Bridezilla2014 Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Hei Vi vurderer nå frem og tilbake hva vi skal gjøre i forhold bar og alkoholservering i bryllupet. Vi spanderer mineralvann, velkomstdrink, inntil 4 glass vin til maten og kaffe/avec, men vi er usikre på om vi skal ha fri bar eller ikke utover dette, eller om vi skal gå for en løsning med delvis fri bar - altså at vi spanderer øl, vin og at gjestene må kjøpe drinker selv hvis de heller vil ha det. Det er ikke aktuelt med bonger. Vi skal ha bryllupet på et hotell og tenker egentlig at vi ikke har råd til å spandere mer enn det vi gjør til middagen, men samtidig så ser vi at det blir dyrt for gjestene da de aller fleste må overnatte. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Min søster hadde også sitt bryllup på hotell. Der var drikke til maten gratis, men man måtte kjøpe sin egen drikke i baren til 'happy priser'. Synes det var en helt grei løsning Anonymous poster hash: 746b5...596
Glitnir Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg synes det bør være fri bar når man først inviterer til storfeiring. Men av erfaring er vel dette et tema med mange sterke meninger på begge sider. 4
Anglofil Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Hvis gjestene må legge ut en del penger, blant annet til overnatting, for å kunne delta i deres bryllup synes jeg ærlig talt det bare skulle mangle at dere har fri bar. Vi hadde forøvrig også fri bar og lokalene sto for alle drikkevarer. Hvilket betydde at vi også måtte betale priser deretter. Det var dog aldri i våres tanker å ikke ha fri bar. Synes det er merkelig å planlegge et bryllup hvor man ikke har råd til å betale for hele bryllupet. Da ville jeg rett og slett utsatt det. Mvh Yvonne 12
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 Hei Vi vurderer nå frem og tilbake hva vi skal gjøre i forhold bar og alkoholservering i bryllupet. Vi spanderer mineralvann, velkomstdrink, inntil 4 glass vin til maten og kaffe/avec, men vi er usikre på om vi skal ha fri bar eller ikke utover dette, eller om vi skal gå for en løsning med delvis fri bar - altså at vi spanderer øl, vin og at gjestene må kjøpe drinker selv hvis de heller vil ha det. Det er ikke aktuelt med bonger. Vi skal ha bryllupet på et hotell og tenker egentlig at vi ikke har råd til å spandere mer enn det vi gjør til middagen, men samtidig så ser vi at det blir dyrt for gjestene da de aller fleste må overnatte. Hva tenker dere? Tenker det der er hull i hodet. 1
Brud2014 Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Dette er et vanskelig valg, vi har vært igjennom samme greia Men vi har kommet fram til å spandere drikke tom avec og etter det kan gjestene kjøpe alkohol i baren hvis de ønsker det. Rett og slett av frykt for hvor stor regningen kan bli - veldig vanskelig å forutse hvor mye penger 70 gjester vil bruke på fri bar så det tør vi ikke Har litt med at vi vet at flesteparten av gjestene drikker mye sprit. Vi betaler hele bryllupet selv så vi har ikke noen "buffer" hvis barregningen plutselig kommer på 20.000kr over budsjett. Vi vil heller ikke utsette bryllupet pga andre familiære forhold. Men vi har skrevet det både i invitasjonen og på nettsiden vår slik at gjester som ikke vil komme hvis det ikke er fri bar har mulighet til å takke nei (noe som selvsagt er helt greit). De viktigste/nærmeste gjestene skjønner oss veldig godt og utover det bryr jeg meg ikke om vi "mister" noen (eller mange) fjerne slektninger som gjester pga bar-valget Jeg tror det viktigste er å opplyse om det på forhånd siden fri bar kan være ganske viktig for noen (erfaringer fra å ha lest en del diskusjonstråder om temaet). På den måten synes jeg ikke gjestene kan bruke det imot deg Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg må bare innrømme at jeg aldri har skjønt denne forventningen om fri bar som mange her inne på KG har.. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg aldri har møtt slike holdninger/forventninger utenfor dette nettforumet, men det er tydeligvis et hett tema her inne.. Det er opp til hvert enkelt brudepar å vurdere hva slags bryllup de ønsker å ha! Hvis jeg blir invitert til bryllup på hotell med 7-retters middag, fri bar og gratis overnatting så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag. Hvis jeg mottar en invitasjon til en hagefest med vielse uten middag så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag. Hvis jeg blir invitert til alkoholfritt spleisebryllup så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag. Hvis jeg blir invitert til temabryllup med vielse på toppen av et fjell så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag. Personlig kan jeg foretrekke det ene over det andre, men det er i denne sammenhengen rivende likegyldig! Det er brudeparet som skal feire sin dag slik de ønsker og jeg er så heldig at jeg blir invitert til å feire sammen med dem. Som TS skriver så får gjestene både mat og drikke frem til middagen går over i fest. Hvis den enkelte da velger å drikke mer alkohol så har de jo muligheten til dette selv om det ikke er brudeparet som betaler. Og hvis TS går for en delvis åpen barløsning vil jo gjestene kunne fortsette å drikke vin, øl og annet helt gratis, men betale drinker selv hvis de heller ønsker det. Det er generøst av brudeparet å spandere, men ikke nødvendig! Jeg liker at brudeparet opplyser om slike ting i innbydelsen av praktiske grunner og for å bygge de riktige forventningene hos gjestene. Da vil alle gjester vite hva de er invitert til å kunne velge om de vil komme eller ikke. Vanskeligere enn det er det faktisk ikke... Anonymous poster hash: f9d41...cb6 10
Gjest Anubiel Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Jeg forstår heller ikke greia med at det MÅ være fri bar. Når jeg har vært gjest i bryllup så har det vært revnende likegyldig for meg om jeg har måttet betale egen drikke etter middagen. Vi har valgt lokale der det er bar. Altså må vi kjøpe drikken der. Eier av lokalet anbefalte på det sterkeste å IKKE ha fri bar. Vi har ikke helt falt ned på hvilken løsning vi tar, men står mellom bongløsning (3-4) og en liste med drikke og drinker som vil være gratis i en bestemt tidsperiode. Det er kanskje verdt å nevne at vi har kalkulert med to glass til forrett, en flaske rødvin til hovedrett og et glass dessertvin til hver gjest til middagen. Samt velkomst- og kaffe avec. Det burde holde for de fleste... Endret 3. oktober 2013 av Anubiel
Anglofil Skrevet 3. oktober 2013 #9 Skrevet 3. oktober 2013 (endret) For meg handler det om gjestfrihet. Og for meg er det lite gjestmildt å forvente at gjestene skal betale selv for en fest som brudeparet har bestemt seg for å ha. Forøvrig: jeg drikker ikke alkohol selv, så for meg er alkohol i seg selv revnende likegyldig. Men det passer seg bare ikke, synes jeg. Eller har dere også betalingsbar på vanlige fester? Julaften? Nyttårsaften? For meg er det merkelig at man skal spandere på alt, men drikka, den skal man liksom knipe igjen på. For meg er det egentlig ganske ulogisk. Men det er nå så. Jeg kan tåle betalingsbar, selv om jeg misliker det. MEN, når man inviterer til et bryllup og gjestene må ut med ganske mye penger for å i det hele tatt delta synes jeg rett og slett det er frekt å forvente at gjestene skal betale sin egen drikke. Da tenker jeg på det faktum at gjestene til ts faktisk må betale for hotellovernatting og alt som hører med. Det virker meget spesielt. Da virker det ikke som man bryr seg særlig om gjestene. Greit, man skal gjøre som man vil som brudepar og alt det der, men tenker man da overhodet på gjestene? Er det ikke et mål at også de skal kose seg og ha det fint? Og nei, man må ikke ha alkohol for å kose seg, men personlig unner jeg mine gjester det å kunne kose seg med noe godt i glasset etter en lang dag med vielse, middag, taler, dans og alt som hører med. Mvh Yvonne Endret 3. oktober 2013 av Yvonne 10
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #10 Skrevet 3. oktober 2013 Helt enig med yvonne. Det første som slår meg er hvor griske brudeparet er. Anonymous poster hash: b90a9...43a 1
LittDiva Skrevet 3. oktober 2013 #11 Skrevet 3. oktober 2013 For meg handler det om gjestfrihet. Og for meg er det lite gjestmildt å forvente at gjestene skal betale selv for en fest som brudeparet har bestemt seg for å ha. Forøvrig: jeg drikker ikke alkohol selv, så for meg er alkohol i seg selv revnende likegyldig. Men det passer seg bare ikke, synes jeg. Eller har dere også betalingsbar på vanlige fester? Julaften? Nyttårsaften? For meg er det merkelig at man skal spandere på alt, men drikka, den skal man liksom knipe igjen på. For meg er det egentlig ganske ulogisk. Men det er nå så. Jeg kan tåle betalingsbar, selv om jeg misliker det. MEN, når man inviterer til et bryllup og gjestene må ut med ganske mye penger for å i det hele tatt delta synes jeg rett og slett det er frekt å forvente at gjestene skal betale sin egen drikke. Da tenker jeg på det faktum at gjestene til ts faktisk må betale for hotellovernatting og alt som hører med. Det virker meget spesielt. Da virker det ikke som man bryr seg særlig om gjestene. Greit, man skal gjøre som man vil som brudepar og alt det der, men tenker man da overhodet på gjestene? Er det ikke et mål at også de skal kose seg og ha det fint? Og nei, man må ikke ha alkohol for å kose seg, men personlig unner jeg mine gjester det å kunne kose seg med noe godt i glasset etter en lang dag med vielse, middag, taler, dans og alt som hører med. Mvh Yvonne Har man lagt opp til en fest med disse dimensjoner , så spanderer man . Ellers så inviterer man til enten spleiselag , hvor alle tar med litt mat og drikke f.eks , sånn at om man ikke har råd til å ha så mange mennesker , men gjerne vil ha med mange, kan gjøre det. Eller så snever man inn antallet . Alle varianter er absolutt like koselige, men smålig om du blir invitert til et " hotellbryllup" og skal knipe igjen de siste drinkene. Enig med innlegget til Yvonne. 1
Gjest Ciegus Skrevet 4. oktober 2013 #12 Skrevet 4. oktober 2013 Synes det er helt ok med delvis fri bar.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #13 Skrevet 4. oktober 2013 Vi fikk ca 15 000 i barregning, var 85 stykker totalt. Syntes ærlig talt ikke det var så ille, og glad for at vi valgte den løsningen vi gjorde (fri bar). Anonymous poster hash: 13821...3ca 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #14 Skrevet 4. oktober 2013 For meg handler det om gjestfrihet. Og for meg er det lite gjestmildt å forvente at gjestene skal betale selv for en fest som brudeparet har bestemt seg for å ha. Forøvrig: jeg drikker ikke alkohol selv, så for meg er alkohol i seg selv revnende likegyldig. Men det passer seg bare ikke, synes jeg. Eller har dere også betalingsbar på vanlige fester? Julaften? Nyttårsaften? For meg er det merkelig at man skal spandere på alt, men drikka, den skal man liksom knipe igjen på. For meg er det egentlig ganske ulogisk. Men det er nå så. Jeg kan tåle betalingsbar, selv om jeg misliker det. MEN, når man inviterer til et bryllup og gjestene må ut med ganske mye penger for å i det hele tatt delta synes jeg rett og slett det er frekt å forvente at gjestene skal betale sin egen drikke. Da tenker jeg på det faktum at gjestene til ts faktisk må betale for hotellovernatting og alt som hører med. Det virker meget spesielt. Da virker det ikke som man bryr seg særlig om gjestene. Greit, man skal gjøre som man vil som brudepar og alt det der, men tenker man da overhodet på gjestene? Er det ikke et mål at også de skal kose seg og ha det fint? Og nei, man må ikke ha alkohol for å kose seg, men personlig unner jeg mine gjester det å kunne kose seg med noe godt i glasset etter en lang dag med vielse, middag, taler, dans og alt som hører med. Mvh Yvonne De aller fleste av oss har neppe like mange gjester på julaften, nyttårsaften eller "vanlige" fester som du kaller det, så det blir vel en litt farfetched sammenligning? Når det er sagt; i vårt bryllup var det delvis fri bar, som TS skisserer som en mulighet. Vi spanderte øl, cider, vin og mineralvann på gjestene, men ville de ha drinker, shots osv så måtte de betale selv (dette var selvsagt opplyst om i invitasjonen) Vi fikk en barregning i etterkant på nesten 15.000,- og da hadde mange gjester - ifølge de i baren - valgt å kjøpe seg drinker og sprit fremfor å drikke gratis øl og vin. Disse gjestene hadde også reist et stykke, og de fleste bodde på hotell. Men det stoppet dem ikke fra å dra frem lommeboka for å betale for annen alkohol enn den som var gratis. Dermed virker det jo ikke som det er noe stort problem for folk å betale for det de vil drikke. Det er bare her inne på forumet folk er så forbanna storforlangende Anonymous poster hash: d2cf7...056 2
Anglofil Skrevet 4. oktober 2013 #15 Skrevet 4. oktober 2013 (endret) De aller fleste av oss har neppe like mange gjester på julaften, nyttårsaften eller "vanlige" fester som du kaller det, så det blir vel en litt farfetched sammenligning? Når det er sagt; i vårt bryllup var det delvis fri bar, som TS skisserer som en mulighet. Vi spanderte øl, cider, vin og mineralvann på gjestene, men ville de ha drinker, shots osv så måtte de betale selv (dette var selvsagt opplyst om i invitasjonen) Vi fikk en barregning i etterkant på nesten 15.000,- og da hadde mange gjester - ifølge de i baren - valgt å kjøpe seg drinker og sprit fremfor å drikke gratis øl og vin. Disse gjestene hadde også reist et stykke, og de fleste bodde på hotell. Men det stoppet dem ikke fra å dra frem lommeboka for å betale for annen alkohol enn den som var gratis. Dermed virker det jo ikke som det er noe stort problem for folk å betale for det de vil drikke. Det er bare her inne på forumet folk er så forbanna storforlangende Anonymous poster hash: d2cf7...056 Nei, for meg er prinsippet akkurat det samme. Og det at man selv er i mot fri bar trenger ikke å ha noe med å være storforlangende å gjøre. Det handler om hva jeg mener er skikk og bruk. Det vil si: jeg krever ingenting selv som gjest, men jeg sier jammen meg meningen min om fri bar når jeg blir spurt. Det må være lov uten å bli kalt storforlangende. Det er nok ikke et stort problem at man må betale selv, for meg går dette på prinsippet. Så synes jeg jo også ditt bryllup bli litt annerledes fordi øl, cider, vin og mineralvann var inkludert, som tross alt antagelig er det majoriteten ønsker og vil drikke uansett. At man utelater drinker ser ikke jeg på som et stort "problem", det var ihvertfall ikke det som gikk mest i vårt bryllup. Og mange har jo ikke drinker i det hele tatt i sitt bryllup. Hvilket er helt greit for meg. Poenget er jo at folk faktisk har et alternativ. Noe de ikke har i det ts skisserer (jeg tenker etter middag) hvis de velger å ikke gå for fri bar. Jeg ser på denne diskusjonen som skal man ha fri bar eller ikke, selv om ts skisserer delvis bar. Er det delvis bar, så greit, jeg skal ikke si så mye på det, men diskusjonen nå dreier seg tross alt stort sett om man skal ha fri bar/delvis bar eller ikke i det hele tatt. Mvh Yvonne Endret 4. oktober 2013 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #16 Skrevet 4. oktober 2013 Så lenge brudeparet opplyser om hvilken løsning de har valgt så ser jeg inegn problemer med verken betalingsbar, delvis fri bar eller full pakke. Det er derimot en skikkelig nedtur hvis du forventer fri bar og du må betale selv.. Anonymous poster hash: f9d41...cb6
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2013 #17 Skrevet 4. oktober 2013 Skal det også være kaffegjester i bryllupet skal det være fri bar, er alle invitert til middag så kan jeg gå med på betal bar. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #18 Skrevet 4. oktober 2013 Skal det også være kaffegjester i bryllupet skal det være fri bar, er alle invitert til middag så kan jeg gå med på betal bar. Det er jeg enig i Anonymous poster hash: d2cf7...056 3
Bridezilla2014 Skrevet 4. oktober 2013 Forfatter #19 Skrevet 4. oktober 2013 Takk for innspill så langt alle sammen Vi har prioritert å invitere alle vi ønsker å dele dagen vår med og at alle disse skal være med på alt - vielse, middag og fest.. Det er blant annet fordi vi ikke ønsker å kutte i antall gjester at vi nå må vurdere barløsning i forhold til økonomi. Ja, vi kunne valgt å ha færre gjester, men det er disse gjestene vi ønsker å invitere. Ja, vi kunne ha valgt å ta noen med som kaffegjester, men vi ønsker ikke å dele opp gjestene våre. Ja, vi kunne ha utsatt bryllupet for å spare mer penger, men vi har satt en dato for bryllupet og ønsker å gifte oss da. Jeg var forberedt på at det ville komme ulike reaksjoner, men vil gjerne ha flere innspill på om alternativet med delvis fri bar er en grei løsning
super-s Skrevet 4. oktober 2013 #20 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg må bare innrømme at jeg aldri har skjønt denne forventningen om fri bar som mange her inne på KG har.. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg aldri har møtt slike holdninger/forventninger utenfor dette nettforumet, men det er tydeligvis et hett tema her inne.. Det er opp til hvert enkelt brudepar å vurdere hva slags bryllup de ønsker å ha! Hvis jeg blir invitert til bryllup på hotell med 7-retters middag, fri bar og gratis overnatting så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag.Hvis jeg mottar en invitasjon til en hagefest med vielse uten middag så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag.Hvis jeg blir invitert til alkoholfritt spleisebryllup så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag.Hvis jeg blir invitert til temabryllup med vielse på toppen av et fjell så tenker jeg at det blir koselig å få dele brudeparets spesielle dag. Personlig kan jeg foretrekke det ene over det andre, men det er i denne sammenhengen rivende likegyldig! Det er brudeparet som skal feire sin dag slik de ønsker og jeg er så heldig at jeg blir invitert til å feire sammen med dem. Som TS skriver så får gjestene både mat og drikke frem til middagen går over i fest. Hvis den enkelte da velger å drikke mer alkohol så har de jo muligheten til dette selv om det ikke er brudeparet som betaler. Og hvis TS går for en delvis åpen barløsning vil jo gjestene kunne fortsette å drikke vin, øl og annet helt gratis, men betale drinker selv hvis de heller ønsker det. Det er generøst av brudeparet å spandere, men ikke nødvendig! Jeg liker at brudeparet opplyser om slike ting i innbydelsen av praktiske grunner og for å bygge de riktige forventningene hos gjestene. Da vil alle gjester vite hva de er invitert til å kunne velge om de vil komme eller ikke. Vanskeligere enn det er det faktisk ikke... Anonymous poster hash: f9d41...cb6 HELT enig! Jeg blir sjokkert over holdningene til folk når det kommer til fri bar/ikke fri bar. At folk nekter å komme i et bryllup hvis de ikke får masse gratis drikke er så teit. Et bryllup handler om kjærlighet,. Man kommer for å dele brudeparets spesielle dag, ikke for å drikke så mye man vil. Vil man absolutt drikke mer enn det som blir servert, kan man kjøpe med seg drikke. Om det skal være fri bar eller ikke, må da være opp til brudeparet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå