Gå til innhold

Delvis fri bar?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg handler det om gjestfrihet. Og for meg er det lite gjestmildt å forvente at gjestene skal betale selv for en fest som brudeparet har bestemt seg for å ha.

Jeg ser ikke på brudeparet som mindre gjestmildt fordi de ikke har fri bar. Det har helt sikkert prioritert andre hyggelige ting for gjestene fremfor alkohol på festen.. Og det er da virkelig ikke snakk om å forvente at gjestene skal betale for en fest som budeparet har bestemt seg for å ha! For det første er det fullstendig frivillig å komme, for det andre er de invitert til en feiring som brudeparet allerede betaler mye for, så hvis gjesten velger å drikke mer enn det de allerede har fått så er det ikke urimelig å tenke at de står for dette selv!

Forøvrig: jeg drikker ikke alkohol selv, så for meg er alkohol i seg selv revnende likegyldig. Men det passer seg bare ikke, synes jeg. Eller har dere også betalingsbar på vanlige fester? Julaften? Nyttårsaften? For meg er det merkelig at man skal spandere på alt, men drikka, den skal man liksom knipe igjen på. For meg er det egentlig ganske ulogisk.

Sammenligner du virkelig jul- og nyttårsaften med et bryllup?! Det er et helt annet regnestykke å skulle invitere 3-4 venner og dele ett par flasker vin. Jeg er forøvrig også vant til at folk som samles på for eksempel nyttårsaften har med seg alkohol selv mens vertskapet står for middag, snaks og mineralvann....

Men det er nå så. Jeg kan tåle betalingsbar, selv om jeg misliker det. MEN, når man inviterer til et bryllup og gjestene må ut med ganske mye penger for å i det hele tatt delta synes jeg rett og slett det er frekt å forvente at gjestene skal betale sin egen drikke. Da tenker jeg på det faktum at gjestene til ts faktisk må betale for hotellovernatting og alt som hører med. Det virker meget spesielt. Da virker det ikke som man bryr seg særlig om gjestene.

Nå vet ikke jeg noe om hvorvidt TS bryr seg om gjestene sine eller ikke, men jeg tenker at dette er en ganske frekk påstand og komme med. Måles virkelig omtanken for gjestene i hvem som betaler for drinker?

Greit, man skal gjøre som man vil som brudepar og alt det der, men tenker man da overhodet på gjestene? Er det ikke et mål at også de skal kose seg og ha det fint? Og nei, man må ikke ha alkohol for å kose seg, men personlig unner jeg mine gjester det å kunne kose seg med noe godt i glasset etter en lang dag med vielse, middag, taler, dans og alt som hører med.

Mvh Yvonne :heiajente:

Anonymous poster hash: f9d41...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fri bar.

Som gjest, er noe annet enn fri bar skuffende. Ikke fordi jeg drikker meg dritings i bryllup, men fordi gjester faktisk også bruker en god del penger for å delta.

Jeg var i bryllup i sommer, og det ble ganske dyrt for meg. Kjole 1000 kr, sko 500 kr, sjal 250, veske 600, flybilletter 800, transport til og fra flyplasser 600, gave 500. Det var absolutt verdt det altså (eller, jeg er student, så foreldrene mine betalte), men når gjestene faktisk betaler en god del for å delta, synes jeg det er på sin plass at de slipper å betale i selve bryllupet også. Gjestene betaler jo 'hva de koster' i bryllupet via gaven.

Anonymous poster hash: 8b568...497
  • Liker 4
Skrevet

Fri bar.

Som gjest, er noe annet enn fri bar skuffende. Ikke fordi jeg drikker meg dritings i bryllup, men fordi gjester faktisk også bruker en god del penger for å delta.

Jeg var i bryllup i sommer, og det ble ganske dyrt for meg. Kjole 1000 kr, sko 500 kr, sjal 250, veske 600, flybilletter 800, transport til og fra flyplasser 600, gave 500. Det var absolutt verdt det altså (eller, jeg er student, så foreldrene mine betalte), men når gjestene faktisk betaler en god del for å delta, synes jeg det er på sin plass at de slipper å betale i selve bryllupet også. Gjestene betaler jo 'hva de koster' i bryllupet via gaven.

Anonymous poster hash: 8b568...497

Ansvaret for at du bruker 2350 kr på antrekk til deg selv kan du ikke legge på brudeparet. Du kunne ha kjøpt kjole til 500 i stede, og brukt sko og veske som du hadde fra før. Flybillett og transport derimot har jeg forståelse for.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke på brudeparet som mindre gjestmildt fordi de ikke har fri bar. Det har helt sikkert prioritert andre hyggelige ting for gjestene fremfor alkohol på festen.. Og det er da virkelig ikke snakk om å forvente at gjestene skal betale for en fest som budeparet har bestemt seg for å ha! For det første er det fullstendig frivillig å komme, for det andre er de invitert til en feiring som brudeparet allerede betaler mye for, så hvis gjesten velger å drikke mer enn det de allerede har fått så er det ikke urimelig å tenke at de står for dette selv!

Jo, det er urimelig, mener jeg. Legger man opp til en lang dag med bryllupsfeiring er det da bare naturlig at man blir tørst.

Og først og fremst: ja, gjestene har valgt å komme, men det er brudeparet som ærlig talt har valgt å gifte seg.

Sammenligner du virkelig jul- og nyttårsaften med et bryllup?! Det er et helt annet regnestykke å skulle invitere 3-4 venner og dele ett par flasker vin. Jeg er forøvrig også vant til at folk som samles på for eksempel nyttårsaften har med seg alkohol selv mens vertskapet står for middag, snaks og mineralvann....

Javel, det må du jo gjerne synes. Jeg er vant med store selskap der vi kanskje er 20 personer. Selvsagt står vertsskapet for all drikke og mat i en slik sammenheng.

Nå vet ikke jeg noe om hvorvidt TS bryr seg om gjestene sine eller ikke, men jeg tenker at dette er en ganske frekk påstand og komme med. Måles virkelig omtanken for gjestene i hvem som betaler for drinker?

Det må du gjerne mene. Jeg har ikke sagt noe om TS som sådan, jeg bare sier min mening om det å ikke ha fri bar. Og nei, selvsagt, men det handler om å tenke på helhet, å sette pris på gjestene som gidder å komme, som gidder å feire dagen med en. Jeg kjente meg ekstremt ydmyk for at folk i det hele tatt gadd å komme i vårt bryllup, som valgte å bruke sin fridag på oss. Det er det jeg tenker. Og da skulle det bare mangle i min verden at man viser sin takknemlighet, og fri bar er en del av dette.

Igjen: jeg har ikke skrevet at det er alt, men det gjør helt klart noe med helhetsinntrykket.

Jeg tror vi bare får være enige om å være uenige, enkelt og greit.

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Jo, det er urimelig, mener jeg. Legger man opp til en lang dag med bryllupsfeiring er det da bare naturlig at man blir tørst.

Ja, det er helt naturlig at gjestene blir tørste.. Men så får gjestene velkomstdrink, vin og mineralvann til maten, kaffe og avec etter middag og ubegrenset med mineralvann til de legger seg..

• Liker 1
Skrevet

Fri bar.Som gjest, er noe annet enn fri bar skuffende. Ikke fordi jeg drikker meg dritings i bryllup, men fordi gjester faktisk også bruker en god del penger for å delta.Jeg var i bryllup i sommer, og det ble ganske dyrt for meg. Kjole 1000 kr, sko 500 kr, sjal 250, veske 600, flybilletter 800, transport til og fra flyplasser 600, gave 500. Det var absolutt verdt det altså (eller, jeg er student, så foreldrene mine betalte), men når gjestene faktisk betaler en god del for å delta, synes jeg det er på sin plass at de slipper å betale i selve bryllupet også. Gjestene betaler jo 'hva de koster' i bryllupet via gaven. Anonymous poster hash: 8b568...497

Måtte du kjøpe en så dyr kjole, et nytt sjal, nye sko og ny veske? Med mindre brudeparet har bedt deg om å bruke så mye penger på et helt nytt antrekk, kan du ikke legge det ansvaret på dem. Jeg var nylig i et bryllup som jeg måtte reise langt til, og da brukte jeg bare noe jeg hadde i skapet. Ikke hadde de fri bar heller, men bryllupet var helt fantastisk!

Skrevet

Ja, det er helt naturlig at gjestene blir tørste.. Men så får gjestene velkomstdrink, vin og mineralvann til maten, kaffe og avec etter middag og ubegrenset med mineralvann til de legger seg..

Ja, og for meg er det helt naturlig å unne mine gjester alkohol i tillegg. Mange ønsker å kose seg, og da er kanskje ikke mineralvann førstevalget. Og jeg kjenner også flere som gjerne vil drikke vann/mineralvann til maten for så å kose seg med alkohol etter middagen.

Gjest Anubiel
Skrevet

Gud bedre meg som jeg er glad for at vi ikke har venner og familie som forlanger fri bar...

Skrevet

Må gjestene betale for drikke i andre selskaper man holder? Nei? Hvorfor er det da greit at de betaler for seg i et middagsselskap hvor det tilfeldigvis er sånn at en (eller to) av vertskapet har på seg en litt spesiell kjole?

• Liker 8
Skrevet

Gud bedre meg som jeg er glad for at vi ikke har venner og familie som forlanger fri bar...

Me too!! :D ;)

Skrevet

Vel, vi får håpe de ikke har en brud som forlanger dyre gaver, heller.

• Liker 4
Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg forlanger ingenting. Men vi skal ikke ha bryllupet på et grendehus med spritdunk i hjørnet, så da blir det nok litt dyrere med fri bar enn om vi skulle servert det eller smuglervarer fra Sverige.

Gjest Anubiel
Skrevet

Jeg forlanger ingenting. Men vi skal ikke ha bryllupet på et grendehus med spritdunk i hjørnet, så da blir det nok litt dyrere med fri bar enn om vi skulle servert det eller smuglervarer fra Sverige.

Gjest Anubiel
Skrevet

Ops, dobbelpost fra mobil. Og før du surmaget spør - nei, jeg skal ikke ha kjole til 30000.

Skrevet

You go, Anubiel :) Vi skal ha samme type bryllup og vi tør ikke slippe løs 70 gjester i en hotellbar på vår regning. Hotellet fraråder dessuten på det sterkeste å ha åpen bar og det sier jo litt... :S

• Liker 1
Gjest Anubiel
Skrevet (endret)

Takk for det, brud 2014! Vi skal ha rundt 100 gjester ( ingen kaffegjester) og eieren av lokalet var nærmest uvillig til å i det hele tatt vurdere fri bar, selv om han kanskje hadde tjent mer på den.

Når vi står for en haug med drikke før, under og etter middagen, siden vi skal ha raust med bonger, så føler jeg at fri bar utover dette bare vil være å sponse fyllesyken til gjestene. Mineralvann står vi for hele kvelden.

Jeg gidder ikke diskutere dette mer, egentlig. I vår krets er det fullstendig normalt at det ikke er fri bar. På samme måte som når vi unge samles til middag eller fest - da står en for alkoholen selv. Det er ingen som har problemer med å skjønne dette.

Endret av Anubiel
Skrevet

Jeg hadde ikke forventet fri bar, selv om jeg må reise til bryllupet o.l. I alt jeg har deltatt i tidligere så har vi kanskje fått litt gratis, men utover kvelden må man betale sev. Kanskje jeg er skikkelig rar, men når vi har mindre selskap, fest o.l hjemme, så har gjestene med seg alkohol selv (vi stiller med snacks, blandevann og slike ting), det samme når vi drar til andre.

Det jeg ser for meg er at hvis vi skal ha bryllupet på et sted hvor det ikke er tillatt med medbrakt drikke så kommer vi til å spandere drikke til middagen og slikt, men når festen er i gang (og småbarn er dratt) så får dem 2-3 drinker o.l spandert, alt ut over det betaler dem selv. Har vi et sted hvor vi kan ta med alkohol tror jeg nok at vi spanderer i og med at det er litt rimeligere å kjøpe inn drikke selv (gjerne litt spredd) enn på et hotell.

Hvis noen ikke ønsker å delta i bryllupet hvis de må betale for alkoholen selv så får dem bare holde seg hjemme. Jeg håper og tror at folk gjerne vil være der uavhengig om de får alkohol gratis eller ei.

• Liker 1
Skrevet

Ops, dobbelpost fra mobil. Og før du surmaget spør - nei, jeg skal ikke ha kjole til 30000.

......

Skrevet

Hvis alle bridezillaene kunne knepet inn på kjole, duker, servietter, dill dall og dokurver, så kunne de fint hatt råd til fri bar. Handler om prioriteringer.

Anonymous poster hash: c3e50...d66

• Liker 2
Skrevet

Hvis alle bridezillaene kunne knepet inn på kjole, duker, servietter, dill dall og dokurver, så kunne de fint hatt råd til fri bar. Handler om prioriteringer.

Anonymous poster hash: c3e50...d66

Godt poeng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...