AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Når søstera har tre? Eldstejenta vår fikk tre fornavn pga litt uenighet mellom mannen og meg + oppkalling, men vi bruker bare ett av de (noen i familien bruker to). Nå har vi fått ei tulle til, og har ett navn klart, men sliter med å finne noen flere. Lurer litt på oppkalling her også, men er usikre. Synes dere det er rart hvis lillesøster til "Anna Olivia Christine" bare heter "Mari"? Evt "Mari Elisabeth"?Anonymous poster hash: 6788b...c63
Gjest navnelapp Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Det som er utruleg teit er å gi barn ei remse med namn. Eit namn held i lange baner. 10
#Sunrise Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Det er teit og gi ungen navn, bare for og ha noen ekstra navn 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Flere navn kompliserer bare ting med pass og andre dokumenter. Anonymous poster hash: 76f0f...900
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Det som er utruleg teit er å gi barn ei remse med namn. Eit namn held i lange baner. Det er jeg ikke enig i, men takk for svar uansett. Anonymous poster hash: 6788b...c63 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Har du født en kongelig? Anonymous poster hash: bbb99...925 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg synes det er merkelig å gi en unge 3 navn for så å gi neste 1 navn.Jeg liker best å holde meg til like mange navn. Anonymous poster hash: 79c49...92e 2
Gjest Maman Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg syns det er finest med flere fornavn, i hvert fall når man har kun ett kort etternavn. 1
Gjest Maman Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Men til det du spør etter .... jeg sliter litt med det samme selv. Jeg syns det er litt rart med datter 1 som har tre navn og datter 2 som bare har ett. Det hadde vært mer greit hvis det var snakk om to navn vs. ett, men tre blir litt overkant.... Men hvis dere finner to navn til nr 2, så er det greit syns jeg. Trenger ikke tre. Har dere tenkt på Lovise? Det skal jeg ha som fornavn nr. 2 på min hvis jeg får en datter til. Evt. Louise, Elise.
dreia Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Ja, eg hadde nok synst det var rart med så stor forskjell i navn på søsken. To navn bør halda til lillesøster, men eitt tenker eg at blir litt i minste laget når storesøster har tre. Eit unntak er viss storesøster har korte navn og lillesøster får eit navn med mange stavingar.
Bad Advice Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Flere fornavn gir valgfrihet over tid, det er ikke uvanlig at barn vokser opp med et navn de selv hater.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 Her har jeg tre barn, nr en har to navn, nr to har 3 navn (2 av navnene er oppakallinger), og siste har kun fått ett navn. Jeg ville gjerne ha to på siste, men det ville ikke faren så da ble det sånn. Jeg ville helst hatt ca likt. Men i det store og hele så spiller det ingen rolle. Anonymous poster hash: d363c...db3 1
Gjest Houdini Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 Hvis jeg noensinne får barn skal jeg kun gi dem et fornavn, gjerne et kort et. :-) Ingen mellomnavn, 3
Millimani Skrevet 2. oktober 2013 #14 Skrevet 2. oktober 2013 Flere fornavn er helt ok. Det gjør ikke noe med tre fornavn, men i Norge er det uvanlig. Du skal dog ikke lenger enn over grensa til Sverige før du finner at det er veldig vanlig med tre fornavn, - dog med bare ett som "tiltale-navn". Når det første barnet har fått tre fornavn bør det neste barnet få to eller tre
Gjest Eurodice Skrevet 2. oktober 2013 #15 Skrevet 2. oktober 2013 Har du født en kongelig? Anonymous poster hash: bbb99...925 Det skal du ikke se bort ifra. Ifølge fødselsannonser i avisene blir det født prinser og prinsesser stadig vekk 4
Vera Vinge Skrevet 2. oktober 2013 #16 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg ser ikke problemet med at de har ulikt antall navn. Det jeg ville stusset mest på, var hvorfor det barn i seg selv har tre navn (men skjønner at det ikke er det du spør etter). Ikke at de har ulikt antall. Jeg har selv ett navn, men min bror har to. Syns ikke det er noe rart. Nå er jeg i utgangspunktet glad i det enkle, og har selv valgt kun ett fornavn og ett etternavn til mitt barn, men hvis man først skal ha to navn, syns jeg det bør være fordi det er to navn man liker godt, ikke et ekstra navn som man nærmest slenger på for å ha med et til. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #17 Skrevet 2. oktober 2013 Du kan jo bare gi et av navnene til lillesøster fra storesøster så har de to hver? Jeg har lært å dele med søsken Dere bør gi nr2 to navn syns jeg, ellers blir det dårlig gjort for den stakkars jenta med tre navn.Anonymous poster hash: ddb02...854
Gjest Wilhelmine Skrevet 2. oktober 2013 #18 Skrevet 2. oktober 2013 Synes både ett navn og to/tre navn kan være fint, så det blir jo en smaksak. Jeg hadde dog gitt samme antall til alle barna, på samme måte som jeg vil at de skal klinge godt i lag og ha litt samme stil, på en måte. Jeg har selv bare ett navn, og jeg var supersjalu på alle som hadde dobbeltnavn da jeg var liten. Hvis mine søsken hadde hatt to navn, da tror jeg at jeg hadde konkludert med at foreldrene mine ikke brydde seg noe særlig om meg som ikke gadd å finne to navn til meg også Nei, jeg ville synes det ser litt rart ut med "Anne Marie Christina" og "Lisa" som søsken. Nå er det så mye rart og nyskapende på navnefronten at jeg neppe ville reagert særlig på det - men jeg hadde ikke valgt det sånn selv. Synes også det er veldig fint hvis man først har begynt med oppkalling, at man fortsetter med det! Skjønner at det ikke alltid passer, at det ikke er flere navn man liker osv, men jeg synes det er flott med oppkalling, og da kan begge barna ha en historie bak navnet sitt (for alt jeg vet kan det hende de har det uansett, altså, men jeg skulle gjerne ønske jeg var oppkalt).
Arnt Skrevet 2. oktober 2013 #19 Skrevet 2. oktober 2013 Min eldste sønn heter Nils Petter Arnt-Olav, min yngste sønn heter Per Olav, og min datter heter Maria Teres Pernille-Frida! Synes to navn er et minimum, kun ett navn er utrendy på en måte.
Gjest BettyBoop Skrevet 2. oktober 2013 #20 Skrevet 2. oktober 2013 Når søstera har tre? Eldstejenta vår fikk tre fornavn pga litt uenighet mellom mannen og meg + oppkalling, men vi bruker bare ett av de (noen i familien bruker to). Nå har vi fått ei tulle til, og har ett navn klart, men sliter med å finne noen flere. Lurer litt på oppkalling her også, men er usikre. Synes dere det er rart hvis lillesøster til "Anna Olivia Christine" bare heter "Mari"? Evt "Mari Elisabeth"?Anonymous poster hash: 6788b...c63 Mari Elisabeth. Gir du henne bare Mari syns jeg nesten det høres ut som dere bryr dere mindre om henne enn søstra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå