsker det, få lov til å feire det med familie og venner, få lov til å prioritere å invitere de man vil ha i bryllupet, prioritere at flere får komme som vanlige gjester og ikke kaffegjester, fremfor at enkelte mennesker skal få drikke seg fra sans og samling (for ja, alle eksemplene nevnt her inneholder nok alkohol på én kveld for de aller fleste mennesker altså)... Galskap. Endret 17. oktober 2013 av Gaea
Lea2 Skrevet 17. oktober 2013 #62 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg hadde ikke løftet et øyebryn.. kaffegjest eller ei.. om det sto i invitasjonen at man måtte betale for alkohol/drikke etter avec. Jeg hadde faktisk gått utfra at det ikke var fri bar om feiringen var på et hotell eller en restaurant med egen bar selv om det ikke hadde stått noe. Om festen hadde vært i et innleid lokale der brudeparet selv sto for mat og drikke, så hadde jeg regnet med at det var fri bar. Konklusjon: Fritt frem. De som vil dele dagen med dere kommer uansett.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #63 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg ser at en del av dere som fremmer fri bar bare har betalt rundt 15000 for å ha dette. Det er jo ikke noe rart dere har fri bar når det er så billig. På det hotellet jeg skal gifte meg på så koster det minst 110 kr for en enhet. Dersom det blir tre glass vin til middagen, konjakk med dessert, et par tre drinker og tre øl til festen er vi oppe i 1100 kr pr person. Er det da 40 stk som drikker blir det 44000-, dette er faktisk en god del dyrere enn 15000,-. Anonymous poster hash: b90a9...43a
Karmosin Skrevet 17. oktober 2013 #64 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har sterke meninger om folkeskikk, og jeg mener at det er elementær folkeskikk å ikke forvente at gjester skal betale for bevertning i selskapet. De er gjester, ikke konferansedeltagere. Som nevnt mange mange mange ganger har man ikke betalbar i noen andre private middagsselskapsformer. Og så blir jeg ærlig talt ganske skremt over hvor mange av dere som mener at å gi gjestene sine normal bevertning betyr at de kommer til å drikke seg apedrita etter kaffen. Omgangskretsen og slektningene mine må være svært uvanlige, har jeg skjønt av disse diskusjonene, siden de ikke spyr i blomsteroppsatsene hvis de slipper å betale den andre cognacen selv. Men siden det tydeligvis er greit å ta betalt av gjestene sine i bryllup foreslår jeg betalkakebord som standard i tillegg. Det hadde vært utrolig greit å skifte den utgiften over på sånne som spiser kake, så kunne jeg brukt deltakeravgiften min på litt mer cognac i stedet. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #65 Skrevet 17. oktober 2013 Men hvis man har vin og konjakk til maten og kakene og 6 bonger til festen etterpå. Det burde være nok alkohol for de fleste og brudeparet har kontroll over hvor mye det vil koste.Anonymous poster hash: b90a9...43a
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #66 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg ser at en del av dere som fremmer fri bar bare har betalt rundt 15000 for å ha dette. Det er jo ikke noe rart dere har fri bar når det er så billig. På det hotellet jeg skal gifte meg på så koster det minst 110 kr for en enhet. Dersom det blir tre glass vin til middagen, konjakk med dessert, et par tre drinker og tre øl til festen er vi oppe i 1100 kr pr person. Er det da 40 stk som drikker blir det 44000-, dette er faktisk en god del dyrere enn 15000,-. Anonymous poster hash: b90a9...43a Men nå dytter du ansvaret over på andre. Dere har jo selv VALGT å ha bryllup på et dyrt sted, har dere ikke? Anonymous poster hash: e50c7...c34 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #67 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har alltid tenkt slik selv. Men nå tenker jeg at folk bør bruke litt skjønn. Skal man måtte sette sine drømmer på hylla for å kunne spandere kanskje et par glass alkohol ekstra per person? Nedgradere sitt eget bryllup for kanskje en drink ekstra per person? Hadde jeg på forhånd visst hva regningen ble, så hadde det vært åpen bar så lenge regningen blir under 60 000,- men vi tør ikke ta sjangsen og kanskje ende opp med en regning på 100 000,-.Anonymous poster hash: b90a9...43a
Chloe- Skrevet 17. oktober 2013 #68 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg har alltid tenkt slik selv. Men nå tenker jeg at folk bør bruke litt skjønn. Skal man måtte sette sine drømmer på hylla for å kunne spandere kanskje et par glass alkohol ekstra per person? Nedgradere sitt eget bryllup for kanskje en drink ekstra per person? Hadde jeg på forhånd visst hva regningen ble, så hadde det vært åpen bar så lenge regningen blir under 60 000,- men vi tør ikke ta sjangsen og kanskje ende opp med en regning på 100 000,-.Anonymous poster hash: b90a9...43a Så du vil ikke nedgradere det på egen bekostning, men det er ok å gjøre det på gjestenes bekostning? 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #69 Skrevet 17. oktober 2013 De aller fleste av oss har neppe like mange gjester på julaften, nyttårsaften eller "vanlige" fester som du kaller det, så det blir vel en litt farfetched sammenligning? Når det er sagt; i vårt bryllup var det delvis fri bar, som TS skisserer som en mulighet. Vi spanderte øl, cider, vin og mineralvann på gjestene, men ville de ha drinker, shots osv så måtte de betale selv (dette var selvsagt opplyst om i invitasjonen) Vi fikk en barregning i etterkant på nesten 15.000,- og da hadde mange gjester - ifølge de i baren - valgt å kjøpe seg drinker og sprit fremfor å drikke gratis øl og vin. Disse gjestene hadde også reist et stykke, og de fleste bodde på hotell. Men det stoppet dem ikke fra å dra frem lommeboka for å betale for annen alkohol enn den som var gratis. Dermed virker det jo ikke som det er noe stort problem for folk å betale for det de vil drikke. Det er bare her inne på forumet folk er så forbanna storforlangende Anonymous poster hash: d2cf7...056 Det er jo ikke slik at man bitcher til brudeparet om at de er gjerrige heller, da. Dere hadde vært de siste som hadde fått vite det dersom folk syntes dere var gjerrige. Anonymous poster hash: b03ed...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #70 Skrevet 17. oktober 2013 1850 kr per gjest syns jeg er mer enn bra nok!drikker du mer enn 10 enheter på en slik dag da?Anonymous poster hash: b90a9...43a
Alvina Skrevet 17. oktober 2013 #71 Skrevet 17. oktober 2013 Delvis fri bar er helt kurant og ganske vanlig. 1
Pimpel Skrevet 17. oktober 2013 #72 Skrevet 17. oktober 2013 Så du vil ikke nedgradere det på egen bekostning, men det er ok å gjøre det på gjestenes bekostning? Jeg vil si det er stor forskjell på å ofte den perfekte fotografen, eller drømmekjolen. Enn at gjestene må kjøpe seg et par glass vin selv.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #73 Skrevet 17. oktober 2013 Enig. Vil også tro at gjestene får det bedre på et utrolig fint hotell osv og må punge ut med en drink eller to istedenfor å ha det i en gymsal..Anonymous poster hash: b90a9...43a 1
Gjest Gaea Skrevet 17. oktober 2013 #74 Skrevet 17. oktober 2013 Så du vil ikke nedgradere det på egen bekostning, men det er ok å gjøre det på gjestenes bekostning? Ja. Så lenge jeg som gjest har fått en god middag og hyggelig fest i lag med de som skal feire at de gifter seg, så er jeg fornøyd. Håper for guds skyld at brudeparet tør å prioritere seg selv litt også, det er tross alt deres dag. Brudeparet burde kunne prioritere drømmelokalet, drømmefotografen eller noe annet de får et godt minne av fremfor det lille ekstra glasset alkohol per gjest altså.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #75 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg har alltid tenkt slik selv. Men nå tenker jeg at folk bør bruke litt skjønn. Skal man måtte sette sine drømmer på hylla for å kunne spandere kanskje et par glass alkohol ekstra per person? Nedgradere sitt eget bryllup for kanskje en drink ekstra per person? Hadde jeg på forhånd visst hva regningen ble, så hadde det vært åpen bar så lenge regningen blir under 60 000,- men vi tør ikke ta sjangsen og kanskje ende opp med en regning på 100 000,-.Anonymous poster hash: b90a9...43a Da jeg jobbet med selskapsbooking, foreslo jeg gjerne å sette en beløpsgrense, som de i baren måtte forholde seg til. Vi opplevde faktisk aldri at noe bryllup kom til beløpsgrensen, folk drikker overraskende lite etter en lang middag. Mitt forslag til dere er at en av forloverene har nachspiel på sitt rom og at dette gjøres kjent for den yngre garde (kjøp inn drikke), og at festen flyttes dit hvis dere ender opp med å overstige beløpsgrensen. Anonymous poster hash: b03ed...f2a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #76 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg ser at en del av dere som fremmer fri bar bare har betalt rundt 15000 for å ha dette. Det er jo ikke noe rart dere har fri bar når det er så billig. På det hotellet jeg skal gifte meg på så koster det minst 110 kr for en enhet. Dersom det blir tre glass vin til middagen, konjakk med dessert, et par tre drinker og tre øl til festen er vi oppe i 1100 kr pr person. Er det da 40 stk som drikker blir det 44000-, dette er faktisk en god del dyrere enn 15000,-.Anonymous poster hash: b90a9...43a Fri bar betyr fri bar (i baren), og inkluderer ikke servering under middagen. Anonymous poster hash: b03ed...f2a
Gjest Morgun Skrevet 18. oktober 2013 #77 Skrevet 18. oktober 2013 Men hvis man har vin og konjakk til maten og kakene og 6 bonger til festen etterpå. Det burde være nok alkohol for de fleste og brudeparet har kontroll over hvor mye det vil koste.Anonymous poster hash: b90a9...43a Seks bonger? Hvis dere har råd til seks enheter til hver har dere da råd til fri bar, Det bryllupet hvor alle gjestene drikker seks drinker etter middagen skulle jeg ha likt å sett. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #78 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg har sterke meninger om folkeskikk, og jeg mener at det er elementær folkeskikk å ikke forvente at gjester skal betale for bevertning i selskapet. De er gjester, ikke konferansedeltagere. Som nevnt mange mange mange ganger har man ikke betalbar i noen andre private middagsselskapsformer. Og så blir jeg ærlig talt ganske skremt over hvor mange av dere som mener at å gi gjestene sine normal bevertning betyr at de kommer til å drikke seg apedrita etter kaffen. Omgangskretsen og slektningene mine må være svært uvanlige, har jeg skjønt av disse diskusjonene, siden de ikke spyr i blomsteroppsatsene hvis de slipper å betale den andre cognacen selv. Men siden det tydeligvis er greit å ta betalt av gjestene sine i bryllup foreslår jeg betalkakebord som standard i tillegg. Det hadde vært utrolig greit å skifte den utgiften over på sånne som spiser kake, så kunne jeg brukt deltakeravgiften min på litt mer cognac i stedet. Du bør kanskje tenke på at det ikke er alle som har like god råd, det er ikke alle som som har blitt født med sølvskje her i livet og vært heldig med jobb/inntekt slik at de kan ta seg råd til hva som helst. Om man virkelig forventer gratis alkohol hele kvelden bør man ta en titt på sine egne forventninger og grunnen til disse. Det er noe riv ruskende galt når det er alkoholen og ikke en hyggelig dag som står i fokuset, men jeg er dessverre ikke overrasket over noe lenger når det gjelder nordmenn og holdninger/forventninger til alkohol. Når man ikke er fornøyd med en flott middag, flere enheter alkohol samt cognac, kake og kaffe så er man rett og slett bortskjemt, og om vi noen gang velger å gifte oss så ser jeg heller at folk med slike holdninger blir hjemme - så kan vi skape et hyggelig bryllup for de vi vet bryr seg om å ha en hyggelig kveld med oss enn å bruke tid og energi på de med alkoholfokus, uavhengig av om valget faller på fri eller delvis fri bar. Nei, det sier litt om hvor godt mange har det i landet, når spørsmålet om fri bar eller ikke tydeligvis er en så stor bekymring. Jeg blir kvalm. Anonymous poster hash: 6cfb4...7c5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #79 Skrevet 18. oktober 2013 Seks bonger? Hvis dere har råd til seks enheter til hver har dere da råd til fri bar, Det bryllupet hvor alle gjestene drikker seks drinker etter middagen skulle jeg ha likt å sett. Stemningen etter middag/taler kan være totalt forskjellig, og folk har forskjellige typer mennesker og ikke minst forskjellig antall gjester i et bryllup. Med det som utgangspunkt her jeg full forståelse at noen brudepar velger å forsøke å begrense kostnaden ved å ikke la alkoholen flyte helt fritt - det er nemlig ikke alle som har ubegrenset god råd og som kan ta en ekstrakostnad på 10-40K på strak arm. Det er heller ikke alle som får sine bryllup betalt av sine foreldre. Og hvis man likevel ikke drikker så mye etter middagen, hva er da problemet? Anonymous poster hash: 6cfb4...7c5
Gjest celine Skrevet 18. oktober 2013 #80 Skrevet 18. oktober 2013 Jeg ser at en del av dere som fremmer fri bar bare har betalt rundt 15000 for å ha dette. Det er jo ikke noe rart dere har fri bar når det er så billig. På det hotellet jeg skal gifte meg på så koster det minst 110 kr for en enhet. Dersom det blir tre glass vin til middagen, konjakk med dessert, et par tre drinker og tre øl til festen er vi oppe i 1100 kr pr person. Er det da 40 stk som drikker blir det 44000-, dette er faktisk en god del dyrere enn 15000,-. Anonymous poster hash: b90a9...43a Erfaringsmessig er det de færreste som drikker ti enheter - det er et bryllup, ikke et fyllekalas Hvis gjestenes poeng er å få i seg mest mulig gratis alkohol, ville jeg heller revurdert gjestelisten. Jeg giftet meg på en av byens (dengang) beste restauranter, og ble overrasket over hvor lite alkohol som gikk med.. Tror de fleste har et gandke avslappet forhold til alkohol på en sånn dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå