AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Ja da sitter jeg her med alle mine tanker og lurer rett og slett på om jeg bare skal drite i dette bryllupet her... Har flyttet inn til svigers grunnet jobbsituasjon, og kjenner ingen her. Min hobby har derfor blitt å planlegge neste års bryllup for meg og min fremtidige mann. Bryllupsbudsjette prøver jeg å holde lavest mulig, da ved å være ute i god tid og lage dekorasjoner selv+invitasjoner. Når jeg nevner noe om mitt bryllup til svigermor blir alt bare helt feil. Jeg føler meg "dum" som planlegger så mye, selv om det er min lidenskap nå om dagen. Får ofte kommentarer som: "Dere burde ha gifta dere i går" "Kanskje du skal sende ut takkekorta med en gang?" "15000kr for en heldagsfotograf er helt grusomt, det burde ikke vært lov" Ja lista er lengre... Uff.. Jeg planlegger jo fordi jeg synes det er gøy og jeg ikke vil at familien og oss selv skal bruke unødvendig mye penger. Jeg følger med og kjøper ting på salg, og lager lysdekorasjoner av syltetøyglass som jeg har spart. De sier aldri i verden takk, for at jeg ordner og styrer. Hjelp og råd får jeg jo nesten bare av min mor som synes dette er like artig å planlegge som meg selv. Uff. Måtte bare få ut en liten utblåsning... Anonymous poster hash: e02d3...a2d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg tror det hadde klikket for de fleste skulle de bodd hos svigers. Jeg ville heller leid en 10 kvm hybel til 10 000 kr måneden enn bodd hos foreldre/svigers som voksen. Anonymous poster hash: 67fc6...f0e 22
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Høres ut som om de bare prøver å være morsomme.Anonymous poster hash: 814c5...aac 1
Gjest Riskjeks Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Å bruke ett år på å planlegge et bryllup høres litt i overkant ut... Er enig i at å betale 15.000 for fotografering høres horribelt ut. Var du ikke opptatt av å få det billigst mulig? Hva sier din forlovede om dette? Kan dere ikke leie en leilighet i nærheten? 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg vil heller bruke penger på en fotograf som fotograferer hele familien den dagen, enn å skulle bekymre meg for alt som kanskje ikke blir tatt bilder av. Jeg ønsker bilder av familien i evig tid, fremfor å ha band (noe som svigers er totalt uenige i). Samboer er også enig med fotograf istedenfor band. Hvor ofte er det hele familien hans og min samles? Ja jeg er kanskje tidlig ute, men man må være tidlig ute om man vil ha den spesielle kirka, lokale og ikke minst fotografen man ønsker. Jeg har ivartfall ikke inntrykk fra både kirkekontor og sjefen for lokale at jeg er tidlig ute nei.. Å leie bolig er dessverre uaktuelt nå, da jobbsituasjonen er ganske usikker fremdeles. Anonymous poster hash: e02d3...a2d
MissEi Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Fotograf til 15 000 er helt normalt dersom du skal ha fotograf hele dagen Å jeg bruker 1,5 år på planlegging så synes ikke 1 år er mye Kos deg med det, ikke fortelle henne så mye 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 15000 for HELDAGSfotografi er jo nesten skampris. det tilsvarer noe sånt som 110 kr timen om du regner med alle timene som blir brukt til redigering og klargjøring i etterkant, i tillegg til planlegging og fotografering på selve dagen. Ihvertfall om personen gjør en ordentlig jobb. Du kan jo be dem om å ha litt peiling på det de uttaler seg om?Anonymous poster hash: f7386...2bb 2
minister-mio Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Kanskje det hadde vært hyggelig om det var du og kjæresten din som skulle planlegge uten å bo hos svigers?
Glitnir Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 De sier aldri i verden takk, for at jeg ordner og styrer. Hjelp og råd får jeg jo nesten bare av min mor som synes dette er like artig å planlegge som meg selv. Uff. Måtte bare få ut en liten utblåsning...Anonymous poster hash: e02d3...a2d Hvorfor skal de takke deg for å planlegge ditt eget bryllup? 21
Gjest Anubiel Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Uff, føler med deg. Høres ut som om svigerforeldrene dine ikke synes det er like artig å arrangere bryllup. Det er jo et generasjonsskille her, kan være at de rett og slett ikke skjønner greia med å planlegge så mye og så detaljert. Før i tiden var det lite snakk om fargekoordinering og dokurver Tror jeg bare ville droppet å snakke noe særlig om bryllupet med dem, med mindre det var områder der du ønsket deres innspill. Forøvrig så har du funnet billig fotograf - vi skal ut med 35 000 for 10-timers fotografering...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Enig med de andre - ikke diskuter dette med svigermor, hold det for dere selv. Anonymous poster hash: 7cf19...0fc 1
karella Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Å bruke ett år på å planlegge et bryllup høres litt i overkant ut... Er enig i at å betale 15.000 for fotografering høres horribelt ut. Var du ikke opptatt av å få det billigst mulig? Hva sier din forlovede om dette? Kan dere ikke leie en leilighet i nærheten? Hvis man har et strengt budsjett så er det kjempesmart å planlegge tidlig. Da har man god tid til å sjekke alternativer og tid til å vente på salg, bestille fra nett og evt returnere osv.. 15,000 for en heldagsfotograf er faktisk ikke ille. Dette er faktisk rimelig, de fleste tar 18-27.000, men det spørs hva man får inkludert i prisen da.. Jeg ville bare ha latt være å sagt noe om bryllupet i det hele tatt..så kanskje de skjønner at du vil ikke dele eller fortelle om noe lenger fordi de er så negative. Da vil de forhåpentligvis forstå at de har såret deg litt med denne oppførselen. Det kan jo også hende at de tror at du bruker mye penger siden du bruker så mye tid på det..men noen vet heller ikke hva ting koster. Flere i min familie ble helt forskrekket når jeg sa at vi betalte 2700 for bryllupskake (fra konditor, 65 biter)..og en standard 3 etg marsipanskake fra SPAR koster faktisk 3000... Endret 2. oktober 2013 av karella 2
Gjest Ciegus Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 Betaler dere noe for å bo hos svigers? Kan det hende at de synes dere prioriterer litt feil, hvis dere er i en dårlig økonomisk situasjon og skal bo hos svigers? Det er jo ikke sikkert de synes det er så kjekt å ha dere boende heller. Jeg tror ikke foreldrene mine heller hadde vært så glade om jeg hadde flyttet hjem fordi jeg ikke hadde råd til egen plass, og likevel hadde planlagt kostbart bryllup (for kostbart blir det jo selv om man gjør mye billig). Å bruke ett år på å planlegge et bryllup høres litt i overkant ut... Er enig i at å betale 15.000 for fotografering høres horribelt ut. Var du ikke opptatt av å få det billigst mulig? Hva sier din forlovede om dette? Kan dere ikke leie en leilighet i nærheten? 15 000 er grisebillig for heldagsfotograf. Vi får det for 18 000, og det er fordi vi kjenner fotografen og han har gitt oss mye i rabatt. 4
karella Skrevet 2. oktober 2013 #14 Skrevet 2. oktober 2013 Om du ikke har vært på e-bay enda så burde du det! Ihvertfall for pynt og diverse.. Jeg bestilte for eksempel 1500 roseblader for 10 dollar, og i Norge koster en pakke med 60 stk over 60 kroner! Kaketopp, kakepynt, stoff/organza, lys, skilt osv er kjempe billig og det meste har gratis frakt. Om du deler opp pakkene sånn at de er verdt maks 200 kr hver så betaler du ingen toll heller. Genialt Lykke til med planleggingen videre 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #15 Skrevet 2. oktober 2013 Er det ikke ganske vanlig å bruke ca et år på planlegging?? Trodde det jeg... Anonymous poster hash: e93fe...88f 4
Gjest celine Skrevet 2. oktober 2013 #16 Skrevet 2. oktober 2013 Hvilken rolle har din fremtidige mann i dette bildet da? 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #17 Skrevet 2. oktober 2013 Hvis det er slik at dere har flyttet inn hos svigers pga jobbsituasjon (og dermed også økonomi vil jeg tro), så ville jeg IKKE brukt mange tusen på en fotograf. I alle fall ikke 15.000. Jeg skjønner at dette er en relativt vanlig pris for en heldagsfotograf, men man kan ikke gifte seg til gjeld heller. Siden du nevnte dette med jobbsituasjon så ville jeg heller prøvd å se om noen i slekta kan si seg villige til å fotografere for dere den dagen. Mot at de får en flaske vin eller lignende i gave som belønning selvsagt. Jeg skjønner at kvaliteten ikke vil bli den samme da, men man må jo legge hele budsjettet til bryllupet ift ens egen økonomi. Da jeg giftet meg for 5 år siden brukte vi kun ordentlig fotograf i en times tid etter vielsen. Brukte ca. kr. 5000 på det. Mye å spare med andre ord. Anonymous poster hash: 8002f...2cb 2
Gjest Riskjeks Skrevet 2. oktober 2013 #18 Skrevet 2. oktober 2013 Hvis det er slik at dere har flyttet inn hos svigers pga jobbsituasjon (og dermed også økonomi vil jeg tro), så ville jeg IKKE brukt mange tusen på en fotograf. I alle fall ikke 15.000. Jeg skjønner at dette er en relativt vanlig pris for en heldagsfotograf, men man kan ikke gifte seg til gjeld heller. Siden du nevnte dette med jobbsituasjon så ville jeg heller prøvd å se om noen i slekta kan si seg villige til å fotografere for dere den dagen. Mot at de får en flaske vin eller lignende i gave som belønning selvsagt. Jeg skjønner at kvaliteten ikke vil bli den samme da, men man må jo legge hele budsjettet til bryllupet ift ens egen økonomi. Da jeg giftet meg for 5 år siden brukte vi kun ordentlig fotograf i en times tid etter vielsen. Brukte ca. kr. 5000 på det. Mye å spare med andre ord. Anonymous poster hash: 8002f...2cb Enig i dette. Kanskje svigerforeldrene føler at TS og sønnen "snylter" på dem for å kunne ha et dyrere bryllup enn de ellers kunne hatt? 2
mrs.Kiara Skrevet 2. oktober 2013 #19 Skrevet 2. oktober 2013 Flytte inn til svigerforeldrene pga økonomiske hensyn for å bruke tiden på å planlegge bryllup på budsjett med fotograf til 15 000,-, så takker ikke svigermor for at de er så heldige som får følge denne prosessen på nært hold! Hvis vi hadde flyttet inn til mine svigerforeldre pga økonomi er jeg sikker på at de hadde satt mye mer pris på om jeg involverte meg i øyeblikket her og nå fremfor å planlegge et bryllup i et helt år. Hadde nok ganske raskt for å beskjed om å komme meg ned på jorda igjen. Kos deg gjerne med bryllup og planlegging, men det er en tid og sted for alt. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå