Gå til innhold

Føler sinne og hat mot unge i barnehagen til barnet mitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn på to år går i blandet avdeling i barnehage, og for en drøy uke siden var det en guttunge på snart seks år som (med vilje, ble jeg fortalt) dyttet henne fra en benk. Hun slo munnen i asfalten, blodet sprutet og hun hadde et kraftig kutt og hevelse i leppa, og ikke minst hadde hun slått fortennene sine. Den ene ble dyttet litt inn, men så ellers normal ut rett etterpå, og tannlegen sa de ikke kunne gjøre noe særlig annet enn å vente og se om hun fikk mer smerter eller misfarging i tannen, og i så fall komme tilbake og ta bilder og i verste fall trekke den. Nå ser jeg til min skrekk at den ene tannen er lys blå øverst, og svakt grålig nedover selve tannen, og jeg er livredd hun må trekke som så liten! Skal ringe i morgen og få ny time til henne.

Jeg har sååå vondt av henne, hun var så redd sist vi var hos tannlegen og jeg ser for meg en traumatisk seanse om hun skal tvinges til å ta bilder og evt måtte trekke. Det fortjener hun ikke! Jeg synes også det vil være forferdelig sårt om hun som toåring skal være tannløs som en syvåring når det er så lenge til den nye tannen kommer opp. Synes hele greia er skikkelig trist og håper virkelig hun slipper å trekke.

Også er jeg sint. Skikkelig rasende på denne ungen mer enn dobbelt så gammel som henne. Han burde vite bedre, og jeg synes det er en forferdelig ting for et stort barn å gjøre mot en så liten. Hadde det enda vært noen toåringer som knuffet over en leke da det skjedde hadde jeg kunne takle det lettere, men en så stor unge?! Han kan ha ødelagt munnen hennes for flere år! Jeg koker over bare ved tanken på denne ungen, og kjenner jeg ønsker ham vondt også. Ikke at jeg ville gjort ham noe så klart, men kjenner jeg unner ham at noe skjer med ham også. Drittunge altså! Jeg klarer knapt se på ham når jeg leverer og henter, får helt vondt i hele kroppen med tanke på hva min lille datter allerede har gått igjennom, og kanskje må gå igjennom senere pga ham, grøsser av avsky når han er i garderoben når vi er der. Svære ungen, burde skamme seg, oppføre seg sånn mot en liten jente!! Forbudte tanker sikkert, men sånn har jeg det om dagen, vet ikke helt hva jeg kommer til å føle hvis hun ender opp med å trekke tannen pga ham :(

Anonymous poster hash: 6ee8e...192

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo legge til, så dere ikke tror jeg er helt sprø, at jeg stort sett er veldig tolerant mamma, og pleier å ta det meste med ro, "slikt skjer", når det er noe mindre knall og fall, klandrer verken barn eller barnehageansatte for sånt, men akkurat denne hendelsen har gått skikkelig inn på meg... TS

Anonymous poster hash: 6ee8e...192

• Liker 1
Skrevet

Hei TS

Jeg skjønner at du er både fortvilet og sint. Hva sier barnehagen og foreldrene til gutten?

• Liker 2
Skrevet

Forstår at du er sint og lei deg.

Sønnen min slo løs fortannen som toåring, den festet seg aldri, ble blå og tannkjøttet ble infisert. Han måtte trekke den. Det ble gjort i narkose på lokalsykehuset av en tannlege, nettopp fordi de ikke ønsket å påføre ha en tannlegeskrekk.

Det gikk kjempefint. Ja det er kjedelig å være en tann mindre i mange år, den nye tannen kom ikke før han var nesten 7 år.

Anonymous poster hash: 575a2...98b
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt! Sånne store unger bør vite at man ikke gjør sånn mot småttisene. Har du snakket med foreldrene til ungen?

Ang tannskaden så håper jeg det ble skrevet skademelding i barnehagen. Hvis barnet får problemer med voksentennene (som kan få traume selv om de ligger skjult enda) så vil barnet få dekket tannbehandling selv i voksen alder da dette skjedde i barnehagen. Barnet mitt fikk en tannskade på da hun gikk førsteåret på barneskolen, på ei melketann, og det ble faktisk oppfulgt igjennom et helt år med røntgen og kontroll. Heldigvis gikk det bra både med melketanna og da den blivende tanna kom.

Selv så var jeg uheldig da jeg var tre år, ramlet på isen og knakk fortanna. Måtte trekke den melketanna, og gikk uten tann til jeg fikk nytann som 6-åring.......men på bilder fra den tiden så ser det bare sjarmerende ut:) Mange barn feller den første tanna sisteåret i barnehagen også..

For å unngå tannlegeskrekk så bør du høre med tannlegen om å gi barnet beroligende i forkant, sånn at hun er avslappet og ikke redd under behandlingen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Mini ble brukt som målskive, altså med fotball, da hun var to år gammel, av 9-10 åringer. Jeg skal love deg at de fikk gjennomgå.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er skremt av at du som et(?) voksent menneske kan føle hat mot en seksåring!! Du bør virkelig gå inn i deg selv!!

Unger er unger. Jeg jobber som lærer og dette er noe jeg ser daglig. Ikke det mad tanna, men unger som dytter, knuffer og slår hverandre. Det er utelukkende forledrene sitt ansvar. De må lære disse ungen å håndtere konfliktløsninger.

At det fantes slike mennesker som deg er jeg sjokkert over.

Anonymous poster hash: 9df8a...f26
  • Liker 12
Skrevet

Tantebarnet mitt slo tanna slik at den ble gråblå/død. Men foreldrene ville heller ha en delvis misfarget tann enn at hun skulle gå uten fortann, og i hennes tilfelle var det ikke noe problem. Tannen datt ut i 5 års alderen, omtrent på samme tid som de andre fortennene :)

Anonymous poster hash: bb093...485
  • Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg godt, TS. Og innlegget fra AB f26 kan du med god samvittighet drite i.

Anonymous poster hash: d8444...52b
  • Liker 16
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Mini ble brukt som målskive, altså med fotball, da hun var to år gammel, av 9-10 åringer. Jeg skal love deg at de fikk gjennomgå.

Hvorfor var ikke toåringen under tilsyn?

Skrevet

Hvorfor var ikke toåringen under tilsyn?

Står det noe sted at hun ikke var det? Gå og legg deg.

• Liker 15
Skrevet

Jeg syns det er en tragisk utvikling i samfunnet at lærere ikke lar barna få noen konsevens for den slags oppførsel.

Hvorfor er det alltid ofret som må lide, i dette tilfelle gå 5 år uten fortann, mens drittungen som slo får det ingen konsevens for??

Anonymous poster hash: ab4eb...87b

Og jeg syns det er tragisk utvikling i samfunnet at foreldre ikke lar barna få noen konsekvenser for den slags oppførsel!! Foreldre tror de skal være kamerater og bestevenner til ungene sine. De har dårlig samvittighet i og med at de (fleste) jobber lenge om dagene. Ungene får liten tid med foreldrene sine. Foreldrene vil ikke ta kampen med oppdragelsen. Den skyver de over på lærerene. Og vi lærere er er lei av å måtte oppdrageransvaret. Tro det erller ei; det er foreldrene sitt ansvar!

Det er alltid offeret som må lide i vårt samfunn. Se bare på kriminaliteten i dette landet.

Anonymous poster hash: 9df8a...f26

• Liker 8
Skrevet

Eg forstår at du er sint og lei deg på vegne av det ungen din vart utsett for, men eg synest det er ekstremt og på grensa til barnsleg å føle hat mot ein seksårgamal unge pga dette. Eg går utifrå at dette var ei eingongshending, sidan du ikkje fortel om andre episodar. Ungar tenkjer seg ofte ikkje om, kanskje var jenta di berre på feil stad til feil tid, at det aldri var intensjonen at ho skulle verte skada, men at dette dessverre vart resultatet? Kva seier personalet i bhg om korleis dei har handtert dette?

• Liker 5
Skrevet

Står det noe sted at hun ikke var det? Gå og legg deg.

Hun må jo ha vært det hvis hun ble brukt som målskive av flere store barn.

Gå å legg ungene dine du.

• Liker 10
Skrevet

Eg forstår at du er sint og lei deg på vegne av det ungen din vart utsett for, men eg synest det er ekstremt og på grensa til barnsleg å føle hat mot ein seksårgamal unge pga dette. Eg går utifrå at dette var ei eingongshending, sidan du ikkje fortel om andre episodar. Ungar tenkjer seg ofte ikkje om, kanskje var jenta di berre på feil stad til feil tid, at det aldri var intensjonen at ho skulle verte skada, men at dette dessverre vart resultatet? Kva seier personalet i bhg om korleis dei har handtert dette?

TS sier at 6 åringen dyttet med VILJE. Har du ikke lest hva som står i innlegget?

Anonymous poster hash: ab4eb...87b

• Liker 4
Skrevet

Hvor hen var barnehagetantene lurer jeg på.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Enig i dette.

Og hvordan vet du at det var med vilje? ("sier de" - sier hvem? unger? ansatte?)

• Liker 2
Skrevet

Hvis han er snart seks år (altså fyller 6 i år) skulle han vel ha begynt på skole? Jeg skjønner deg godt forresten, hadde blitt forbannet selv.

Anonymous poster hash: bde49...689

• Liker 4
Skrevet

Jeg er skremt av at du som et(?) voksent menneske kan føle hat mot en seksåring!! Du bør virkelig gå inn i deg selv!! Unger er unger. Jeg jobber som lærer og dette er noe jeg ser daglig. Ikke det mad tanna, men unger som dytter, knuffer og slår hverandre. Det er utelukkende forledrene sitt ansvar. De må lære disse ungen å håndtere konfliktløsninger. At det fantes slike mennesker som deg er jeg sjokkert over. Anonymous poster hash: 9df8a...f26

Men det er da en viss forskjell på eldre barn som dytter hverandre, og når et mye større barn gjør det mot en som bare er to.

Jeg syns ikke det er rart at du er sint på gutten, ts. Det er vel ikke så rasjonelt da, men følelser kan ikke alltid styres. Men han er samtidig en liten gutt, og det kan være mange grunner til hans oppførsel. Håper barnehagen tar tak i dette.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...