Brud2014 Skrevet 6. oktober 2013 #41 Skrevet 6. oktober 2013 Vel, jeg synes det er ganske fantastisk at du kan budsjettene til ALLE brudene her inne, - skikkelig imponert faktisk..! Utsagnet ditt gjelder iallfall ikke mitt bryllup. Du kan snakke for deg selv og ditt bryllup, men å mene at du vet hvordan alle andre sitt er er ganske drøyt. Hold deg til det du vet og slutt å tro at du vet alt.
Chloe- Skrevet 7. oktober 2013 #42 Skrevet 7. oktober 2013 Vel, jeg synes det er ganske fantastisk at du kan budsjettene til ALLE brudene her inne, - skikkelig imponert faktisk..! Utsagnet ditt gjelder iallfall ikke mitt bryllup. Du kan snakke for deg selv og ditt bryllup, men å mene at du vet hvordan alle andre sitt er er ganske drøyt. Hold deg til det du vet og slutt å tro at du vet alt. Skjønner forrige AB godt, jeg. Ei krone er ei krone, og prioriteringen bør heller være i kos for gjestene enn juggel og personlige utgifter. 1
Brud2014 Skrevet 7. oktober 2013 #43 Skrevet 7. oktober 2013 Det er akkurat det det er. Derfor prioriterer vi god 3-retters på et fantastisk sted slik at gjestene skal kose seg skikkelig enn å ha det i en svett gymsal med koldtbord bare for å få gratis alkohol etter kakene. Alt pynt og dill dall er det lokalet som står for så det er ikke sånn at vi prioriterer pynt framfor gjestene, det er noe av det dummeste jeg har hørt. Dessuten er det en utgiftspost som det er umulig å forutse så man kan ikke si at "bare man halverer kjolen eller dropper fotograf så har du pengene". Virker som dere ikke har snøring på hvordan man planlegger/budsjetterer et bryllup og bare er her inne for å sutre. Når eiere av selskapslokaler sterkt fraråder fri bar så har nok de bittelitt mer erfaring enn et og annen furtete/bortskjemt kvinnfolk her inne, så da velger jeg å ta råd fra dem. Men nå tror jeg skal lære av en annen her inne og si at jeg ikke gidder å diskutere dette mer for dette gir meg absolutt ingenting. Håper TS finner løsningen som passer dem, - det er det viktigste. 1
Anglofil Skrevet 7. oktober 2013 #44 Skrevet 7. oktober 2013 (endret) Det er akkurat det det er. Derfor prioriterer vi god 3-retters på et fantastisk sted slik at gjestene skal kose seg skikkelig enn å ha det i en svett gymsal med koldtbord bare for å få gratis alkohol etter kakene. Alt pynt og dill dall er det lokalet som står for så det er ikke sånn at vi prioriterer pynt framfor gjestene, det er noe av det dummeste jeg har hørt. Dessuten er det en utgiftspost som det er umulig å forutse så man kan ikke si at "bare man halverer kjolen eller dropper fotograf så har du pengene". Virker som dere ikke har snøring på hvordan man planlegger/budsjetterer et bryllup og bare er her inne for å sutre. Når eiere av selskapslokaler sterkt fraråder fri bar så har nok de bittelitt mer erfaring enn et og annen furtete/bortskjemt kvinnfolk her inne, så da velger jeg å ta råd fra dem. Men nå tror jeg skal lære av en annen her inne og si at jeg ikke gidder å diskutere dette mer for dette gir meg absolutt ingenting. Håper TS finner løsningen som passer dem, - det er det viktigste. Rimelig spesielt å påstå at man ikke har snøring bare fordi vi ikke er enige med deg. Jeg har selv gjennomført et bryllup for to år siden, så jeg vil absolutt si at jeg har "snøring". Faktisk fikk vi til fire retters middag, fri bar (der gjestene fikk fri bar via lokalets bar, ergo var det "vanlige" barpriser), kaffe avec, flust med kaker, live-band til glede for både gjester og brudeparet, fotograf, trompetist som spilte i vielsen vår, spesiallaget bryllupskake bare til oss osv. MEN noe måtte prioriteres bort. Jeg betalte 1000 kr for min kjole på nettet. Jeg ville heller gi gjestene mine fri bar enn at jeg skulle ha en kjole til 8-12000 kr, som jeg ser er ganske vanlig. Og hva kostet alkoholen i vårt bryllup, selv om det var lokalene som sto for drikken? Ca 8000 kr. Og mye kan gjøres ved å bruke mye tid på planlegging og prute ned priser. Jeg booket fotograf og sted et par år før bryllupet. Vi fikk da det årets pris, som var betydelig billigere enn bryllupsårets pris. Jeg handlet bare på eBay når det gjaldt pynt og diverse. Jeg brukte lite eller ingen penger på meg selv. En annen ting er at vi valgte færre gjester framfor mange gjester og mindre handlingsrom. Vi valgte bort familiemedlemmer vi ikke hadde kontakt med til fordel for gode venner, og kuttet ned gjestelisten. Men sist og ikke minst: vi ventet i nesten tre år før vi giftet oss slik at vi fikk spart opp nok penger til å feire dagen på en helhetlig og god måte. Jo: det handler så absolutt om prioriteringer. Så må jeg dog kommentere: det finnes en mellomting mellom det å feire dagen på et slott og elleville priser og det å feire i "en svett gymsal". Mvh Yvonne Endret 7. oktober 2013 av Yvonne 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #45 Skrevet 7. oktober 2013 Det er akkurat det det er. Derfor prioriterer vi god 3-retters på et fantastisk sted slik at gjestene skal kose seg skikkelig enn å ha det i en svett gymsal med koldtbord bare for å få gratis alkohol etter kakene. Alt pynt og dill dall er det lokalet som står for så det er ikke sånn at vi prioriterer pynt framfor gjestene, det er noe av det dummeste jeg har hørt. Dessuten er det en utgiftspost som det er umulig å forutse så man kan ikke si at "bare man halverer kjolen eller dropper fotograf så har du pengene". Virker som dere ikke har snøring på hvordan man planlegger/budsjetterer et bryllup og bare er her inne for å sutre. Når eiere av selskapslokaler sterkt fraråder fri bar så har nok de bittelitt mer erfaring enn et og annen furtete/bortskjemt kvinnfolk her inne, så da velger jeg å ta råd fra dem. Men nå tror jeg skal lære av en annen her inne og si at jeg ikke gidder å diskutere dette mer for dette gir meg absolutt ingenting. Håper TS finner løsningen som passer dem, - det er det viktigste. Høres veldig rart ut at eierne av selskapslokalene fraråder fri bar! Der vi hadde bryllupet var "gjestene betaler alt selv" ikke noe vi fikk tilbud om en gang. Vi kunne sikkert ha bedt om det, da. Vi fikk i stedet tilbud om delvis fri bar likt det ts skrev om, fri bar med en fast sum per gjest, eller fri bar med betaling etter regning. Vi valgte det siste, og som jeg skrev i et tidligere innlegg fikk vi en regning på ca 15 000 for våre 85 gjester. Da kan det nevnes at både jeg og brudgom er voksne, ansvarlige mennesker, med ditto gjester. Gjestene ble tilbudt rikelig med vin både før og under middagen, pluss avec til kaffen. Da hadde de rett og slett ikke det store behovet for å helle nedpå med drinker fra baren. Et annet sted som også var aktuelt for oss var lokalets standardløsning fri bar med en fast sum per gjest. Anonymous poster hash: 13821...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #46 Skrevet 7. oktober 2013 Hvis alle bridezillaene kunne knepet inn på kjole, duker, servietter, dill dall og dokurver, så kunne de fint hatt råd til fri bar. Handler om prioriteringer.Anonymous poster hash: c3e50...d66 Godt poeng. Herregud for noen bitterkjerringer av noen besserwissere dere er... Jeez... Man kan jo få magesår av mindre! Har man kjøpt en kjole til 2000, lokalet står for duker, servietter og dilldall, dokurver er kuttet, ALT av unødvendig dill er kuttet, og man fremdeles ikke har råd til å spandere helt fri bar på gjestene, så... hva da? Gi faan i å gifte seg i det hele tatt? Eller kanskje rett og slett foreta en liten "survey" blant potensielle gjester på forhånd, finne ut hvem som er sånne "må ha fri bar, ellers er livet nesten over"-folk, og så gi en lang faan i å invitere dem. Herregud, jeg visste det var en grunn til at jeg slutta å bruke dette forumet. Har aldri møtt på sånne kjerringer som dere ute i det virkelige liv. Anonymous poster hash: d2cf7...056
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2013 #47 Skrevet 7. oktober 2013 Herregud for noen bitterkjerringer av noen besserwissere dere er... Jeez... Man kan jo få magesår av mindre! Har man kjøpt en kjole til 2000, lokalet står for duker, servietter og dilldall, dokurver er kuttet, ALT av unødvendig dill er kuttet, og man fremdeles ikke har råd til å spandere helt fri bar på gjestene, så... hva da? Gi faan i å gifte seg i det hele tatt? Eller kanskje rett og slett foreta en liten "survey" blant potensielle gjester på forhånd, finne ut hvem som er sånne "må ha fri bar, ellers er livet nesten over"-folk, og så gi en lang faan i å invitere dem. Herregud, jeg visste det var en grunn til at jeg slutta å bruke dette forumet. Har aldri møtt på sånne kjerringer som dere ute i det virkelige liv. Anonymous poster hash: d2cf7...056 Huff, er vi ikke enige med deg, stakkars deg. Velkommen til voksenlivet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #48 Skrevet 7. oktober 2013 Huff, er vi ikke enige med deg, stakkars deg. Velkommen til voksenlivet. Helt riktig. Det er det som gjør meg forbanna. At dere ikke er enige med meg. Jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen, all den tid du bruker idiotiske hersketeknikker og provoserende retorikk, fremfor å diskutere på normalt vis. Forresten, du kan ikke si velkommen til voksenlivet, for så vidt jeg har oppfattet, har du ikke kommet dit selv ennå. God kveld! Anonymous poster hash: d2cf7...056 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #49 Skrevet 7. oktober 2013 Ansvaret for at du bruker 2350 kr på antrekk til deg selv kan du ikke legge på brudeparet. Du kunne ha kjøpt kjole til 500 i stede, og brukt sko og veske som du hadde fra før. Flybillett og transport derimot har jeg forståelse for. Anonymous poster hash: f9d41...cb6 Jeg hadde faktisk ikke sko, veske og sjal fra før. Har kun lårkorte kjoler (på-byen-kjoler), og svarte pumps som er fulle av øl, vin, møkk, whatever etter byturer). Jeg lette i 2 måneder etter kjole, men fant ingenting fint til en billigere penge, så endte opp med en fin kjole til 1000 kr. Følte meg fin da:) Men til neste bryllup håper jeg å kunne bruke hvertfall skoene og vesken på nytt. Uansett, poenget er at gjester også bruker mye penger på brudeparet og bryllupet. Med klær, gave, reising og alt sammen blir det faktisk en god del penger. Anonymous poster hash: 8b568...497
Chloe- Skrevet 7. oktober 2013 #50 Skrevet 7. oktober 2013 Herregud for noen bitterkjerringer av noen besserwissere dere er... Jeez... Man kan jo få magesår av mindre! Har man kjøpt en kjole til 2000, lokalet står for duker, servietter og dilldall, dokurver er kuttet, ALT av unødvendig dill er kuttet, og man fremdeles ikke har råd til å spandere helt fri bar på gjestene, så... hva da? Gi faan i å gifte seg i det hele tatt? Eller kanskje rett og slett foreta en liten "survey" blant potensielle gjester på forhånd, finne ut hvem som er sånne "må ha fri bar, ellers er livet nesten over"-folk, og så gi en lang faan i å invitere dem. Herregud, jeg visste det var en grunn til at jeg slutta å bruke dette forumet. Har aldri møtt på sånne kjerringer som dere ute i det virkelige liv.Anonymous poster hash: d2cf7...056 Ja, da kan man vente lenger og spare mer.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2013 #51 Skrevet 7. oktober 2013 Helt riktig. Det er det som gjør meg forbanna. At dere ikke er enige med meg. Jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen, all den tid du bruker idiotiske hersketeknikker og provoserende retorikk, fremfor å diskutere på normalt vis. Forresten, du kan ikke si velkommen til voksenlivet, for så vidt jeg har oppfattet, har du ikke kommet dit selv ennå. God kveld! Anonymous poster hash: d2cf7...056 Her er det ingen hersketeknikk brukt, jeg sier bare hva jeg mener. Synd du ikke tåler det.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #52 Skrevet 8. oktober 2013 Til dere som synes det er helt greit med betalingsbar: Forklar meg hva som skiller et bryllup fra alle andre - store - fester/selskaper? Den forskjellen som gjør at det er helt greit at gjestene må betale deler av festen selv? Jeg snakker da ikke om mindre vennefester eller familiejul. Men store selskaper. Jeg har denne høsten vært både i et gullbryllup og i en stor 40-årsdag, begge med over 60 gjester. Og jeg tror nok at gjestene hadde synes det var rart hvis de måtte betale for seg. Anonymous poster hash: d198d...755 4
Pimpel Skrevet 8. oktober 2013 #53 Skrevet 8. oktober 2013 Til dere som synes det er helt greit med betalingsbar: Forklar meg hva som skiller et bryllup fra alle andre - store - fester/selskaper? Den forskjellen som gjør at det er helt greit at gjestene må betale deler av festen selv? Jeg snakker da ikke om mindre vennefester eller familiejul. Men store selskaper. Jeg har denne høsten vært både i et gullbryllup og i en stor 40-årsdag, begge med over 60 gjester. Og jeg tror nok at gjestene hadde synes det var rart hvis de måtte betale for seg. Anonymous poster hash: d198d...755 Det var et veldig godt poeng. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot å betale for drikke etter middag. Det som etter min mening bør være inkludert er: - velkomstdrikke med påfyll - rikelig med vin / øl / mineralvann til maten (tomme glass er fy) - caffe avec Etter dette kan jeg gjerne betale selv. Men vil være informert om det på forhånd. Dersom noen inviteres kun til kakene. Er det viktig at disse ikke må betale alt av drikke selv. De pynter seg og har med gave på lik linje som alle andre. Jeg har vært i to bryllup i voksen alder. I det første var jeg kaffegjest. Fikk da to bonger. Men jeg syns det er en uting med kaffegjester. Vi ble litt utenfor, for vi kjente ikke de andre gjestene. + at vi måtte vente mens de spiste seg ferdig. (en liten avsporing) I det andre bryllupet var vi med hele dagen, og det var fri bar hele kvelden. Men jeg kunne godt ha betalt for de siste drinkene selv.
Karmosin Skrevet 17. oktober 2013 #54 Skrevet 17. oktober 2013 Har man kjøpt en kjole til 2000, lokalet står for duker, servietter og dilldall, dokurver er kuttet, ALT av unødvendig dill er kuttet, og man fremdeles ikke har råd til å spandere helt fri bar på gjestene, så... hva da? Anonymous poster hash: d2cf7...056 Hvis man ikke har råd til å holde selskap holder man ikke selskap. Et middagsselskap inkluderer drikkevarer. Enda en gang: HVA er det som er så spesielt med denne typen middagsselskap at det kan sees som kurant å legge deler av serveringskostnaden på gjestene? Hva er det som gjør at man ikke legger de kostnadene på gjestene ved for eksempel jubileer? Kan dere som er tilhengere av betalbar/delvis fri bar i bryllup snart svare på det spørsmålet? Jeg vil faktisk gjerne vite hva som er grunnen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #55 Skrevet 17. oktober 2013 Hei Vi vurderer nå frem og tilbake hva vi skal gjøre i forhold bar og alkoholservering i bryllupet. Vi spanderer mineralvann, velkomstdrink, inntil 4 glass vin til maten og kaffe/avec, men vi er usikre på om vi skal ha fri bar eller ikke utover dette, eller om vi skal gå for en løsning med delvis fri bar - altså at vi spanderer øl, vin og at gjestene må kjøpe drinker selv hvis de heller vil ha det. Det er ikke aktuelt med bonger. Vi skal ha bryllupet på et hotell og tenker egentlig at vi ikke har råd til å spandere mer enn det vi gjør til middagen, men samtidig så ser vi at det blir dyrt for gjestene da de aller fleste må overnatte. Hva tenker dere? Hvis gjestene må overnatte på hotell, blir det veldig dyrt, så jeg hadde valgt åpen bar i dette tilfellet. Får dere ordna annen overnatting, blir det litt annerledes. Anonymous poster hash: e9a46...000 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #56 Skrevet 17. oktober 2013 Hei Vi vurderer nå frem og tilbake hva vi skal gjøre i forhold bar og alkoholservering i bryllupet. Vi spanderer mineralvann, velkomstdrink, inntil 4 glass vin til maten og kaffe/avec, men vi er usikre på om vi skal ha fri bar eller ikke utover dette, eller om vi skal gå for en løsning med delvis fri bar - altså at vi spanderer øl, vin og at gjestene må kjøpe drinker selv hvis de heller vil ha det. Det er ikke aktuelt med bonger. Vi skal ha bryllupet på et hotell og tenker egentlig at vi ikke har råd til å spandere mer enn det vi gjør til middagen, men samtidig så ser vi at det blir dyrt for gjestene da de aller fleste må overnatte. Hva tenker dere? En løsning er å si til gjestene at drikke må de kjøpe selv, og fordi det blir dyrt dropper de gaver. Anonymous poster hash: e9a46...000
Pimpel Skrevet 17. oktober 2013 #57 Skrevet 17. oktober 2013 En løsning er å si til gjestene at drikke må de kjøpe selv, og fordi det blir dyrt dropper de gaver. Anonymous poster hash: e9a46...000 Jeg hadde nå aldri droppa gave, om jeg måtte kjøpe drikken selv. Og for de som sammenligner et bryllup med f.eks en 50 års dag. Har jubilanten på seg kjole til 20 000? Og hva med brudgommens antrekk? Frisør? Er det brukt mye penger på blomster? Er det tre retters middag til 50-100 personer? Brukes det mye penger på fotograf? Et bryllup er gjerne (ikke alltid) mer kostbart enn en 50 årsdag. Så om gjestene må kjøpe et glass vin eller to, syns jeg ikke det er avskrekkende. Jeg betaler gjerne for drikke etter maten, hvis konsekvensen er dårligere kvalitet på mat og drikke. Og kjipere lokaler. Så kan man igjen diskutere hvor mye man bør / ikke bør bruke på et bryllup...
juliane Skrevet 17. oktober 2013 #58 Skrevet 17. oktober 2013 Hvis man ikke har råd til å holde selskap holder man ikke selskap. Et middagsselskap inkluderer drikkevarer. Enda en gang: HVA er det som er så spesielt med denne typen middagsselskap at det kan sees som kurant å legge deler av serveringskostnaden på gjestene? Hva er det som gjør at man ikke legger de kostnadene på gjestene ved for eksempel jubileer? Kan dere som er tilhengere av betalbar/delvis fri bar i bryllup snart svare på det spørsmålet? Jeg vil faktisk gjerne vite hva som er grunnen. Det kan hende du har en annen type slekt og omgangskrets enn meg, men jeg har hvertfall aldri vært i en rund bursdag der det har vært fri flyt av drikkevarer etter middag og kaker. Vin/øl til maten og avec til kaffe evt, men så er det slutt på alkoholen. Tante Olgas 70-årsdag er ikke noen fyllefest. Jeg var nettopp i et bryllup der vin og øl var gratis (etter middag), mens man selv måtte betale hvis man ville ha brennevin. Funket kjempefint. I et vanlig middagsselskap stiller jeg heller ikke med like stort utvalg som i en bar, gjestene får tilbudt den vinen jeg har valgt ut til maten og evt noe vi har stående.
Karmosin Skrevet 17. oktober 2013 #59 Skrevet 17. oktober 2013 Og for de som sammenligner et bryllup med f.eks en 50 års dag. Har jubilanten på seg kjole til 20 000? Og hva med brudgommens antrekk? Frisør? Er det brukt mye penger på blomster? Er det tre retters middag til 50-100 personer? Brukes det mye penger på fotograf? Et bryllup er gjerne (ikke alltid) mer kostbart enn en 50 årsdag. Så om gjestene må kjøpe et glass vin eller to, syns jeg ikke det er avskrekkende. Takk for at du faktisk svarte på hva du mener er så spesielt med et bryllup. Jeg er helt uenig i at samlet kostnad skal påvirke normal servering av mat og drikke, men det er befriende at noen kom opp med en årsak. 1
Karmosin Skrevet 17. oktober 2013 #60 Skrevet 17. oktober 2013 Det kan hende du har en annen type slekt og omgangskrets enn meg, men jeg har hvertfall aldri vært i en rund bursdag der det har vært fri flyt av drikkevarer etter middag og kaker. Vin/øl til maten og avec til kaffe evt, men så er det slutt på alkoholen. Tante Olgas 70-årsdag er ikke noen fyllefest. Jeg var nettopp i et bryllup der vin og øl var gratis (etter middag), mens man selv måtte betale hvis man ville ha brennevin. Funket kjempefint. I et vanlig middagsselskap stiller jeg heller ikke med like stort utvalg som i en bar, gjestene får tilbudt den vinen jeg har valgt ut til maten og evt noe vi har stående. Det er ingenting ved middagsselskapet i et bryllup som tilsier at det skal bli fyllefest eller være så enormt utvalg. Motsatsen av betalbar er ikke fri flyt og grøftefyll og femti forskjellige whiskeyer, det er servering av det man ønsker å tilby uten å legge kostnaden på gjestene. Jeg har aldri noensinne vært i et jubileum der man må betale for vinglasset man tar etter kaffeserveringen, for eksempel. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå