Gå til innhold

Alternativ til vanling melk (eks. rismelk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet dere om alternativer til vanlig melk? Hvilke er sunnest og hva bruker dere melken til? Drikker dere den eller bruker dere den f.eks i matlaging? :)

Anonymous poster hash: 3d170...79a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Soyamelk, mandelmelk, havremelk og kokosmelk. Jeg drikker vanlig melk men bruker kokosmelk i matlaging og mandelmelk til smoothies.

Anonymous poster hash: 91dc4...ec7
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Vi bruker soyamelk til matlaging, og noen ganger havremelk til baking. Til frokostblandingen bruker jeg mandelmelk, synes det er den beste melken.

Drikker aldri ren melk, synes ikke det er noe særlig godt.

Glemte kokosmelk ja, det bruker vi ofte i matlaging. :)

Endret av Badabing
Skrevet

Soyamelk er helseskadelig, så det bør ingen drikke.

Anonymous poster hash: 4fffd...e5d
  • Liker 1
Skrevet

Bruker havremelk i hovedsak. Av og til soyamelk. Kokosmelk en sjelden gang i type asiatisk matlaging. Bruker aldri "vanlig" melk eller meieriprodukter.

Anonymous poster hash: a755d...7b0
Skrevet

Mandelmelk/annen nøttemelk er det eneste jeg synes smaker godt. Kakaovarianten drikker jeg ren (lager den selv), ellers brukes det til frokostblanding og slikt. I matlaging bruker jeg kumelk siden jeg tåler det og kokosmelk.

Rismelk er ufattelig søtt synes jeg..

Anonymous poster hash: be07b...721
  • Liker 1
Skrevet

Soyamelk er helseskadelig, så det bør ingen drikke.

Anonymous poster hash: 4fffd...e5d

Kilde?

Anonymous poster hash: 91dc4...ec7

• Liker 1
Gjest Kjærleik
Skrevet

Jeg tåler ikke kumelk, og bruker derfor ikke dette verken som drikke eller i mat. Jeg bruker rismelk i det meste av matlaging og baking. Noen ganger bruker jeg soyamelk, men det er da kun fordi jeg er tom for rismelk (alltid soyamelk på lager). Synes ikke melk er noe godt å drikke kald, så dette gjør jeg ikke.

Jeg aner ikke hvilken som er sunnest :)

Skrevet

Jeg kan ikke ha melkeprodukter, så lenge drakk jeg rismelk på daglig basis, og soya til mindre ting som kaffe/sauser osv(soya er ikke udelt sunt når man skal drikke endel).

Mendelmelk har jeg lagd selv - men synes det holder for kort tid - og "kjøpemandelmelk" synes jeg smaker grusomt.

Havremelk klarte jeg aldri venne meg til, men når jeg så at rismelk inneholder større mengden arsen(arsenikk) enn hva man tillater i drikkevann, så kuttet jeg det ut da jeg jo drikker hver eneste dag.

Så nå går det i havremelk til "daglig" og soya til kaffe/sauser osv da jeg synes havremelk egner seg dårligere i endel retter(soya blir tykkere i konsistens, blir ikke grålig i farge og smaker mer nøytralt i varm matlaging).

Men vaniljesaus synes jeg faktisk er best i havrevariant(den som kjøpes i butikken).

Anonymous poster hash: 55477...ccb
Skrevet

Jeg tåler ikke melk, hvis den ikke er blandet med o¨boy eller er servert i form av softis, eller som litt fløte i kaffen. Tror det har noe med å gjøre at sammenblanding av stoffer påvirker hverandre, og magen min tåler melk om det f.eks. er kakao i den. Ren melk er ikke noe for meg selv om det er godt. Men geitemelk tåler jeg bra. Den er veldig søt, men er underbeskattet, kan også brukes i vafler og når man skal lage varm sjokolade. Tror også den er god hvis man har den i et glass med konjakk ved siden av kaffen og konfekten.

Skrevet

Hvilken melk er best til å bake gjærbakst av?

Har et banebarn som ikke skal ha melk en periode.

Mener ikke å kuppe tråden, men fikk hetta da jeg leste om rismelk.

Gjest Badabing
Skrevet

Da ville jeg brukt havremelk. :) Jeg bruker heller ikke rismelk pga det der. Og man bør jo ikke gi noe særlig soyatil små barn. Havremelk funker fint i bakst.

Skrevet

Da ville jeg brukt havremelk. :) Jeg bruker heller ikke rismelk pga det der. Og man bør jo ikke gi noe særlig soyatil små barn. Havremelk funker fint i bakst.

Hva er galt med soyamelk da? Jeg blir helt stressa jeg!

Gjest navnelapp
Skrevet

Soya er østrogenfremmande, og kan påvirke hormonbalansen i kroppen. I tillegg er det så og seie uråd å unngå å få genmodifisert soya i generisk soyamjølk, om ein er uroleg for det.

Skrevet

Har et barn som er allergisk mot melkeprotein, og vi bruker havremelk, rismelk, soyamelk naturell og kokosmelk, samt fløte og krem fra Go Green som er basert på havre. Bruker også is og ost som er tofu.

Rismelk er bra til f.eks vafler og pannekaker

Kokosmelk er god til gryteretter

Havremelk og soyamelk er best til baking og ren drikke

Skrevet

Hva er galt med soyamelk da? Jeg blir helt stressa jeg!

Barnelegen vi var til sa at det går helt fint med litt soyamelk.

Skrevet

Mandelmelk :)

Skrevet

Det er godt å ha "dere" her inne å spørre om alt mulig. Det er ikke så greit å "bare" være en mormor innimellom. Har tatt til meg alt dere har skrevet og skal kjøpe havremelk i dag. Heldigvis liker hun alle typer melkeerstatning så dette blir ikke noe problem.

All info skal gå videre til min datter.

Rart de ikke sa noe om dette på sykehuset.

Tusen takk for all hjelp. Er så takknemlig for hjelpen dere gir.

Skrevet

Vær obs på at havremelken ikke er glutenfri, om det betyr noe for dere :)

Gjest Badabing
Skrevet

Det er godt å ha "dere" her inne å spørre om alt mulig. Det er ikke så greit å "bare" være en mormor innimellom. Har tatt til meg alt dere har skrevet og skal kjøpe havremelk i dag. Heldigvis liker hun alle typer melkeerstatning så dette blir ikke noe problem.

All info skal gå videre til min datter.

Rart de ikke sa noe om dette på sykehuset.

Tusen takk for all hjelp. Er så takknemlig for hjelpen dere gir.

Dette med arsen i melken er ganske ny kunnskap, så det er ikke rart at du ikke visste det. Det var først nå i år at det kom frem, som jeg fikk med meg i alle fall.

Har med produksjonen å gjøre. Legger til link her:

http://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-risdrikk-til-barn-1.11030225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...