AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #1 Skrevet 2. oktober 2013 Vi skal passe min mors hund i 6 dager. Det er en liten hund med i utgangspunktet ganske godt lynne, men han mangler virkelig oppdragelse. De var på flere valpekurs med han da han var liten, men fulgte aldri opp hjemme. Han er babyen deres og får litt kjeft når han gjør noe han ikke skal, mer oppdragelse får han ikke. Det jeg vil "bli kvitt" er småbiting, hopping på besøkende, bjeffing med en gang han hører noe utenfor og høylytt leking (herjer med teppet sitt og bjeffer). Er det mulig å plukke av han noe av dette på så kort tid? Tips til hvordan vi gjør det evt?Anonymous poster hash: 11975...6cf
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #2 Skrevet 2. oktober 2013 Hopping på besøkende: Få den besøkende til å snu seg vekk og legge armene i kryss og virke "fornærmet" og utilgjengelig. Med en gang alle labbene er på gulvet kan den besøkende snu seg og sette seg ned og hilse. Småbiting kan håndteres på litt samme måte. Biter han i hånda, så blir du kjempekjedelig og gidder ikke leke mer før han slutter å bite og ikke har bitt på fem sekunder. Biter han i foten når du går, så stopper du og venter til han slutter før du prøver å gå igjen. Fortsett til han skjønner at biting aldri fører til oppmerksomhet og morsom lek. Bjeffing: Det er delte meninger om dette. Å kjefte på en hund som bjeffer kan føre til at hunden tror du mener "du får aldri lov å bjeffe. Det er bedre om du biter med en gang i stedet for å advare først". Så selv om du bare vil hunden skal være stille under lek kan det generaliseres på alt. Å få hunden til å slutte å bjeffe på alt han hører ute er også vanskelig, hvert fall på så kort tid. Han gjør det nok fordi han er usikker og vil få folk og dyr til å gå vekk. Og siden de alltid gjør det (en person som går forbi ute vil jo gå helt vekk etter hvert) føler hunden at han klarte å jage dem vekk. Suksess! Dermed vil det forsterke oppførselen. Anonymous poster hash: 2c230...060 1
Sombiejenta Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Valper er noen luringer. Selv om du får plukket det av ham, så vil han fortsette med den oppførselen hos din mor rett og slett. Han forstår selvfølgelig at han må oppføre seg hos deg (evnt. når du er til stede), men så fort du er borte, er det fritt frem. Jeg tror at det beste hadde vært at du bor hos din mor en periode, lærer henne hvordan hun skal korrigere det og være der for å hjelpe til. Etter hvert vil hun mestre det, og dermed blir valpen flink også med henne til stede siden det ikke var bare du som "krevde" at han skulle oppføre seg. Men også hans matmor
xinnia Skrevet 4. oktober 2013 #4 Skrevet 4. oktober 2013 Vi skal passe min mors hund i 6 dager. Det er en liten hund med i utgangspunktet ganske godt lynne, men han mangler virkelig oppdragelse. De var på flere valpekurs med han da han var liten, men fulgte aldri opp hjemme. Han er babyen deres og får litt kjeft når han gjør noe han ikke skal, mer oppdragelse får han ikke. Det jeg vil "bli kvitt" er småbiting, hopping på besøkende, bjeffing med en gang han hører noe utenfor og høylytt leking (herjer med teppet sitt og bjeffer). Er det mulig å plukke av han noe av dette på så kort tid? Tips til hvordan vi gjør det evt?Anonymous poster hash: 11975...6cf hvorfor skal du gjøre det når du bare skal ha den i 6 dager?og hva er så kalt at den leker med teppet? Den kommer garantert til å forsette som før når den kommer hjem.. uansett å fint den eventuelt oppfører seg hos deg.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. oktober 2013 #5 Skrevet 4. oktober 2013 hvorfor skal du gjøre det når du bare skal ha den i 6 dager?og hva er så kalt at den leker med teppet? Den kommer garantert til å forsette som før når den kommer hjem.. uansett å fint den eventuelt oppfører seg hos deg. En hund kan fint forholde seg til forskjellige mennesker på forskjellig måte. At den har andre regler hos hundepasser fremfor hundeeier. Som regel så er det ingen problem for hunden å forstå de forskjellige husreglene. Jeg ville også hatt mine regler for en hund i mitt hjem. Og er man tydelig og enkel, så er det ingen problem. En "oppdragelse" behøver ikke være masete, så lenge den er konkret, enkel å forstå, og er forbunnet med noe positivt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå