AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg har nettopp fått fast stilling i en bokhandel, og gleder meg masse. Jeg elsker bøker, og selv om det ikke var handel jeg hadde tenkt til å drive med, og bachelorutdannelsen ikke kommer så mye til nytte her - så er jeg bare glad for at nyutdannede meg har fått en fast jobb i et ellers trangt arbeidsmarked. Noen her som jobber som bokhandlere og kan fortelle litt om arbeidshverdagen og positive og negative sider med jobben? Har hatt en sommerjobb i dagligvare, og synes det var kjedelig, men tror det blir litt annerledes nå, siden jeg er oppriktig interessert i det vi selger. Så var jeg så dum å google litt og fant denne tråden (riktignok ikke fra dette forumet). Og der var det flere sitater som gjorde meg litt lei meg. Er det virkelig sånn at folk ser ned på de som jobber i butikk og synes det er en sjebne verre enn døden? er ikke det fryktelig kjedelig? Var nesten slik at jeg gruet meg til å dra på jobb, for jeg visste at det ikke var noe å gjøre og jeg sto for det meste alene. Ingen å prate meg, ingenting å gjøre... Er det ikke flaut å jobbe i butikk også, spesielt nille ol Er ikke det litt kjedelig å ha masse studielån og sitte igjen med en jobb du kunne fått uten utdannelse? Har også utdannelse, og derfor ville det vært helt utenkelig for meg å jobbet i butikk! Har jobbet i en butikk i 2 år og har aldri hatt en mer kjedelig jobb. Angerer sinnsykt på at jeg prøvde meg på butikkjobben. Er på leting etter noe annet. En jobb med mer utfordringer. Ja, jeg vet jeg ikke skal bry meg om hva alle andre synes, men er det sånn at folk kommer til å se ned på meg nå, fordi jeg jobber i butikk? Har en bachelor innenfor en bransje med lite jobbmuligheter for tiden, og tjene penger skal man jo gjøre... Er dette unntak, eller er det sånn at mange synes det er "flaut" om du jobber i butikk? At det er "under velutdannede folks verdighet" liksom? Jeg ser jo for meg at det er mye hva man gjør det til selv, at kanskje de som mener det er en jobb uten utfordringer, "bare å stå der", ingenting å gjøre, kanskje ikke var så innmari gode i jobben sin? Må da være masse å gjøre, spør du meg. Anonymous poster hash: 93f2e...634
Appina Skrevet 31. oktober 2013 #2 Skrevet 31. oktober 2013 Det vil alltid være noen yrker som andre ser ned på, og som ingen vil ha uansett hvor viktige menneskene som utøver den er i den store sammenhengen. Se på rengjøringsbransjen, foreksempel. Det er nesten ingen som ville ha takket ja til en sånn jobb, men søren som vi ville ha savnet menneskene som tar slike jobber frivillig, og som gjør en fantastisk jobb! Er du ikke enig? Håper du elsker jobben din, og at du smiler og er glad når du møter kundene dine. Jeg elsker ihvertfall å bli møtt med en servicevennlig holdning, og følelsen av at jeg kan få hjelp hvis jeg spør om det. De som rakker ned på "lavstatus"-yrker, er helt sikkert mennesker som bare er misunnelige på deg fordi du har en jobb du elsker og trives i. Du er jo nesten din egen sjef, jo! Er ikke det vidunderlig deilig når du tenker over det? Ingen sjef som brummer og står over deg, og forlanger at rapporten skal være ferdig skrevet før du får lov til å gå hjem for dagen.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #3 Skrevet 31. oktober 2013 Ja, jeg vet jeg ikke skal bry meg om hva alle andre synes, men er det sånn at folk kommer til å se ned på meg nå, fordi jeg jobber i butikk? Har en bachelor innenfor en bransje med lite jobbmuligheter for tiden, og tjene penger skal man jo gjøre... Er dette unntak, eller er det sånn at mange synes det er "flaut" om du jobber i butikk? At det er "under velutdannede folks verdighet" liksom? Anonymous poster hash: 93f2e...634 En del vil nok synes de er bedre enn deg på grunn av det. I motsetning til deg synes jeg derimot at det er helt fantastisk. Veldig kjekk måte å se hvem det ikke er verdt å bruke tid på. Anonymous poster hash: 881b4...dfc
Gjest JakeGreen Skrevet 31. oktober 2013 #4 Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Hvorfor bli lei seg for hva anonyme tapere på et forum mener? Du må heve deg over sånt, vennen. Det viktigste er jo hva du har lyst til og hvordan du har lyst til å leve livet ditt. Nå ser ikke jeg på det å jobbe i bokhandel som et lavstatusyrke, men i forhold til det som ble nevnt om det, kommer jeg på noen observasjoner jeg gjorde når jeg så et program som het Undercover Boss for noen år tilbake. Dette var i USA og vi kom typisk i kontakt med mennesker som jobbet "på gulvet" i det andre vil anse som lavstatusyrker, men det som overrasket meg var hvor utrolig stolte de var over jobben de gjorde, hvor glade de var i jobben sin og hvor mye stolthet de la ned i jobben sin. De elsket det de gjorde og var hele tiden opptatt av hvordan de kunne gjøre det bedre, for eksempel å lage den perfekte hamburger og servere den til kunden på best mulig måte. Eller generelt gi kunden en fantastisk opplevelse. Mange mennesker som syter og klager over jobben sin har i utgangspunktet problemer med seg selv og ville ikke vært noe lykkeligere i en annen jobb. Uansett hvor "kjedelig" jobb du har, har du selv et ansvar for din egen tilværelse og det er alltid noe du kan forbedre eller gjøre bedre, både for deg og for de rundt deg. Et spennende menneske kan gjøre en "kjedelig" jobb spennende og vice versa. Lykke til med jobben. Høres gøy ut spør du meg! Endret 31. oktober 2013 av JakeGreen
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2013 #5 Skrevet 31. oktober 2013 Jeg jobber bare deltid i bokhandel mens jeg studerer, men jeg trives kjempegodt i jobben. Vi er en liten butikk med få ansatte, god tone og god kommunikasjon, forholdsvis gode muligheter for å være litt kreativ og gjøre ting på eget initiativ (selv om vi tilhører en kjede), og når man elsker bøker er det spennende å komme på jobb og selge varer man faktisk liker. Det eneste som jeg ikke trives så voldsomt godt med er at markedet er litt tøft, så for at hver enkelt bokhandel skal overleve er vi nødt til å være selgere. For meg personlig er det litt dumt ettersom jeg ikke er så veldig for denne stadig økende forbruksspiralen - vi kjøper og bruker for mye, og det er ikke bra for planeten som helhet. Dermed er jeg ikke verdens flinkeste selger, men jeg forsøker å være ekstra flink på kundeservice istedet. Så kanskje jeg ikke klarer å prakke så mange ekstra varer på kunden, men jeg håper i det minste de forlater butikken med minnet om en hyggelig opplevelse. Det er alltid gøy når det kommer en sinna kunde strenende inn i butikken, og så blir de så overveldet av smilende, imøtekommende ansatte at de går ut igjen med en bok under armen og et smil om munnen Har man en positiv innstilling så tror jeg man kan ha det kjempefint i en bokhandeljobb. Skulle man tilfeldigvis ha noe interesse for administrative greier og papirarbeid, så kan man til og med gjøre en grei karriere etterhvert. Anonymous poster hash: 500d4...cf8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå