Gå til innhold

Hvordan slutte å være kresen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hele oppveksten fikk jeg spesialmat og det har ødelagt for meg. Jeg er kresen og det tar altfor mye tid, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Først og fremst sliter jeg med lukten og smaken av fisk, viltkjøtt og noe rødt kjøtt. Jeg brekker meg. Når jeg prøver å spise noe av dette så svelger jeg det med mye vann, men etterhvert kommer det opp igjen alikevel. Er det noen eks-kresne her inne som kan fortelle hvordan man angriper et slikt problem?

Anonymous poster hash: 24f63...0c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv alle slags forskjellige tilberedningsmåter for å endre tekstur og lukt og dekk til smaken i begynnelsen med krydder og sterktsmakende matvarer. Hva slags spesialmat fikk du?

Anonymous poster hash: b8bb9...4c5
Skrevet

Prøv alle slags forskjellige tilberedningsmåter for å endre tekstur og lukt og dekk til smaken i begynnelsen med krydder og sterktsmakende matvarer. Hva slags spesialmat fikk du? Anonymous poster hash: b8bb9...4c5

Vegetarmat, kylling, kalkun eller egg.

Jeg lukter fisken eller kjøttet selvom jeg dynker det i krydder...

Anonymous poster hash: 24f63...0c2

Gjest Arbeider
Skrevet

Sjekk ut typsis mat barn liker, det har gjerne ikke sterke smaker.

Og du lukter vel ikke kjøttet når det lages taco?

Skrevet

Vær mye ute i naturen og bli skikkelig sulten før du tenker på å spise.

Anonymous poster hash: e20de...328
Skrevet

Jeg var kjempe, kjempe, kjempekresen (typ: åt kun potet, nektet å spise de fleste grønnsaker, åt kun enkelte typer kjøtt og de måtte være tilbredt på en spesifikk måte). Men når jeg tenker på det nå, så var årsaken til at jeg begynte å spise ting, fordi jeg sluttet å ha et fokus på at mat skal alltid smake godt, men at mat skal være næringsrikt. Og jeg flyttet hjemmefra, og måtte lage maten sjæl.

Har du vurdert en psykolog? Kan hende at de kan hjelpe deg. En ernæringsfysiolog ville sikkert bare sagt hva du må spise. :P Men det at du prøver er et kjempestort steg, og jeg synes du har gjort mye arbeid allerede da. :) Lykke til!

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Flott at du vil prøve å bli mindre kresen! Jeg var veldig kresen da jeg var yngre. Spiste nesten ikke kjøtt og ikke mange grønnsaker - det ble veldig mange poteter med saus opp igjennom! Da jeg ble litt eldre prøvde jeg å spise mer forskjellige ting, men likte det ikke. Jeg sluttet å være så kresen helt uventet da jeg flyttet til Italia - jeg bestemte meg bare for å prøve alt det folk ga til meg, og bare være åpen for nye typer mat. Jeg fant ut da at det faktisk var veldig mye mat som jeg tidligere hadde skydd unna som faktisk er veldig godt :) Hvis jeg var deg ville jeg bare prøvd meg på forskjellig mat. Skjønner godt at du har problemer med kjøtt, det har jeg også. Kanskje prøv å bestille det på restaurant eller spis det når du er på middag hos noen slik at du begynner å forbinde det med god smak/god middag, og så kan du prøve deg på å lage det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...