AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Vet ikke om jeg legger denne rett nå, men jeg forsøker her. Saken er den at jeg lurer veldig på om jeg vil forsøke å bli gravid nå, eller om jeg bør vente. Jeg er 24 år, vært sammen med kjæresten min i tre år og vi eier vårt eget hus. Økonomien er ryddig. Saken er den at jeg har 3 1/2 år igjen av utdanningen min. Jeg går deltid og jobber 50 % ved siden av + stipend og lån, slik at jeg har samme inntekt som jeg hadde hatt om jeg ikke hadde studert. Jeg ble i januar uplanlagt gravid i forbindelse med bytte av prevensjon, og siden vi egentlig har ønsket oss barn og følt oss klare for det lenge, syntes vi etter hvert det var en god ting. Men jeg mistet dessverre i påsken. Rett etter positiv test våknet jeg hver natt i en ukes tid av uutholdelige smerter, jeg kastet opp og måtte ligge på badegulvet en times tid før det roet seg. Sikker på at noe var galt var jeg hos legen flere ganger + tidlig ultralyd, men alt var fint. To uker etter ultralyden begynte jeg plutselig å blø, jeg mistet alle symptomer med en gang og skjønte fort hva som hadde skjedd. Jeg begynte etter dette på prevensjon igjen, jeg ville gjøre ferdig skolen før vi prøvde bevisst å få barn. For en måned siden mistenkte jeg at jeg var blitt gravid igjen, denne gangen var det ingen smerter men jeg mistet rett etter positiv test. Jeg har ikke glemt noen p-piller, så hvordan det skjedde at jeg ble gravid vet jeg ikke.. Saken nå er at ønsket om barn har blitt enda sterkere etter at jeg har mistet to ganger. Jeg vet at det mest fornuftige er å gå ferdig skolen først.. Når jeg er ferdig vil jeg nærme meg 28 år og jeg vil jo ikke bli gravid som det første jeg gjør i ny jobb. Det vil si at da er jeg kanskje 29 når vi begynner å prøve, og hvem vet hvor lang tid det vil ta. Jeg har også etter at jeg mistet gang nr 2. blitt veldig bekymret for om jeg vil klare å bære frem et barn, eller om jeg vil miste flere ganger og kanskje måtte få utredning og hjelp for å få det til. Om noen skulle misforstå, så mener jeg ikke at det ille å få barn i 30 årene, men det blir jo ikke lettere jo eldre man blir hvis man først har problemer. I tillegg er samboeren min en del år eldre enn meg, og om vi skulle bruke lang tid på å få barn så vil han i verste fall være godt over 40 når han får sitt første barn. Selv om jeg vet at det lureste er å gå ferdig skolen, så er det ikke bare det som stopper meg, for jeg føler meg sikker på at jeg vil klare å fullføre skolen uansett. Det er mer hva alle andre mener, familie og venner kommer til å dømme meg for å få barn før jeg er ferdig på skolen, spesielt om de vet at det var planlagt. Jeg er på en måte redd for å føle at jeg svikter de rundt meg, fordi de forventer at jeg er smart nok til å gjøre unna utdanning før jeg i det hele tatt tenker på barn. Så på den ene siden vil jeg bare gjøre alle til lags å gjøre det som er forventet av meg, men på den andre siden gnager det litt på meg at jeg faktisk er redd for at jeg ikke vil klare å bære frem et barn, og det må jeg da lure på i mange år til.. Uff, dette ble mye rot og sikkert veldig uoversiktlig. Det jeg egentlig lurer på er vel om noen andre her har vært i en lignende situasjon, og hva dere i såfall valgte å gjøre? Er det noen her som har fått barn under utdanning og vil fortelle litt om hvordan det har vært/er? Hvordan reagerte folk rundt? Anonymous poster hash: d527a...2f7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Bedre nå enn aldri.Anonymous poster hash: d523d...bbc
ftk93 Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg synes dere skal få barn, når dere er klare for det! Føler dere at det passer med et barn nå, kjør på! Jeg er selv student og gravid, men det kommer til å gå så bra atte
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Vent til du er ihvertfall har bestått tredjeåret i utdanningen din. Anonymous poster hash: a11d2...8b9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Om du blir gravid nå, så klarer du sikkert å gå frem til våren. Så blir det 1-1,5 års permisjon, kanskje mer. Vil du klare å ta opp igjen utdannelsen din skikkelig etterpå da? Hvis det blir vanskelig så er det kanskje lett å "gi opp", og heller begynne å jobbe? Anonymous poster hash: b9abd...b18
Gjest Arbeider Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Selv om jeg vet at det lureste er å gå ferdig skolen, så er det ikke bare det som stopper meg, for jeg føler meg sikker på at jeg vil klare å fullføre skolen uansett. Det er mer hva alle andre mener, familie og venner kommer til å dømme meg for å få barn før jeg er ferdig på skolen, spesielt om de vet at det var planlagt. Jeg er på en måte redd for å føle at jeg svikter de rundt meg, fordi de forventer at jeg er smart nok til å gjøre unna utdanning før jeg i det hele tatt tenker på barn. Så på den ene siden vil jeg bare gjøre alle til lags å gjøre det som er forventet av meg, men på den andre siden gnager det litt på meg at jeg faktisk er redd for at jeg ikke vil klare å bære frem et barn, og det må jeg da lure på i mange år til.. Anonymous poster hash: d527a...2f7 Hva får deg til å tro at familie og venner kommer til å dømme deg? det er ille nok å leve leve livet andre vil at du skal leve, enda verre å leve livet du tror andre vil at du skal leve.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Verste fall er over 40... Jaja. Det er jo ikke gammelt i dag i det hele tatt. *Rolleyes*Anonymous poster hash: 14919...1f7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Hva får deg til å tro at familie og venner kommer til å dømme deg? det er ille nok å leve leve livet andre vil at du skal leve, enda verre å leve livet du tror andre vil at du skal leve. Fordi hver gang emnet kommer opp forteller de meg hvor dum jeg er om jeg skulle velge å få barn før jeg er ferdig med skole.. Anonymous poster hash: d527a...2f7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Verste fall er over 40... Jaja. Det er jo ikke gammelt i dag i det hele tatt. *Rolleyes*Anonymous poster hash: 14919...1f7 Samboeren min syns det er gammelt å være godt over 40 når han får sitt første barn, det må han da få lov til å mene? Vi ønsker oss flere, jeg tror han skulle likt at den verste småbarnsperioden er over før han plutselig er 50. Anonymous poster hash: d527a...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Om du blir gravid nå, så klarer du sikkert å gå frem til våren. Så blir det 1-1,5 års permisjon, kanskje mer. Vil du klare å ta opp igjen utdannelsen din skikkelig etterpå da? Hvis det blir vanskelig så er det kanskje lett å "gi opp", og heller begynne å jobbe? Anonymous poster hash: b9abd...b18 Jeg kan jo så klart ikke si 100% sikkert at alt går som det skal, men utdanningen min er på en måte igjennom jobben så det er ikke noe alternativ å ikke fortsette etter permisjon. Anonymous poster hash: d527a...2f7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg synes dere skal få barn, når dere er klare for det! Føler dere at det passer med et barn nå, kjør på! Jeg er selv student og gravid, men det kommer til å gå så bra atte Takk for svar Gratulerer, og lykke til! Anonymous poster hash: d527a...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå