Gå til innhold

Ungdomsskole og merkepress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste datter begynte på ungdomsskole på en ny plass i år, da vi flyttet i sommer til en større by.

På barneskolen opplevde vi lite press på klesmerker og andre "statussymboler", klær fra HM og liknende var fullstendig akseptert selv om WOW-klær var aller kulest (litt dyrere enn HM, men noe de fleste har råd til).

Men nå er det andre boller! Her vi bor nå har jentene dyre jakker, Acne-skjerf, Ugg-boots, Hunter-gummistøvler, og jeg bare gruer meg til å se hva som dukker opp av vinterutstyr, dunjakker etc... Er ikke så ille blandet 8.klassingene enda, men ser at de som går i 9. er godt utstyrt med luksusvarer. Ser at enkelte 9/10-klassinger også går med designervesker, men vet jo ikke om de har lånt av mor.

Synes det er helt vilt! Selv har vi ganske normal økonomi, to voksne i full jobb men med huslån, billån og slikt. Vi kunne kjøpt noen dyre ting til barna uten å ruinere oss, men jeg har ikke lyst til å være med på den trenden der!

Jenta mi er fornuftig og forstår seg egentlig ganske godt på familieøkonomi, men hun er samtidig (som de fleste) opptatt av å være som alle andre. Jeg gruer meg til dilemmaene oppstår.

Er det sånn andre steder og? Hvordan takler dere presset? Og hvordan går det med ungdommen om man velger å stå utenfor? Jeg tenker altså ikke at min jente må gå i filler mens de andre går i designertøy, men at en kan finne kule klær i kjedebutikker som f.eks. BikBok og Vero Moda som bør holde stilen for en 13/14/15-åring uten at det koster skjorta.

Anonymous poster hash: 1fc45...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stusset over at det ikke er verre press på ungdomsskolen.. Man leser om ungdommer som bruker jakker til mange tusen kroner, men får ikke det inntrykket når jeg skal kjøpe klær til ungdommen i huset. Hadde en handlerunde forrige helg, og fant en jakke på salg til 1700 kroner (halv pris). Jeg ville h*n skulle prøve, men h*n nektet fordi det var mye penger (som vi heller kunne brukt på noe annet)

Vi snakket litt rundt temaet, og h*n mente at det var en klikk som var opptatt av sånt, men at denne klikken besto av de som hadde få eller ingen ambisjoner i livet, de som ønsket seg silikon og restylane, og dette var langt fra flertallet! Det var visst myyyye viktigere å være smart og flink på skolen, og dyre merkeklær var bare teit.. Hjerne = anseelse, visstnok.

Har brukt en del tid og energi på å lure på hva som har skjedd siden jeg vokste opp! Mulig jeg har en sær unge, men dette må jo komme fra ett eller annet sted...

Skrevet

Jeg tror det avhenger veldig mye av hvem hun omgås på skolen. Nå bor ikke vi i Oslo, men en annen middels stor by i midt Norge.

Jenta vår på 15 er veldig interessert og opptatt av klær, moter, sminke etc men det holder i massevis med klær fra Bik Bok og HM. Hun forstår veldig godt at det ikke kan kjøpes dyre merker. Dyreste merket hun har fått er vel Converce. Har aldri hørt om at det har vært mas om dyre merker i omgangskretsen hennes. Men det kan vel komme av at hun er en veldig selvsikker jente.

Så har vi gutt på 14 som overhode ikke er interessert i klær. Jeg har pleid å handle inn på HM, Cubus etc. For han er det ikke nøye hva slags merke klærne har. Men han har noen klassekamerater som er veldig merkebevisste, og gutten vår får stadig kommentarer om hvorfor han går med billigmerker ("fattigkær" som de kaller det). Til slutt ba han meg kjøpe et par T-skjorter med "de rette" merkene bare for å slippe alle kommentarene, noe jeg gjorde. Bare at han hadde noen enkelte merkeplagg gjorde at det ble slutt på plagingen.

Anonymous poster hash: 5781e...caf
Skrevet

Antar det er stor sannsynlighet for at designerveskene er fake merker, kjøpt i syden.

Anonymous poster hash: 5781e...caf
  • Liker 2
Skrevet

Antar det er stor sannsynlighet for at designerveskene er fake merker, kjøpt i syden. Anonymous poster hash: 5781e...caf

TS her,

Nei, det er faktisk ekte vesker... Mulberry, Marc Jacobs etc. Kan godt være at dette er mammaenes vesker de har lånt, men med tanke på klærne ungdommene ellers har kan det faktisk være at de har fått slike vesker til jul e.l.

Skrevet

Er det sånn andre steder og? Hvordan takler dere presset? Og hvordan går det med ungdommen om man velger å stå utenfor? Jeg tenker altså ikke at min jente må gå i filler mens de andre går i designertøy, men at en kan finne kule klær i kjedebutikker som f.eks. BikBok og Vero Moda som bør holde stilen for en 13/14/15-åring uten at det koster skjorta.

Mine barn går på en "godt og blandet" skole, i alle uttrykkets betydninger. Der er det heldigvis helt akseptert å stå utenfor. De fleste er nok vanlig godt kledd, med ett og annet islag av Hunterstøvler, Converse og Uggs. Noen handler på HM, noen på Match, og andre handler på Ferner Jacobsen. En god del har Canada Goose-jakkene. Men mange har det ikke, og det er helt greit. Jeg har heller ikke hørt at det er noen "snakkis", at Per går sånn og Pål går slik, det virker ikke som om det er et stort tema. Min datter ruller med øynene over gutter som har LV-vesker til skolebruk, det er jo helt fjernt, asså... ;)

Jeg tror mange skoler er sånn- at noen har veldig dyre klær, men at det ikke er normalen og i alle fall ikke noe "must". Det er jo da problemet oppstår, når alle går med dyre klær og synes det er veldig viktig, og at klærne sier mye om en person. Du sier du har en fornuftig jente, og da får du bare passe på å opprettholde en god samtale mellom dere to og bli enige om hva som er viktig og hva som ikke er det. Kanskje hun kan kjøpe mesteparten av klærne sine i en vanlig kjedebutikk og få ett og annet fancy plagg (går jo an å kjøpe på tilbud eller i utlandet også) innimellom. Og ikke minst passer du på at hun beholder fokuset på klær som klær, for det er en gang det de er, selv om mange er overvettes opptatt av signaleffekten og feilaktig mener at det betyr mye for personligheten.

Å få gjort noe med det, på de mest innbitte merkeskolene, tror jeg skal bli vanskelig. For holdningene kommer jo et sted fra, og det er ikke sikkert foreldrene synes merkepresset er problematisk i det hele tatt ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stusset over at det ikke er verre press på ungdomsskolen.. Man leser om ungdommer som bruker jakker til mange tusen kroner, men får ikke det inntrykket når jeg skal kjøpe klær til ungdommen i huset. Hadde en handlerunde forrige helg, og fant en jakke på salg til 1700 kroner (halv pris). Jeg ville h*n skulle prøve, men h*n nektet fordi det var mye penger (som vi heller kunne brukt på noe annet)

Vi snakket litt rundt temaet, og h*n mente at det var en klikk som var opptatt av sånt, men at denne klikken besto av de som hadde få eller ingen ambisjoner i livet, de som ønsket seg silikon og restylane, og dette var langt fra flertallet! Det var visst myyyye viktigere å være smart og flink på skolen, og dyre merkeklær var bare teit.. Hjerne = anseelse, visstnok.

Har brukt en del tid og energi på å lure på hva som har skjedd siden jeg vokste opp! Mulig jeg har en sær unge, men dette må jo komme fra ett eller annet sted...

Dette var som å lese om ungdomsskolen her. Har andre jenta min der nå, og de forteller/har fortalt at de som har dyre merkeklær er "bærtene", som skal bli rosabloggere "når de blir store". Det er de (stort sett da) som er elendige på skolen og de man lett kaller "blond/dum/deilig/billig".

Her er trenden heldigvis at det er kuult å være skoleflink. Klær kommer da lengre bak i rekken.

Hva man skal gjøre når man uheldigvis kommer inn i en skole med vekt på moteklær er ikke lett å si. Kanskje dere kan prøve å se det litt ann? Slenger andre med leppa? Er det mye mobbing der? Kanskje de godtar at andre ikke har det aller dyreste, det er verdt å prøve.

Regner ikke med at det hjelper å snakke med andre foreldre, siden det er de som tillater disse kjøpene.

Skrevet

Er ikke det sånt man undersøker før man flytter? Som tidligere mobbeoffer hadde jeg aldri risikert at barna mine falt utenfor hvis jeg kunne unngå det.

Anonymous poster hash: 292a3...004
Skrevet

Mine barn går på skolen på vestkanten hvor det selfølgelig florerer av det dyreste. Jeg syns det er helt greit at de kan ønske seg de dyreste tingene til bursdager og jul.

Skrevet

Sønnen har gått på en såkalt sosse-skole i Oslo, men hørte aldri noe om at klærne måtte være av bestemte merker. Men nå er han gutt da...

Skrevet

Er det ikke som alle andre steder da at barna til folk med god rår har det nyeste og dyreste i en liten "ekslusiv" klikk og så er det alle andre.

Skrevet

Hadde jeg tjent fett med penger så skulle ikke barna fått spinndyre klær for det. Det holder med rimligerer klær. Vil heller bruke penger på annet enn 4000 for ei jakka. Nei vet dere hva, foreldre må tørre si nei. Og SLUTTE sy puter under ermene på ungene deres. Skal de ha slike spinndyre vaner som 13 åringer, hvordan tror dere de blir om noen år? Skal foreldre forsørge ungene sine med dyre klær til de er godt voksne da?? De skal vel ut i arbeidslivet de og. Lim igjen lommeboka, og spar de pengene. Jenter på 13 år med Mulberry vesker er til å kaste opp av!!!

Anonymous poster hash: f6782...674
  • Liker 1
Skrevet

Hadde jeg tjent fett med penger så skulle ikke barna fått spinndyre klær for det. Det holder med rimligerer klær. Vil heller bruke penger på annet enn 4000 for ei jakka. Anonymous poster hash: f6782...674

Jeg er i grunnen enig i dette. Det dreier seg ikke bare om at man har råd eller ei, men også om verdier. Jeg kan godt kjøpe en og annen litt "unødvendig" bukse eller jakke til barna, men i min verden kjøper man ikke klær til tusenvis av kroner plagget- det er uakseptabel bruk av penger.

Men her er det like mange synspunkter som familier. Og andre må velge det som er greit for dem. Vi som foreldre må bare kjøre den linjen vi mener er riktig, og forklare barna våre hvorfor.

• Liker 1
Gjest Arbeider
Skrevet (endret)

Hva med jobb som avisbud?

Endret av Arbeider
Skrevet

Det er nok veldig vanlig at ungdommer sparer til slike ting selv, eller at de ønsker seg dette til jul og bursdager. Er ikke veldig mange plagg som skal til (dere nevner for det meste gjennbruksplagg som vesker, sko, jakker og skjerf) før det ser storflott ut. Det å ønske seg en dyr veske eller jakke til bursdag er noe som de gjerne kan bruke igjen i flere år. Derfor blir det naturlig at 10. klasse vil ha mer enn 8. klasse f.eks.

Ungdommer som er veldig opptatt av dette vil ønske seg dette til jul, uttrykke ønske om dette, og jeg synes det er helt OK å spare selv til merke klær (lære seg hvor mye penger en slik veske faktisk koster) og kunne ønske seg dette til jul/bursdager. Det handler om prioriteringer.

Hvis din ungdom ikke ønsker dette og dermed ikke blir plaget av dette, er det ingen problem.

Viktig å lære ungen å blande eventuelt merkeklær og "vanlige" klær, hvis du tar med ungen inn på merkebutikker vil de fort se hvor mye de får for en genser med riktig merke som ser helt lik ut som klær fra HM...

Jeg synes en god ide kan være å gi barnet en viss pott som brukes på klær i halvåret, da kan de få velge litt selv hva de gjør og se konsekvenser av sine valg. Bruker du alt på Mulberry-veske vil du ikke ha mye gøy resten av året.

Er rett å slett ikke alle som er så veldig opptatt av det, hvis barnet ditt klær seg vanlig er jeg sikker på at du ikke vil ha problemer. Ønsker barnet seg dette riktignok, kan man vurdere om det skal gis i jul/bursdag. Og med en dyr jakke/veske er man plutselig barnet med "bare merkeklær".

Skrevet

>Enig med deg TS, 100 %., Tenker det samme. Jeg er totatl i mot å kaste meg på den trenden hvor man kjøper unødvendig dyre ting til ungene når det finnes like bra rimeligere alternativer.. Min eldste jente er bare 11 år, men jeg har merket presset allerede.. Ei god venninne har intet mindre enn 3 ulike Parajumpers-jakker, til ca 5000 kr stykk?!! og hun har selvsagt også flere par ekte UGGs og Hunter-støvler. Jenta mi har slike sko som ser ut som UGGs men kostet 299 og det var greit en stund men så har maset kommet om å få ekte varer, som noen av de andre.

Jenta mi er fornuftig og forstår alt jeg sier om dette med kostbare merketing og at man ikke blir bedre av den grunn, og når vi handler og jeg ber henne hente varer i hyllene er hun bevisst nok til å ta rimeligste alternativ fordi hun vet jeg er opptatt av å ikke kaste bort penger.. men likevel er hun jo bare 11 år og selvsagt opptatt av å ha det "alle andre " har. særlig da flere av hennes nære venninner har det jeg vil kalle "grenseløse" foreldre, som lar ungene få det de vil både av klær og annet. Iphone har vi hørt mas om lenge men alvorlig talt- man kjøper da ikke flere tusen kromers-telefoner til barna? Det rare er at jeg hører hun ramser opp minst 50 % av elevene på trinnet sitt som faktisk har dette. Jeg gruer meg til ungdomsskolen.. men man må vel bare prøve å bevisstgjøre barna.. Om verdien av ting, både overført og boskatevlig.. Tror nok at hun blir fornuftig som stor altså, men om det kommer en fase hvor div merker er veldig viktig kan man jo være flink å opplyse dem om at man kkan kjøpe på finn , lagersalg etc for å få en del av dette uten å sette økonomien over styre, og få dem til å bli prisbevisste.. Vi bor i oslo nord, forresten

Anonymous poster hash: 755d1...054
Skrevet

Her er det helt omvendt, her blir du tullemobbet, hvis du har dyre merkeklær og da blir du kalt snobb og pappa gutt, osv.

Anonymous poster hash: 1322b...a86

Skrevet

Her er det helt omvendt, her blir du tullemobbet, hvis du har dyre merkeklær og da blir du kalt snobb og pappa gutt, osv.

Så hvis noen har billige klær og får kommentarer, da er det mobbing, men er det de med dyre klær som får kommentarer, da er det bare tullemobbing?

Anonymous poster hash: f8237...381

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...