Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de i mot abort, alkohol, kortspill, sex før ekteskap osv...?

Har møtt en mann som er oppvokst i dette miljøet og skryter av det.

Jeg har hittil bare latt ham fortelle uten å komme med kritiske innvendinger men må innrømme at jeg er noe skeptisk...er ikke aktiv religiøs selv.

Hvordan skal det bli om vi får barn? Er det menn som bestemmer alt i disse miljøene?

Anonymous poster hash: a2721...5a1
Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

De "bedehuskristne" er en eneste stor, homogen masse med akkurat samme meninger om alt. Pass deg for dem! De spiser vantro til middag :ironi:

Endret av Arabella
  • Liker 2
Skrevet

De er oftedet ja, så dette må dere jo snakke om snarest, før det blir noe alvorlig. Jeg har en mann som har vokst opp i pinsemenighet, men som er frafallen og har snudd ryggen til hele greia. Men via familien har jeg fått litt innsyn i miljøet, og det kan være ganske drøyt, med en gang man pirker litt under overflaten.

Anonymous poster hash: 2b170...7aa
  • Liker 1
Skrevet

De er oftedet ja, så dette må dere jo snakke om snarest, før det blir noe alvorlig. Jeg har en mann som har vokst opp i pinsemenighet, men som er frafallen og har snudd ryggen til hele greia. Men via familien har jeg fått litt innsyn i miljøet, og det kan være ganske drøyt, med en gang man pirker litt under overflaten.

Ok.Ble du som kom "utenifra" akseptert av familien?Legger familien hans seg mye borti livet deres?

ts

Anonymous poster hash: 3845a...b07

Skrevet

De "bedehuskristne" er en eneste stor, homogen masse med akkurat samme meninger om alt. Pass deg for dem! De spiser vantro til middag :ironi:

Ble du fornærmet?

Jeg spør jo fordi jeg ikke kjenner noen fra denne typen miljø.

ts

• Liker 1
Skrevet

Bedehuskristne er like ille som alle andre religiøse som MÅ vise omverden at "se her er en respektfull troende se på meg dere!" Jaaa jeg har blitt oppdratt iblant dem, og det "va noka skjiit!"

De beste religiøse er dem som ikke nærer et behov for å vise og trykke sin religion opp i andre menneskers ansikter.

Anonymous poster hash: 4a193...a81
  • Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Ble du fornærmet?

Jeg spør jo fordi jeg ikke kjenner noen fra denne typen miljø.

ts

Nei, jeg ble ikke fornærmet, snarere lattermild :). Men for å svare seriøst, folk er like forskjellige i bedehusmiljøer som i andre sammenhenger.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet

Ok.Ble du som kom "utenifra" akseptert av familien?Legger familien hans seg mye borti livet deres?

ts

Familien hans har akseptert at han ikke er som dem, så da forventer de ikke noe mer av meg enn av han. Jeg har inntrykk av at de liker meg, og de behandler meg ok de få gangene vi møtes. De legger seg ikke opp i hans liv, men det er fordi han ikke godtar sånt, og kutter kontakten dersom de skulle bli brysomme.

Jeg tenker at din situasjon blir litt annerledes, med en mann som tydeligvis setter pris på miljøet og fortsatt lever i det, da er det viktig at dere snakker litt om religiøse og etiske spørsmål før dere evt gifter dere og får barn. Typiske ting dere må ta opp er sex, prevensjon, hvor man gifter seg, skal barna døpes, hvor religiøs skal oppdragelsen være osv. I dag er det nok få unge som er så ekstreme at de er mot dans, rock og kortspill, og sånne holdninger ville vel kommet til overflaten ganske fort.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner mange bedehus-kristne. De er stort sett hyggelige, hardtarbeidende og snille mennesker. Felles for mange av dem er at de ikke drikker alkohol. Det varierer vel det også.

• Liker 1
Skrevet

Er de i mot abort, alkohol, kortspill, sex før ekteskap osv...?

Anonymous poster hash: a2721...5a1

Jeg har vokst opp i et sånt bedehusmiljø, de var i mot abort, alkohol, sex før ekteskap og homofili.... :S

Men såklart kommer det jo an på personen...

Anonymous poster hash: b33fa...2c4

Skrevet

Nei, jeg ble ikke fornærmet, snarere lattermild :). Men for å svare seriøst, folk er like forskjellige i bedehusmiljøer som i andre sammenhenger.

Uenig, de jeg har snakket med forteller om sterke sosiale forventninger og press. Nettopp for at de skal være som alle andre i menigheten.

Anonymous poster hash: fb5ac...dfb

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er skeptisk. Om de bruker fritiden sin på å gå på bedehuset så tenker jeg mitt...

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar

Jeg synes det er vanskelig å si om han er fanatisk..men jeg vet at han tar avstand fra alternative ting som horoskop,spåing og slikt. Han drikker alkohol, men veldig lite og han hadde aldri gjort dette før han ble voksen og dro hjemmenifra for å studere.Han har et svært nært forhold til familien.

Det jeg reagerte mest på er at han har "mast" flere ganger for å få vite om jeg har hatt mange forhold tidligere (noe han selv ikke har hatt sa han).

Siden vi begge er over 30 synes jeg er rart å spørre,de fleste jo har hatt noen forhold når man når den alderen.Jeg har hatt mange korte forhold og er redd jeg ikke vil være bra nok for ham om det kommer frem.

ts

Gjest BettyBoop
Skrevet

Takk for svar

Jeg synes det er vanskelig å si om han er fanatisk..men jeg vet at han tar avstand fra alternative ting som horoskop,spåing og slikt. Han drikker alkohol, men veldig lite og han hadde aldri gjort dette før han ble voksen og dro hjemmenifra for å studere.Han har et svært nært forhold til familien.

Det jeg reagerte mest på er at han har "mast" flere ganger for å få vite om jeg har hatt mange forhold tidligere (noe han selv ikke har hatt sa han).

Siden vi begge er over 30 synes jeg er rart å spørre,de fleste jo har hatt noen forhold når man når den alderen.Jeg har hatt mange korte forhold og er redd jeg ikke vil være bra nok for ham om det kommer frem.

ts

Om han maser om det og han ikke anser deg som god nok pga tidligere forhold.. Er han egentlig noe å ha?

• Liker 1
Skrevet

Om han maser om det og han ikke anser deg som god nok pga tidligere forhold.. Er han egentlig noe å ha?

Han er veldig snill og trofast. Dette er egenskaper jeg ikke finner ofte i menn jeg møter.Treffer stort sett bare bad boys. Derfor tenkte jeg å gi han her en sjanse..Men er blitt mer kritisk nå. Føler jeg må legge bånd på meg selv i forhold til alkohol (drikker lite men vil liksom ha muligheten til en rotbløyte om jeg selv vil), festing,at jeg kan komme til å banne høylytt om jeg slår meg,osv...

ts

Gjest Eurodice
Skrevet

Takk for svar

ts

Dette du skriver om, er ganske allment og slett ikke spesifikt for kristne. Når det gjelder spørsmål om tidligere seksualpartnere, må det ifølge din logikk være uhorvelig mange kristne menn på KG.

• Liker 1
Skrevet

Dette du skriver om, er ganske allment og slett ikke spesifikt for kristne. Når det gjelder spørsmål om tidligere seksualpartnere, må det ifølge din logikk være uhorvelig mange kristne menn på KG.

Ja,vet det er et vanlig spørsmål og jeg har fått det før også.

Men da har det vært litt senere i dating fasen, hvor det etter min mening har falt seg mer naturlig å spørre - ikke med en gang slik som her. Det er derfor jeg tenker at det kanskje er religionen som gjør det ekstra viktig for ham å vite dette så tidlig som mulig.

ts

Gjest BettyBoop
Skrevet

Han er veldig snill og trofast. Dette er egenskaper jeg ikke finner ofte i menn jeg møter.Treffer stort sett bare bad boys. Derfor tenkte jeg å gi han her en sjanse..Men er blitt mer kritisk nå. Føler jeg må legge bånd på meg selv i forhold til alkohol (drikker lite men vil liksom ha muligheten til en rotbløyte om jeg selv vil), festing,at jeg kan komme til å banne høylytt om jeg slår meg,osv...

ts

en om han dømmer deg så viser han jo at han egentlig ikke liker deg for den du er..

Gjest Eurodice
Skrevet

Ja,vet det er et vanlig spørsmål og jeg har fått det før også.

Men da har det vært litt senere i dating fasen, hvor det etter min mening har falt seg mer naturlig å spørre - ikke med en gang slik som her. Det er derfor jeg tenker at det kanskje er religionen som gjør det ekstra viktig for ham å vite dette så tidlig som mulig.

ts

Det tror jeg ikke har noen sammenheng. Men det er mange forskjellige typer menigheter. Noen holder seg strengt til bokstavelig tolkning av Bibelen, de fleste andre (vil jeg anta) lever som folk flest. Med det mener jeg at troskap mot partner er en selvfølge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på kristen videregående skole (ikke aktivt kristen selv) og jobber nå tett med mange som tilhører ulike bedehus/frikirkelige miljøer. Det er veldig stor forskjell på disse, jeg har møtt alt fra folk som drikker, har sex før ekteskapet og lever som samboere og som går på bedehuset fordi det er mer livlig og morsomt enn statskirken, og jeg har hatt venner som har vært lei seg fordi de enda ikke har begynt å tale i tunger ... Men felles for de aller fleste er en konservativ holdning til ekteskap og alkohol og en negativ holdning til homofili. Jeg er veldig glad i mange av mine bedehusvenner, men jeg vil helst ikke at mine barn skal vokse opp i et såpass lite tolerant miljø. Men igjen, det er store individforskjeller og store forskjeller mellom menigheter.

Anonymous poster hash: 00732...793
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...