AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Heisann. Jeg er en jente som har vært gift med en mann i Belgia men skilte oss der (med advokater osv) og nå bor jeg i Norge igjen. Men jeg står fortsatt som gift her i Norge. Hvor skal jeg gå/ringe for å endre på dette? Anonymous poster hash: df535...e88
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Hvem snakket du med for å få godkjent ekteskapet i Norge? Ville begynt der. Anonymous poster hash: ab9ca...984
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Tror du må kontakte folkeregisteret? Anonymous poster hash: 59270...126
Temposonic Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg vet ikke hvordan reglene er når du ble gift i Belgia. Men jeg ville tatt kontakt med fylkesmannen i fylket du er bosatt i, så kan de sikkert hjelpe deg med dette. Her i landet må man først søke fylkesmannen som separasjon, ved å sende inn utfylt skjema Q-165B (http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=493) Du vil etter et par uker få tilsendt en bekreftelse på separasjonen, og med en dato når denne trådte i kraft. Ett år etter denne dato kan du søke å ta ut skilsmisse. Ellers hvis man ikke har søkt om skilsmisse, men kan dokumentere at man har bodd på forskjellig addresse i minst to år, kan man også ta ut skilsmisse. Da også via fylkesmannen.
Heeyaa Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg vet ikke hvordan reglene er når du ble gift i Belgia. Men jeg ville tatt kontakt med fylkesmannen i fylket du er bosatt i, så kan de sikkert hjelpe deg med dette. Her i landet må man først søke fylkesmannen som separasjon, ved å sende inn utfylt skjema Q-165B (http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=493) Du vil etter et par uker få tilsendt en bekreftelse på separasjonen, og med en dato når denne trådte i kraft. Ett år etter denne dato kan du søke å ta ut skilsmisse. Ellers hvis man ikke har søkt om skilsmisse, men kan dokumentere at man har bodd på forskjellig addresse i minst to år, kan man også ta ut skilsmisse. Da også via fylkesmannen. Okai, tusen takk til deg og dere andre som har svart Da burde jeg har nok info til å starte et sted Edit: Giftet oss i Norge forresten men flyttet til Belgia.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Regner med at du bare må sende inn dokumtasjonen fra Belgia til folkeregisteret. Jeg ville begynt med å ringe Skatteetaten.Anonymous poster hash: a11a7...87f
Elensire Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Endret du statsborgerskap da du flyttet til Belgia? Hvis ikke kan det være det er der det ligger. Vil tro at om du ikke gjorde det, så måtte du ha søkt om seperasjon i Norge, og deretter skilsmisse i Norge? Norske statsborgere er jo underlagt norsk lov i slike tilfeller. Bare en tanke som slo meg, men jeg er ikke sikker her.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 Jeg vet ikke hvordan reglene er når du ble gift i Belgia. Men jeg ville tatt kontakt med fylkesmannen i fylket du er bosatt i, så kan de sikkert hjelpe deg med dette. Her i landet må man først søke fylkesmannen som separasjon, ved å sende inn utfylt skjema Q-165B (http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=493) Du vil etter et par uker få tilsendt en bekreftelse på separasjonen, og med en dato når denne trådte i kraft. Ett år etter denne dato kan du søke å ta ut skilsmisse. Ellers hvis man ikke har søkt om skilsmisse, men kan dokumentere at man har bodd på forskjellig addresse i minst to år, kan man også ta ut skilsmisse. Da også via fylkesmannen. har man skilt seg i utlandet, så må man ikke gå gjennom prosessen på nytt i Norge. Jeg har giftet meg i Norge med en mann fra Øst Europa. For å unngå 1-2 år med separasjon og skilsmisse i Norge, ble vi skilt i hans land. Jeg bare dro ditt for å levere dokumenter. Ventetiden for å ombestemme seg der er bare 1 mnd. Så, 1 mnd senere fikk jeg skilsmisse dokumenter, oversatt dem til norsk ( med apostyl) sendte til Folkeregisteret. De registrerte meg som skilt den dato det ble gjort i utlandet. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 14e76...6c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå