AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Mannen min skal søke om uføretrygd. Han har vært sykemeldt, så på rehabilitering og nå på aap siden i 2002. Har forsøkt seg i jobb flere ganger, men klarer det noen måneder, også blir smertene så store at han ikke klarer mer. Har hatt et utall operasjoner siden da. Det nærmer seg vel 20 totalt i hele kroppen. Konklusjonen er nå at legene mener at de kanskje ikke skulle gjort alle de operasjonene, for det har gjort ting verre. Han har legen på sin side når det kommer til å søke, men legen er usikker på om han kommer til å få gjennomslag for dette, da han er ganske ung (i overkant av 30 år). Fysioterapeuten mener at han skal søke uføretrygd. Har snakket med nav pensjon, og ble litt klokere i forhold til hva de trenger av informasjon, har også fått vite at han har aap i inntil 4 måneder mens prosessen med å søke uføretrygd pågår. Men, hva om han skulle få avslag? Hva da?? Han har jo ingen mulighet til å komme seg tilbake i jobb. Klarer ikke å jobbe så lenge at han får ny sykepengeperiode engang. Jeg er litt usikker på hva som skjer om dette ikke går hans vei. Vi må jo ha noe mer å leve for enn kun min inntekt. Noen som vil dele erfaringer?Anonymous poster hash: 3441c...ed7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Egentlig er det slik at om man får avslag på søknad om uførepensjon, så regnes man som ferdig avklart og har ikke lenger rett på AAP. I visse tilfeller gjøres det unntak, f.eks. om NAV tror at bruker kan bli frisk innen kort tid. Man kan få AAP i intill 3 mnd mens man prøver å skaffe seg jobb. Det kan også gis arbeidsavklaringspenger i inntil seks måneder til medlem som ikke har opparbeidet seg ny rett til sykepenger eller som tidligere har mottatt arbeidsavklaringspenger og som innen ett år igjen blir arbeidsufør som følge av samme sykdom.Anonymous poster hash: 6aa7e...66c
HvittHus Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Har saksbehandler godkjent søknaden? Han bør nemlig ikke sende søknad før den er godkjent og anbefalt av saksbehandleren og navlegen. Gjør han dette uten avtale med nav lokalt, vil han med stor sikkerhet få avslag. Endret 2. oktober 2013 av zellica
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Så og si alle får avslag første gangen.... Så regn med det, og klag!! Men ja få søknaden godkjent av nav lokalt først. Lykke til:) Anonymous poster hash: 6fba2...2d7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 Søknaden er ikke skrevet enda. Vi holder på med planleggingen. Navs veiledertjeneste mente at legeerklæringer fra lege pg fysioterapeut på at det var deres konklusjon i første omgang skulle være nok. Når vi har fått ordnet med disse, få istand et møte med nav og få alt avklart der. Men, får man vurdering fra navlege før man sender søknad om uføretrygd da? Vi skal være sikker på at vi har alt på plass før vi sender søknaden slik at vi slipper overraskelser og at ting tar ekstra tid. Det argumentet jeg ikke helt skjønner er vedr. Alderen til mannen. Legen sier det sikkert fordi han har opplevd det tidligere, men sliter du sånn at du ikke kan fungere bra nok bare hjemme, så burde det jo være klart at du ikke kan fungere i jobb, og nav burde derfor ikke settd foten ned spør du meg. TsAnonymous poster hash: 3441c...ed7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Nav legen ser på papirene ikke pasienten. Samle inn mest mulig info ang det mannen din ha gjort når dere sender inn søknad. De er ganske firkanta.Som regel må man dokumentere prosent andel man er syk. Mange blir presset til og jobbe selv om de er ganske dårlige. Søknadsprossen kan ta lang tid. Lykke til i Nav systemet. Har bare holdt på noen måneder selv. Har mye papir fra nav nå kan man si. Anonymous poster hash: 6c280...fa5 2
HvittHus Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Søknaden er ikke skrevet enda. Vi holder på med planleggingen. Navs veiledertjeneste mente at legeerklæringer fra lege pg fysioterapeut på at det var deres konklusjon i første omgang skulle være nok. Når vi har fått ordnet med disse, få istand et møte med nav og få alt avklart der. Men, får man vurdering fra navlege før man sender søknad om uføretrygd da? Vi skal være sikker på at vi har alt på plass før vi sender søknaden slik at vi slipper overraskelser og at ting tar ekstra tid. Det argumentet jeg ikke helt skjønner er vedr. Alderen til mannen. Legen sier det sikkert fordi han har opplevd det tidligere, men sliter du sånn at du ikke kan fungere bra nok bare hjemme, så burde det jo være klart at du ikke kan fungere i jobb, og nav burde derfor ikke settd foten ned spør du meg. TsAnonymous poster hash: 3441c...ed7 I tillegg til de medisinske uttalelsene må det også være papirer på at han er ferdig attført/arbeidsavklart og at de ikke ser at han har noen restarbeidsevne. Kun legeerklæringer holder ikke i saker hvor søkeren er så ung, med mindre det er snakk om veldig alvorlig sykdom. NAV forholder seg ikke til diagnose, men funksjonsevne, og denne skal vurderes via arbeidsrettede tiltak. Jeg har selv akkurat søkt, og måtte vente til jeg fikk klarsignal av saksbehandler. Da hadde hun forelakt saken for både navlegen og fylkes nav for godkjenning, samt at hun godkjente den selv. Søknaden ble også anbefalt av legen min, men mer viktig var anbefalingen fra attføringstedet mitt hvor de konkluderte med at jeg ikke hadde restarbeidsevne pr nå. Man er ekstra opptatt av at alt er prøvd når man er så ung, da dette jo er en varig ytelse.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Ja, forstår jo at de er opptatt av dette når man er ung. Men, mener jo at de bør skjønne at ting ikke er så enkelt når man har gått hjemme stort sett hele tiden i 12 år. Har forsøkt seg i jobb innimellom, og det går noen måneder så blir det langtidssykemelding/aap igjen. Han har også forsøkt flere ulike jobber, alt fra fysisk jobb til stillesittende jobb til å jobbe som omreisende selger. Ingenting fungerer. Men, det som kommer til å irritere meg aller mest dersom han ikke får gjennomslag for dette, er at jeg vet andre som har fått gjennomslag for uføretrygd, mottar dette, månedsoppgjør fra en forsikring via tidligere arbeidsgiver og som i tillegg er i full jobb i eget firma uten å ta ut lønn. Det er urettferdig det! Anonymous poster hash: 3441c...ed7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Ja, forstår jo at de er opptatt av dette når man er ung. Men, mener jo at de bør skjønne at ting ikke er så enkelt når man har gått hjemme stort sett hele tiden i 12 år. Har forsøkt seg i jobb innimellom, og det går noen måneder så blir det langtidssykemelding/aap igjen. Han har også forsøkt flere ulike jobber, alt fra fysisk jobb til stillesittende jobb til å jobbe som omreisende selger. Ingenting fungerer. Men, det som kommer til å irritere meg aller mest dersom han ikke får gjennomslag for dette, er at jeg vet andre som har fått gjennomslag for uføretrygd, mottar dette, månedsoppgjør fra en forsikring via tidligere arbeidsgiver og som i tillegg er i full jobb i eget firma uten å ta ut lønn. Det er urettferdig det!Anonymous poster hash: 3441c...ed7 Drit i å irriter deg over andre sitt liv og konsentrer deg om ditt eget. Det at mannen din er for syk til å jobbe er trist, men at andre får trikset med systemet har ingenting å si for din/hans situasjon. Anonymous poster hash: a3224...315 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Vet om alvorlige kreftsyke som har fått beskjed om at de må prøve og jobbe t.o.m de som har holdt på med behandling. At man har vært hjemme lenge er visst heller ikke godkjent, man må prøve. Nå vet jo ikke vi hva som feiler din mann og det blir jo en privat sak.. Vær forberedt på at det kan bli et slit og mye frustrasjon. Ta et steg om gangen og ikke se for langt fram. Jeg har fått en skikkelig psykisk knekk av den saken jeg holder på med. For mitt vedkommende handler det ikke om ufør trygd men å få hjelp rett og slett til og komme tilbake i jobb etter veldig langt sykefravær. Hadde aldri trodd at det skulle bli så mye papir og lite snakk. Håpe det ordne seg for dere. Anonymous poster hash: 6c280...fa5 1
Gjest tuppesjura Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Problemet med nav er at mange av de som jobber der tror pengene går av deres egen lommebok! Og det er ikke tull engang! Endret 2. oktober 2013 av tuppesjura 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 Ja, jeg driter egentlig i andres situasjon, det var bare en digresjon. Jeg må jo få lov til å irritere meg litt over det likevel. Det skal være kjempeenkelt for noen mens andre må slite i årevis for å få til det samme, når de faktisk trenger det mer. Synes nav systemet er håpløst til tider. Mannen forsøkte for en tid tilbake å få omskolering for å prøve å komme seg tilbake i jobb. Men det var ikke så enkelt det heller. Nei, det var raskeste vei tilbake til jobb, og han måtte uansett på et kompetansesenter før de kunne gjøre noe. Tja...han fikk den timen på kompetansesenteret (hos nav), hvor den veilederen som satt der sa at den utdannelsen han kunne tenke seg ikke var noe å satse på, for det var ikke jobber å få (tjaaa...vi bor i en landsdel hvor det kommer til å bli stor etterspørsel etter den utdannelsen etterhvert, men det var visst ikke så nøye), og det var den hjelpen han fikk i tillegg til 2 linker til nettsider som han kunne gå å se på. Den ene siden var en oversikt over alle yrker og utdannelser som finnes. Ikke mye hjelp i det. Dette kjørte han i over 1 time hver vei for også, de kunne heller tatt det over tlf spør du meg. Mannen har vært i een ulykke og har blant annet hatt 12 operasjoner bare i den ene foten og det blir bare verre og verre. Han kan ikke gå mye på harde gulv, kan ikke gå langt, kan ikke sykle, kan ikke spille fotball med ungene bare noen eks. Noen ting gjør han på trass, som fører til så store smerter at han ikke får sove på nettene. Ikke kan han sitte i ro for lenge, for da går ryggen til helsikke, ikke kan han sitte på huk, for foten kan ikke bøyes blant annet. Ved væromslag er smertene ekstra ille, og spesielt når det er fuktig vær. Hvorfor det er slik, det skjønner jeg ikke.... I tillegg har han en del andre skader som kom av ulykken, og en del har kommet i ettertid som følgeskader, men også en del andre ting. Kan ikke skjønne at ikke dette skal være nok. Men det vil vel tiden vise.....vi starter hvertfall med et møte med saksbehandler hos nav, og i tillegg skal jeg få fullmakt til innsyn i saken slik at jeg kan få informasjon og bistå. Du skal være frisk for å kjempe mot nav.Anonymous poster hash: 3441c...ed7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå