AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Hei! Kjæresten min mener vi bør dele alle utgifter helt likt. Greit nok! Problemet er bare det at han har full jobb og tjener 30 tusen i mnd, mens jeg er student med ekstrajobb og 10 tusen i mnd. Det er snakk om tv og Internett på 800kr i mnd. Hvordan skal jeg få han til å skjønne at dette er urettferdig? Han mener ALT bør deles. Det er da vitterlig ikke rettferdig?! Hjelp!!Anonymous poster hash: af2b6...723
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 http://www.dinepenger.no/regler/slik-boer-samboere-dele-utgiftene/20371928 be ham lese.. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1492309 http://sunnokonomi.no/?p=433 osv.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Det er ikke urettferdig. Han har vel skaffet deg et bo? Hvis du syns det er urettferdig så får du finne deg en med tilnærmet samme økonomi som han da og bo deretter. Anonymous poster hash: 01ce8...72b 1
Brimi Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, det er ikke rettferdig. Dere bør dele det opp prosentvis. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Hei! Kjæresten min mener vi bør dele alle utgifter helt likt. Greit nok! Problemet er bare det at han har full jobb og tjener 30 tusen i mnd, mens jeg er student med ekstrajobb og 10 tusen i mnd. Det er snakk om tv og Internett på 800kr i mnd. Hvordan skal jeg få han til å skjønne at dette er urettferdig? Han mener ALT bør deles. Det er da vitterlig ikke rettferdig?! Hjelp!!Anonymous poster hash: af2b6...723 For meg handler det om hvor lenge der har vært sammen, hvor lenge dere har bodd sammen, om dere eiger sammen, om dere har et stabilt forhold +++. Er det snakk om kun de 800 kronene synes jeg det er greit at dere fordeler gjevnt. Anonymous poster hash: 06232...d31
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Hvis alt skal deles 50/50 bør dere i det minste tilpasse forbruket etter den som tjener minst. Men det er han kanskje ikke interessert i, eller?Anonymous poster hash: 26fa2...185 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, det er ikke rettferdig. Dere bør dele det opp prosentvis. Hvorfor er det ikke rettferdig? Blir internett og tv-regningen noe billigere av at hun tjener mindre? Hvorfor innbiller en student seg at hun skal få leve som om hun ikke er på studentbudsjett?Anonymous poster hash: 01ce8...72b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Vært sammen i litt over ett år. Leier en liten leilighet. TsAnonymous poster hash: af2b6...723
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 Hvorfor er det ikke rettferdig? Blir internett og tv-regningen noe billigere av at hun tjener mindre? Hvorfor innbiller en student seg at hun skal få leve som om hun ikke er på studentbudsjett?Anonymous poster hash: 01ce8...72b Fordi en student på studentbudsjett faktisk vil TJENE grovt på å BO ALENE i en slik situasjon...
VitaSana Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Personlig hadde jeg i en slik situasjon godtatt å dele likt, forutsatt at vi la lista på et nivå jeg følte meg komfortabel med. Da ville det ikke vært tv/internett til 800kr i mnd. Det ville vært billig mat og en bolig som var overkommelig. Jeg ville heller kledd på meg mer enn å ha det spesielt varmt på inne, vært gjerrig på vann, uteliv, reiser, transport, ... Studentlivet er en periode hvor mange har lite penger, det er helt greit. Men ikke om han presser deg til å bruke mere penger enn du har råd til/ønsker å bruke. (Jeg hadde satt pris på at han ikke stadig "viftet" opplevelser jeg ikke hadde mulighet til å være med på, selv om jeg ikke hadde hatt problemer med at han reiste på turer innimellom eller hadde egen bil. Vi måtte hatt en viss grad av felles liv med felles opplevelser. Det trenger ikke koste mye å gjøre ting sammen,) 5
Gjest Caroline55 Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 (endret) . Endret 9. november 2013 av Caroline55
Bloggleseren Skrevet 1. oktober 2013 #12 Skrevet 1. oktober 2013 Hvis alt skal deles 50/50 bør dere i det minste tilpasse forbruket etter den som tjener minst. Men det er han kanskje ikke interessert i, eller?Anonymous poster hash: 26fa2...185 Good point. Det bør være greit at dere betaler likt, men da må budsjettet legges opp etter dine rammebetingelser eller iallfall at dere blir enige om budsjettet. Dersom han forventer høyere levestandard enn deg, bør han betale mer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #13 Skrevet 1. oktober 2013 Men han jobber jo for det, og har skaffa seg den jobben som gir han bra betalt selv. Det bør deles likt. Anonymous poster hash: 17edb...0af
Gjest ELuna Skrevet 1. oktober 2013 #14 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er i samme situasjon, han jobber og jeg er student, men jeg synes da det er helt rettferdig at vi deler 50/50 på husleie, strøm, internett osv. Men vi gjør det sånn at hvis han vil ha flere kanaler enn det som følger med i grunnpakka, raskere internett, eller kjøpe dyre merker på matbutikken så får han betale det selv, for det vil jeg ikke bruke ekstra penger på. 3
Brimi Skrevet 2. oktober 2013 #15 Skrevet 2. oktober 2013 Så det er greit at han får spart masse penger mens TS må snu hver krone? I en annen tråd her inne sa de aller fleste at man bør ha rettferdig fordeling. Og det er ikke alltid 50/50. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #16 Skrevet 2. oktober 2013 Det kommer jo helt an på. I mitt tilfelle ville jeg feks synes det var greit å spleise på internett, for det bruker jeg mye, og ville prioritert det selv om jeg var alene, mens tv har jeg null interesse for, og ville derfor ikke betalt noen stor del av det. Har han ønske om mye større linjekapasitet/antall kanaler enn deg bør han også legge i mer, men dersom du også ønsker dette er det greit å dele. Anonymous poster hash: 5c027...811
Gjest Tirkes Skrevet 2. oktober 2013 #17 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Det er helt rettferdig at dere deler likt på løpende kostnader som strøm, internet, vann osv. Dersom han eier leiligheten så er det ikke rettferdig at du betaler halvparten av vedlikehold/låneavdrag, men du bør likefullt betale en husleie. Husk i så fall kontakt. Men det er som enkelte sier: Han må tilpasse seg dine ønsker og dine begrensinger, siden du tjener minst. Om han vil ha kanalpakke til 600 kroner måneden, med Premier League og Strikkekanalen og du har null interesse av annet enn rikskanalen, så må han evt betale mellomlegget og han må godta at du ikke har råd. Men det er rettferdigst at det blir delt 50/50 når det brukes 50/50. Du skal ikke nødvendigvis tjene på å ha kjæreste, og han skal ikke måte tape på å ha kjæreste. De av oss i parforhold som har skjevdeling i økonomien er ofte "ofre" for gavmildhet, ikke rettferdighet. Endret 2. oktober 2013 av Tirkes
Gjest Malanthor Skrevet 2. oktober 2013 #18 Skrevet 2. oktober 2013 Han høres ut som en gjerrig dust. Hvis jeg var deg ville jeg seriøst revurdert forholdet med han. Man betaler det man har råd til enkelt og greit, hvis han bryr seg om deg burde ikke det være et problem i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #19 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg kan heller ikke helt se at dette er ekte kjærlighet...Anonymous poster hash: 77f1a...ac3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #20 Skrevet 2. oktober 2013 Så det er greit at han får spart masse penger mens TS må snu hver krone? I en annen tråd her inne sa de aller fleste at man bør ha rettferdig fordeling. Og det er ikke alltid 50/50. Ja? Det er jo hun som har valgt å studere, og han som har valgt å jobbe. Anonymous poster hash: 17edb...0af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå