Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha tenkt lenge på hva jeg vil studere så kom jeg frem til at jus var det som jeg tror interesserte meg mest.

Altså fem års utdanning for å bli jurist, usikker på om å gå videre til advokat etter det.

Men så fant jeg en liten bummer, men lurer på om jeg har misforstått, eller håper iallefall.

Er det bare i Oslo, Bergen og Tromsø og tilbyr denne utdanningen? Går det ikke i Trondheim, for det er helst der jeg vil studere av ulike årsaker. Hørte om folkeuniversitet osv, har ikke lest så mye ennå så vet ikke helt hva det er, men forstått at det ikke er det man tar utdanningen, men bare noe for å få poeng/informasjon eller noe?

Er det noen private skoler som man kan ta utdanningen på? Eller er det bari UiO, UiB og UiT?

Anonymous poster hash: e93ec...ab5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bare ta integrert master ved UiO, UiT eller UiB. Det er startet opp bachelorgrad flere steder, men du er ikke garantert å komme inn på master etter dette. Vet ikke hvordan det blir med folkeuniversitetet i Trondheim når det ikke lenger blir mulig å ta studiet som privatist ved UiO, men du kan vel lete på nettsiden eller ringe og spørre?

Anonymous poster hash: 4ce68...376
Skrevet

Du kan bare ta integrert master ved UiO, UiT eller UiB. Det er startet opp bachelorgrad flere steder, men du er ikke garantert å komme inn på master etter dette. Vet ikke hvordan det blir med folkeuniversitetet i Trondheim når det ikke lenger blir mulig å ta studiet som privatist ved UiO, men du kan vel lete på nettsiden eller ringe og spørre?

Ok, takk for svar. Kan søke litt rundt på om man kan ta bachelor i Trondheim og master i Bergen, Oslo eller Tromsø om jeg kommer inn for det hadde vært ok, har så mange sider oppe om temaet nå, vanskelig å holde styr på alt :)

Skrevet

Ok, takk for svar. Kan søke litt rundt på om man kan ta bachelor i Trondheim og master i Bergen, Oslo eller Tromsø om jeg kommer inn for det hadde vært ok, har så mange sider oppe om temaet nå, vanskelig å holde styr på alt :)

Bare husk at du da fortsatt søker med VGS-karakterene dine.

Skrevet

Søke med vgs-karakterene når jeg skal begynne på master? Hvorfor må man det egentlig? :)

Skrevet

Og hva er folkeuniversitet?

Det er mulig å ta bachelor der, eller?

Spør kanskje litt dumt nå, men må nesten ha det inn med teskje nå for å være sikker...

Skrevet

Du søker via samordna opptak slik som alle andre, og om/når du kommer inn så søker du om å få godkjent de fagene du allerede ha hatt. Og så kan du hoppe inn på det året du har kommet til.

Der er ingen annen måte å få tatt mastergraden på enn ved UiT, UiO eller UiB, og du må komme inn med vgs karakterene via samordna opptak.

Du kan ta 1-3 avdeling andre plasser.

Anonymous poster hash: 408d4...856

• Liker 1
Skrevet

Bare husk på at i motsetning til f.eks. økonomi og administrasjon og mange andre fag, så er en bachelor i jus lite verdt. For å bli jurist må du ha master, og jeg har ennå til gode å se utlysninger for juridiske stillinger som ikke krever master. Dette kan naturligvis endre seg med årene (bachelorordningen er relativt ny), men ha det i bakhodet.

Skrevet

Og hva er folkeuniversitet?

Det er mulig å ta bachelor der, eller?

Spør kanskje litt dumt nå, men må nesten ha det inn med teskje nå for å være sikker...

Føler jeg spammer nå; http://utdanning.no/studiebeskrivelse/juss . Men når jeg ser her så ser det jo dårlig ut om det går an å ta bachelor i Trondheim da? :sjenert:

Du må se hvor langt de enkelte folkeuniversitetene tilbyr. I Bergen kan man fra i år kun ta første avdeling (som er ett år), men det skal være et eller annet sted man kan ta opp til tredje året, tror jeg.

I tillegg finnes det som sagt noen høyskoler som tilbyr bachelorgrad.

Når det gjelder folkeuniversitetet så følger de pensum og undervisningsplanen til UiO og du må dra til Oslo for å ta eksamen der. Du melder deg opp som privatist i eksamen i jus ved UiO og betaler semesteravigft. Så må du betale skolepenger til FU, og eksamensavigift til UiO.

Jeg har ikke set på hvordan høyskolene har gjort dette, og jeg vet ikke om høyskolbachelor blir godkjent av noen av universitetene slik at du kan hoppe inn på en master, så det må du sjekke opp i.

Skrevet

Bare husk på at i motsetning til f.eks. økonomi og administrasjon og mange andre fag, så er en bachelor i jus lite verdt. For å bli jurist må du ha master, og jeg har ennå til gode å se utlysninger for juridiske stillinger som ikke krever master. Dette kan naturligvis endre seg med årene (bachelorordningen er relativt ny), men ha det i bakhodet.

Det stemmer. Så man er helt avhengig av å komme inn de to siste årene ved et av universitetene slik at man får tatt master. (Da som sagt ved å søke med vgs-karakterer på samordnaopptak.)

• Liker 1
Skrevet

Søke med vgs-karakterene når jeg skal begynne på master? Hvorfor må man det egentlig? :)

Fordi det er likt for alle?

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er likt for alle?

Bare lurte på hvorfor man ikke brukte karakterene fra bachelorutdanningen.

Ja, om jeg skal studere jus så vil jeg ikke gjøre det uten å ta master selvfølgelig.

Hovedspørsmålet var om det gikk an å ta hele eller noe av det i Trondheim. Men virker litt skummelt å skulle ta bachelor der og håpe og be om at jeg kommer inn på master et annet sted... Men det er altså ingen privatskoler som tilbyr jusutdannin altså?

Får tenke mer på dette her... Og ta opp noen fag i denne tenketiden iallefall...

Skrevet

Bare lurte på hvorfor man ikke brukte karakterene fra bachelorutdanningen.

Ja, om jeg skal studere jus så vil jeg ikke gjøre det uten å ta master selvfølgelig.

Hovedspørsmålet var om det gikk an å ta hele eller noe av det i Trondheim. Men virker litt skummelt å skulle ta bachelor der og håpe og be om at jeg kommer inn på master et annet sted... Men det er altså ingen privatskoler som tilbyr jusutdannin altså?

Får tenke mer på dette her... Og ta opp noen fag i denne tenketiden iallefall...

Problemet er at det er mange som vil tilby undervisningen, men verken UiB eller UiT tillater at man får gå opp til eksamen hos de. Hos UiO har det vært mulig i mange år, men fra i fjor eller i år er det kun mulig å ta første året som privatist hos UiO. De har stengt tilgangen til å gå opp som privatist og begrunner det med en stor omlegging av jusstuidet.

Send mail til folkeuniversitetet og spør om en bachelorgrad hos de er garantert at du får hoppe over de tre årene ved universitetet og begynne rett på mastergrad om/når du kommer inn via samordnaopptak.

Samme mailen sender du til juridisk faktultet i Oslo.

Du trenger ikke å være redd for at du kanskje ikke skal komme inn så lenge du har karakterene (fra vgs) til det, Da kommer du inn. Men du må jo være sikker på at utdannelsen blir godkjent. Jeg antar at bachelorgraden fra folkeuniversitetet kan brukes.

• Liker 1
Skrevet

FU i Trondheim er ikke lenger knyttet til UIO på den måten. Nå tar man eksamen via høgskolen i Molde. Det er ikke like attaktivt å ha tatt de tre første årene et annet sted enn uni.

• Liker 1
Skrevet

FU i Trondheim er ikke lenger knyttet til UIO på den måten. Nå tar man eksamen via høgskolen i Molde. Det er ikke like attaktivt å ha tatt de tre første årene et annet sted enn uni.

Å? Hvorfor det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...