Gå til innhold

Hva slags mål kan jeg sette meg for å få mestringsfølelse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter en del med ekstremt dårlig selvtillit og et dårlig selvbilde. Jeg vet at jeg har hatt en barndom hvor ros var omtrent ikke-eksisterende, og føler at det kan være en stor årsak til denne følelsen.

Men nå vil jeg gjerne sette meg noen små og store mål i livet som jeg kan jobbe mot, og forhåpentligvis nå, og dermed øke mestringsfølelsen og selvbildet mitt.

Det jeg trenger er tips til hva dette skal være? Bare nevn alt mulig dere kan komme på.

I tillegg har jeg en veldig sterk sosial angst, som gjør at jeg for øyeblikket ikke takler jobb, men jeg vil gjerne utfordre meg på dette området også, så kom gjerne med tips til små delmål jeg kan nå for å endelig komme meg ut i jobb i fremtiden også. :)

Kosthold er ihvertfall en ting jeg virkelig må jobbe med, men her kommer det en ekstra utfordring siden sunn mat er dyrt, og jeg har 500 kroner uka til rådighet, så her må jeg kunne sette opp et budsjett også. I tillegg har jeg veldig dårlig appetitt og synes mat er "over-rated". Kom gjerne med litt tips her og om dere har.

Så, hvilke mål kan jeg sette meg med tanke på sosial angsten, og generelt ellers i livet mitt som kan styrke selvtilliten min?

Setter stor pris på svar! :tommelsmil:

Anonymous poster hash: 66671...1d7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sunn mat er i prinsippet ikke dyrere enn usunn mat, men du må velge det som er "i sesong" - dvs feks epler når de er billigere enn pærer, og så pærer når de er billigere enn epler. Kjøp vanlig, billige matvarer, det er ikke nødvendig med fancy nye produkter. Lag maten selv, og unngå svinn. Kutter du ut godteri, brus, snacks, er det mye å spare der. Lysten på dette forsvinner også når man slutter med det. Da vil også appetitten på mat øke tilsvarende. (Jeg vet ikke akkurat hvordan ditt appetitt-problem er, vel å merke.)

For å avhjelpe sosial angst kan du få samtaler med psykolog (enten betale alt selv eller få henvisning), psykiatrisk sykepleier el. (gratis, via kommunen). Du kan bli med i selvhjelpsgrupper ala Angstringen. Du kan eksponere deg på egen hånd. For mange med sosial angst er det lettere om man er med i et aktivitetsfellesskap, hvor "det å være sammen" i og for seg er underordnet.

Og så kan du trene på tegnsetting! Dette er en "pet peeve" jeg har, men jeg ser at du faktisk behersker det - i innlegget ditt er det korrekt, uten mellomrom før spørsmålstegn, det er bare i overskriften at det er feil.

Endret av Pringle
Skrevet

Sunn mat er i prinsippet ikke dyrere enn usunn mat, men du må velge det som er "i sesong" - dvs feks epler når de er billigere enn pærer, og så pærer når de er billigere enn epler. Kjøp vanlig, billige matvarer, det er ikke nødvendig med fancy nye produkter. Lag maten selv, og unngå svinn. Kutter du ut godteri, brus, snacks, er det mye å spare der. Lysten på dette forsvinner også når man slutter med det. Da vil også appetitten på mat øke tilsvarende. (Jeg vet ikke akkurat hvordan ditt appetitt-problem er, vel å merke.)

For å avhjelpe sosial angst kan du få samtaler med psykolog (enten betale alt selv eller få henvisning), psykiatrisk sykepleier el. (gratis, via kommunen). Du kan bli med i selvhjelpsgrupper ala Angstringen. Du kan eksponere deg på egen hånd. For mange med sosial angst er det lettere om man er med i et aktivitetsfellesskap, hvor "det å være sammen" i og for seg er underordnet.

Og så kan du trene på tegnsetting! Dette er en "pet peeve" jeg har, men jeg ser at du faktisk behersker det - i innlegget ditt er det korrekt, uten mellomrom før spørsmålstegn, det er bare i overskriften at det er feil.

Tusen takk for gode forslag Pringle. :)

Spesielt det med å droppe trangen til å kjøpe usunn mat og se etter ting i sesong høres ut som noe jeg kan klare.

Jeg har gått til mange psykologer, men følte at vi bare snakket om alt og ingenting uten at jeg følte jeg fikk noe konkret ut av det. Jeg vet hva jeg må gjøre for å i teorien bli bedre, men den dårlige selvtilitten hindrer meg i å klare dette, dermed spørsmålet om hva annet i livet jeg kan få mestringsfølelse av, slik at jeg øker selvtilliten og klarer å utfordre meg selv. ;)

Mellomrommet mellom teksten og spørsmålstegnet ble satt der med vilje. Det er bare en rar greie jeg føler for å gjøre i titler på forum. :P

Anonymous poster hash: 66671...1d7

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Dersom jeg har mye å gjøre og er stresset, pleier jeg å skrive ned alt jeg må gjøre på en lapp, og ettersom jeg gjør dem, stryker jeg dem ut. Dette hjelper meg å føle at jeg får ting gjort, fordi jeg ser at ting blir stryket ut. Dette tenker jeg kan hjelpe deg å få mestringsfølelse - skriv ned et par ting du bør gjøre idag (ikke for mange punkter, ellers kan du miste motet) og stryk dem ut ettersom du får gjort dem. Det er helt greit å skrive ned helt basisgreier, som 'dusje', 'vaske tøy' osv. Så kan du skrive ned noen litt større ting også, som 'sett opp matbudsjett'. Når du ser tilbake på listen senere idag og ser at mye, om ikke alt, er strøket ut får du nok en god følelse om det :)

Skrevet

Du kan lage enkle mål som krever bittelitt av deg, men som i seg selv ikke er vanskelige å oppnå. Det kan f.eks. være å gå en tur på minst en time hver dag, lage et fiskemåltid x antall ganger i uka, ryde stua hver kveld før du legger deg, gå x antall uker uten godteri/snacks/kake, oppsøke et arrangement/tilstelning/lesesirkel på biblioteket o.l., ikke utsette å gå ut med søpla, hilse på naboen, ringe på hos naboen og be om å låne en kopp sukker osv.

Si også til deg selv at du er flink når du får til noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...