Signe83 Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg laget en trippel posjon med kjøttkaker igår kveld. Da vi var tom for kjøttbuljong, ble det til at jeg bare halvstekte dem. Altså, de var nokså rå innvendig.. Glemte dem på kjøkkenbenken da jeg skulle legge meg, og oppdaget det idag mårrest. Er det bare å kaste nå? Tenker mest på datteren på 15 måneder som også skal spise dem.. Mannen mener "ikke no problem". Hva mener du?
Ananas. Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Kast! Kjøtt tåler romtemperatur veldig dårlig, og særlig rått kjøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Bare å kaste ja! Kjøtt tåler ikke mange timene på benken, så dere er nesten garantert å bli syke om dere spiser dem nå. Anonymous poster hash: 20e30...c70
Signe83 Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2013 Æsj, så kjedelig å måtte kaste så masse kjøtt.. Men jaja, vil absolutt ikke ha syk baby.
metempsychosis Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Med mindre målestokken på kjøkkenet viser mindre en 6°C vil jeg anbefale å kaste det hele. Kjøtt er en utsatt matvare og kjøttdeig er vel noe av det som trekker mest bakterier og lignende... edit: Sender deg forsåvidt en klem! Slikt er jo utrolig kjedelig... Endret 2. oktober 2013 av metempsychosis
Namine Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Så kjedelig da. :-/ Men ja, jeg hadde også kastet, for å være på den sikre siden. Endret 2. oktober 2013 av Namine
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Matforgiftning er vondt, spesielt når man er så liten som datteren din. Kast! Anonymous poster hash: a915b...3d4
Gjest crazycatlady Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Æsj, så kjedelig da. Henger meg på de andre her og sier kast! Matforgiftning er grusomt både for liten og stor.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 Baby vil nok kunne bli alvorlig syk av det - og dere blir nokså garantert ganske så dårlige dere og. Barn under 2 år og gravide er jo i utsatt risikosone, og skal HVERTFALL ikke spise noe som ikke er ordentlig oppbevart/nedkjølt. Nå mener jeg ikke å være unødig krass, men om du trenger spørre om dette(uåpnet kjøttdeig kan som kjent bli fordervet på ett døgn om man oppbevarer det feil i litt for "varmt" kjøleskap iflg offentlige matråd om oppbevaring og nedkjøling av mat) så trenger du og spesielt mannen din av helsemessige hensyn lese dere litt opp på dette med trygg oppbevaring og nedkjøling av mat, og ulike typer mat. Spiser kan eksempelvis makaroni eller ris som har stått over natten kan det være livsfarlig,og bakteriene dør ikke ved oppvarming. Middagsrester skal kjøles raskt ned utenfor kjøleskap(eks i vannbad) så det ikke dugger når man setter det inn - stå maks 2 timer på kjøkkenbenk og lagres nederst og innerst i kjøleskapet(der skal det være mellom 2-4 grader) for å holde seg greit innenfor estimert tid for matrester. Man skal eksempelvis heller ikke oppbevare matrester i høye bokser hvor det er god avstand mellom lokk og mat, dette øker bakterieforming. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kosthandboken-veileder-i-erneringsarbeid-i-helse-og-omsorgstjenesten/Documents/Trygg%20mat.pdf Den kjøttkakemiddagen koster dere kanskje en 30-60 kr, er jo ingenting å risikere helsa for. Anonymous poster hash: 06beb...5af 1
Gjest tuppesjura Skrevet 4. oktober 2013 #10 Skrevet 4. oktober 2013 Jeg hadde kastet de, men ergret meg grønn over det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå