AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Bankene maser hele tiden om pensjonssparing. Leste en artikkel om at man bør spare fra man er 30. Men spare til hva da, exactly? Når man er rundt 30 har man ofte høy gjeld og mange utgifter. Er det ikke bedre å betale ned på gjeld/boliglån osv før man prioriterer pensjonssparing? Også tenker jeg som så at hva er det man egentlig trenger penger til? Når man er gammel har man vel uansett ikke så høye utgifter. Kan ikke se for meg at jeg skal orke noe cruise i Karibien for å si det sånn. Å spare LITT er alltid lurt, men man trenger vel strengt tatt ikke så mye penger når man er pensjonist. Heller når man er ung! Anonymous poster hash: 0c80d...8df
Gjest Ciegus Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Bankene maser hele tiden om pensjonssparing. Leste en artikkel om at man bør spare fra man er 30. Men spare til hva da, exactly? Når man er rundt 30 har man ofte høy gjeld og mange utgifter. Er det ikke bedre å betale ned på gjeld/boliglån osv før man prioriterer pensjonssparing? Også tenker jeg som så at hva er det man egentlig trenger penger til? Når man er gammel har man vel uansett ikke så høye utgifter. Kan ikke se for meg at jeg skal orke noe cruise i Karibien for å si det sånn. Å spare LITT er alltid lurt, men man trenger vel strengt tatt ikke så mye penger når man er pensjonist. Heller når man er ung! Anonymous poster hash: 0c80d...8df Du ser ikke for deg at du orker et cruise når du er 70? Hva har egentlig du tenkt å drive på med når du blir pensjonist, gro fast i en stol med katta på fanget? Det er hvertfall svært vanlig at pensjonister bruker penger på å reise mye... Men å betale ned på boliglån er også sparing, så det er helt klart en lur ting å prioritere. 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Når folk på vår alder blir pensjonister, er det nok ikke mye penger fra staten til oss. Så om du ikke har spart opp så mye, så får du leve på vann og brød, det er ditt valg. Anonymous poster hash: 005f9...ca3 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Når folk på vår alder blir pensjonister, er det nok ikke mye penger fra staten til oss. Så om du ikke har spart opp så mye, så får du leve på vann og brød, det er ditt valg. Anonymous poster hash: 005f9...ca3 Hvordan vet du det? Man sparer jo til pensjon via arbeidsgiver? Jeg sier ikke at man ikke skal spare, men man vet jo aldri hva som skjer i livet, kjipt å spare seg ihjæl til pensjon også dør man plutselig av sykdom. Derfor mener jeg det er smartest å betale ned på gjeld før man sparer masse penger. Anonymous poster hash: 0c80d...8df
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Grunnen til at du bør spare er at du vil få mindre i pensjon enn dagens pensjonister, og de har klaget ganske høylytt om at de mener de får for lite under valget. Nedbetaling av gjeld er like mye sparing som bankinnskudd, aksjefond og annen pensjonssparing. Anonymous poster hash: 73bf3...f33 3
SnøUglen Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Det man sparer til pensjon via arbeidsgiver er desverre ikke mye.. jeg er 23 år og sparer 500 kr i mnd. Vil nok øke dette beløpet etter hvert som jeg blir eldre. Synes det er veldig viktig å tenke på dette tidlig. Kjedelig å sitte der med skjegget i postkassa når man blir gammel. Ikke ha råd til å reise,kjøpe gaver til barn/barnebarn,spise ute og nyte livet. 1
debattanten Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Med dagens fremtidsutsikter er det ikke sikkert at det er noe særlig pensjon å snakke om for dagens unge når de blir gamle. Sats på gjeldfritt hus, kommer langt med det alene. Litt oppsparte midler er nok lurt i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Grunnen til at du bør spare er at du vil få mindre i pensjon enn dagens pensjonister, og de har klaget ganske høylytt om at de mener de får for lite under valget. Nedbetaling av gjeld er like mye sparing som bankinnskudd, aksjefond og annen pensjonssparing. Anonymous poster hash: 73bf3...f33 I fremtiden kan vi bare fantasere i våre våteste drømmer om å få like mye i pensjon som dagens pensjonister sutrer over. Anonymous poster hash: 0d510...846 2
Athene Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Fremtidens pensjon blir lav, bare en brøkdel av det man har i lønn. Vi kan ikke sammenligne oss med dagens pensjonister overhodet. Og jeg har ikke tenkt til å sitte hjemme og se i veggen og spise brød når jeg etterhvert pensjonerer meg. Da skal jeg drikke god vin og dra på flotte reiser. Kanskje man dør og ikke får brukt det.... Men med den tankegangen kan man jo også drite i jobben, svi av alt man eier og leve livet ett år da man likevel kan dø når som helst. Så jeg og mannen sparer til pensjon. Mesteparten av sparingen gjør vi i bolig, gjennom ekstra nedbetalinger på boliglån. Det å sitte på et nedbetalt hus når man når pensjonsalder gir lave bokostnader, og er derfor en god sparemetode. I tillegg sparer vi i en pensjonsordning med relativt høy risiko, i og med at vi er tidlig i 30 årene er det gunstig å ta litt risiko. Vi har også tegnet private pensjonsavtaler med våre arbeidsgivere. Mange unge glemmer å forhandle på pensjon i lønnsforhandlingene, selv om det kan være veldig gunstig både for deg og bedriften. Endret 1. oktober 2013 av Athene 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå