Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bah... Får ikke tak i saksbehandleren min i banken og i og med at jeg ikke akkurat er tålmodig, så stiller jeg spørsmål her.

Saken er den at jeg har skrekkelig lyst til å kjøpe meg bolig nummer to. For her jeg bor nå er det litt lite. Jeg har også lyst til å flytte nærmere jobben og byen. "Problemet" er bare det at jeg er singel med et barn. Så det å få lån selv til bolig nummer en var i sin tid ikke lett. Heldigvis hadde jeg sparepenger og en grei pris på boligen som jeg kjøpte for seks år siden. Så jeg fikk lån. Enda jeg ikke en gang hadde fast jobb.

I løpet av seks år har jeg halvert dette boliglånet- Og jeg vil kunne sitte igjen med ca 700 000 (som ikke går til restlånet) ved et eventuelt salg. Jeg har alltid betalt både punktlig og mye. Og selv om jeg har vært singel i disse årene- og ikke kan skryte av noen god lønn (har fast jobb), så har jeg også klart å spare 100 000 kroner i en buffer (i tillegg til å betale hardt på lånet).

Budsjettet mitt har også alltid vært bevisst stramt. Og jeg klarer meg med langt mindre enn det SIFO-budsjettet vil tilsi. Ut i fra alskens lånekalkulatorer, så vet jeg at jeg ikke bare vil kunne tåle et høyere lån enn det jeg opprinnelig hadde, men også et MYE høyere lån. Men den enste måten en bank kan se dette på er kanskje ved å se på sparing?

Og da til spørsmålet: En bekjent av meg skal selge huset sitt til sommeren og jeg ELSKER det huset. Det har også en perfekt beliggenhet. Huset ligger nok i en alt for høy prisklasse for meg. I hvertfall når man kun skal se seg blind på min inntekt og prisen for huset. Den vil trolig takseres til 3 mill.

MEN det fine her er at det er en stor leilighet i dette huset. Og den leiligheten har dratt inn 10 000 kroner i måneden. Og inntekten der er sikker, for det er lett å leie ut en leilighet midt i byen. Hvis f. eks jeg skal overta, så vil jeg kunne overta med leieboer.

Den andre gode nyheten er at min bekjente allerede har flyttet ut. Og leier da ut resten av huset. Sammenlagt drar det huset inn 22 000 kroner i måneden. Så om man skulle kjøpe dette huset, så er det ingen krise hvis man ikke får solgt bolig nummer en med en gang. Det blir alikevel nok til å dekke et lån.

Men i mine ører høres det jo litt psykt ut at en alenemor skal be om et lån til tre millioner (selv om jeg da selger mitt eget hus og sitter igjen med 700 000).

Alikevel er ikke ideen så syk når man tenker leieinntekter og ser at man selv er i stand til å bla opp opptil 10 000 hver måned. Før det er det jeg har gjort før. Sammenlagt blir dette en innbetaling på opptil 20 000 kroner i måneden.

Dere med litt erfaring: Teller det å ha faste og stabile leieinntekter? Eller har det ikke noe å si? Vurderer også å se etter boliger som er billigere (med utleiedel). Men da er det litt viktig at dette med utleie teller for banken.

Hvis jeg skal ha nubbesjans til å kunne kjøpe noe større nærmere byen ( i forhold til inntekten min), så trenger jeg leieinntekter. Derfor har jeg lyst til å være på jakt etter boliger som kan gi meg dette. Det er bare det at jeg ikke helt vet om dette teller for banken. Om jeg kan få høyere lån enn det jeg normalt sett ville ha fått, hvis jeg legger frem at jeg kan leie ut. Noen som vet?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er nok å spørre en som jobber i en bank.

Anonymous poster hash: ff9e6...090
  • Liker 1
Skrevet

Jau, men ikke så lett når jeg ikke får tak i noen ;) Vil også ha litt meninger rundt dette. For det er alltids noen som ser ting som ikke jeg ser. Er litt redd for å være overpositiv også.

Skrevet

Leieinntekter har selvsagt noe å si for banken! :)

Anonymous poster hash: 46922...14f
Skrevet

Hvilken inntekt har du idag?

Anonymous poster hash: ccd0a...486
Skrevet

Hvilken inntekt har du idag?

Anonymous poster hash: ccd0a...486

Har ikke den beste inntekten akkurat. Inntekten tilsier at jeg kan låne en mill (hvis man ganger den med 3 og later som at jeg ikke eier noe) Men banken har tidligere sagt at jeg kan låne over en million (husker ikke summen de sa) Og det tror jeg kom av verdien som allerede ligger i det huset som jeg bor i.

Skrevet

Det banken bryr seg om er:

1. egenkapital

2. betalingsevne

Dersom ditt budsjett avviker fra standardbudsjett tar du med dine tall og snakker økonomisk smart for deg. Om banken er enig i regnestykket får du lån.

At du er alenemor bryr de seg katta om.

Anonymous poster hash: 83f4c...65e
Skrevet

Dere har helt rett :) Snakket med saksbehandler i går. Og de virket ikke skeptiske til ideen i det hele tatt. Det virker som at leieinntekter går som inntjening. Spesielt når dette er i en by hvor det ikke er vanskelig å hele tiden holde det gående med leieboere.

Jeg tilbød dem å sende over en oversikt og noen kalkuleringer. Og bad dem også om å gi meg et lite vink på hvor mye jeg faktisk kan låne til en eventuelt bolig nummer to (uten å leie ut). En oversikt ville de gjerne ha. Må si at jeg er spent på svaret. Og at det spinner litt rundt i hodet, nå. For dette vil sette litt føring på om jeg kan ha mulighet til å flytte litt nærmere byen en vakker dag. Jeg har på en måte begrenset meg litt og tenkt at det aldri vil skje, fordi jeg har alltid hatt et inntrykk av at man minst må være to for å ha råd til det.

Skrevet

Kan du ikke selge før du kjøper?

Skrevet (endret)

Kan du ikke selge før du kjøper?

Artig nick du har :) Jeg må smile hver gang jeg ser det.

Er for feig til å selge før et kjøp. Orker ikke å flytte en million ganger. Å flytte er noe av det værste jeg vet. Dessuten, så er det ikke sikkert at jeg kommer til å selge bolig nummer en i det hele tatt. Jeg ser at den gir en god avkastning på utleie. Slik gjeld og verdi fordeler seg nå, så vil den kunne gi en egenkapitalavkastning (etter skatt) på 9,1 % (de ti neste årene), så det ville egentlig ha vært dumt å selge.

Endret av nettvenninnen
Gjest tuppesjura
Skrevet

Har du råd til å sitte med begge og du får lån av banken, så hvorfor ikke? :)

Skrevet

Artig nick du har :) Jeg må smile hver gang jeg ser det.

Er for feig til å selge før et kjøp. Orker ikke å flytte en million ganger. Å flytte er noe av det værste jeg vet. Dessuten, så er det ikke sikkert at jeg kommer til å selge bolig nummer en i det hele tatt. Jeg ser at den gir en god avkastning på utleie. Slik gjeld og verdi fordeler seg nå, så vil den kunne gi en egenkapitalavkastning (etter skatt) på 9,1 % (de ti neste årene), så det ville egentlig ha vært dumt å selge.

Skjønner det, og hvis banken er med på det er det jo greit.

Når vi skulle selge fikk vi ikke lov til å kjøpe før vi hadde solgt, men når du har mye sikkerhet (egenkapital) så er det vel større sannsynlighet for å få lov til det :)

Men har du snakket med din bekjente om at du vil kjøpe huset? Kanskje hun vil selge til deg uten megler så lenge du gir prisantydning? Så slipper hun å betale i dyre dommer for megler og du slipper en evt. budrunde (og hun slipper å evt. ikke få solgt)?

Og takk, ang. nicket ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...