Kira27 Skrevet 29. april 2004 #1 Del Skrevet 29. april 2004 Hei, lurte på om dere kunne gi meg noen gode tips på hvilke planter som ville gjøre seg godt i en blomsterkasse på balkong ? De bør gjerne være lettstelte og blomstre fra vår til høst. Er ganske ny på dette med sommerplanter, så alle gode tips tas imot med takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 29. april 2004 #2 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg elsker margeritter. Stemor er vel enklest tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 29. april 2004 #3 Del Skrevet 29. april 2004 Det første året jeg hadde mine egne balkongkasser her på Østlandet, hadde jeg stemor. De var kjempefine i mai, men i juli var de forvokste.. De krever en god del stell for å holde seg fine hele sesongen, så jeg vil ikke anbefale dem! Neste år hadde jeg petunia - var sånn passe fornøyd med det, visne blomster må knipes av for å få god blomstring hele sommeren. I fjor og året før hadde jeg noe som heter "million bells" - det er planter med et vell av små blomster i alle mulige farger - med hengende vekst, og alt de krever er egentlig vann og litt gjødsel. Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 30. april 2004 #4 Del Skrevet 30. april 2004 Margeritter er nydelige ja, men i mine balkongkasser skal jeg ha henge-petunia. Det er utrolig flott synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 30. april 2004 #5 Del Skrevet 30. april 2004 Noen som vet hva som må gjøres for at Stemor ikke skal få betegnelsen "overgrodd" ?? (Hvis det er noe som kan forhindre dette da...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #6 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg synes Surfina er fine. De er ganske lettstelt, men du må knipe av gamle blomster. De blomstrer hele sommeren og blir store og flotte. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 30. april 2004 #7 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg er glad i slyng-pelargonia. Men de trenger mye sol for å blomstre - får de det står de hele sommeren. Men de tåler ikke frost, skal du sette noe nå som skal holde hele sommeren, er vel stemor det beste tipset. Syns det er penest når det henger jeg da (om det er på balkong) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 30. april 2004 #8 Del Skrevet 30. april 2004 JEg ville ikke hatt stemor. De blir fort forvokste og jeg vet ikke hva som kan gjøres for å unngå det. Uansett må du knipe av visne blomster. JEg ville ha hatt spanske margeritter evt sammen med hengelobelia for å få noe som henger. De er små og blå og veldig søte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 30. april 2004 #9 Del Skrevet 30. april 2004 Margeritter er nydelige ja' date=' men i mine balkongkasser skal jeg ha henge-petunia. Det er utrolig flott synes jeg.[/quote'] Henger meg på denne, jeg. Jeg hadde henge-petunia i fjor og fikk masse skryt for kassa mi av de eldre damene i borettslaget, så da må den ha vært flott! Var veldig flink til å knipe av visne blomster gjennom hele sesongen og gjødslet litt innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 30. april 2004 #10 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg ville ha hatt spanske margeritter evt sammen med hengelobelia for å få noe som henger. De er små og blå og veldig søte! Der beskrev du min kasse :D Hengelobelia er nydelige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 30. april 2004 Forfatter #11 Del Skrevet 30. april 2004 Er hengepetunia og "million bells" det samme ? Prøvde slyng-pelargonia i fjor sommer, og selv om de blomstret til sent på høsten syntes jeg at de fort ble for store og "hengslete" :-? Spanske margeritter med hengelobelia hørtes kjempeflott ut, kanskje det blir årets sommerkasse hos meg :-) Er dette lettstelte planter ? Er fortsatt interessert i å høre flere tips fra dere Når på våren kan man begynne å lage seg blomsterkasse ute uten å frykte for at nattefrosten/kulden skal ta knekken på plantene ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 30. april 2004 #12 Del Skrevet 30. april 2004 Når på våren kan man begynne å lage seg blomsterkasse ute uten å frykte for at nattefrosten/kulden skal ta knekken på plantene ? Det er over 3 uker siden det var nattefrost i Oslo (har bare målt i tre uker) Det er også fire år siden det var nattefrost i mai i Oslo. Relativt trygt nå skulle jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. april 2004 #13 Del Skrevet 30. april 2004 Her finner du tips til forskjellige blomster som kan trives på balkongen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. april 2004 #14 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg har allerede bestemt meg for hva jeg skal ha i kassa mi (har bare en, og legger litt stolthet og laaaaaaaaaaang tids planlegging i den ) Fuchsia ytterst, så en rosa/hvit potterose, en hortensia (!), en potterose igjen og så en fuchsia ytterst på andre siden. Kassa mi MÅ være symmetrisk, ellers blir jeg sprø... Hvis det er noe plass igjen, kan det hende jeg finner på å klemme inn enten eføy eller lobelia på "framsida" sånn at de henger litt utover. Skulle sett naboene da jeg hengte ut kassa mi i fjor... hadde hortensia da også, og det hadde de aldri sett før, gitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 30. april 2004 #15 Del Skrevet 30. april 2004 Er hengepetunia og "million bells" det samme ? quote] Nei - hengepetunia (surfina) har mye større blomster enn million bells, og trenger mere stell enn million bells, for når blomstene er store så må visne blomster knipes av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 1. mai 2004 #16 Del Skrevet 1. mai 2004 OBS: I natt har det vært kaldt ute! Den gikk ikke under 0, men det var ikke langt unna. Håper blomstene mine overlever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 1. mai 2004 Forfatter #17 Del Skrevet 1. mai 2004 hmmm...får vel satse på å vente med å lage meg blomsterkasse til like før 17.mai i håp om at temperaturen holder seg mer stabil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 8. mai 2004 #18 Del Skrevet 8. mai 2004 Berre les kva de andre har skrive, eg *noterer* - er også ganske fersk innan blomsterkassefaget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå