AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Hvor mye klarer dere å spare hver mnd? Har dere flere sparekontoer? BSU? Spesielle sparemål? Har i flere år sløst alt for mye, og har nå tatt grep for å innføre skikkelige sparerutiner de siste mnd. Slik at jeg er bedre rustet mot uforutsigbare utgifter, og større periodiske utgifter. Har delt inn sparingen i flere konto. Vet at det rentemessig ville ha lønnet seg å samle alt på en konto, men mer motiverende å ha forskjellige kontoer med konkrete mål. BSU: Sparer 2 x BSU ( par) - så det blir ca 3400 per mnd Boligsparekonto Nordea - 3000 per mnd Sparekonto 1 : Bufferkonto - 3500 per mnd Sparekonto 2: Bilkonto - 2000 per mnd (skal dekke årsavgift,bompenger,verksted) Sparekonto 3: Feriekonto - 1000 per mnd Sparekonto 4: Barnekonto - 1000 per mnd (regner med å få barn om en 2-3 år,og ønsker da å ha en konto klar til innkjøp av utstyr) Sparekonto 5: Helsekonto - 1000 per mnd. Skal dekke tannlege/lege for 2 personer. Betaler i tillegg inn litt ekstra på det månedlige trekket til regningskontoen, slik at det sakte men sikkert bygges inn en liten buffer her også. Anonymous poster hash: 7b3ef...14e
Barcelone Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Klarer dere å spare så mye så er det imponerende, men har dere muligheten så synes jeg det høres ut som en super plan! Jeg har arvet litt penger som jeg har satt på min personlige høyrentekonto og så sparer jeg og mannen min 1000 i måneden på felles sparekonto. Sparer ikke i BSU, men vi har egen leilighet og grei egenkapital.
Pengebingen Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 I utgangspunktet taper du ingenting på å ha mange kontoer, så lenge alt står på høyrentekonto med lik rentesats (unntatt BSU selvsagt). De beste sparekontoene nå gir ca 3,4% rente fra første krone. Hvis det skulle finnes er bedre tilbud på rente ved feks beløp over 100.000, så ville det lønt seg å samle pengene for å få til dette. Men hvis ikke så gir hver krone hver måned en avkastning på 1 kr*rentesats/100/12. Deretter bare å gange opp med antall kroner. Dessverre vokser de ikke mer ved å ha mer penger rundt seg. Så med lik rentesats blir avkastningen samme om du har 1000 kontoer med 1 kr, eller en konto med 1000 kr. Det bare ser mer ut på sistnevnte ved første øyekast. Men matematisk blir der det samme.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Dere sparer 15000 i måneden? Du har i allefall ikke noe å klage på, og dere ligger LAAAANGT over det en gjennomsnittlig familie klarer å spare i dag. Mange klarer ikke å sette av en eneste krone i den fasen dere er i. Så der må det spares i "real time" dvs. at man er bevisst på hvor man handler og unngår sløsing. Men bevares, klarer man å spare vanvittige 15k i måneden er jo det svært. Det blir jo småpene 180000 i året, og i løpet av få år har dere 1 million på bok. Anonymous poster hash: 23ce3...5dd
Anglofil Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Det er jo veldig bra at du sparer så mye, kudos til deg. Jeg sparer fast 300 kr i fond pr mnd. Ellers sparer jeg så mye jeg kan ellers til BSU, BSU2 og annen høyrentekonto. Pga flytting og litt reising så har jeg ikke spart like mye som jeg kunne ha gjort, men ligger vel på rundt 10-15 000 kr pr mnd. Har dog ingen fast sum jeg sparer pr mnd, siden utgiftene varier en del. Fra desember kommer jeg nok ikke til å klare å spare mer enn 11.000 kr pr mnd siden jeg da begynner å betale ned studielån. Jeg har jo selvsagt faste utgifter som også tar sin del. Samt at jeg velger å bruke en tusenlapp eller to på meg selv. Mvh Yvonne Endret 2. oktober 2013 av Yvonne
Gjest Ciegus Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Hvor mye klarer dere å spare hver mnd? Har dere flere sparekontoer? BSU? Spesielle sparemål? Har i flere år sløst alt for mye, og har nå tatt grep for å innføre skikkelige sparerutiner de siste mnd. Slik at jeg er bedre rustet mot uforutsigbare utgifter, og større periodiske utgifter. Har delt inn sparingen i flere konto. Vet at det rentemessig ville ha lønnet seg å samle alt på en konto, men mer motiverende å ha forskjellige kontoer med konkrete mål. BSU: Sparer 2 x BSU ( par) - så det blir ca 3400 per mnd Boligsparekonto Nordea - 3000 per mnd Sparekonto 1 : Bufferkonto - 3500 per mnd Sparekonto 2: Bilkonto - 2000 per mnd (skal dekke årsavgift,bompenger,verksted) Sparekonto 3: Feriekonto - 1000 per mnd Sparekonto 4: Barnekonto - 1000 per mnd (regner med å få barn om en 2-3 år,og ønsker da å ha en konto klar til innkjøp av utstyr) Sparekonto 5: Helsekonto - 1000 per mnd. Skal dekke tannlege/lege for 2 personer. Betaler i tillegg inn litt ekstra på det månedlige trekket til regningskontoen, slik at det sakte men sikkert bygges inn en liten buffer her også. Anonymous poster hash: 7b3ef...14e Trenger dere 12 000 i året på lege/tannlege? Synes dere skal prioritere boligsparing (evnt nedbetaling av boliglån hvis dere har det) så godt dere kan i stedetfor å spre pengene mest mulig utover på småposter. For meg er ikke det "sparing" å legge av penger til tannlege etc, så sånn reelt sett sparer dere ikke veldig mye. Men dere er flinke til å budsjettere og legge av penger, det skal dere ha, og det er flott. Men man bør absolutt spare mest der avkastningen er størst, og for deres del er det nok bolig. Så få den posten så høy som mulig! 1
Pengebingen Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Trenger dere 12 000 i året på lege/tannlege? Synes dere skal prioritere boligsparing (evnt nedbetaling av boliglån hvis dere har det) så godt dere kan i stedetfor å spre pengene mest mulig utover på småposter. For meg er ikke det "sparing" å legge av penger til tannlege etc, så sånn reelt sett sparer dere ikke veldig mye. Men dere er flinke til å budsjettere og legge av penger, det skal dere ha, og det er flott. Men man bør absolutt spare mest der avkastningen er størst, og for deres del er det nok bolig. Så få den posten så høy som mulig! Delvis enig i dette,men hvis boligsparekontoen er av typen som binder pengene til boligformål, og man vet at tenner/helse er dårlig og kan komme til å koste, så ville jeg faktisk heller spart opp, og så satt over til boligsparing i det kontoen blir stor nok til uansett å dekke et par dyre tannbehandlinger. Er så dumt å ha pengene låst til bolig når tennene må fikses. Evt overføre det som er igjen på kontoen hvert år til boligsparingen. Dessuten, 12 000 i året for to personer, er 6000 per person. Du skal ikke mye innom tannlegen før det beløpet er oppbrukt. Har man friske fine tenner er det antagelig for mye, har man ikke det kan det være nødvendig. Evt å la kontoen spare seg opp til enda dyrere ting som kan skje med tenner etterhvert. Synes det er fornuftig å sette av til faktisk. På høyrentekonto selvsagt. Ellers - sprekt å spare 15 000 pr mnd! Hvor mye utgjør det i % av netto inntekt? Felles hos oss kan vi spare ca 20.000 pr mnd, det utgjør 40% av netto inntekt. Men da har vi tatt oss luksusen å ha bil i budsjettet også. Skulle gjerne kommet opp i 50% sparing, men det ser vanskelig ut nå siden vi ønsker å ha bilen. Men med litt lønnsøkninger etterhvert så håper jeg vi nærmer oss.
Anglofil Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Min sparing utgjør mellom 63-78% av min inntekt, alt ettersom hvor mye jeg sparer og hvor mye utgifter jeg har. Mvh Yvonne Endret 2. oktober 2013 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 I utgangspunktet taper du ingenting på å ha mange kontoer, så lenge alt står på høyrentekonto med lik rentesats (unntatt BSU selvsagt). De beste sparekontoene nå gir ca 3,4% rente fra første krone. Klar over dette. Men kontoene har litt forskjellig rente. BSU samt boligesparekonto (en slags BSU 2.0) er begge låst til bolig, og har en rente på 4,65% . Så er mest gunstig å spare her. Har søkt om å opprette sparekonto hos Santander nå. Da de har 3,45% rente fra første krone, og 3,60% rente over 100 000 kr. Planlegger å flytte over buffer her. De andre kontoene er jo ikke sparing i like stor grad, men mer en budsjettering med god sikkerhetsmargin. Så de står på vanlige sparekontoer i Nordea til usle 1,40% rente. Men her er planen å føre penger over til buffer eller boligsparekonto hvis noen av disse kontoene vokser for store. Anonymous poster hash: 7b3ef...14e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Dere sparer 15000 i måneden? Du har i allefall ikke noe å klage på, og dere ligger LAAAANGT over det en gjennomsnittlig familie klarer å spare i dag. Mange klarer ikke å sette av en eneste krone i den fasen dere er i. Så der må det spares i "real time" dvs. at man er bevisst på hvor man handler og unngår sløsing. Men bevares, klarer man å spare vanvittige 15k i måneden er jo det svært. Det blir jo småpene 180000 i året, og i løpet av få år har dere 1 million på bok. Anonymous poster hash: 23ce3...5dd Er jo bare ca 10 000 som er ren sparing. De andre er poster satt av til forventede utgifter. Men disse er nok satt litt høyt, så si at vi i snitt spare 11 000 kroner i mnd. Absolutt en solid sum, men kunne nok vært enda høyere med litt bedre kontroll over forbruket. Men det får jeg justere etterhvert. Uansett en solid forbedring fra tidligere vaner det jeg nå gjennomfører. Så får vi bare håpe det varer Har alltid klart å betale regninger, og har aldri fått en purring, inkasso eller lignende. Men før jeg satte i gang spareprosessen og innså at jeg måtte snu vanene mine, hadde jeg pådratt meg drøye 80k i kredittkort gjeld gjennom latterlig høyt forbruk. TS. Anonymous poster hash: 7b3ef...14e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Trenger dere 12 000 i året på lege/tannlege? Synes dere skal prioritere boligsparing (evnt nedbetaling av boliglån hvis dere har det) så godt dere kan i stedetfor å spre pengene mest mulig utover på småposter. For meg er ikke det "sparing" å legge av penger til tannlege etc, så sånn reelt sett sparer dere ikke veldig mye. Men dere er flinke til å budsjettere og legge av penger, det skal dere ha, og det er flott. Men man bør absolutt spare mest der avkastningen er størst, og for deres del er det nok bolig. Så få den posten så høy som mulig! Kanskje litt kraftig budsjettert, men vet av erfaring at når man først må til tannlege for å fikse noe, så ryker fort tusenlappene. Vokser denne seg for stor, så overfører jeg til buffer eller boligsparekonto. Betaler ned på boliglån gjennom vanlige avdrag. Men renten er ca 1% høyere på BSU og boligsparekonto, så lønner seg heller å spare disse fulle per dags dato. TS. Anonymous poster hash: 7b3ef...14e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 Ellers - sprekt å spare 15 000 pr mnd! Hvor mye utgjør det i % av netto inntekt? Felles hos oss kan vi spare ca 20.000 pr mnd, det utgjør 40% av netto inntekt. Men da har vi tatt oss luksusen å ha bil i budsjettet også. Skulle gjerne kommet opp i 50% sparing, men det ser vanskelig ut nå siden vi ønsker å ha bilen. Men med litt lønnsøkninger etterhvert så håper jeg vi nærmer oss. Da ligger vi rundt samme inntekt. Vår sparing utgjør ca 30% av netto inntekt. Kunne helt klart spart mer, men prøver å ta det som en gradvis prosess. 40-50% høres meget bra ut, imponerende jobb av dere TS. Anonymous poster hash: 7b3ef...14e
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 Min sparing utgjør mellom 63-78% av min inntekt, alt ettersom hvor mye jeg sparer og hvor mye utgifter jeg har. Mvh Yvonne Meget imponerende tall! TS. Anonymous poster hash: 7b3ef...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå